57. caravan salon Düsseldorf: v pričakovanju napredka

Avtomobilske razstave

Stičišče sodobnih nomadov


Največji evropski salon počitniških vozil in opreme je letos ponudil ogromno zanimivega, a še ni postregel s tehnološkim prebojem na področju pogonov in gradnje počitniških vozil. Novomeški velikan Adria Mobil napoveduje velika vlaganje v razvoj in širitev tovarne.

Zadnji vikend v avgustu se na severu Nemčije, na sejmišče v Düsseldorf tradicionalno zgrne več kot 200.000 sodobnih nomadov iz vsega sveta. Vrata odpre največji evropski salon počitniških vozil in opreme na katerem vsi večji, manjši in celo butični izdelovalci razkrijejo ključne novosti novega letnika. Letos je bilo na 214.000 kvadratnih metrih razstavljenih kar 2100 počitniških vozil. Nihče izmed od več kot 130 znamk avtodomov in prikolic pa v ponudbi serijskih modelov še ni ponudil kakšne zares tehnološko napredne rešitve glede pogona ali izdelave nadgradnje, ki se sicer v panogi napoveduje in pričakuje že kar nekaj časa.

Dolenjci - Adria Mobil - so zastor dvignili iz temeljito prenovljene serije vanov twin. (foto: Žiga Živulović)

Končno sodobni asistenčni sistemi: bazna vozila Mercedesa, Forda, Volkswagna …

Največji napredek se kaže v prihodu novih in veliki vrnitvi nekaterih starih ponudnikov baznih vozil. Ključno pri tem je, da bodo počitniška vozila v novi sezoni izdatneje opremljena z naprednejšimi varnostnimi sistemi za pomoč vozniku in naprednejšo digitalno komunikacijo. Zato se na velika vrata vrača Mercedes z novim sprinterjem, na trg nadgradenj resneje vstopa Volkswagen s crafterjem, vse bolj je uspešen Ford in videli smo tudi prve nadgradnje na vozilih novega igralca, MAN-a (bazno vozilo TGE).

Novi volkswagen crafter - grand california

V Evropi bo letos prodanih okoli 208.000 počitniških vozil, zato ima večina velikih izdelovalcev skrbi z zagotavljanjem zadostnih proizvodnih zmogljivosti. Slednje se je izrazilo tudi na novostih. Večina je je predstavljala predvsem nove prostorske rešitve tlorisov, s poudarkom na svetlobi, dostopnejšimi in večjimi prtljažnimi prostori ter zmanjšanjem dolžine v luči cenejših in okretnejših hiš na kolesih za potovanja mladih družin. Eden od izzivov panoge je karavaning približati mlajšim. Zato veliko proizvajalcev išče privlačne rešitve na manj kot 6 metrih bivalne nadgradnje za ceno manj kot 40.000 evrov. V velikem vzponu so zato van bivalniki, kjer se tloris nahaja znotraj tovarniške karoserije dostavnika, in lahke potovalne prikolice z dvižnimi strehami, ki lahko prezimijo v običajno velik garaži. Večina se trudi narediti dostopnejše, a ne cenene modele. V prid večji energijski neodvisnosti je na strehah prikolic in avtodomov vse več sončnih celic, v bivalnem delu pa že prevladuje varčnejša LED razsvetljava.

Na velika vrata se kot izdelovalec baznih vozil vrača Mercedes-benz z novim sprinterjem.

Sveti gral: obvladovanje mase in prostora

Dolenjci so sicer znova imeli precej gneče na svojem razstavnem prostoru, kjer so zastor dvignili iz temeljito prenovlje serije vanov twin. “Ta bivalnik ima kar veliko novosti. Najbolj vidna je veliko panoramsko okno, s katerim vsako leto opremimo celo družino produktov, saj svetloba naredi prostor in vtis. Ta velika panoramska streha je bivalnik odprla in naredila bivalni prostor bolj udoben. Povsem na novo smo oblikovali notranjost z inovativno kopalnico, ki na relativno majhni površini omogoča hkratno uporabo tuša in WC-ja. Izboljšali smo tudi napeljave, predvsem ogrevalni sistem,” je pomembnega igralca v ponudbi predstavil Anton Kastrevc, pri mož razvoja Adrie Mobil. Glede ključnih izzivov Adrie in celotne panoge pa Kastrevc izpostavlja bitko za obvladovanje kilogramov:

“Glavni izziv panoge je, kako obvladovati težo, da bomo v kategoriji do 3500 kg lahko ob vseh teh okoljskih uredbah in dodatnih sistemih na baznih vozilih ter opremi nadgradnje, ki bodo zahtevale spremembe v pogonskih sistemih, ostali konkurenčni glede nosilnosti in prostora.”

Med zanimivejše arhitekturne novosti slovenske tovarne nedvomno sodijo še nove tlorisne razporeditve v prikolicah serije alpina in adora. Gre za rešitve prilagojene najstnikom, ki nočejo več deliti bivalnega prostora s starši. Dolenjci so si znotraj prikolice zamislili "dvojčka" s štirimi ločenimi bivalnimi prostori in dvema vhodoma, po načelu svoja vrata svoj mir. Prikolica visokega razreda, alpina zdaj kot opcijo ponuja še aplikacijo Adria live stream za daljinski nadzor vozila ter dostop do navodil za uporabnike, mrežo pooblaščenih trgovcev in informacije o kampih.

Kastrevec pravi, da je poleg mase, druga ključna razvojna usmeritev celotne počitniške mobilnosti energija. “Hibridni pogoni bodo zagotovo vstopili tudi v ta segment in tukaj bomo izdelovalci nadgradenj, poleg izdelovalcev baznih vozil, morali poiskati rešitve. Po mojem mnenju se bodo v naslednjih petih letih zgodile spremembe, ki bodo veliko večje kot so bile v zadnji 50 letih,” razlaga prvi mož razvoja Adrie Mobil, ki bo s svojo ekipo v prihodnosti znova s kakšno drzno potezo našel prostor in nosilnost za dodatno energijsko shrambo namenjeno vožnji.

Novomeščani bodo gradili

Dolenjci so pod okriljem novega francoskega lastnika v Nemčijo, ki poleg Skandinavije pomeni njihov najpomembnejši trg, prišili še bolj samozavestni. Skupina Trigano je drugi največji igralec v panogi, Adria pa je največja in najbolj uspešna znamka v tej skupini. V Novem mestu so poslovno leto 2017 zaključil z rekordnimi številkami: skupaj so naredili kar 15.450 avtodomov, prikolic in mobilnih hišic ter dosegli 417 milijonov evrov od prodaje oziroma 38,5 milijona evrov dobička.

Generalna direktorica Adrie Mobil Sonja Gole. (foto: Žiga Živulović)

“Tisto kar najbolj veseli je, da smo v Novem mestu ohranili avtonomijo in dobili polno podporo lastnika, ki želi v prihodnje z investicijami še bolj spodbuditi rast skupine. Ohranjamo oziroma še povečujemo število delovnih mest. Že v naslednjem letu imamo cilj skupaj narediti več kot 15.500 prikolic in avtodomov. Za doseganje takih proizvodnih zmogljivosti pa bo potrebna razširitev tovarne. Investicija je že v teku,” je za Motorevijo povedal generalna direktorica Adrie Mobil Sonja Gole. V skupini Adria je trenutno zaposlenih več kot 1.700 ljudi. 

Adria Mobil s komunikacijo vztraja v smeri novih zgodb. Panogo želijo približati mladim, ki svobodo gibanja dojemajo drugače, bolj drzno. Tudi zato še naprej ostajajo v športu in z velikimi imeni kot so Tina Maze, Jakov Fak, pa kolesarski klub Adria Mobil s katerim so letos znova izpeljali odmevno dirko Po Sloveniji. V njihovih avtodomih pa bodo svoj mobilni bazni tabor še naprej imeli tudi dirkači tovarniške ekipe KTM.

Matjaž Grm, direktor Prodaje in trženja v Adrii Mobil


“Izjemna rast trga je prišla malce nepričakovano in nenapovedano. Mi smo se ji prilagodil tako kot smo se lahko, po nekem zmernem tempu. Smo namreč zavezani h kakovosti, postopni rasti s tega vidika in seveda tudi zmogljivostmi, ki jih imamo. To pomeni, da mogoče nismo rasli tako hitro kot ostali, a smo obdržali zdravo, visoko dobičkonosnost, dobro raven kakovosti in posledično zadovoljstvo ljudi,” pa je črto pod še enimi zelo uspešnim in hkrati tudi turbulentnim letom dolenjskega velikana potegnil Matjaž Grm, direktor Prodaje in trženja.

Novomeščani so svoje novosti predstavili kar na 2600 m2 velikem razstavnem prostoru na katerega so postavili 26 vozil znamke Adria in 7 vozil znamke Sun living (foto: Žiga Živulović).

Na počitnice na vodik ali na zemeljski plin?

Med energenti prihodnosti se v vse glasneje omenja vodik oziroma gorivne celice in zemeljski plin (CNG), ki se po kalorični vrednosti celo presega energijo dizla. Pri obeh je slaba stran zahtevana prostornina za rezervoarjev in visokotlačna napeljava.
Iveco je Düsseldorf kot konkurenco dizelskim motorjem pripeljal model daily CNG s 3-litrskim motorjem (100 kW in 350 Nm). V pet visokotlačnih rezervoarjev gre 246 litrov stisnjenega zemeljskega plina, za rezervo pa je na voljo še bencinski rezervoar s 30 litri prostornine. Zaradi prostora in teže je ta osnova namenjena večjim nadgradnjam, saj skupna dovoljena masa znaša 5,2 tone. (foto: Žiga Živulović).

Platno še vedno igra vlogo

Karavaning se z zanimivimi rešitvami integriranih šotorov na avtomobilskih strehah, na prikolicah in tovornih kesonih pickupov vrača h koreninam bivanja v naravi. Je pa vse skupaj precej poenostavljano in praktično z napihljivimi nosilnimi strukturami predprostorov, šotorov in šotorskih prikolic.

Štirje posebni

V možici postelj, številnih nadgradenj različnih dimenzij so na tokratnem salonu res izstopali štirje:

Največja novost salona, novi volkswagen grand california.

Na osnovi crafterja je priljubljena california v 6-metrski različici požela veliko zanimanje. Ključna prednost v primerjavi z osnovo na modelu T6 je vgrajena kopalnica, večja kuhinja s 70-litrskim hladilnikom in spalnico v zadnjem delu. (foto: Žiga Živulović)

 

Mercedes concept sprinter F-CELL 

Konceptni avtodom s pogonom na gorivne celice in rezervoarji za vodik. Električne energije je dovolj za 530-kilometrski doseg. Gorivne celice pa z energijo lahko oskrbujejo tudi bivalni del, ko je avtodom parkiran.

 

Citroen jumper type H wildcamp 

Sodoben avanturistični bivalnik z retro fasado iz steklenih vlaken v poklon legendarnemu dostavniku z vzdevkom“pujsu” (citroen HY). Zanimiva kit preobleka s terenskimi pnevmatikami stane 63.700 EUR

 

Volkner mobil performance S

Najdražji in najbolj razkošen bivalnik salona, narejen na Volvovi avtobusni osnovi z veliko garažo med osema, v kateri je dovolj prostora za superšportne avtomobile, kot so ferrari, lamborghini in porsche. 12 metrski orjak s 460 “konji” in 2200 Nm navora ter 1830 kW sončno elektrarno na strehi stane 1,46 milijona evrov. (foto: Žiga Živulović)

Stran od nagnetenih plaž in kampov: štirikolesni pogon, terenske pnevmatike in veliko energije

Vse več avtodomov, predvsem vanov in nadgradenj na terenskih vozilih, je “obutih” v resne terenske pnevmatike in opremljenih z štirikolesnim pogonom. Trend bivanja na kolesih se vrača k naravi. Vse več ljudi si želi raziskovati oddaljene, skrite kotičke stran od velikih kampov in prenaseljenih plaž. Posledično mora tak bivalnik imeti več energijske zaloge in dovolj velike rezervoarje za pitno vodo. Večina takih avtodomov in prikolic je zato opremljena z mikro sončnimi elektrarnami. Ponudba teh “offroad” bivalnikov je vsako leto večja. Najbolj dostopne med njimi so atraktivne šotorske prikolice, najdražji pa veliki 25-tonski ekspedicijski tovornjaki s 6x6 pogonom in popolno opremo za preživetje daleč stran od civilizacije.

Action mobil atacama 7200 - stroj za kamorkoli, kadarkoli, v vsakem vremenu in na vsakem kontinentu. 11 metrov, 27 ton, 6 koles in 800 litrov nafte.


Bodo električni avtomobili vlekli počitniške prikolice?

Električni pogonski sklop sestavljajo počitniške prikolice e.home coco: dva električna motorja (2x40 kW, 2x470 Nm) in litij-ionski akumulatorski sklop zmogljivosti 80 kWh. (foto: Žiga Živulović)

Zanimivo rešitev so predstavili pri Dethleffsu, kjer so predstavili koncept prve počitniške prikolice z lastnim električnim pogonom - e.home coco. V prikolico so vgradili zmogljivejši akumulatorski sklop, dva elektromotorja in pameten elektronski krmilnik. Ta prikolica ni več pasivno vlečeno vozilo, pač pa vozilo z lastnim pogonom, ki pomaga avtomobilu pri vožnji. S tem dosežejo učinek, da v najboljših primerih avto porabi precej manj energije, saj prikolica z lastnim pogonom precej zmanjša potrebno moč za vleko. Tudi manjši avtomobili bi na tak način lahko vlekli večje in težje prikolice.

E.home coco po klancu navzdol polni akumulatorje z rekuperacijo zavorne energije in z elektrodinamičnim zaviranjem poskrbi tudi za učinkovit nadzor lastne teže. (foto: Žiga Živulović)

Parkirišče postane kamp, sejem pa živahna tržnica velikih zneskov

Vsako leto več tisoč obiskovalcev salona iz vse Evrope na ta salon pride kar s svojimi počitniškimi vozili. Sejmišče v Düsseldorfu, ki že dolgo gosti sodobne nomade, se je dobro pripravilo na velik obisk avtodomov in prikolic. Veliko avtomobilsko parkirišče P1 zato v času sejma spremenijo v kamp z več kot 3500 parcelami, veliko jih opremijo tudi z električnim priključkom. Bivanje v tem kampu stane 25 evrov na dan.

Druga posebnost salona pa je dejstvo, da gre za prodajni in ne le razstavni salon. Večina razstavljavcev ima prodajne svetovalce, ki kupcem pomagajo sestaviti vozilo. Zanimivo je, da je na sejmu mogoče kupiti vse, kar je povezano z bivanjem na kolesih: od majhnega stikala ali pomožne stopnice za nekaj evrov, do naročila za ekspedicijski tovornjak za milijon evrov.

Bivalno razkošje avtodoma vario perfect 1200 paltinum: 35 kvadratnih metrov velik apartma s tremi izvlečenimi pop-out elementi.

 

Dolenjci so na sever Nemčija pripeljali tudi prestižne mobilne hiše družbe Adria Dom - xline in alpline, obe primerni tudi za celoletno uporabo. Precej zanimanja pa je izzvala še njihova inovativna modularna hiša alpline.

Foto: razkošje na metre in tone

(foto: Žiga Živulović in Jure Gregorčič)

Vaše mnenje ...

Vaše mnenje nam je pomembno.

Kaj je po vašem mnenju najbolj praktična in udobna rešitev počitnic na kolesih?

 

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije

Nazaj