Čist izpuh le poleti?

Promet

Novi načini izogibanja okoljskim standardom


Da Volkswagnovi dizelski avtomobili niso edini, ki v zrak izpuščajo več škodljivih snovi, kot obljubljajo in kot je dovoljeno, v Motoreviji pišemo že dolgo. Vemo, da tudi niso edini, ki na tak ali drugačen način zavajajo z izpusti svojih avtomobilov. Ob vseh doslej znanih načinih manipuliranja z izpusti škodljivih snovi so nemški strokovnjaki zdaj odkrili še enega – sistemi za čiščenje izpušnih plinov delujejo le pri temperaturah višjih od 10 ali celo 17 stopinj Celzija. Če poenostavimo: nekateri dizelski avtomobili imajo čist izpuh le poleti.

Avtomobilski izdelovalci pri izmikanju pravilom in standardom uporabljajo kreativne prijeme. Volkswagen je na uradnih meritvah uporabljal prilagojen način delovanja svojih dizelskih motorjev, ki ni bil enak tistemu pri vožnji po običajnih cestah; tako so dosegli, da so imeli njihovi dizelski motorji v laboratorijih čist izpuh, na cestah pa ob umazanem izpuhu večjo moč in manjšo porabo goriva. A podoben rezultat dosegajo tudi drugi avtomobilski izdelovalci, le da pri tem uporabljajo malce drugačna sredstva: njihovi sistemi za omejevanje izpusta dušikovih oksidov delujejo le v razmeroma ozkem temperaturnem območju. Natančneje: sistemi za zmanjševanje izpusta dušikovih oksidov oziroma SCR katalizatorji z vbrizgavanjem sečnine (dodatka adblue) delujejo le pri temperaturah, ki so višje od 10 stopinj Celzija, v nekaterih primerih pa celo višje od 17 stopinj Celzija. Če so zunanje temperature nižje, SCR sistem za čiščenje dušikovih oksidov v izpuhu ne deluje, ker ga izklopi računalnik v avtomobilu.

Na nenavadno delovanje sistemov za čiščenje dušikovih oksidov iz izpuhov dizelskih avtomobilov je v Nemčiji opozoril nemški zvezni urad za motorna vozila KBA. V svojem poročilu so objavili rezultate testiranj 53 avtomobilov nemških izdelovalcev (preskusili so tudi številne druge avtomobile); šlo je za avtomobile z dizelskimi motorji, ki izpolnjujejo okoljevarstvene standarde euro 5 in euro 6. Preskušene avtomobile so glede na rezultate meritev razdelili v tri skupine; v prvi skupini so bili avtomobili z razmeroma majhnimi razhajanji med uradnimi in izmerjenimi podatki, v drugi skupini so avtomobili, pri katerih niso mogli pojasniti velikega razkoraka med uradnimi in izmerjenimi podatki, v tretji skupini pa so avtomobili, ki imajo vgrajeno posebno programsko opremo, ki prilagodi izpuste na uradnih merjenjih. V to skupino spadajo Volkswagnovi avtomobili z goljufivo programsko opremo, večino drugih preskušenih avtomobilov pa so razporedili v drugo skupino, torej med avtomobile, pri katerih niso mogli pojasniti velikega izpusta dušikovih oksidov oziroma so ga pojasnili z omenjenim ozkim “temperaturnim oknom” delovanja sistemov za čiščenje izpušnih plinov.

Kreativno razlaganje pravil

Uradne meritve vsebnosti škodljivih plinov v izpuhih avtomobilov seveda potekajo v laboratorijih, o čemer smo v Motoreviji že pisali: laboratorijske razmere in cel kup različnih tehničnih ter administrativnih odpustkov so krivi za velikanske razlike med laboratorijskimi rezultati in rezultati v realnem prometu. Med te laboratorijske razmere spada tudi temperatura, ki je v laboratoriju vselej med 20 in 30 stopinjami Celzija. Pri takšni temperaturi oziroma pri uradnem merjenju izpustov SCR katalizator deluje pravilno, zato so tudi rezultati merjenja v okvirjih dovoljenega.

A računalniki, ki upravljajo sisteme za čiščenje izpušnih sistemov, imajo vgrajene tudi nekatere varovalke, katerih uradna naloga je “zaščita” motorjev oziroma njihovih delov. Tako na primer sistem za čiščenje dušikovih oksidov (in marsikaterih drugih plinov) ne deluje, ko je motor hladen, na primer neposredno po zagonu. To je razumljivo in dobrodošlo, saj v hladnem izpušnem sistemu SCR čiščenje ne more delovati. Prav tako je razumljiv izklop čiščenja pri ekstremno nizkih temperaturah ali ob določenih režimih delovanja motorja, ko čiščenje ne bi bilo učinkovito in bi celo škodilo motorju.

Takšno selektivno delovanje sistemov za čiščenje (oziroma programska oprema, ki to omogoča) je zakonsko dovoljeno in tudi zapisano v uradnih EU tehničnih pravilnikih, kjer besedilo sicer govori, da “je izklop čistilnih sistemov za izpušne pline prepovedan, razen v primerih, ko je to potrebno za zaščito motorja pred okvarami ali ob trkih za zagotavljanje varnega delovanja motorja in avtomobila”.

Nemški raziskovalci so ugotovili, da avtomobilski izdelovalci to določilo uporabljajo zelo kreativno; programsko opremo so nastavili tako, da izklopi čiščenje izpušnih plinov pri temperaturah, ki so nižje od 10 ali celo 17 stopinj Celzija. S tem so dosegli, da sistem varčuje z vbrizgavanjem sečnine, posredno pa tudi z gorivom, saj se med čistilnimi cikli zaradi posebnega režima delovanja motorja poveča poraba goriva.

Da je takšna razlaga pravil predvsem manipulacija, je povsem jasno: temperature, ki so nižje od 10 ali celo le 17 stopinj Celzija, so na evropskih cestah seveda povsem “normalne” temperature. Tudi v Sloveniji je tako. V letu 2014 so povprečne izmerjene temperature pri nas presegale 10 stopinj Celzija sedem mesecev, pet mesecev pa so bile nižje od 10 stopinj. Višje od 17 stopinj pa so bile le junija, julija in avgusta. To pomeni, da pri teh avtomobilih sistem za čiščenje dušikovih oksidov deluje le v poletnih mesecih, v vseh ostalih pa ne – v teh mesecih SCR katalizatorji z vbrizgavanjem sečnine v izpušne sisteme omenjenih avtomobilov ne delujejo, zato je izpust dušikovih oksidov precej večji od dovoljenih vrednosti.

V Nemčiji vpoklic 630.000 avtov

Nemški prometni minister Dobrindt je že pozval nemške avtomobilske izdelovalce Audi, Mercedes, Opel, Porsche in VW gospodarska vozila k prostovoljnemu vpoklicu avtomobilov z omenjeno programsko “lastnostjo”: teh avtomobilov je v Nemčiji kar 630.000. Avtomobilski izdelovalci so se že odzvali in večina jih je že napovedala vpoklic svojih avtov v Nemčiji, ki naj bi stekel že v tem mesecu. V Nemčiji naj bi bilo takšnih 65.700 audijev (Q5,A6 in A8), 247.000 mercedesov (razredov A, B, CLA, GLA in V), 90.000 oplov (insignia, zafira, cascada), 33.000 porschejev (macan) in 194.000 dostavnih volkswagnov (crafter in amarok).

Meritve nemških raziskovalcev so sicer to ozko temperaturno okno delovanja čistilnih sistemov odkrile tudi pri avtomobilih znamk Alfa Romeo, Chevrolet, Dacia, Fiat, Ford, Hyundai, Jaguar, Jeep, Land Rover, Nissan, Renault in Suzuki.

Po besedah predstavnikov avtomobilskih izdelovalcev naj bi na vpoklicu zgolj posodobili programsko opremo v svojih avtomobilih; ta naj bi po novem razširila temperaturno okno delovanja čistilnih sistemov oziroma precej znižala temperaturo, pri kateri se čistilni sistemi izklopijo.

A če je to tako enostaven poseg, se velja vprašati, zakaj ga avtomobilski izdelovalci niso – potiho – opravili že prej – oziroma, zakaj so takšno tehnično rešitev sploh uporabili. Natančnih odgovorov še ni in jih ne bo, dokler ne bodo temeljito izmerili vseh vrednosti izpuha in zmogljivosti pred ter po posegu. So zgolj s takšno rešitvijo lahko dosegli obljubljeno porabo goriva ali motorne zmogljivosti?

Pri nas so se odzvali le pri Oplu

Vsi avtomobili, pri katerih so odkrili selektivno delovanje čistilnih sistemov, so na voljo tudi pri nas oziroma se vozijo tudi po naših cestah. Ti avtomobili imajo pri malce nižjih temperaturah torej tudi pri nas prevelik izpust dušikovih oksidov. V Nemčiji bodo omenjene avtomobile vpoklicali v servisne delavnice in jim posodobili programsko opremo, kaj pa pri nas?

Na naša vprašanja o morebitnem vpoklicu svojih avtomobilov so se odzvali le pri slovenskem predstavništvu Opla, kjer so potrdili, da so seznanjeni z vpoklicem in da naj bi ga po uveljavljenih postopkih začeli izvajati že v tem mesecu. Kaj natančno bodo na vpoklicu naredili in koliko avtov bodo pri nas vpoklicali, še ni znano. Očitno so pri Oplu začeli resno izpolnjevati lastno pobudo za večjo preglednost, verodostojnost in učinkovitost na področju zmanjševanja izpusta dušikovih oksidov – del te pobude je tudi prostovoljni vpoklic več kot 150.000 Oplovih avtomobilov na evropskih cestah, pri katerih so odkrili čistilni sistem, ki deluje le v ozkem temperaturnem oknu.


Problematičen dCi 110: Renault bo vpoklical 15.000 avtov

Podobno kot v Nemčiji so oblasti pod drobnogled vzele tudi avtomobile v Franciji, med njimi tudi Renaultove avte. Pri renaultih, opremljenih z 1,5-litrskim dCi motorjem z 80 kW (dCi 110), so odkrili velik razkorak med dovoljenimi in realnimi izpusti dušikovih oksidov, za kar je kriva programska oprema, ki izključi čistilne sisteme pri nižjih temperaturah. Tudi tu gre za preozko temperaturno okno, zaradi katerega je izpust dušikovih oksidov tako visok v hladnejših mesecih.

S tem motorjem je recimo opremljen renault captur 1.5 dCi 110, kakršnega smo preskusili za prejšnjo številko Motorevije – nekaj teh avtomobilov se torej vozi tudi po naših cestah. Pri podjetju Renault Nissan Slovenija so potrdili, da bo Renault zaradi te “napake” po vsem svetu vpoklical 15.000 renaultov z 1,5-litrskim dCi 110 motorjem, niso pa še mogli potrditi, koliko teh avtomobilov se vozi po naših cestah. Vozniki teh avtov bodo lahko posodobili programsko opremo v svojih avtih od letošnjega oktobra naprej. Pri Renaultu napovedujejo, da bodo “popravili” te motorje z razširitvijo delovnega (temperaturnega) območja sistemov za povratno kroženje izpušnih plinov, povečali pa bodo tudi pogostost in učinkovitost čiščenja NOx katalizatorja. Oba ukrepa naj bi skupaj prepolovila izpust dušikovih oksidov, hkrati pa naj po besedah Renaultovih predstavnikov ne bi v ničemer vplivala na zmogljivosti ali porabo goriva.

Brez odgovora so ostala naša vprašanja slovenskemu zastopniku za Mercedes. Omenjen Renaultov motor namreč vgrajujejo tudi v številne Mercedesove avtomobile – na primer v razred A, razred B, CLA in GLA.

Ključne besede


renaultekologijaizpustiIzpuhNOxRenaultOpelMercedesEkologija

Vam je članek všeč?

Zaploskajte mu – kliknite in držite gumb. Dlje, ko boste ploskali, bolj vam je članek všeč. Z aplavzom nam sporočate, kateri članek izstopa. Hvala!

6

Priljubljenost članka

6

Shrani

Delite s prijatelji