Fordovi žarometi prihodnosti

| Tehnika

Med tehnologijami, ki so v zadnjem času doživele skokovit napredek, so tudi avtomobilski žarometi oziroma luči; od halogenskih žarnic do LED in laserskih luči, prilagodljivih žarometov in žarometov, ki svetijo v ovinek. Pri Fordu napovedujejo naslednje razvojne korake naprej; žaromete, ki v temi poiščejo in osvetlijo pešce ter žaromete, ki poznajo ceste in prometne znake.


Luč, ki prehiteva

Vožnja ponoči je zaradi bistveno slabše vidljivosti za večino voznikov stresna. Če vozimo po podeželski cesti, torej zunaj naselja, kjer ni obcestnih virov svetlobe, smo povsem odvisni od žarometov oziroma snopov svet-lobe, ki nam osvetlujejo cesto pred nami. Dobri, a klasični žarometi svetijo dlje in močneje kot slabši, a čisto vsega na in ob cesti vseeno ne morejo zajeti. Vozniki imamo največ težav z vidljivostjo na ovinkasti cesti in v križiščih, posebno nevarnost in težavo pa predstavljajo pešci, kolesarji in živali ob cesti, ki jih v temi slabo vidimo in (pre)pozno opazimo.

Pri Fordu v svoje avte že vgrajujejo dinamične LED žaromete, ki v sedmih prednastavljenih stopnjah prilagajajo jakost osvetlitve razmeram na cesti, kotu zavijanja avta, hitrosti avta in razdalji do spredaj vozečega avta. Druga tehnologija, ki je že na voljo, so žarometi s samodejnim snopom dolgih luči, ki prepoznavajo prihajajoče avtomobile in ki samodejno preklapljajo med zasenčenimi in dolgimi lučmi. Z naprednimi žarometi in novo tehnologijo bodo v prihodnje še izboljšali učinkovitost žarometov.

Pokaži pešca!

Kako ponoči pravočasno opaziti pešca? Tako, da ga žaromet namensko osvetli in s tem nanj opozori voznika. Tako namreč deluje Fordova tehnologija z oznako “Spot Lighting” (na sliki zgoraj); osrednji element tehnologije je infrardeča kamera v maski hladilnika, ki sprem-lja oziroma snema prostor pred avtom in zazanava telesno toploto pešcev ter živali. V povezavi z računalnikom lahko sistem spremlja do osem oseb oziroma živali naenkrat – do razdalje 120 metrov pred avtomobilom. A spremljanje in prepoznavanje ljudi in živali ob cesti še ne prinese večje varnosti – nanje je treba voznika tudi opozoriti. To sistem doseže s prikazom zaznanih oseb in živali na zaslonu v notranjosti avtomobila – osebe na zaslonu glede na bližino obkroži z rumenim ali rdečim okvirjem –, za voznika še bolj opazno pa je dodatno osvetljevanje oseb in živali. V ta namen sta ob meglenkah spredaj vgrajena dodat-na LED žarometa, ki s ciljanim snopom svetlobe osvetlita ljudi ob cesti, hkrati pa LED žaromet na tleh “nariše” svetlobni trak od avta do človeka ali živali.

Sistem omogoča osvetljevanje dveh ljudi ali živali naenkrat; namenska žarometa sta samo dva, če je ob cesti več oseb, pa sistem osvetli tisti, ki sta bližje. Sistem “spot light” deluje tudi v nepreglednih križiščih in kro-žiščih, v katerih pogosto prepozno opazimo pešce pri prečkanju ceste.

Žarometi, ki berejo zemljevid

Druga obetavna Fordova tehnologija osvetlitve so pametni žarometi, ki znajo brati zemljevid in prepoznavati prometne znake. Tudi pri tej tehnologiji gre za združevanje že znanih in delujočih varnostnih sistemov – v tem primeru sistema za prepoznavanje prometnih znakov, ki je že nekaj časa na voljo v Fordovih avtih, GPS navigacije in že obstoječih prilagodljivih žarometov. Advanced Front Lighting System (na sliki spodaj), kot so pri Fordu poimenovali svoje žaromete prihodnosti, deluje tako, da ob približevanju križiščem in krožiščem razširi svetlobni snop žarometov in tako osvetli tudi okolico križišča ter morebitne prihajajoče avtomobile ali osebe, ki niso v neposredni smeri vožnje. Sistem na primer prepozna stop znak ali prometni znak za odvzem prednosti in že ob približevanju razširi svet-lobni snop na okolico. Sistem pa uporablja tudi digitalni zemljevid in položaj avtomobila v GPS navigacijski napravi; žarometa že vnaprej osvetlita ovinke, ravnine ali prevoje v smeri vož-nje. Če GPS navigacija za tisti del ceste ni na voljo, žarometa podatke dobivata tudi od sistema za prepoznavanje cestnih oznak (ki deluje v povezavi s sistemom za preprečevanje zapustitve voznega pasu), tako da zna nadzorna enota vselej prepoznati cesto pred avtom. Sistem bo v prihodnje znal pridobljene podatke tudi shraniti v navigacijski sistem in jih znova uporabiti v prihodnosti, ko se bo voznik zapeljal po isti cesti.

Obe tehnologiji sta še v razvojni in preskusni stopnji, a obe že delujeta, saj smo ju lahko tudi sami preskusili. Natančnejših informacij o serijski izdelavi pri Fordu še nočejo podati, zagotovo pa bomo tovrstne pamet-ne žaromete in sisteme lahko razmeroma kmalu videli – in kupili – v Fordovih avtomobilih.

Pogled okoli vogala: Fordova 180-stopinjska kamera

Vozniki se pogosto znajdemo v položaju, ko zaradi ovir ob avtu ob vključevanju na cesto ne vidimo drugih udeležencev v prometu, ki se nam bližajo z leve ali desne strani. Običajno se moramo zapeljati dovolj daleč naprej, da se nam odpre pogled – a tako s prednjim delom avta že zapeljemo na cesto, kar zna biti nevarno.

Ford zato v novem S-maxu in galaxyju že ponuja posebno 180-stopinjsko kamero, ki nam pomaga videti okoli vogala; ker je nameščena na maski hladilnika, torej na skrajni prednji točki avta, kamera na prečno cesto “pogleda” veliko prej kot voznik, ki sedi skoraj meter za kamero. Kamera ima ločljivost 1 megapiksel, v dva dela – levi in desni – predeljena slika prečne ceste pa se prikazuje na zaslonu multimedijske naprave v notranjosti avtomobila. Lečo, ki omogoča 180-stopinjski zorni kot, čisti posebna šoba s čistilno tekočino, tako da kamera deluje tudi v slabem vremenu oziroma ob padavinah.

Ključne besede

FordTehnikaŽarometi

Avtorji

Blaž Poženel

Blaž Poženel

Odgovorni urednik

Sorodne novice

Nazaj