Štiri desetletja quattra

Promet

Jubilej legendarnega Audijevega štirikolesnega pogona


Na avtomobilski razstavi v Ženevi marca 1980 je Audi ponosno postavil na ogled audi quattro - športni avto s štirikolesnim pogonom. S tem se je začelo novo obdobje znamke Audi. Štiri desetletja po predstavitvi audija quattra je oznaka quattro (v italijanščini štiri) sinonim za učinkovit štirikolesni pogon, Audi pa je v vseh teh letih izdelal več kot 10,5 milijona avtov s štirikolesnim pogonom.

Audi ni bil pionir štirikolesnega pogona, saj so ga že prej uporabljali nekateri drugi izdelovalci avtomobilov, a niso znali dobro izkoristiti njegove prednosti boljšega prenosa moči na cesto, temveč so bolj prišle do izraza nekatere pomanjkljivosti. Ferdinand Piech, ki je takrat deloval kot tehnični direktor Audija, je razmišljal o štirikolesnem pogonu kot prednosti, ki bi Audiju lahko zagotovila prevlado v rallyju, kjer je Audi takrat nastopal s svojim modelom audi 80, ki pa ni bil primeren, da bi vanj vgradili štirikolesni pogon. Skonstruirali so nov športni avto z vzdolžno postavljenim motorjem spredaj, kar je omogočalo, da je gred motorja v podaljšku prek diferencialov gnala kardansko gred za pogon tudi zadnjih koles, seveda pa je motor poganjal tudi prednji kolesi.

Tehnični vizionar Ferdinand Piech je sprožil quattro revolucijo, ki še traja. 

Prvi quattro, pozneje se ga je prijelo tudi ime ur-quattro (originalni quattro), je bil športni avto s prisekanim zadkom z zelo zmogljivim petvaljnim turbo bencinskim motorjem. Audi je moral izdelati najmanj 200 takšnih avtomobilov, da je z njim lahko tekmoval v svetovnem prvenstvu v rallyju. V letu 1980, skrivoma pa tudi že leto poprej, so opravili številna testiranja in se soočili s številnimi tehničnimi težavami, ki pa so jih inženirji vztrajno reševali. Glavno besedo pri testiranjih, ki so v glavnem potekala na Finskem, je imel Finec Hannu Mikkola, proti koncu leta 1980 pa je quattro v Avstriji preskušal tudi znani avstrijski voznik Franz Wittmann, ki je dobro znan tudi slovenskim ljubiteljem rallyja, saj je v drugi polovici osemdesetih let večkrat uspešno dirkal na rallyju Saturnus. Piech, prav tako Avstrijec, je rojaku Wittmannu tudi zaupal krstni nastop novega quattra na Jänner rallyju januarja 1981. Wittmann je prepričljivo zmagal in quattru privozil prvo zmago. Na dirkah svetovnega prvenstva sta bila nato Mikkola in Michele Mouton, najboljša rallyistka doslej, tista, ki sta quattru zagotovila uvodno slavo. Leta 1982 je Audi zmagal v svetovnem prvenstvu med konstruktorji, leta 1983 je svetovni prvak med vozniki postal Mikkola. Leta 1984 je Audi slavil dva naslova svetovnega prvaka: med konstruktorji in med posamezniki, kjer je zmagal Stig Blomqvist.

Audi quattro, ki so ga predstavili leta 1980 v Ženevi, je imel vgrajen petvaljni vrstni motor s prostornino 2,1 litra, za dovod zraka v motor je skrbel turbinski polnilnik.

Petvaljni motor s 147 kW

Audi quattro, ki so ga predstavili leta 1980 v Ženevi, je imel vgrajen petvaljni vrstni motor s prostornino 2,1 litra, za dovod zraka v motor je skrbel turbinski polnilnik. Največja moč tega motorja v serijskem avtomobilu je bila 147 kW (200 KM). Audi quattro je do leta 1991, ko so ga prenehali izdelovati, doživel kar nekaj tehničnih sprememb. Leta 1984 je Audi zaradi zagotavljanja konkurenčnosti v rallyju predstavil sport quattro, ki je imel krajšo medosno razdaljo in je bil zato bolj okreten na ovinkastih cestah, motor pa je bil močnejši: zmogel je 225 kW (306 KM). Prenos moči je bil sprva prek sredinskega diferenciala z mehansko zaporo, ki je dovoljevala stalno porazdelitev moči na prednja in zadnja kolesa. Leta 1986 je Audi diferencial z mehansko zaporo nadomestil s torsenskim diferencialom, ki je zagotavljal prilagodljivo porazdelitev moči na prednja in zadnja kolesa.

Audi Sport quattro poznan tudi pod vzdevkom “Little Guy”, ki je z 225 kW (306 KM) bil leta 1984 tudi najmočnejši nemški serijski avto. Izdelali so jih le 214.

Dirkaška revolucija

Audi je s quattrom in štirikolesnim pogonom povzročil revolucijo v rallyju. A razvoj je bil preveč silovit, prišlo je do nekaterih hudih nesreč, v katerih Audi sicer ni bil udeležen in zato do ukinitve izjemno zmogljivih avtomobilov takratne skupine B. Audi je tudi potem - leta 1987 - še nastopal v rallyju z modelom 200 quattro, ki ga je vozil tudi sloviti Walter Röhrl, dosegel tudi nekaj uspehov predvsem na zasneženih cestah, na drugih cestah pa je bil avto prevelik in pretežek.

Posebno različico sport quattra S1 (E2) s 440 kW je Audi pripravil za znano ameriško dirko Pikes Peak v Koloradu, ki poteka po 20 km dolgi široki gorski cesti - tedaj še makadamski - s 156 ovinki in brez obcestne ograje do cilja na približno 4300 metrih nadmorske višine. Röhrl je leta 1986 prepričljivo zmagal in postavil rekord proge.


Audi je po umiku iz rallyja dosegel številne uspehe na dirkah športnih avtomobilov: v začetku v ZDA v tekmovanju TransAm, nato v tekmovanju IMSO GT, pa v nemškem prvenstvu DTM (prvenstvo turnih avtomobilov). Ko so v športnih avtih prepovedali štirikolesni pogon, je bila era quattra nekaj let prekinjena - do leta 2014, ko je Audi z dirkalnikom R18 e-tron quattro prvič zmagal na 24 urni dirki v Le Mansu, uspeh pa ponovil tudi v naslednjih dveh letih. S tem avtom je osvojil tudi po dva naslova svetovnega prvaka med konstruktorji in vozniki v svetovnem prvenstvu v vzdržljivostnih dirkah.

Audi z dirkalnikom R18 e-tron quattro leta 2014 prvič zmagal na 24 urni dirki v Le Mansu.

Prednost v tehniki s quattrom

Quattro štirikolesni pogon je bil tudi prvi v vrsti tehničnih posebnosti, ki jih je začel vpeljevati Audi v svoje serijske modele in ki so tvorile temelj takrat nastalega slogana Prednost je v tehniki. Med temi tehničnimi posebnostmi velja omeniti sistem proconten - mehanski sistem za odmik volana ob trku, izdelavo pocinkane karoserije, izdelavo aluminijaste karoserije, turbo dizelskega motorja TDI,… S tem - čeprav vse novosti niso bile uspešnica -, pa seveda s kakovostnim napredkom pri konstruiranju in izdelavi serijskih modelov se je Audi postavil ob bok Mercedesu in BMW ter postal enakovreden član velike trojice nemških izdelovalcev prestižnih avtomobilov

Leta 1984 je Audi slavil dva naslova svetovnega prvaka: med konstruktorji in med posamezniki, kjer je zmagal Stig Blomqvis

10,5 milijona avtov s pogonom quattro

Audi je stalni štirikolesni pogon po modelu quattro - v dobrih desetih letih so naredili le nekaj več kot 11.000 avtomobilov - začel vgrajevati tudi v druge svoje modele. V štiridesetih letih so štirikolesni pogon vgradili v več kot 10,5 milijona avtomobilov. Sedaj Audi ponuja vse svoje modele z izjemo najmanjšega A1 s štirikolesnim pogonom quattro. Quattro pogon so z uvedbo različnih tehničnih različic prilagodili zasnovi avtomobilov oziroma postavitvi motorjev: vzdolžno ali prečno in uporabi različnih menjalnikov: samodejnega s pretvornikom navora, avtomatiziranega z dvojno sklopko ali ročnega. V vseh primerih pa ima avto z oznako quattro vgrajen stalni štirikolesni pogon.

V štiridesetih letih so pri Audiju štirikolesni pogon vgradili v več kot 10,5 milijona avtomobilov.

Quattro v e-tronu: trije električni motorji

Sistem štirikolesnega pogona quattro se sedaj uveljavlja na povsem samosvoj način: v električnih Audijevih avtomobilih. Tako je Audi že predstavil prototipa e-tron S in e-tron sportback S, ki imata po tri električne motorje in quattro pogon s prilagodljivim vektorskim prenosom navora na vsako izmed zadnjih koles. En električni motor je nameščen v prednjem delu avta in poganja prednji kolesi, v zadnjem delu avta pa sta vgrajena dva električna motorja. Vsi trije motorji skupaj zmorejo - največ 8 sekund, ko deluje zmogljiv hladilni sistem - 370 kW moči in kar 973 Nm navora, kar zagotavlja pospešek do 100 km/h v 4,5 sekunde. Največja hitrost je elektronsko omejena na 210 km/h. Običajna dolgotrajna zmogljivost vseh treh motorjev je 320 kW in 808 Nm navora.
Z že omenjenim vektorskim prenosom moči oziroma navora na zadnji kolesi so dosegli podobne vozne lastnosti, kot jih zmorejo športni avti z zadnjim pogonom, omogočeno je celo bočno drsenje (driftanje). Pri Audiju poudarjajo, da so vozne lastnosti tudi pri e-tronu quattro vseskozi predvidljive.

Znamenit TV oglas: Po smučarski skakalnici navzgor

Audi je znal svoj štirikolesni pogon tudi dobro reklamirati. Legendaren je TV oglas, v katerem se je leta 1986 nemški rally voznik Harald Demuth z audijem quattro zapeljal navkreber po smučarski skakalnici v Kaipoliju na Finskem. 

Nekaj podobnega je storil Mattias Ekström lani v Kitzbühlu, ko se je z električnim audijem e-tronom zapeljal navkreber po smukaški progi Streif in premagal strmino z do 85 odstotnim naklonom.

 

Ključne besede


varnostAudiquattroštirikolesni pogontehnikazgodovina

Vam je članek všeč?

Zaploskajte mu – kliknite in držite gumb. Dlje, ko boste ploskali, bolj vam je članek všeč. Z aplavzom nam sporočate, kateri članek izstopa. Hvala!

29

Priljubljenost članka

29

Shrani

Delite s prijatelji