(Ne)varen dvig električnih stekel

| Varnost

Električno dvižna stekla v avtu uporabljamo že dolga leta; zakaj bi vrteli ročico, če to namesto nas naredi električni motor? Le prstov si ne smemo priščipniti. A če odrasli s tem običajno nimamo težav, pa so otroci precej bolj nerodni; priščipnjeni prsti ali celo kakšen drug del telesa pogosto poskrbijo za bolečine, jok ali celo kaj hujšega.


Priščipnjeno!

Del krivde za to lahko naprtimo tudi avtomobilskim izdelovalcem, ki bi lahko učinkoviteje preprečili takšne dogodke – nekateri avtomobili imajo takšno zaščito vgrajeno, marsikateri avto pa te zaščite nima.

Stranska stekla, ki jih dvigujemo ali spuščamo z vrtenjem ročice, danes v avtih srečamo le še poredko; namesto rok stekla dvigajo in spuščajo električni motorčki, ki to opravijo lažje in hitreje, le na ustrezno stikalo moramo pritisniti. A električni motorčki imajo “napako”: vsi ne znajo prepoznati, če je med steklom in okvirjem okna kakšna ovira. Če torej ob pomoči elektrike zapiramo steklo, istočasno pa skozi okno molimo prste, je zelo verjetno, da nam bo rob stekla prste stisnil oziroma jih priščipnil.

Odrasli seveda vemo, da se tega ne dela, majhni otroci pa še nimajo potrebnih izkušenj za presojo, kaj je nevarno in kaj ne. Otroci pač ne mislijo na varnost; pogosto se držijo za rob odprtega stekla ali celo pomolijo glavo iz avta – če hkrati sami – ali nekdo drug – pritiska na stikalo za zaprtje stekel, kaj hitro lahko pride do nesreče.

Oster rob, velika sila

Sistem pogona pomika stekel oziroma električni motor je zasnovan tako, da steklo pomika z določeno silo, ki je običajno precej večja od tiste, ki bi zadostovala zgolj za dvig stekla – stekla oziroma tesnilo stekel se pogosto umaže ali pozimi zaledeni, kar predstavlja upor, ki ga mora električni motor premagati.

Tudi zato so električni motorji za pomik stekel precej močni. Pri dvigu stekel lahko ta pritisnejo ob oviro tudi s silo 300 N, kar je enako, kot bi v oviro pritisnila masa 30 kg. Glede na to, da so stekla običajno debela 3 milimetre, je površina, s katero steklo pritisne na prst, zelo majhna – nastane oster rob, ki lahko resno poškoduje krhke prste (ali kateri drug telesni del) otroka.

Zaščita obstaja, a ni povsod vgrajena

Ob tem velja pripomniti, da se da tehnično stvar izpeljati precej varneje. Avtomobili, ki imajo vgrajen sistem za samodejen dvig ali spust stekel, pri katerem za dvig ali spust v celoti zadostuje le kratek pritisk na stikalo, imajo namreč vgrajen sistem za samodejno zaustavitev oziroma zaščito proti priprtju (to predpisuje evropski predpis 74/6/ EWG in še zlasti smernice 2000/4/EG) Takšna zaščita je za samodejno dvižna stekla namreč že vrsto let obvezna. A tudi tu poznamo dva načina delovanja: preprostejša ob zaznavanju ovire oziroma upora zaustavi delovanje električnega motorja, temeljitejša zaščita pa ob dotiku ovire sproži delovanje električnega motorja v nasprotno smer in steklo se za nekaj centimetrov spusti. Slednja rešitev je seveda boljša; če steklo pripre roko otroka, s pomikom navzdol sprosti pritisk in otrok lahko roko izvleče. A tudi vgrajene zaščite proti priprtju niso vedno učinkovite; če namesto kratkega pritiska na stikalo tega držimo dlje časa, zaščita pogosto ne deluje več, prav tako se pogosto izklopi, če kljub oviri z večkratnimi pritiski na stikalo vseeno skušamo zapreti steklo.

Električni dvig stekel, pri katerem moramo stikalo držati ves čas, pa takšne zaščite nima predpisane in zato predstavlja tudi precej večjo nevarnost za priprtje.

Nekateri avtomobilski izdelovalci vgrajujejo zaščito proti priprtju tudi pri preprostejših dvižnih sistemih, marsikateri pa ne.

20 odstotkov avtomobilov še vedno nevarnih

Pregled preskušenih avtomobilov ADAC je pokazal, da približno 20 odstotkov avtomobilov še vedno ni opremljenih s posebno zaščito pred priprt-jem; še zlasti malo avtomobilov ima to zaščito vgrajeno na steklih zadnjih oken. Pri tem v oči bode predvsem dejstvo, da se delež avtomobilov z vgrajeno zaščito pred priprtjem ni bistveno povečal od leta 2008, ko so pri ADAC nazadnje opravili podoben pregled avtomobilov.

Še več: nekateri avtomobilski izdelovalci so pri nekaterih svojih novih avtomobilih na takšno zaščito kar pozabili – čeprav so predhodniki teh avtomobilov to zaščito že imeli. Takšen avto je na primer škoda fabia sedanje generacije, ki nima zaščite pred priprtjem na sovoznikovi strani, čeprav jo je fabia prejšnje generacije imela. Tudi pri Volkswagnu očitno varčujejo na nepravem koncu; VW up, opremljen z električnim pomikom prednjih stekel, zaščite pred priprtljem nima na nobeni strani – pa sta jo pred njim imela oba predhodnika, tako VW fox kot pred njim VW lupo.

Čeprav so avtomobili z vsako generacijo sodobnejši in tudi varnejši, pa bi ta trend le težko prenesli tudi na zaščito pred priprtjem. Izdelovalci avtomobilov iz daljnega vzhoda na primer povečujejo delež avtomobilov, opremljenih s takšno zaščito, a to velja le za avtomobile višjih razredov; evropski avtomobili teh razredov imajo takšno zaščito že vrsto let. Pri majhnih avtomobilih varčujejo vsi, še zlasti slab zgled pa dajejo pri Nissanu, kjer zaščito proti priprtju prstov v svoje avtomobile vgrajujejo le na voznikovem stranskem steklu – ne glede na to, ali gre za majhno micro, družinskega qashqaija ali velikega X-traila.

Je pa razveseljivo dejstvo, da je podobna zaščita vgrajena pri samodejnih sistemih za pomično strešno okno pri veliki večini avtomobilov, ki imajo takšno strešno okno. Tudi gledanje skozi strešno okno je pri otrocih namreč priljubljena igra in vsaj pri tem početju so varni.

Le nekaj centov za večjo varnost

AMZS z ostalimi evropskimi avtomobilskimi klubi zato od avtomobilskih izdelovalcev zahteva, da z učinkovitimi zaščitami proti priprtju opremijo vsa samodejno dvižna stekla, vrata in pokrove, še zlasti pa stekla na zadnjih vratih oziroma na zadnji klopi avtov, kjer otroci tudi najpogosteje sedijo. Ustrezna zaščita proti priprtju je tehnično preprost sistem, ki avtomobilske izdelovalce stane le nekaj centov.

Pazite na otroke: nasveti za večjo varnost otrok

  • • Prepričajte se, kako deluje zaščita pred priprtjem v vašem avtu. Žogico za tenis držite pod okenskim okvirjem in s stikalom skušajte zapreti steklo. Če se steklo ustavi ali celo pomakne navzdol, zaščita pred priprtjem deluje pravilno.
    • Če se le da, ne puščajte otrok samih v avtu, še zlasti ne s ključem v volanski ključavnici.
    • Poučite otroke o nevarnostih priprtja s stekli.
    • Stekel in strešnega okna ne zapirajte z daljinskim upravljalnikom, če so v avtu otroci ali domače živali.
    • Mnogi avtomobili imajo varovalno stikalo za izklop delovanja električnega pomika zadnjih stekel – če so v avtu otroci, ga uporabite.
    • Pri avtomobilih s centralnim stikalom za dvig stekel (takšna stikala imajo kabrioleti) pazite, da pred zaprtjem otroci sedijo na svojih mestih in iz avta ne molijo rok.
    • Ko zapustite avto, vselej vzemite ključ s seboj. Večina avtomobilov omogoča vklop avtoradia tudi brez ključa v ključavnici.
Ključne besede

varnostotrociElektrični pomikDvig stekel

Avtorji

Blaž Poženel

Blaž Poženel

Odgovorni urednik

Sorodne novice

Nazaj