Varnost: Koristi in omejitve črne skrinjice

Varnost

Zavarovanje Vigo za motoriste


Lani sta Zavarovalnica Sava in zagonsko podjetje Movalyse na slovenskem trgu predstavila Vigo zavarovanje za motoriste, ki prek posebne telemetrične naprave bdi nad jeklenim konjičkom in lastnika opozori, če nepridiprav ukrade njegov motocikel. Črna skrinjica beleži in ocenjuje tudi vožnjo motorista, a te podatke lahko vidi le lastnik. Za kaj gre?

Avtomobilske črne skrinjice poznamo že kar nekaj let; na razvitih zavarovalniških trgih nekatere zavarovalnice zavarovancem ponujajo ugodna avtomobilska zavarovanja, če so ti svoje vozniške navade pripravljeni deliti z zavarovalnicami. Motiv je jasen: vozniki, pri kateri črna skrinjica beleži umirjeno (defenzivno) vožnjo, manjkrat povzročijo nesrečo in so manjkrat udeleženi v nesrečah, kar jim na koncu prinese ugodnejšo zavarovalno premijo. Pri nekaterih tujih zavarovalnicah si lahko na primer mladi vozniki, ki sicer veljajo za zelo rizične, s privolitvijo v “snemanje” njihovih voženj s črno skrinjico priborijo precej ugodnejše zavarovalne premije. Pri nas nekaj podobnega ponuja zavarovalnica Triglav s svojo aplikacijo Drajv, ki beleži stil vožnje njihovih zavarovancev. Najbolj “pridni” vozniki, ki svoje vožnje beležijo s to aplikacijo, imajo nekaj ugodnosti pri zavarovanju svojih vozil.

Pametna črna skrinjica

Od lanskega leta je nekakšna črna skrinjica na voljo tudi slovenskim motoristom; zavarovalnica Sava je z zavarovalnim produktom Vigo motoristom ponudila samostojno zavarovanje motocikla proti kraji in požaru. Pogoj za sklenitev takšnega zavarovanja je vgradnja telemetrične naprave vigobox na motocikel; majhno škatlico elektronike vgradijo na skrito mesto pod sedež, priklopijo na akumulator in računalniško nadzorno enoto motocikla in skrinjico uparijo z aplikacijo na pametnem mobilniku. Od vgradnje in zagona aplikacije naprej je motocikel uporabnika pod stalnim nadzorom elektronike; če se motocikel premakne, spremeni svojo lokacijo oziroma se oddalji od lastnika (oziroma njegovega mobilnika), aplikacija na mobilniku takoj obvesti lastnika, da je prišlo do premika. Pri kraji motocikla je takšen alarm v realnem času lahko odločilnega pomena pri preprečevanju kraje in iskanju storilcev oziroma ukradenega motocikla.

Lanski podatki so pokazali, da so Vigo zavarovanja preprečila 35 odstotkov vseh kraj motociklov, možnost najdbe ukradenega motocikla pa se je povečala na 90 odstotkov

e-Call za motoriste

Prek povezave z nadzornim računalnikom pa Vigova črna skrinjica bdi tudi nad delovanjem motocikla med vožnjo. S spremljanjem gibanja in parametrov delovanja motocikla črna skrinjica takoj prepozna, če je motocikel udeležen v prometni nesreči. Nenaden pojemek oziroma zaustavitev motocikla, ki opozori na padec oziroma nesrečo, sproži avtomatski klic na pomoč v klicni center, iz katerega s povratnim klicem preverijo, če je voznik v težavah. Če se ta ne odzove na klic, klicni center o nesreči obvesti reševalne službe, ki so obveščene tudi o natančni GPS lokaciji nesreče. V tem primeru Vigova črna skrinjica deluje kot samodejni klic na pomoč - kot pri avtomobilih deluje sistem e-Call. Po podatkih zavarovalnice Sava je Vigov sistem samodejnega obveščanja o nesrečah od lani rešil življenje trem motoristom, ki so bili udeleženi v nesrečah, zaznal pa je več kot deset lažjih nesreč uporabnikov njihove črne skrinjice.

S podatki lahko upravlja le motorist

Zavarovanje Vigo je dodatno zavarovanje proti kraji in proti požaru, ki ga motorist sklene poleg obstoječega zavarovanja odgovornosti ali kasko zavarovanja - ti zavarovanji lahko motorist sklene tudi pri drugih zavarovalnicah, ne samo pri zavarovalnici Sava.

Učinkovita zaščita proti kraji oziroma nadzor lokacije motorja in samodejni klic na pomoč ob nesreči pa nista edini funkciji Vigove črne motoristične skrinjice. Ker je ta povezana z računalnikom motocikla, vseskozi spremlja tudi vse glavne parametre delovanja motocikla med vožnjo. Črna skrinjica pod sedežem motorja spremlja in beleži naslednje podatke: uro in datum, GPS lokacijo, nadmorsko višino, hitrost, pospeške v treh oseh in naklon motocikla v treh oseh. S temi podatki Vigova naprava zelo natančno zabeleži stil in način vožnje posameznega motornega kolesa oziroma zavarovanca. Vigova črna skrinjica zelo dobro ve, kako hitro in kako ostro - ter na kateri cesti - se pelje motocikel z nameščeno skrinjico.

So motoristi pripravljeni deliti tako natančen pogled v svoje vozniške navade in dosežke? Pri zavarovanju Vigo jim tega vpogleda v svoj stil vožnje ni treba deliti, če tega nočejo: vsi omenjeni podatki o vožnji so na voljo zgolj uporabniku črne skrinjice in aplikacije, saj do njih ne more dostopati nihče drug. Prebirajo jih lahko namreč le sami v aplikaciji na svojem mobilniku, če želijo, pa jih lahko delijo z drugimi uporabniki aplikacije oziroma s svojim omrežjem sledilcev na družabnih omrežjih. 

Zavarovalnica ne more dostopati do teh podatkov: ob nesreči ali kraji motorja zavarovalnica dostopa le do informacij o lokaciji in času nesreče oziroma kraje ter do osnovnih podatkov zavarovanca. Bojazen, da bi nekdo tretji prebiral podatke o posameznih vožnjah zavarovanca, je tako odveč.

Previdna vožnja, cenejše zavarovanje?

S tehničnega vidika je Vigova telemetrična naprava učinkovita zavarovalniška črna skrinjica: bdi nad motociklom, spremlja vožnje zavarovanca in sproži alarm, ko gre kaj narobe. Zares koristna pa bo šele takrat, ko bo naš zavarovalniški trg dovolj zrel, da bodo zavarovalnice znale in upale zavarovancem ponuditi zavarovalne pakete, ki bodo preračunani in ukrojeni na vozniški slog posameznega zavarovanca. Čeprav takšnih zavarovalnih paketov še ni na trgu, pa pri zavarovalnici Sava priznavajo, da je to obetavna prihodnost:

Zagotovo bomo zavarovalnice v prihodnosti ponujale zavarovalne premije, ki bodo popolnoma prilagojene vedenju uporabnika v prometu. V takšnem primeru bo veljalo, da boljša ocena pomeni, da je uporabnik boljši voznik, kar predstavlja manjši riziko za zavarovalnico. 

Pri zavarovalnici Sava poudarjajo, da že zavedanje zavarovancev, da je njihov motocikel opremljen s črno skrinjico, povzroči previdnejšo vožnjo: po njihovih podatkih 62 odstotkov motoristov potrjuje, da z Vigo zavarovanjem vozijo bolj varno. Izračunali so, da se je verjetnost, da bo uporabnik Viga udeležen v prometni nesreči, v povprečju zmanjšala za 30 odstotkov.

Koliko stane Vigo zavarovanje?

Za izračun Vigo zavarovanja motoristov proti kraji in požaru smo vzeli motocikel BMW F 850 GS, ki stane 12.500 evrov in je bil prvič registriran v lanskem letu. Letna premija Vigo zavarovanja znaša 191,86 evra oziroma 15,98 evra na mesec, če se zavarovanec odloči za mesečna plačila.

Kdo lahko vidi podatke o vožnji zavarovanca?

Vpogled v podatke (vožnja, ocena voženj) ima le uporabnik. Zavarovalnica Sava dostopa do podatkov o vožnjah nima. V primeru zavarovanih nevarnosti (kraja, požar ali nesreča) zavarovalnica lahko dostopa do podatkov, kot so: ime in priimek zavarovanca, številka zavarovalne police in telefonska številka ter lokacija ukradenega motocikla oziroma nesreče. Če pride do kraje, lahko zavarovalnica dostopa do podatkov o lokaciji motocikla od dneva kraje in naslednjih 30 dni. Ker aplikacija Vigo omogoča vpogled v lokacijo motocikla, lahko uporabnik po lastni presoji zadnjo lokacijo vozila deli tudi s policijo. Z aktivnim iskanjem se poveča možnost, da se motocikel vrne nazaj k lastniku. Pred tremi leti - leta 2017 - so v Sloveniji ukradli 48 motornih koles in 133 koles z motorjem.

Če pride do nesreče, je o njej obveščen klicni center za klice v sili 112, ki lahko dostopa do osnovnih podatkov ponesrečenca (ime, priimek, telefonska številka) ter do natančne GPS lokacije in časa nesreče.

 

 

Ključne besede


motoristivarna mobilnostZavarovalnica Savavarna vožnja

Vam je članek všeč?

Zaploskajte mu – kliknite in držite gumb. Dlje, ko boste ploskali, bolj vam je članek všeč. Z aplavzom nam sporočate, kateri članek izstopa. Hvala!

15

Blaž Poženel

Blaž Poženel

Odgovorni urednik

Priljubljenost članka

15

Shrani

Delite s prijatelji