Za volanom: nova toyota land cruiser

Za volanom

Legenda živi naprej!


Nova toyota land cruiser ohranja vrednote terenske legende. Eden zadnjih klenih terencev ima pri nas vse manj tekmecev in vse manj priložnosti, da sploh dokaže kaj zmore. Izzvali smo ga v divjini črne celine.

Toyotin land cruiser je brez sence dvoma eden najboljših terenskih vozil na svetu. Več kot 65 let že rije po puščavskem pesku, blatnih džunglah in globokem snegu. Vozi se praktično na vseh celinah oziroma v več kot 190 državah. 3 milijone so jih naredili do sedaj. V nederju Afrike je vsak drugi avto, ki ga srečaš prav Toyotin land cruiser ali pa hilux. Zakaj? Vprašali smo ljudi, ki so odvisni od teh avtomobilov. “Ker te vedno pripelje tja in nazaj,” pove ribič na peščeni namibijski obali. Njim, ki z njim naredijo najbolj surove kilometre gre zaupati, ko povedo, da je to najbolj klen, čvrst in zanesljiv terenec na svetu.

5. genracija poti po zahtevnem terenu odpira tudi manj izkušenim voznikom

V svoji 5. generaciji oblikovno ni doživel bistvenih sprememb. Nekoliko drugačen je sprednji del. Pokrov motorja je na sredini dobil vdolbino, ki razširja vidno polje pred avtom. Še vedno je na voljo s petimi ali tremi vrati oziroma s 5 ali 7 sedeži. V dolžino je zrasel za 6 cm in v daljši različici meri 4,84 metra. Zaradi terenskih nalog avto ostaja na letvasti šasiji.
Novi land cruiser je postal zelo civiliziran, pametnejši, varnejši in udobnejši. Z izboljšanimi sistemi za vožnjo po brezpotju odpira poti po zahtevnem terenu tudi manj izkušenim voznikom. To je njegova ključna novost.

 

Toyota land cruiser obstaja že več kot 65 let. Njeni začetki segajo v leto 1951, ko so Japonci naredili model toyota jeep BJ. Prvi land cruiserji so v blato in prah zapeljali leta 1954. Od tedaj so jih naredili več kot 3 milijone in jih danes prodajajo v 190 državah po vsem svetu.

Nič niso prepustili naključju: Kar tri različice zadnje difernciala

Kupec se lahko odloči, kako zmogljivega land cruiserja bo imel. Na zadnji osi si je mogoče izbrati tri različne diferenciale: z mehansko zaporo (do 100 odstotkov), odprtega brez zapore ali pa torsen z omejenim zdrsom. Pogon je stalen štirikolesni. Razdelitev navora med prednjo in zadnjo osjo nadzira sredinski diferencial (samozaporni torsen), ki je zmožen navor deliti v razmerju od 50:50 do 30:70. Od tal je avto oddaljen 21,5 cm. Z nadzorom višine podvozja ga je mogoče dvigniti na skoraj 30 cm. Brede lahko po 70 cm globoki vodi.
Avto je odlično prilagojen dvojnemu življenju. Sistem aktivnega kinetičnega nadzora vzmetenja občutno izboljša cestno in terensko vožnjo. Na slabi podlagi zares blesti, blaži za čisto petico. V ovinkih je manj nagibanja, na terenu pa kolesa dobijo večji hod, saj sistem nadzira stabilizatorje in vzmeti. Impresivno je, kako suverno zna ta avto prestopiti skalo. Prav preseneti z odličnim sodelovanjm elektronskih sistemov s prvinsko mehaniko. Ključno pa je, da so vsi sistemi enostavni za uporabo, dosegljivi preko dveh stikal in vrtljivega gumba. Izboljšan je sistem MTS za terensko vožnjo. Ima 5 programov, ki pokrivajo vse od vožnje po blatu do plezanja preko skal. Za najbolj ekstremni avtoalpinizem ima voznik ob reduktorju na voljo še sistem za plazenje (crawl) s petimi različnimi hitrostmi. Kar težko je verjeti - dokler ne preizkusiš - kaj vse je sposoben premagati skoraj 2,4 tone težak terenec. Impresivno, kako tankočutno zanjo kolesa najti in obdržati oprijem.

Novost je živa slika različnih prikazov z vseh delov karoserije in celo izpod avta, ki jo kamere predvajajo na osrednjem 8-palčnem zaslonu. Z aktivnimi varnostnimi pomočniki se ta velikan sedaj veliko bolje znajde v urbanem prometu. Skupek vozniških asistentov je dopolnjen z vsemi ključnimi sistemi. Zmore preprečiti ali ublažiti nalet do 80 km/h, zaznava pešce, bere prometne znake in nadzira prečni promet za zadnjim odbijačem.

Najbolj povprečen člen je 2,8-litrski prisilno polnjenj dizelski štirivaljnik. 130 kW in 450 Nm pri 1600 vrtljajih bo dovolj za večino evropskih cest. A za vleko 3-tonske prikolice ali pa vožnjo v globokem blatu bi prav prišel kakšen kilovat oziroma valj več.

Terenske lastnosti: 31 stopinjski vstopni kot, 25 stopinjski izstopni kot in 22 stopinj prehodnega kota. Vzpenjanje po 45-stopinjskem naklonu in premagovanje 42 stopinjskega bočnega naklona ter bredenje po 70 cm globoki vodi.

Pod črto ...

- odlične terenske zmogljivosti
- stalen 4x4 pogon in reduktor
- samozaporni torsen sredinski diferncial
- več aktivnih varnostnih asistentov
- že naprodaj: od 49.900 evrov

Odlične terenske lastnosti in sistemi za zagotavljanje oprijema pri terenski vožnji: sistem aktivnega kinetično-dinamičnega prilagajanja podvozja z nadzorom blažilnikov in stabilizatorjev, multi-terrain sistem s petimi programi terenske vožnje in sistem za plazenje (crawl) s petimi različnimi hitrostnimi območji.

Tehnična dejstva: 

2,8-litrski turbodizelski 4-valjni motor: 130 kW pri 3400 vrt./min in 450 Nm pri 1600 vrt./min
Ročni ali samodejni 6-stopenjski menjalnik, pet voznih programov za cesto: eco, normal, comfort in sport ter sport +.
Tri različne izvedbe zadnjega diferenciala: odprt, klasičen z mehansko zaporo ali pa torsen LSD z omejenim zdrsom.
Mere: dolžina: 484 cm (5 vrat), širina: 185,5 cm, višina: 183,5 cm, medosna razdalja: 279 cm
Prilagajanje oddaljenosti dna avta od tal: od 21,5 do 28,4 cm. Vlečna zmogljivost: 3000 kg.

Land cruiser je v svoji 5. generaciji postal nekakšen visokoizobražen avtomobilski tarzan. Robusten, plečat, ki se zna še vedno zna odzvati in pogovarjati z divjino, a ima hkrati diplomo mehatronike in ga zanima moda.

Foto: V divjini Namibije

#Nasvet: v divjino z glavo in spoštovanjem, land cruiser ni vsemogoč

Afrika osebno

Šele ko se s terencem, kot je land cruiser znajdeš, tam zunaj, kjer je cesta bolj steza obdana z ostrim kamenjem, ugotoviš, da v našem svetu tak avto pravzaprav sploh ne more več dokazati ali je ali ni najboljši. Živimo prenežno in v preveč sterilnem okolju.

To je dejansko avto, ki človeka pelje skozi vso bedo in blišč našega planeta. Že leta je tako rekoč uradno vozilo vseh humanitarnih konvojev na kriznih žariščih. V beli barvi z UN oznako na vratih je mnogim pripeljal izgubljeno upanje in reševal življenja. Vozil je ekspedicije, turiste na safarijih in celo v mestih postal statusni simbol, zaradi svojega klenega značaja. Ni čudno, da ljudje, ki nimajo nič z marketnigom, ki ne hodijo v velike trgovske centre, ki jim barva karoserije pa kromirane obrobe ne pomeni čisto nič …, nanj gledajo s spoštovanjem. Njim, ki z njim naredijo najbolj surove kilometre gre zaupati, ko povedo, da je to najbolj klen, čvrst in zanesljiv terenec na svetu.

V Afriki, Avstraliji, Aziji oziroma v njihovih odročnih divjinah, kjer je razdalja med črpalkami in delavnicami z varilnimi aparati tudi več kot 500 kilometrov, na mobilnost gledajo veliko drugače. Avto enostavno mora zagotavljati garancijo, da se boš lahko vrnil. Ne predstavljate si koliko finega drobnega prahu je na naši poti pogoltnil zračni filter, kolikokrat je diferencial udaril ob skale, kako je garalo vzmetenje … več kot 1000 kilometrov afriških brezpotij in peščenih avtocest je resen preizkus za vsak vijak, zvar, zobnik, letev, za vse strojne elemente in še posebej elektroniko. Veliko neposrednih odgovorov dobiš glede vzdržljivosti mehanike. Da, ta stroj je upravičeno spoštovan. Pravih tekmecev pravzaprav sploh nima več veliko, saj kleni terenci v avtomobilskem svetu počasi, a zanesljivo stopajo po evolucijski poti dinozavrov. Na prste ene roke se da prešteti tiste, ki bi zmogli prevoziti to kar smo prevozili z land cruiserjem. Vprašanje pa je, kdo med njimi bi to, kar zna land cruiser zmogle početi prav vsak dan, brez dragih in kompliciranih servisnih posegov. Pa smo spet pri vzdržljivosti in zanesljivosti.

Stalen štirikolesni pogon in reduktor ter sredinski samozaporni torsen diferencial.

1000 kilometrov sredi ničesar da misliti …

1011 km smo prevozili v Namibiji, od tega manj kot 80 po pravi asfaltni cesti. Vse ostalo je bil pesek, grušč, suhe struge, kamnite poti, slane ceste, peščene plaže, strmi prelazi s 40 centimetrskimi kamnitimi “pragovi” navzgor in navzdol, vodni jarki in globoke blatne kolesnice. Vmes pa še makadamske magistrale v kovnoju, kjer je motor goltal oblake prahu. Niti enkrat se ob vsej elektronski podpori, ki jo ta avto ima, se ni zgodilo, da bi kakšen senzor javil napako. Niti enkrat niso sistemi za terensko vožnjo potrebovali več časa za ponoven vklop. Vse je delovalo tako kot mora, brezhibno. Predvsem pa je vse skupaj zelo poenostavljeno. Če pač nisi najbolj vešč vožnje po resnem terenu, je vse narejeno tako, da ne moreš povzročiti strojeloma zaradi napačne uporabe določenih elementov, denimo diferencialnih zapor. Novi land cruiser bo neizkušenim znal odpustiti veliko napak Vedno pa se je treba zavedati, da je narava močnejša. V divjini moraš kljub tehničnemu napredku neprestano predvidevati in tudi pri hitrosti pešca voziti skrajno previdno.

Prilagajanje oddaljenosti dna avta od tal: od 21,5 do 28,4 cm.

Avto je na globok pesek ali blato oziroma na plezanje preko skal še vedno treba pripraviti. Voznik mora vedeti, kaj mu ponuja tehnika, sicer obstane. Da, land crusier ni vsemogočen. Sredi blata ostati brez inercije ali pa brez občutka pritiskati plin pomeni konec. Če potem ni pomoči vitla ali drugega vozila z vrvjo, bo treba naprej peš. Po deželi kjer še vedno vladajo divje živali: levi, hijene, leopardi, sloni in črna mamba. Tehnična vožnja ima zakonitosti in osnove je treba poznati ter divjino spoštovati. Ernest Hemingway je nekoč dejal, da se neznanih poti in raziskovanja nikoli ne loti z nekom, ki ga ne poznaš dovolj ali mu ne zaupaš popolnoma. Še kako prav je imel. Tam zunaj, ko gre res zares, se je treba razumeti z vsako prestavo posebej. Ne pozabite, da so od vozniške pozornosti še najbolj odvisne pnevmatike. Te so vseskozi na meji, samo en spregledan kamen lahko pomeni konec. Brez njih pa še tako napreden sistem ne more premagati podlage.

V divjini si odvisen od trdoživosti in zanesljivosti avtomobila. Moraš ga razumeti, da postaneta partnerja. Voziti ga je treba z glavo, saj imajo tudi robustnost, tehnika in pogum svoje meje. Postavlja jih narava. Če se tega zavedaš, potem v land cruiserju vedno najdeš pot. Tudi na konec sveta.

Toyota landcruiser je terenska legenda. Eden zadnjih klenih terencev. Za seboj ima na milijone kilometrov najbolj surovih preizkušenj - od brezpotij do vojnih viher. To je avto, za katerega velja, da te vedno pripelje nazaj.

Nova toyota land cruiser združuje navidez nezdružljivo: urbani svet in divjine, oziroma avenije in avtoceste z blatnimi kolesnicami in peščenimi magistralami Afrike. Robustna zasnova je zato dobila kakovostne materiale in napredne aktivne varnostne sisteme za pomoč vozniku ter dobrine avtomobilskega udobja - prezračevane sedeže, hladilnik, zmogljivo ozvočenje … Ker pa so veliki terenci postali tudi statusni simbol v mestnih četrtih, je Toyota land cruiserja prilagodila tudi nastopačem, ki bodo z njim v mestu vozili prek robnikov. Kabina je iz boljših materialovi. Avto v potniški kabini zagotavlja vtis visokega razreda.


S sodobnimi varnostnimi sistemi bolj kot kadarkoli doslej obvlada asfalt, v pesku in blatu pa ostaja legenda.

 

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije

Nazaj