S prikolico v svet

Nasveti

Kaj morate vedeti o varni vleki prikolice?


Prikolica avtu doda uporabnost, prostor ali pa bivalno udobje, če gre za počitniško prikolico. Za varno vleko je treba upoštevati tri ključne dejavnike: hitrost, maso in nalaganje tovora. Kje so pasti?

Sezona obnove domov, del na vrtu, pa tudi prevoz motornih koles, plovil ali zgolj odhod na počitnice je povezana z vleko prikolice. Vožnja prikolice, tudi lahkega priklopnika, zahteva nekaj izkušenj in dodatne previdnosti pri hitrosti, predvidevanju, zaviranju, vzvratni vožnji, nalaganju in pritrjevanju tovora. Pripeta prikolica podaljša dolžino in pri počitniški prikolici ali večji tovorni prikolici tudi širino, ki jo mora voznik obvladovati pri vožnji po cestah, pri prehitevanju in zavijanju, pa tudi na parkiriščih, cestninskih postajah, trajektih …

“Če hočemo, da prikolica vzvratno zavije v desno, moramo prednji kolesi na avtu najprej obrniti v nasprotno smer, torej v levo in potem poravnati. Vsakomur priporočam, da gre s prikolico na veliko nezasedeno parkirno površino in vadi vzvratno vožnjo,” svetuje inštruktor varne vožnje.

Osnova: prilagojena hitrost, pravilno naložen in pritrjen tovor

AMZS inštruktor varne vožnje Janez Marolt opozarja, da sta najbolj pogosti napaki pri vožnji prikolice prevelika hitrost in nepravilno naložen tovor: “Večkrat na avtocesti lahko opaziš, da te pri največji dovoljeni hitrosti na avtocesti (130 km/h) prehiti avto s pripeto prikolico, čeprav je s priklopnim vozilom dovoljeno peljati največ 100 km/h. Druga velika napaka je nepravilno naložen tovor. Prikolice ljudje ne obremenijo primerno. Vlečna kljuka namreč nima naloge nositi celotne mase, saj ne dopušča velikih vertikalnih obremenitev. Kljuka služi vleki, zato mora biti teža na prikolici enakomerno razporejena, da jo nosijo kolesa in ne vlečna kljuka. Pri nepravilno naloženem tovoru, denimo, če je preveč teže na zadnjem delu prikolice, pride do nevarnega učinka privzdigovanja avta, kar privede do velikih nihanj in je avto s prikolico zelo težko obvladati.”

Kako hitro s prikolico?

Na naših cestah je hitrost vožnje omejena na:

100 km/h - (avtocesta): za motorna vozila z največjo dovoljeno maso do vključno 3,5 t, ki vlečejo priklopno vozilo.
80 km/h - (avtocesta in regionalne ceste) za motorna vozila z največjo dovoljeno maso nad 3,5 t in za vozila, ki vlečejo lahki ali bivalni priklopnik.

Kako umiriti nestabilno prikolico? Zavirajte!

Pri nihanju oziroma izgubi smerne stabilnosti prikolice vozniki najpogosteje naredijo veliko napako, ko namesto zavore pohodijo plin, da bi umirili prikolico. Pospešujejo v veri, da se bo prikolica poravnala in umirila.
“Dodajanje plina pomeni še večjo nevarnost za prevrnitev avta in prikolice. Če pride do nihanja ali zanašanja prikolice, je treba čim prej zavirati, da aktiviramo naletno zavoro. Tako prikolica prične zavirati in se hitreje umiri,” pravi Janez Marolt.
Vleka prikolice bo tudi veliko varnejša, če boste izbrali avtomobil, ki ima sistem za elektronski nadzor stabilnosti ESC razširjen tudi z nadzorom priklopnega vozila. Tak avto bo samodejno prilagodil zaviranje in stabiliziral tudi prikolico. Kdor pogosto vleče večje in težje prikolice, naj vsekakor izbere avto s takšnim aktivnim varnostnim sistemom. Priporočljiv je tudi zadnji pogon oziroma štirikolesni pogon.

Pri nekaterih sodobnih avtomobilih ima sistem za nadzor stabilnosti ESC razširjeno delovanje in nadzira tudi stabilnost prikolice.

Daljša zavorna: previdno pri vključevanju v promet

Velja opozoriti, da mora biti tudi pri počitniški prikolici tovor, ki ga vozite v njej, razporejen za vožnjo in ne za bivanje. V počitniški prikolici med vožnjo ni dovoljeno voziti oseb. Pri počitniški ali tovorni prikolici z velikimi površinami je pri vožnji treba paziti tudi na bočni veter; prepoved vožnje zaradi vetra vzemite skrajno resno in ne tvegajte. To zlasti velja za počitniške prikolice - sicer bo hiša na kolesih hitro končala na strehi. Previdno tudi pri avtocestnih prehitevanjih; upoštevajte večjo dolžino, da ne bo zmanjkalo prostora za prikolico. Enako velja pri vožnji v mestu, kjer bodite pozorni na kolesarje in pešce, da jih ne boste izsilili oziroma poškodovali s prikolico.
Pomembno je tudi pravočasno zaviranje. Dodatni kilogrami pripete prikolice spremenijo vozne lastnosti avtomobila, podaljšajo zavorno pot in vplivajo na zmogljivosti. Zato si za vključevanje na cesto vzemite več rezerve, saj ne boste mogli tako odločno pospešiti kot običajno.
Previdnost zahtevajo dolgi in strmi spusti. Na njih si pri zaviranju pomagajte z motorjem, da ne boste pregreli zavor na avtu in prikolici.

Prepoved vožnje zaradi vetra vzemite skrajno resno in ne tvegajte.

Vzvratna vožnja: glejte v ogledala

Vzvratna vožnja s prikolico zahteva kar nekaj prakse in izkušenj. Pri vzvratni vožnji je še toliko bolj pomembno, da gledamo nazaj ob pomoči vzvratnih ogledal in ne preko ramen, saj imamo tako bistveno boljši občutek in nadzor. Volan je treba vrteti drugače: najprej v nasprotno smer zavijanja prikolice in šele nato v smer vzvratne vožnje. Hitrost vzvratne vožnje naj bo čim nižja, da boste imeli dovolj časa vrtenje volana. Vaja dela mojstra, zato velja vzvratni vožnji nameniti trening na širokem nezasedenem parkirišču.

Aktivni pripomoček za vzvratno vožnjo prikolice, ki samodejno krmili glede na izbrano, v naprej določeno smer vožnje.

Razširjeno vidno polje, pomožno podporno kolo in pomoč elektronike

Za varno in udobno vleko je pomembna oprema avta in prikolice. Poleg že omenjenega sistema ESC z nadzorom stabilnosti priklopnika je odličen pripomoček tudi aktivni pripomoček za vzvratno vožnjo prikolice. Voznik v vozilu nastavi smer vzvratne vožnje, nato pa avto sam obrača volan, voznik pa nadzira hitrost. Avtomobili namenjeni vleki prikolic - karavani in cestni terenci - imajo pogosto vzvratno kamero s prilagojeno grafiko za usmerjanje in priklop prikolice. Nekateri imajo še opozorilo pred vertikalno preobremenitvijo vlečne kljuke. Pri prikolicah, ki presegajo širino avta, je treba namestiti dodatna vzvratna ogledala.
Zelo pomembna je tudi kakovost priklopa, saj imajo sodobne prikolice protinihajno sklopko, ki naredi vožnjo varnejšo in udobnejšo Pri vsaki prikolici pride prav tretje podporno kolo, s katerim lažje priklopite prikolico in jo premikate, ko ta ni priklopljena na avto.

Preverite vozniško dovoljenje in tehnične podatke!

Vleka prikolice je natančno definirana v vozniškem dovoljenju in v potrdilu o tehnični skladnosti oziroma “homologacijskem kartončku” vozila. V prvem je treba preveriti, kakšno prikolico glede na pridobljene kategorije vožnje sploh lahko vlečete, v drugem pa kakšne so vlečne zmogljivosti vozila - največja dovoljena masa nezavirane oziroma z naletno zavoro opremljene prikolice. Pozorni morajo biti zlasti lastniki manjših avtov, pri katerih vlečne zmogljivosti ne dopuščajo vleke lahkega priklopnika brez naletne zavore do največje dovoljene mase do 750 kg, čeprav B kategorija vozniku to dopušča.

Voznik pri aktivnem pomočniku vzvratne vožnje prikolice v vozilu nastavi smer vzvratne vožnje, nato pa avto sam obrača volan, voznik pa nadzira hitrost.

Preden speljete, obvezno preverite:

če je tovor pravilno natovorjen in zavarovan, ali so stranice oziroma tovorna vrata zaprta in če je ponjava oziroma zaščitna mreža pritrjena;
če je mehanizem sklopke za priklop na prikolici v pravilnem položaju in če je pravilno pritrjena varnostna zanka (pletenica ali veriga) za primer nenadnega odpetja;
če je kljuka na vozilu pravilno nameščena, če so priklopljeni električni spojni elementi in če delujejo svetlobne naprave na prikolici. Preverite še stanje in delovanje naletne zavore.
Pri počitniški prikolici ne pozabite zapreti oken - no bokih in strehi. Ne pozabite dvigniti podpornih nog in izprazniti rezervoarjev za pitno in odpadno vodo. Zapahnite hladilnik in zaprite omarice, da po prihodu na cilj ne bo notranjost taka, kot, bi bili na delu vlomilci. Škoda je lahko velika.

 

Kakšno prikolico sme vleči voznik?

Po zakonu o voznikih lahko z B kategorijo lahko vlečete tudi težje oziroma večje, tovorne ali počitniške prikolice, vendar avto in prikolica skupaj ne smeta preseči 3500 kg. Za lastnike večjih cestnih terencev z večjo nosilnostjo, ki vlečejo manjša plovila in počitniške prikolice, zelo prav pride koda 96.

B kategorija: lahko priklopno vozilo največje dovoljene mase do 750 kg ali pa mu je dodano priklopno vozilo, ki ni lahki priklopnik, če največja dovoljena masa skupine vozil (torej motorno vozilo z dodanim priklopnikom) ne presega 3500 kg in taka skupina vozil ne posega v pravila o homologaciji vozil.

B kategorija s kodo 96 (dodatno praktično usposabljanje - 9 ur v avtošoli in izpitna vožnja): priklopno vozilo, ki ni lahki priklopnik in največja dovoljena masa take skupine vozil presega 3500 kg, a ne presega 4250 kg.

BE kategorija (teoretični in praktični del izpita z najmanj 21 urami vožnje): namenjena voznikom, ki vozijo vlečno vozilo in priklopno vozilo, ki skupaj presegata 4250 kg, a ne presegata 7000 kg.

Malo je zares izkušenih voznikov osebnih vozil z B kategorijo, ki prikolico vozijo pogosto in jo rutinirano obvladujejo. Manj izkušenj, zahteva več pozornosti.

Prikolica zahteva svoj prostor na cesti …

Prirastek dolžine in širine zahteva sprotni razmislek o obračališčih in ustreznih parkirnih mestih, kar vozniki, ki ne vozijo prikolice, pogosto pozabijo. To je še toliko bolj pomembno pri daljših poteh in v mestih, ki jih ne poznajo. Če s prikolico sredi največje gneče po pomoti zapelješ v enosmerno ulico, bo stres lahko kar velik. Že nekaj deset metrov vzvratne vožnje s prikolico, bo za neveščega tega opravila izziv, četudi bo cesta ravna.

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije

Nazaj