Zakaj pri Fordu merijo vznemirjenje voznikov in sopotnikov?

Tehnika

Vznemirjenje za volanom - Kako močno se voznik ali sovoznik odzoveta na športni avto?


Vznemirjenje je eno od tistih psiholoških stanj, ki v prometu za volanom avtomobila ni najbolj zaželeno ali koristno. A včasih se vznemirjenju za volanom pač težko izognemo – še zlasti, ko sedemo v enega od športnih avtomobilov, kakršen je na primer Fordov družinski superšportnik focus RS. Pri Fordu so se zato odločili, da vznemirjenost za volanom in na sovozniškem sedežu izmerijo ter jo prikažejo navzven – ob pomoči 188.416 svetlobnih diod, v katere je oblečen njihov focus RS “buzzcar”!.

Hladen, miren in osredotočen voznik je morda res najbolj varen voznik, a psihologi pravijo tudi, da vznemirjenje izboljšuje dobro počutje in nas čustveno izpopolnjuje. Zaljubljenost, zabavna druženja, ples in številni drugi vnemirljivi dogodki spadajo med tiste vrhunce v življenju, ki najbolj vplivajo na naše dobro počutje. Fordovi raziskovalci so ugotovili, da mednje spada tudi vožnja športnega avtomobila. Pravzaprav ta med vznemirljivimi dogodki meri zelo visoko; le še vožnja z “vlakom smrti” je na lestvici intenzivnosti vznemirljivih trenutkov višje od vožnje športnega avtomobila.

Focus RS je dovolj zmogljiv in igriv avto, da takšen hiter krog vzame sapo sopotniku; nekaj nadzorovanih zdrsov, hitra pospeševanja in ostra zaviranja so obljubljala zanimive rezultate meritev vznemirjenja.

 

Vožnja je bolj vznemirljiva od poljubljanja ...

Kateri življenski trenutki nas najbolj vznemirjajo?

Pri Fordu so v sklopu svojega razvojnega projekta o trenutkih vznemirjenja preskusili, izmerili in izprašali različne anketirance. To so rezultati raziskave:

Aktivnost Trenutki vznemirjenja *
Vožnja z "vlakom smrti" 3
Vožnja športnega avta 2,1
Nakupovanje 1,7
Gledanje TV serije igra prestolov 1,5
Ogled nogometne tekme 1,5
Poljubljanje 0
Plesanje salse 0
Večerja 0

* Povprečno število vznemirjenja pri posameznem anketirancu

Vaše mnenje ...

Vaše mnenje nam je pomembno.

Kaj pa vas pri vožnji najbolj vznemirja?

Preden smo sedli v avto, so nas opremili z merilniki utripa in krvnega tlaka.

Focus RS buzzcar; avto, ki prikazuje čustva voznika

Pri Fordu so kot raziskovalni projekt zasnovali in izdelali posebno različico svojega športnika focusa RS, ki so jo poimenovali “buzzcar”. Iz tega focusa RS se slabo vidi ven – na cesto lahko gledamo le skozi vetrobransko steklo –, zato pa gledalci od zunaj lahko natančno vidijo čustveno dogajanje voznika ali sopotnika v avtu. Vsa bočna okna in okno na zadnjih vratih so namreč oblečena v 82 svetlobnih matričnih panelov, ki jih sestavlja več kot 188.000 bavnih svetlobnih diod, ob teh pa je avto opremljen še s 110 svetlobnimi trakovi. Vse skupaj krmili in nadzoruje zmogljiv računalnik, ki je brezžično povezan z oblakom visokotehnološkega londonskega podjetja Sensum, ki se ukvarja z razvojem “empatičnih” tehnologij.

Ford focus RS - "buzzcar" svetlobna predstava za gledalce, da od zunaj lahko spremljajo čustveno dogajanje voznika ali sopotnika. V ta namen so vsa bočna okna in okno na zadnjih vratih prekrita z 82 svetlobnimi matričnimi paneli na katerih je več kot 188.000 bavnih svetlobnih diod, ob teh pa je avto opremljen še s 110 svetlobnimi trakovi.

Je vznemirjenost večja na sovozniškem sedežu ali za volanom?

Vhodne podatke je Fordov biometrični avto dobil kar od nas udeležencev – avtomobilskih novinarjev; preden smo sedli v avto, so nas opremili z merilniki utripa in krvnega tlaka. Najprej smo sedli na sovozniški sedež, za volanom pa je bil nizozemski poklicni dirkač; s polno hitrostjo je odpeljal nekaj krogov po improvizirani dirkalni stezi centra varne vožnje v nizozemskem Lelystadu. Focus RS je dovolj zmogljiv in igriv avto, da takšen hiter krog vzame sapo sopotniku; nekaj nadzorovanih zdrsov, hitra pospeševanja in ostra zaviranja so obljubljala zanimive rezultate meritev vznemirjenja.

Najprej smo sedli na sovozniški sedež, za volanom pa je bil nizozemski poklicni dirkač.

A izkušnje in kilometrina – tudi s focusom RS – so bile morda krive, da avto ni tako bliskal, kot so pri Fordu pričakovali na podlagi izkušenj z ljudmi, ki sicer nimajo veliko stika s svetom avtomobilizma; vrednosti na meritvenih grafih so bile sicer povišane, a manj od pričakovanj. Nato smo vlogo voznika in sopotnika zamenjali; za volan smo sedli sami in se zapodili po isti progi – morda za odtenek počasneje kot profesionalni voznik, a le zato, ker še nismo dobro poznali proge. Po občutku je bila vznemirjenost večja, prav tako doživljajska napetost, a rezultati so pokazali drugače; konice vznemirjenja so bile nižje kot v vlogi sopotnika. Ko sem se po končanih vožnjah pogovarjal s Fordovimi strokovnjaki, so ti opozorili na moje psihološko stanje med vožnjo, ki je značilno za zbrane voznike; namesto strahu ali pretiranega navdušenja so mi iz grafa razbrali mirnost in osredotočenost. Zanimiva je bila tudi razlika v meritvah na sovozniškem in vozniškem sedežu; kljub nasprotnim občutkom je bila vznemirjenost večja na sovozniškem sedežu kot za volanom. 

Povedano drugače: očitno sem na sovozniškem sedežu bolj vznemirjen kot za volanom.

Grafični prikaz vznemirjenosti v avtu

V računalniškem programu tehnika, ki je spremljal naše počutje med vožnjo, se je lepo izrisala razlika v vznemirjenosti pri vožnji avta ali pri sedenju na sovozniškem sedežu. Oranžna barva grafičnih točk prikazuje večje vznemirjenje.

Za volanom ...

 

Na sovozniškem sedežu, za volanom pa profesionalni dirkač.

 

Celovita analiza dogajanja, ki ga spremlja zmogljiv računalnik v avtu.

Podatki, ki služijo varnosti

Ford focus RS je odlično orodje za vizualizacijo tistega, kar ljubitelji bencina vemo že dolgo; vožnja zmogljivega avtomobila je vznemirljivo doživetje. A veliko truda (in denarja), ki so ga pri Fordu vložili v tako opremljenega focusa RS, ni namenjeno le dokazovanju očitnega; projekt “buzzcar” je le majhen del obsežnega sklopa raziskav, s katerimi pri Fordu sodelujejo v mednarodnem raziskovalnem projektu ADAS&ME. V tem projektu številni ugledni partnerji razvijajo algoritme za zaznavanje počutja in reakcij voznikov, ukvarjajo se z razvojem tehnologij za komunikacijo med vozili in vozniki oziroma potniki, z razvojem uporabniških vmesnikov in tehnologij za gibalno omejene voznike, pa tudi s preučevanjem vplivov, ki jih bo na varnost, promet in mobilnost prinesla avtonomna vožnja.

Podatke odziva voznika ali sovoznika v svetlobne efekte pretvarja in nadzoruje ter krmili zmogljiv računalnik, ki je brezžično povezan z oblakom visokotehnološkega londonskega podjetja Sensum, ki se ukvarja z razvojem “empatičnih” tehnologij.

 

Bliskajoči se focus RS se na prvi pogled res zdi kot igračka, a s podobnimi biometričnimi tehnologijami bodo v prihodnosti opremljeni tovornjaki, ki bodo zaznavali utrujenost voznikov na dolgih progah, električni avtomobili, ki bodo merili stres voznikov zaradi bojazni pred premajhnim dosegom, pa tudi motorna kolesa, ki bodo spremljala pozornost voznikov in zaznavala njihovo utrujenost.

Vsa bočna okna in okno na zadnjih vratih so namreč oblečena v 82 svetlobnih matričnih panelov.

 

Notranjost raziskovalnega avtomobila - športnega forda focusa RS.

 

Iz tega focusa RS voznik in sovoznik slabo vidita ven – na cesto lahko gledata le skozi vetrobransko steklo.

 

Blaž Poženel

Blaž Poženel

Odgovorni urednik

Nazaj