AMZS test 9 motorističnih zaščitnih čelad

Drugi testi

Vse niso varne.


Zaščitna čelada je najpomembnejši del varnostne opreme motorista, a ob zelo pestri in raznoliki ponudbi ni lahko pravilno izbrati ustrezne čelade. Lani smo objavili pregled različnih zasnov čelad, letos pa smo opravili tudi temeljit test; pod drobnogled smo vzeli devet integralnih lahkih čelad, ki so namenjene voznikom športnih motociklov. Rezultati so presenetljivi: ena čelada ni prestala preskusa blaženja udarcev, še dve sta pri tem življenjsko pomembnem preskusu pokazali precejšnje pomanjkljivosti. Tudi pri čeladah torej velja: niso vse dobre oziroma varne!

Na trgu motorističnih zaščitnih čelad sicer največji razcvet doživljajo preklopne čelade, ki z dvižnim vizirjem in zaščito brade omogočajo enostavno in hitro prezračevanje, a med motoristi so še vedno priljubljene tudi integralne čelade, ki so izdelane iz enega kosa in imajo integrirano zaščito brade ter dvižni vizir. Zaradi čvrstosti takšne čelade ponujajo najboljšo zaščito in tudi najboljšo stabilnost pri večjih hitrostih. Integralne čelade so običajno tudi najbolj aerodinamično oblikovane, zato so najbolj priljubljene pri voznikih športnih oziroma najzmogljivejših motociklov.

Skoraj vsi izdelovalci čelad ponujajo integrirane čelade, pri katerih je školjka izdelana iz ogljikovih vlaken ali pa iz mešanice različnih materialov na osnovi ogljikovih vlaken. Razlog je predvsem v zmanjševanju teže; čimmanjša teža čelade je za voznike športnih motociklov pomembna v vožnji, masa pa ima veliko vlogo tudi pri zaščiti glave pri padcih, kjer so pogosti veliki pospeški in pojemki glave voznika.

Ne ščitijo vse čelade enako dobro!

Sposobnost blaženja udarcev je najpomembnejša varnostna lastnost čelade – in eden od glavnih razlogov, da motoristi med vožnjo nosijo čelado. Če čelada ne more zagotoviti ustrezne zaščite pri padcu, moramo njeno uporabo odsvetovati. In točno to se je zgodilo pri čeladi NEXX X.G100 R billy B; pri laboratorijskem preskusu udarca v del čelade, ki ščiti brado, smo zabeležili prevelike obremenitve – školjka ni dovolj dobro razpršila silo udarca, kar lahko v resnični nesreči privede do poškodb brade in čeljusti. Zabeležili smo večkratno prekoračeno mejo dovoljene obremenitve po varnostnem standardu UNECE-R 22.05 – in zato smo omenjeni čeladi podelili skupno oceno “slabo”. Tudi dve drugi čeladi – nishua NXR-1 carbon in scorpion EXO 1400 – sta pri preskusu blaženja dobili oceno “pomanjkljivo”; pri teh smo zabeležili povišane obremenitve pri udarcu v zadnji del čelade, ki ščiti zatilje motorista. Po ostalih lastnostih sicer dobri čeladi sta zato dobili skupno oceno “pomanjkljivo”.

Najboljša Shoeijeva čelada

Zmagovalna čelada letošnjega testa je čelada shoei NXR. Kompaktna športna čelada se je izkazala z udobjem tako pri natikanju kot med vožnjo, zabeležili pa smo tudi dobre lastnosti pri blaženju udarcev. Izkazala se je tudi z učinkovitim sistemom hitrega odpenjanja (ki ga pri Shoeiju imenujejo EQRS – Emergency Quick Release System), zato se je zavihtela na prvo mesto med devetimi preskušenimi čeladami.

Učinkovit sistem za hitro snemanje čelade z glave

Na tokratnem preskusu smo prvič ocenili, kako lahko (ali težko) lahko reševalec oziroma tisti, ki priskoči na pomoč, po nesreči sname čelado z glave ponesrečenca. S tem preskusom smo tako lahko ocenili, kako učinkovite so posebne hitro snemljive zaščitne lične blazinice, s katerimi svoje integralne čelade opremlja vse več izdelovalcev. Takšna odstranljiva zaščita v spodnjem delu čelade omogoča reševalcu, da s hitro odstranjeno zaščito ličnic naredi dovolj prostora za čimhitrejše snemanje čelade z glave ponesrečenca.

Preskus snemanja čelade z glave ponesrečenca sta pod nadzorom poklicnega reševalca opravljala dva prostovoljca in ugotovila velike razlike med čeladami z vgrajeno hitrosnemljivo zaščito in s čvrsto vgrajeno zaščito. Čeladi shoei NXR in nishua NXR-1 sta pri tem ocenjevanju dobili oceno “zelo dobro”, čelade izdelovalcev HJC, Scorpion in X-lite pa oceno “dobro”. Ostale štiri čelade (BMW, MTR, NEXX in Shark) nimajo vgrajenega sistema za hitro odstranjevanje zaščite, zato nobena ni dobila višje ocene od “pomanjkljivo”.

Podrobni rezultati testa:

Koliko v resnici tehta čelada?

O pomembnosti majhne mase čelad za voznike športnih motocikov smo pisali že v uvodu; tudi zato smo za tokratni test izbrali čelade z deklarirano majhno maso – kar nekaj jih ima školjko v celoti ali delno izdelano iz ogljikovih vlaken oziroma iz materialov s pretežno vsebnostjo ogljikovih vlaken. Tri preskušene čelade – MTR, scorpion exo in shark – imajo vgrajen dvižni senčnik, zaradi česar bi jih lahko označili tudi za potovalne oziroma “touring” čelade, takšna dodatna oprema ne vpliva nujno na večjo maso.

Razlika med masama najlažje in najtežje čelade je 250 gramov; najlažja čelada nishua NRX-1 carbon tehta nekaj več kot 1250 gramov, najtežji čeladi (BMW in NEXX) pa sta težji od 1500 gramov. Pod drobnogled smo vzeli tudi razlike med deklariranimi in izmerjenimi masami; ponekod so razlike kar občutne, zato smo pri ocenah upoštevali tudi “iskrenost” izdelovalcev.

Brez težav v dežju?

Motoristična čelada ne more veljati za udobno, če slabo tesni pri vožnji v dežju; namočeno notranjo oblogo čelade je treba sušiti najmanj en dan, da je dovolj suha za ponovno uporabo. Vlaga v čeladi vpliva tudi na vidljivost oziroma na vizir, s tem pa na varnost; najbolje se odrežejo vizirji z zaščito proti rošenju. Vse preskušene čelade so imele posebno zaščito proti rošenju (“pinlock” vizir), kljub temu pa sta čeladi izdelovalcev X-lite in HJC pri ocenjevanju po tem merilu dobili nekaj slabši oceni. Cenovno dokaj ugodna čelada MTR ponuja dober kompromis med ceno in udobjem.

So čelade prehrupne?

Pri aerodinamičnih in akustičnih lastnostih nismo ugotovili velikih razlik med preskušenimi čeladami. Najtišja in aerodinamično najbolj dodelana čelada je čelada BMW helm race, dobro se je odrezala tudi Shoeijeva čelada, ki tudi pri obračanju glave nudi majhen zračni upor. Kljub temu so vse preskušene čelade pri vožnji razmeroma glasne, zato pri tem merilu nobena ni dobila višje ocene od “zadovoljivo”.

Pravilna namestitev zaščite proti rosenju za boljšo vidljivost

Ob varnostni zaščiti je najpomembnejša lastnost čelade dobra vidljivost navzven – oziroma dober vizir. Ti morajo izpolnjevati varnostni standard UNECE-R 22.05, ki pokriva tudi svetlobno prepustnost. Vizirji so se pri vseh čeladah izkazali zelo dobro oziroma brez kakršnihkoli pomanjkljivosti, malce drugačen rezultat pa ponuja kombinacija vizirja in vgrajene zaščite proti rošenju pinlock. Takšna zaščita je postala že skoraj del serijske opreme in je običajno priložena čeladi, ko jo uporabnik odnese iz trgovine. Uporabnik jo mora le še pravilno namestiti; če jo namesti narobe, se svetlobna prepustnost zmanjša – tudi pod 80 odstotkov, kar velja za varnostni standard. Nad to mejo so na preskusu ostale le čelade izdelovalcev NEXX, Nishua in X-lite, pri ostalih pa je bila svetlobna prepustnost nekaj manjša.

Zaščita proti rošenju se je na našem preskusu dobro odrezala in tudi v zelo mokrih vremenskih razmerah pogled skozi vizir ni bil zarošen. Malce manj razveseljiva je bila občutljivost dveh vizirjev na praske; pri čeladah BMW in shark smo po rahlem drgnjenju z abrazivnim sredstvom izmerili bleščanje luči v vizirju oziroma neprijetno in nevarno razpršeno svetlobo.

Kaj smo ocenjevali?

Na AMZS testu smo ocenjevali različne lastnosti čelad. Pri merilu rokovanja in udobja smo preverili razumljivost navodil za uporabo, s tehtanjem preverili odstopanje mase od navedene, preverili smo vodotesnost pri vožnji v dežju, ocenili lahkotnost nameščanja na glavo in snemanja z glave, ocenili smo udobje med vožnjo in preverili, kako enostavno lahko čelado očistimo. Pri merilu aerodinamičnosti in akustičnih lastnosti smo izmerili tok zraka okoli čelade med vožnjo in zvočno zatesnjenost, pri merilu aktivne varnosti in pogleda skozi vizir pa smo upoštevali meritve in subjektivne vtise testnih voznikov. Test pasivne varnosti in zaščite ob trku je obsegal meritve sposobnosti blaženja udarcev v laboratoriju, oceno odpiranja vizirja v sili in preskus snemanja čelade z glave po nesreči. Čelade smo pregledali in ocenili tudi z vidika prijaznosti okolju in zdravju uporabnika.

Video

Priporočila AMZS izdelovalcem čelad

Izdelovalci čelad morajo poskrbeti, da bodo imele njihove čelade zares takšne zaščitne lastnosti, ki jih predpisuje standard UNECE 22.05 – še zlasti v delu, ki se nanaša na sposobnost blaženja udarcev. Še bolje bi bilo, če bi čelade dobro blažile udarce v vseh delih školjke, ne le na tistih, na katerih izvajajo uradne meritve.

Hitro snemljive zaščitne lične blazinice v zaprtih oziroma integralnih čeladah so odlična rešitev za hitro snemanje čelade v sili, kar je zelo pomembno pri nesrečah motoristov. Pri tovrstnih čeladah bi morale postati del serijske opreme.

Čelade morajo biti v dežju vodotesne – tako školjka kot vizir.

Čelade morajo postati tišje. V predelu ušes pri vožnji s 100 km/h raven hrupa hitro preseže 85 dB (A), kar velja za zgornjo dopustno mejo hrupa na delovnem mestu.

Navedena masa čelade mora biti bolj natančna, saj je masa čelade pogosto pomemben dejavnik pri odločanju kupcev.

Nasveti pred nakupom čelade

  • Za nakup čelade si vzemite čas. Poiščite trgovino z bogato izbiro čelad različnih izdelovalcev.
  • Velikost čelade izberite po merah glave; izmerite obseg glave v višini čela s tesno prilegajočim se šiviljskim metrom. Obseg glave v centimetrih ustreza numerični velikosti čelade, s črkami pa so mere takšne: 52 cm je številka XXS, 53 cm je XS, 56 cm je S, 58 cm je M, 60 cm je L, 62 cm je XL, 64 cm je XXL, 66 cm pa XXXL.
  • Čelada se mora glavi tesno prilegati, ne sme pa tiščati. Pravo velikost prepoznate tako, da se ob rotaciji čelade premakne tudi koža na čelu; če se čelada na glavi premakne oziroma obrne, je prevelika.
  • Če ste v dvomih o pravi številki, preskusite še enako, a za številko manjšo čelado. Le če si za številko manjše čelade ne morete natakniti, je prvotna izbira prava.
  • Zaprta čelada se mora ob pravilno nameščenem podbradnem paščku prilegati tako, da je tudi z veliko sile ob potegu naprej ne moremo sneti z glave. Podbradni pašček ne sme pritiskati na grlo.
  • V trgovini čelado preskušajte najmanj 10 minut, saj rabite dovolj časa, da ugotovite morebitne napake v prileganju. Če je mogoče, čelado preskusite tudi v vožnji.
  • Čelada mora imeti tudi ob zaprtem vizirju dobro prezračevanje; preskusite ga na testni vožnji.
  • Temeljito preskusite vizir; njegovo zapiranje, odpiranje, optične lastnosti in odpornost proti rosenju.
  • Čelada mora imeti notranjo oblogo, ki jo lahko snamemo in operemo.
  • Pozorno preberite navodila za uporabo čelade, saj so v njih pomembni napotki za vzdrževanje in uporabo čelade.

 

Nasveti za motoriste

  • Sodobne čelade se “starajo” precej počasneje od starejših čelad. Tudi zato ne uporabljajte več starejših čelad, ki še niso bile homologirane po standardu ECE-R 22.05. Homologacijo sicer praviloma najdete kot znamkico na podbradnem paščku; če se številka na paščku začne z 05, pomeni, da ima čelada omenjeno homologacijo. Pri pogosti uporabi naj čelada ne bi bila starejša od pet let.
  • Oznako o homologaciji oziroma skladnosti sicer sestavljata črka E in številka države izdelave v krogu, pod to oznako je še številčni niz, ki se mora začeti s številko 05. Ostale številke za 05 dokazujejo številko homologacije in zaporedno serijsko številko čelade. Ostale oznake – na primer ECE ali ECE-R 22 – na čeladi niso potrebne in jih na pravih homologiranih čeladah tudi ni.
  • Če je bila čelada udeležena v nesreči, jo je treba zamenjati, saj je na pogled le težko ugotoviti, če je čelada poškodovana.
  • Skrbite za čistočo vizirja. Na daljših vožnjah ga ob postankih redno čistite; zunanjo stran z vodo, notranjo z vlažnimi robčki ali posebnimi navlaženimi robčki za čiščenje očal. Umazan vizir je še zlasti nevaren pri vožnji po dežju, saj voda dodatno zamaže vizir in zamegli pogled.
  • Pogosto preverjajte tudi vsa tesnila čelade – še zlasti tesnila okoli vizirja. Ta morajo biti dovolj dobra, da tesnijo tudi pri vožnji v dežju.
  • Po vožnji v dežju čelado dobro obrišite in osušite.
  • Uporabniki, ki nosijo korekcijska (ali sončna) očala, naj za vožnjo uporabljajo očala s plastičnimi stekli, ki se praviloma manj rosijo kot steklena očala. Plastična stekla so tudi varnejša ob padcih, saj se ne razbijejo na majhne koščke kot steklena. Za uporabo pod čelado so primernejša očala s čvrstim okvirjem, saj se upogljivi okvirji pod tesno čelado lahko deformirajo.

 

Blaž Poženel

Blaž Poženel

Odgovorni urednik

Nazaj