Varnost: Ne pozabi na otroka!

Varnost

Kako učinkoviti so sistemi za opozarjanje na v avtu pozabljene otroke?


Letos novembra bo v Italiji začel veljati predpis, ki zapoveduje, da morajo biti vsi avtomobili ali otroški varnostni sedeži opremljeni s sistemom za opozarjanje voznika, da je v avtu pozabil otroka. Na trgu je zato že kar nekaj rešitev, ki opozarjajo voznika, da je v avtu pozabil otroka. Kako učinkoviti so?

Pozabljen otrok v avtu, ki stoji na žgočem soncu, je grozljiv scenarij, ki se lahko konča tragično. Prav veliko takšnih dogodkov se k sreči ne zgodi, a vsaka takšna nesreča je seveda odveč. Od leta 2006 do lanskega leta so na evropskih cestah zabeležili 93 tovrstnih dogodkov - 26 se jih je končalo s smrtjo otroka zaradi vročinskega udara ali zadušitve.

Je otrok v sedežu?

Na trgu so se že pojavile tehnične rešitve, ki voznika opomnijo, da je v avtu pozabil otroka. Na našem tokratnem testu otroških varnostnih sedežev smo preskusili nekaj teh rešitev, ki so tovarniško vgrajene v otroške varnostne sedeže, pa tudi nekaj sistemov za naknadno vgradnjo.

Štirje sedeži na našem testu so bili opremljeni z opozorilom na pozabljenega otroka: Chiccov sedež oasys i-size bebe care zaznava otroka v sedežu, sedeži cybex cloud Z i-size, cybex sirona Z i-size in cybex sirona Z R i-size pa so opremljeni s tipalom, ki zazna, če je otrok v sedežu pripet.

Večji del omenjenih sistemov deluje tako, da jih je treba prek bluetooth povezave povezati z mobilnim telefonom; ko se voznik s telefonom v roki oddalji od avta, se povezava prekine, kar sproži alarm na voznikovem mobilniku in ga opozori, da je v avtu pozabil otroka.


Preskusili pa smo tudi pet sistemov za naknadno vgradnjo - bébé confort e-safety cushion, bluebeep, remmy, steelmate BSA-1 in tippy smart pad: pri štirih gre za posebno blazino, ki jo potisnemo pod blazino otroškega sedeža, pri enem pa za posebno napravo, ki jo namestimo na varnostni pas otroškega sedeža.

Večina sistemov ima tipalo, ki zazna težo otroka in s tem njegovo prisotnost v otroškem sedežu, le pri enem ima to vlogo posebna naprava, ki je pritrjena na varnostni pas - če je ta pripet, naprava ve, da je v sedežu otrok.

Večji del omenjenih sistemov deluje tako, da jih je treba prek bluetooth povezave povezati z mobilnim telefonom; ko se voznik s telefonom v roki oddalji od avta, se povezava prekine, kar sproži alarm na voznikovem mobilniku in ga opozori, da je v avtu pozabil otroka. Ti sistemi lahko pošljejo opozorilo tudi na druge telefonske številke. Dva od omenjenih sistemov delujeta avtonomno, brez mobilnega telefona, saj ju priključimo na 12-voltno vtičnico v avtu: ko voznik izključi motor avtomobila - in s tem prekine tudi električno povezavo prek vtičnice -, sistem na otroka v sedežu opozori z zvočnim signalom.

Upamo tudi, da vozniki zaradi lažnega občutka varnosti, ki ga ponujajo ti sistemi, ne bodo še pogosteje pozabili na svoje otroke v avtu.

Dober namen, a vprašljiva učinkovitost

Na našem preskusu so se sistemi izkazali za učinkovite pri opozarjanju na pozabljenega otroka, a vseeno nismo povsem prepričani, da bodo ti sistemi povsem odpravili takšne nesreče. Tudi če predvidevamo, da si bodo vsi uporabniki pravilno naložili ustrezne aplikacije na mobilnike, se pravilno povezali z napravami prek bluetooth povezave in pri avtonomnih sistemih poskrbeli za pravilno napajanje, način delovanja teh sistemov pušča dvome v učinkovitost: ko pri bluetooth sistemih na mobilniku potrdimo, da smo zaznali alarm, se sistem izklopi - če smo otroka vzeli iz avta ali ne. Pri avtonomnih sistemih je nevarnost drugje: alarm zazvoni vsakič, ko ugasnemo avto - tudi če se ne oddaljimo od avta. To zna biti biti tako moteče, da bi utegnil kakšen voznik zaradi tega sistem tudi izklopiti.
Upamo tudi, da vozniki zaradi lažnega občutka varnosti, ki ga ponujajo ti sistemi, ne bodo še pogosteje pozabili na svoje otroke v avtu.

Italijanski predpis le za italijanske avtomobile in voznike

Predpis o obvezni vgradnji sistemov za opozarjanje na pozabljene otroke bo v Italiji začel veljati predvidoma 1. novembra. Predpis velja le za v Italiji registrirane avtomobile; če se v Italijo pripeljemo z avtom slovenske registracije, ta sistem ni obvezen. Izjema je, če za volanom avtomobila slovenske registracije sedi voznik s stalnim prebivališčem v Italiji.

Blaž Poženel

Blaž Poženel

Odgovorni urednik

Nazaj