Nasvet: Ko udari neurje …

Nasveti

Kako ravnati, če naliv ali meteorne vode zalijejo in umažejo avtomobilsko kabino?


Poletna neurja pri nas postajo vse močnejša in nevarnejša. V močnih nalivih, ki jih pogosto spremljata močan veter in toča, se nemalokrat zgodi, da meteorna voda in umazanija onesnažita tudi notranjost avtomobila. Takrat je treba ukrepati hitro, sicer je škoda lahko velika ali celo nepopravljiva.

Posledice klimatskih sprememb so se tudi pri nas začele kazati v vse bolj ekstremnih vremenskih pojavih. Poletna neurja so vse močnejša in pogosto jih spremljata orkanski veter in tudi toča. Spomnimo se lanskega junija, ko je širše območje Črnomlja v Beli Krajini prizadelo hudo neurje in naredilo za 18,6 milijona evrov škode na vozilih in objektih. Ponekod je padala toča velikosti teniških žogic, ki je prebijala strehe hiš in poškodovala številne avtomobile, pri katerih sta dež in listje skozi razbita stekla prišla v njihovo notranjost. Kot teniška žogica velika toča pa je na Kočevskem že klestila tudi letos.

Vozniki poleti na parkiriščih zaradi zračenja velikokrat malce spustijo bočna stekla, da se avto ne bi pregreval na soncu. Nevihta pa lahko pride hitro in udari silovito. 

Ne pozabite zapreti oken in pametno izberite parkirišče

Pri močnejšem nalivu lahko pride do onesnaženja notranjosti avtomobila že pri rahlo priprtem strešnem oknu ali le dva do tri centimetre spuščenemu steklu na bočnih vratih. Vozniki poleti na parkiriščih zaradi zračenja velikokrat malce spustijo bočna stekla: ko udari nevihta, je to lahko recept za katastrofo. Še huje pa je, če voznik pozabi zapreti na široko odprto panoramsko streho ali pa dvigniti povsem spuščena okna. Ko udari močno neurje, je notranjost avtomobila lahko čisto premočena že v nekaj minutah.

Največ škode pa naredi poplava umazane meteorne vode. Ta avtomobile največkrat zalije na kakšnih improviziranih parkiriščih v turističnih krajih, ob plažah in tudi v mestnih središčih. Zaradi slabega sistema odvodnjavanja, silovitosti padavin, naplavin ter blata, ki povsem zamaši odtoke, lahko nižje ležeče parkirišče v nekaj minutah postane pravo jezero. Ko je avtomobil poplavljen do višine volana oziroma zgornjega dela armaturne plošče, pomaga le še dobro zavarovanje. 

Preden na poletnih počitnicah avto pustite parkiran za cel dan, se je dobro malce ozreti in preveriti, v kašnem stanju oziroma na kakšni lokaciji je parkirišče. Nasmetena betonska ploščad, ki stoji ob vznožju strme ulice ali pod hribom in se je v parkirišče spremenila po nasedlem gradbenem projektu, je recept za katastrofo. Zasilna oziroma improvizirana parkirišča za nekaj evrov na dan tudi niso zavarovana, zato ne pričakujte, da boste lahko izterjali odškodnino. Enako velja za naravna parkirišča ob obali in v vznožju gora.

Razmočen avto mora čim prej v preverjeno servisno delavnico, da se v notranjosti razdre zmočene dele in preveri, katere komponente je voda poškodovala.

Prva pomoč: najprej odklopite akumulator

Izkušeni tehnični inštruktor Sašo Tomažič iz AMZS tehnično-diagnostičnega centra kot prvo pomoč po poplavi avtomobila svetuje takojšnjo prekinitev električnega napajanja:

V takih primerih je bistvenega pomena, da takoj odklopimo akumulator. Avto je treba čimprej spraviti v povsem breznapetostno stanje, ker vsak vdor vode v elektronske module naprav v kabini povzroči veliko, celo nepopravljivo škodo, če so moduli pod napetostjo. Pri sodobnih avtomobilih veliko naprav zaradi stanja pripravljenosti tudi v mirovanju ostane pod napetostjo. Prva pomoč je torej dvig pokrova motorja in odklop akumulatorja.

Tomažič poudarja, da mora avto nato čim prej v preverjeno servisno delavnico, da se v notranjosti razdre zmočene dele in preveri, katere komponente je voda poškodovala. Pri tem AMZS specialist poudarja, da mora tudi na videz posušen avto ostati odklopljen, kar pomeni, da mora na pregled v delavnico priti z vleko. Spomnimo, da članstvo AMZS zlasti v takih primerih precej olajša popravilo in znižuje stroške.

“V sodobnih avtomobilih je veliko občutljive senzorične elektronske opreme, ki je vgrajena v dno avta - pod preproge in v osrednji tunel, ki se začne pri prestavni ročici. Prav v neposredni bližini prestavne ročice imamo v avtomobilih tudi cel kup kompleksne multimedijske opreme s trdim diskom in celo LTE mobilno napravo. Vse te naprave so najbolj izpostavljene vdoru vode.”

Izkušeni tehnični inštruktor Sašo Tomažič iz AMZS tehnično-diagnostičnega centra kot prvo pomoč po poplavi avtomobila svetuje takojšnji odklop akumulatorja. Poudarja tudi, da mora tudi na videz posušen avto ostati odklopljen, kar pomeni, da mora na pregled v delavnico priti z vleko.

Elektronika v kabini ni zaščitena z dodatnimi tesnili. Okvare so lahko smrtno nevarne!

Pri tem velja opozoriti, da elektronski moduli v kabini niso dodatno zaščiteni pred vremenskimi vplivi, zato gre vsako vlago v kabini vzeti resno in notranjost čim prej posušiti oziroma očistiti. “Vsa električna napeljava in konektorji zunaj avtomobilske kabine so zaščiteni pred vdorom vode ali celo vodotesni, medtem ko v kabini ni tako,” opozarja Sašo Tomažič. Izpostavi zelo nevarne primer posledice vdora vode v kabine “trojčka” enoprostornežev - lancie phedre, citroena C8 in fiata ulysseja:

Pri teh avtomobilih je samo zaradi nerednega vzdrževanja odtočnih kanalov okoli vetrobranskega stekla prišlo do vdora vode do krmilnika za varnostne mehove. Znani so bili primeri, ko se je zaradi tega zračni meh naenkrat sam od sebe sprožil med vožnjo. Nenadna sprožitev je botrovala kar nekaj nesrečam. To je nazoren primer, da so posledice vode v kabini lahko tudi smrtno nevarne. Pri vdoru vode ni največji problem, da nam neha delovati multimedijska naprava ali potovalni računalnik, posledice so lahko hujše, če nepravilno deluje ali se pokvari kakšen senzor varnostnih naprav.

Sašo Tomažič zato še enkrat opozarja, da mora celoten proces čiščenja in sušenja potekati v avtu brez električnega napajanja. Sanacijo vdora vode je treba prepusti strokovnjakom, saj so v AMZS tehnično-diagnostičnem centru že popravljali tudi naprave, ki so bile sicer nepoškodovane ob vdoru vode, a izpostavljene nepravilnemu čiščenju z vodo in čistili. To pomeni, da je do poškodb prišlo zaradi strokovnih napak tistih, ki so čistili in sušili notranjost. Pred strokovnim pregledom nikakor ne gre priklapljati akumulatorja, četudi je avto na videz že suh.

Tomažič tudi odsvetuje poceni nakupe “potopljenih”, a očiščenih in posušenih avtomobilov, ker v vsakem primeru lahko pričakujete velike stroške in nezanesljivo delovanje: “Pri manjši vlažnosti v kabini je morda dovolj samo sušenje, a se je treba zavedati, da se tudi tam lahko pojavi kakšen resnejši problem.”

Oksidacija elektronskega modula kot posledica vdora vode.

Ne pozabite na odtoke v avtomobilu! Vzdrževanje mora biti celovito

Sašo Tomažič pri poletnih nalivih izpostavlja še eno težavo, ki lahko pripelje do vlage ali celo poplave v kabini: “Pri marsikaterih avtomobilih je treba pri servisu dosledno čisti kanale, po katerih s strehe in vetrobranskega stekla odteka voda. Če v njih zastaja voda zaradi listja, iglic ali prašnih oblog, lahko pride do vdora vode v kabino. Pri nestrokovnih servisnih posegih se to preprosto spregleda. V AMZS delavnicah pri servisu temeljito pregledamo tudi celoten odtočni sistem in preverimo tesnila, zato je avto na našem servisu morda pol ure dlje, a storitev je bistveno bolj dosledna in strokovna. S čiščenjem kanalov lahko preprečimo veliko škode. Znani so primeri, kjer je zaradi zamašenega odvodnjavanja voda vdrla v kabino in naredila za 500 ali 1000 evrov škode. Zato velja poziv članom AMZS in ostalim bralcem, da pred odhodom na počitnice pri nas naredijo ustrezen preventivni pregled vozila. Dosledno je treba čistiti tudi odtoke okoli strešnega okna: BMW serije 5 (E61) je znan po tem, da se odtoki ob strešnem oknu hitro zamašijo. Tudi audi A4 zahteva dosledno čiščenje odtočnih kanalov za vodo. Če se ti kanali zamašijo, na dnu vozila v notranjosti hitro nastane 5 cm globoka luža.”

Tomažič tudi odsvetuje poceni nakupe “potopljenih”, a očiščenih in posušenih avtomobilov, ker v vsakem primeru lahko pričakujete velike stroške in nezanesljivo delovanje

Blatni sedeži in preproge. Kako se lotiti čiščenja?

Posledice neurja, ki je našlo pot v notranjost avtomobila, so lahko precej šokantne že na pogled. Največ škode pa naredi umazana meteorna voda, ki zalije kabino. Za nasvet, kako se lotiti čiščenja, smo se obrnili na strokovnjaka Marjana Juharta iz podjetja Juvi, ki sodi med največje dobavitelje specialnih programov za čiščenje, vzdrževanje in nego vozil.

“Meteorna voda lahko prinese raznovrstno umazanijo, ne samo blato, temveč tudi ogljikovodike, kot so nafta, ki je bila polita morda nekje na cesti. Umazanija se zažre pod talno oblogo, voda lahko poškoduje električno vezje, električne konektorje in naprave. Vsekakor priporočam demontažo talne obloge in temeljito čiščenje karoserije z razkužili. Električno vezje in konektorje je treba očistiti, posušiti in uporabiti posebno kontaktno pršilo, ki ima poleg čistilnega učinka tudi zaščitni učinek. Talno oblogo je treba temeljito očistiti z globinskim sesalnikom in z ustreznimi čistili z dezinfekcijskim in razkuževalnim učinkom, ki ne smejo biti jedka ali dražilna, da ne poškodujemo tkanine. Čez noč je avto treba sušiti z odprtimi vrati, da vlaga izhlapi. Takšno storitev priporočam pri pooblaščenem serviserju zaradi demontaže in montaže sedežev ter električnih vodnikov pod talno oblogo.”

Marjan Juhart iz podjetja Juvi opozarja, da lahko kupite bolj ali manj učinkovita komercialna čistila, a kupec ne dobi ustreznih informacij glede kakovosti izdelkov ali primernosti njihove uporabe za določen material: "Plastiko čistimo z izdelki, ki ne vsebujejo dražilnosti in jedkosti. Nekaj minut pozneje plastiko namažemo z loščilom z mat videzom, ki povrne originalni videz armaturne plošče."

 Previdno pri izbiri čistil in postopkov čiščenja

Marjan Juhart iz podjetja Juvi opozarja, da lahko kupite bolj ali manj učinkovita komercialna čistila, a kupec ne dobi ustreznih informacij glede kakovosti izdelkov ali primernosti njihove uporabe za določen material. Zelo površno in pomanjkljivo so ponavadi opisani tudi postopki uporabe. Zato pri izboru svetuje previdnost in posvet z zaupanja vrednim strokovnjakom - še zlasti, če je avto v neurju res zelo onesnažen.

“Notranjost avtomobila po neurju je lahko zelo umazana, še posebej, če so sedežne prevleke iz alkantare ali usnja. V reže armaturne plastike se zajedejo listje, iglice in ostala umazanija. Volja, pogum in ustrezna čistila rešijo skoraj vse probleme. Iz vozila odstranimo gumijaste ali tekstilne preproge, osebne stvari. Pri izpraznjenem avtu začnemo s sesanjem. Po končanem opravilu nadaljujemo z globinskim sesalnikom, da vodo čim bolj izsesamo iz sedežev in talne obloge. Čez noč pustimo vozilo sušiti z odprtimi vrati. Naslednji dan se lotite čiščenja in loščenja plastike ter nege usnja. Plastiko čistimo z izdelki, ki ne vsebujejo dražilnosti in jedkosti. Nekaj minut pozneje plastiko namažemo z loščilom z mat videzom, ki povrne originalni videz armaturne plošče. Za usnje priporočamo, da se ga očisti z mlačno vodo ali z ustreznimi čistili. Svetujemo, da se usnje neguje mesečno in prav tako lošči. Če ne zmorete sami, pojdite do zaupanja vredne avtopralnice ali na pooblaščeni servis,” svetuje Juhart.

Kako se lotiti klasične potovalne umazanije v kabini?

Poletje je tudi obdobje daljših avtomobilskih poti in po takih poteh v kabini na sedežih nemalokrat ostanejo sledi sladoleda, jogurta, sadnih sokov, raznoraznih mastnih madežev, sončne kreme …

“Ko smo na poti, se nam lahko zgodi marsikaj. V prvi vrsti se ne smemo preveč sekirati, saj je na prvem mestu varnost vožnje. Z madeži se bomo spoprijeli, ko se ustavimo. S seboj vedno vzemite čistilno krpo fine obdelave - mikroglas krpo, ki za seboj ne pušča delcev. Če smo s sladoledom, jogurtom ali sadnim sokom popackali tkanino, uporabimo kislo vodo in omenjeno krpo. Namočimo sedež in nežno očistimo. Po vrnitvi domov se lotimo čiščenja s čistilom, ki ima dezinfekcijski učinek. Upoštevati moramo primernost čistil, da ne poškodujemo površine,” pove izkušeni Marjan Juhart.

 

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije

Nazaj