Škodljive snovi na površini volanskih obročev

Zdravje, Tehnika

Strupen dotik?


Volanski obroč je edini del avtomobila, s katerim je naša koža v neposrednem – in nenehnem –stiku; volanski obroč pač nenehno držimo v rokah. Zato je zelo pomembno, da površina volanskega obroča ni narejena iz snovi, ki bi – kratkoročno ali dolgoročno – škodile naši koži. So volanski obroči “varni” za prijemanje? V laboratoriju smo preskusili nekaj najpogostejših tipov volanskih obročev. Kaj smo odkrili?

Koža je zelo aktiven (in tudi največji) telesni organ, ki diha in s potenjem uravnava našo telesno temperaturo. Koža na rokah ima v primerjavi z ostalimi deli telesa sicer razmeroma majhno površino, so pa naše roke zelo aktivne – tudi pri vožnji avtomobila. Pogosto so roke namazane s kremo, oprane s čistilnimi sredstvi, nemalokrat so na njih tudi manjše poškodbe ali ranice. Nenehno dotikanje površine volanskega obroča bi bilo zato lahko problematično, če bi bile na površini volanskega obroča škodljive snovi, ki bi lahko skozi kožo prehajale v naše telo.

Plastika je lahko škodljiva

Sliši se malo verjetno, a umetne snovi, na primer plastika, so lahko tudi zdravju škodljive. Številni izdelki iz plastičnih mas, ki so namenjeni vsakodnevni rabi, morajo biti zato izdelani iz snovi, ki niso zdravju škodljive, kar praviloma urejajo tudi ustrezna merila in standardi. Pri AMZS testih otroških otroških varnostnih sedežev je vsebnost škodljivih snovi na primer eno od meril ocenjevanja in niso redki primeri, ko kakšen sedež dobi slabšo oceno prav zato, ker je bila vsebnost škodljivih snovi – na primer ftalatov – previsoka. Enako strogim pravilom morajo ustrezati tudi igrače, otroški vozički, pa čevlji in številni drugi izdelki. Pri volanskih obročih je enako: narejeni morajo biti iz snovi, ki ob dotiku ne škodujejo zdravju. Škodljivi so na primer policiklični aromatični ogljikovodiki, številna barvila, snovi za preprečevanje gorenja, ftalati, azo spojine – te dajejo obarvanost, kadmij, krom in še številne druge snovi, ki se uporabljajo pri izdelavi plastičnih mas ali obdelavi usnja. Tudi to področje urejajo številna pravila in standardi, a skupaj z nekaterimi drugimi avtomobilskimi klubi smo se želeli prepričati, če se izdelovalci volanskih obročev tudi v resnici držijo teh standardov.

Volani iz celega sveta

Za preskus v kemijskem laboratoriju smo izbrali šest različnih volanskih obročev v avtomobilih različnih cenovnih razredov in kraja izdelave: preskusili smo volanska obroča iz umetne mase (plastike) in iz usnja v evropskem VW golfu zadnje generacije, plastični volanski obroč iz japonske toyote yaris, plastični volanski obroč iz nizkocenovne dacie sandero in usnjen volanski obroč iz južnoameriškega forda ecosporta, poiskali pa smo tudi v Indiji izdelan suzuki maruti s plastičnim volanskim obročem.

Z izbiro avtomobilov oziroma volanskih obročev smo se želeli prepričati, da enakim merilom ustrezajo vsi volanski obroči, ne glede na kraj izdelave ali cenovni razred avtomobila.

Pri čiščenju notranjosti vašega avtomobila se posvetite tudi volanskemu obroču in ga na vsake toliko časa temeljito očistite in razkužite!

Rezultati laboratorijski testi volanskih obročev:

Brez bojazni: volanski obroči so neškodljivi

Rezultati kemijskega preskusa so presenetili – a v pozitivnem smislu. Noben od preskušenih volanskih obročev ni v ničemer presegel predpisanih meja vsebnosti škodljivih snovi. Še več, v laboratoriju smo lahko odkrili prisotnost le nekaj škodljivih snovi: samo pri plastičnih volanskih obročih v VW golfu in toyoti yaris smo lahko zaznali prisotnost skupka škodljivih snovi z oznako PAK 18 (benzopir, benzofluoranten, dibenzoantracen …), a je bila koncentracija teh snovi daleč pod zakonsko dovoljeno mejo.
Povedano drugače: volanski obroči so – ne glede na zasnovo in poreklo – narejeni tako, da z ničemer ne škodijo zdravju voznikov, tudi ne pri dolgotrajnem, pogostem in raznolikem rokovanju z njimi.

Vozniki smo lahko torej brez bojazni glede vsebnosti škodljivih snovi v volanskih obročih, vsaj dokler so naši volanski obroči razmeroma čisti.

Če bi v našem kemijskem testu preverjali prisotnost kakšnih drugih škodljivih snovi – na primer bakterij in bacilov – pa bi utegnili biti rezultati drugačni. A to že spada na področje osebne higijene, pri kateri pomaga nasvet: pri čiščenju notranjosti vašega avtomobila se posvetite tudi volanskemu obroču in ga na vsake toliko časa temeljito očistite in razkužite!

Blaž Poženel

Blaž Poženel

Odgovorni urednik

Nazaj