AMZS test 29 otroških varnostnih sedežev

Otroški varnostni sedeži

Štirje poraženci, 21 zmagovalcev: prvič na testu sedež z varnostnim mehom.


Dve nalomljeni školjki sedežev, strupene kemikalije v še dveh sedežih, prvi preskus sedeža z vgrajenim varnostnim mehom in kar 21 sedežev s skupno oceno “dobro” – to so glavni poudarki spomladanskega AMZS testa otroških varnostnih sedežev z letnico 2018. Čeprav noben od preskušenih 29 sedežev ni dobil najvišje ocene “zelo dobro”, pa so se sedeži na letošnjem strogem testu AMZS in partnerskih evropskih avtomobilskih klubov ter organizacij za varstvo potrošnikov v povprečju odrezali dobro.

Da otroški varnosti sedež edini omogoči varen prevoz otrok v avtu, bralke in bralci Motorevije, pa seveda tudi ostali starši, dobro vedo. A še vedno lahko občasno v avtomobilih vidimo otroke, ki ne sedijo v otroških sedežih ali celo niso pripeti. Takšno skrajno neodgovorno početje njihovih staršev si zasluži obsodbo, a morda starši, ki to dopuščajo, ne poznajo vseh nevarnosti, v katerih so njihovi otroci, ki se med vožnjo prosto gibljejo po notranjosti avtomobila. Strokovni članki v Motoreviji so dobro izhodišče za pridobivanje informacij o varnosti otrok med vožnjo z avtom, z našimi testi otroških varnostih sedežev pa bralci dobijo natančne informacije o kakovosti posameznih sedežev; izbira otroških varnostnih sedežev je tudi na našem trgu izjemno pestra, odločitev o nakupu pa zato pogosto zelo težka.

Da, otroški varnosti sedež edini omogoči varen prevoz otrok v avtu.

 

Dobri rezultati – z nekaj izjemami

Naš test otroških varnostnih sedežev je zelo cenjen tudi pri izdelovalcih sedežev, saj ti skozi neodvisno ocenjevanje – ki je precej strožje od zahtevanih standardov – dobijo veliko koristnih informacij, ki jih s pridom uporabijo pri snovanju svojih izdelkov. Tudi zato ni mogoče spregledati trenda izdelave vse boljših sedežev, kar se vidi tudi pri ocenah na naših testih. A tudi najnovejši sedeži še zdaleč niso popolni; preskusni trki našega testa so dovolj zahtevni, da morajo biti sedeži brezhibno zasnovani in izdelani, če jih žejijo prestati. Na tokratnem testu dva od 29 preskušenih sedežev – giordani evolution isofix in concord ultimax i-size – nista prestala preskusnega trka oziroma sta se pri trku poškodovala. Če bi do takšnega trka prišlo s pravim otrokom namesto preskusne lutke, bi ta verjetno utrpel hude poškodbe, saj ga čvrsta osnova sedežev ne bi mogla ustrezno zaščititi. Ker je zaščita otrok pri trku v ospredju naših strogih zahtev, sta omenjena sedeža seveda dobila negativno skupno oceno – nakup teh sedežev odsvetujemo.

A negativno skupno oceno sta dobila še dva druga sedeža, ki sta se sicer na preskusnem trku dobro obnesla. Pri sedežih jané gravity in avionaut ultralite + IQ smo zaznali močno povečano koncentracijo nekaterih škodljivih snovi; raven teh je bila dovolj visoka, da utegne škodovati otrokom, ki bi sedeli v takšnih sedežih in zato sta dobila skupno oceno “slabo”.

A če smo omenili negativne izjeme v tokratnem testu, lahko omenimo tudi kakšno pozitivno. Na tokratnem testu smo imeli prvič priložnost preskusiti dva sedeža, ki imata vgrajene posebne varnostne mehe. Sicer gre po zasnovi in obliki v resnici za en sedež, ki pa se prodaja pod dvema blagovnima znamkama – bébé confort axissfix air in povsem enak maxi-cosi axissfix air. Več o sedežu z varnostnim mehom pišemo v okvirju, lahko pa potrdimo, da varnostni meh deluje – pri čelnem trku dodatno zaščiti otroka v sedežu.
Prvič doslej smo lahko na tokratnem testu preskusili tudi jahača za starejše otroke (besafe izi flex fix), ki je bil homologiran po novem standardu ECE R 129 in je označen z oznako i-size.

Podrobni rezultati testa:

Vse več sedežev i-size

O novem standardu in o primerjavi sedežev obeh standardov smo v Motoreviji že večkrat pisali. Naj ponovimo le najnujnejše. Novi homologoacijski standard ECE R 129 velja od poletja 2013 za sedeže za dojenčke in do 4 leta stare otroke (dosedanje skupine 0, 0+ in I), lani je začela veljati 2. faza standarda ECE R 129 za neintegralne sedeže (za sedeže dosedanjih skupin II in III oziroma za sedeže za otroke težke od 18 do 35 kg), letos maja pa je novi standard začel veljati tudi za integralne otroške sedeže s pritrditvijo z varnostnim pasom.

Uveljavitev novega standarda poteka po načrtu in danes izdelovalci ne morejo več homologirati novih sedežev po starem standardu ECE R 44, lahko le še podaljšujejo homologacije za že predstavljene sedeže. A tudi s tem bo počasi konec: po 1. septembru tudi takšno podaljševanje ne bo več mogoče.

Kot ste v Motoreviji lahko že večkrat prebrali, je novi standard uvedel obvezno preverjanje bočne zaščite otrok, kar pa smo v naših testih vselej počeli tudi za sedeže starejšega standarda. Druga novost, ki še vnaša malo zmede med uporabnike, je drugačna razvrstitev sedežev v razrede: po novi homologaciji namreč izdelovalci sedežev sami določijo, za kako velike otroke je primeren kakšen sedež in to tako tudi označijo – na primer z oznako “za otroke od 40 do 105 cm”. Večina sedežev na našem tokratnem testu – 19 od 29 testiranih sedežev – je že homologirana po novem standardu ECE R 129, v tabeli z rezultati pa so vsi sedeži razvrščeni v razrede po velikosti otrok.

Video: varnostni rezultati

Na testu varnosti, ki zajema zaščito pri čelnem in bočnem trku, potek varnostnega pasu in čvrstost pritrditve sedeža v avto, je za zaščito pri čelnem trku sedem sedežev dobilo oceno zelo dobro, deset je bilo dobrih, osem zadovoljivih, dva sta bila ocenjena kot pomanjkljiva, že omenjena dva pa sta bila slaba. V vseh sedežih z najboljšim rezultatom je otrok sedel obrnjen v nasprotno smer vožnje. Tak sedežni položaj pri trku najbolje zaščiti otroka, saj onemogoča ločeno gibanje glave in trupa. Vrat dojenčka je še posebej ranljiv in krhek, zato morajo manjši otroci sedeti obrnjeni v nasprotno smer vožnje – priporočamo, da tako sedijo čim dlje. obvezno pa do 15. meseca starosti!

Dva sedeža odpovedala na preskusnem trku

Kot smo že omenili, sedeža concord ultimax i-size in giordani evolution isofix nista prestala preskusnega trka. Pri Concordovem sedežu se je med čelnim trkom z naprej obrnjeno 15-kilogramsko lutko polomila školjka sedeža; pasovi so sicer preprečili lutki, da bi ta poletela naprej, a so bile obremenitve vendarle prevelike za boljšo oceno. Pri v nasprotno smer vožnje obrnjeni lutki se je v zadnjem delu školjka odrtgala od jeklene osnove, obremenitve glave pa so bile nevarno visoke.

Pri Concordovem sedežu se je med čelnim trkom z naprej obrnjeno 15-kilogramsko lutko polomila školjka sedeža.

Pri sedežu giordani evolution isofix je školjka sicer zdržala obremenitve, a je zaradi nestabilnosti povzročila velike obremenitve lutke. Še dodatno težavo je povzročil zdrs varnostnega pasu, ki gre prek otrokovega trebuha; pomaknil se je proti trebuhu in povzročile prevelike obremenitve trebuha. Čeprav se je sedež pri drugih merilih odrezal dobro, je zaradi teh pomanjkljivosti dobil slabo skupno oceno.

Pri sedežu giordani evolution isofix je školjka sicer zdržala obremenitve, a je zaradi nestabilnosti povzročila velike obremenitve lutke.

Bočni trk prestali vsi sedeži

Pri bočnem trku se je zelo dobro odrezalo osem sedežev, dobro dvanajst sedežev, zadovoljivo sedem sedeže, dva sedeža pa sta dobila oceno pomanjkljivo. Čeprav je ta test za izdelovalce obvezen le za sedeže, homologirane kot i-size, so vsi sedeži – tudi tisti starejše homologacije – zadovoljivo prestali test.

Najboljših osem sedežev odlično zaščiti otrokovo glavo pred nevarnim nihanjem in udarci, saj bočna zaščita prepreči udarce. Pri dveh sedežih – chicco cosmos in chicco youniverse fix – pa bočna zaščita ni dobro opravila svoje naloge in glava lutke je ob trku prišla v stik z avtomobilskimi vrati. Obremenitve sicer niso bile dovolj velike za negativno oceno, sta pa sedeža dobila oceno pomankljivo, kar je vplivalo tudi na končno oceno.

Najboljših osem sedežev odlično zaščiti otrokovo glavo pred nevarnim nihanjem in udarci, saj bočna zaščita prepreči udarce.

Brez večjih težav s pritrditvijo in varnostnimi pasovi

Pri preskusu pravilnega poteka varnostnega pasu smo zabeležili le malo razlik: štirim sedežem smo podelili oceno zelo dobro, triindvajsetim dobro, dva pa sta se odrezala zadovoljivo – pri sedežih chicco cosmos in avionaut ultralite + IQ base potek varnostnih pasov za majhne dojenčke ni bil najboljši.

Pri preskusu čvrstosti pritrditve se je pet sedežev odrezalo zelo dobro, trije pa le zadovoljivo – kot nestabilen se je pri namestitvi z otrokom v nasprotno smer vožnje izkazal sedež chicco cosmos.

Pravilna pritrditev sedeža v avto in udobje sedenja

Napačna namestitev sedežev s strani staršev oziroma uporabnikov je sicer pogosta napaka.
Nepravilni potek varnostnega pasu.

Pri sedežih za dojenčke je najmanj možnosti za napačno namestitev, pa tudi za napačno uporabo pasov. Najbolje sta se odrezala sicer identična sedeža bébé confort rock + family fix one i-size in maxi-cosi rock + family one i-size.

Pri integralnih sedežih ni noben sedež dobil najboljše ocene, sedem pa jih je dobilo oceno dobro. Preprosta zasnova praviloma dobro preprečuje napačno namestitev, nekaj zmede je le pri sedežih, ki omogočajo dvojni položaj sedenja. Slabo se je odrezal Chiccov sedež cosmos, pri katerim so naključni uporabniki narobe speljali varnostne pasove.

Pri jahačih, v katerih lahko sedijo do 150 cm visoki otroci, je napačna namestitev sedežev skoraj nemogoča, saj so otroci pripeti z avtomobilskimi varnostnimi pasovi.

Ocenjevalno merilo ergonomija je namenjeno udobju otroka, a je pomembno tudi za varnost: le otrok, ki sedi naravno in udobno, je lahko tudi pravilno in varno pripet v sedež. En sedež se je odrezal zelo dobro, en zadovoljivo, vsi ostali pa dobro. Pri merilu prostora za sedenje je dvanajst sedežev dobilo oceno zelo dobro, dva pa le zadovoljivo, saj imajo večji otroci v sedežih joie every stage FX in giordani evolution isofix premalo prostora.

Sedeža britax römer trifix2 i-size and the chicco youniverse fix sta za razliko od ostalih sedežev zelo ozka in v avtu zavzameta malo prostora. Nasprotno pa identična sedeža bébé confort rock + family fix one i-size in maxi-cosi rock + family one i-size zahtevata veliko prostora za namestitev v avto, zato priporočamo kupcem, da pred nakupom sedeža pomerijo, če sploh gresta v avto.

Niso vsi sedeži zdravi

Na našem preskusu vsebnosti strupenih snovi vzamemo vzorec z vseh tistih delov sedeža, ki lahko pride v stik z otrokovo kožo. Podobne preskuse opravljajo pri otroških igračah, tudi pri sedežih pa se lahko srečamo s strupenimi snovmi, kot so ftalati, sredstva proti gorenju, fenoli, organotini, formaldehid in težke kovine. Na tokratnem testu strupenosti je dvajset sedežev dobilo oceno zelo dobro, šest je bilo dobrih, eden je bil zadovoljiv, dva pa sta bila pomanjkljiva.

V prevleki sedeža jane gravity smo ugotovili prisotnost naftalina, ki velja za rakotvornega. Izmerjena vsebnost je bila nad vrednostjo, ki velja za mejno pri igračah. Pri sedežu avionaut ultralite + IQ base smo v blagu prevleke ugotovili prisotnost sredstva proti gorenju TCPP. Menimo, da so s tema sredstvoma skušali zaščititi sedeže pri transportu in skladiščenju, a ker je prisotnost teh snovi za otroka lahko nevarna, sta sedeža na koncu dobila skupno oceno slabo.

Previdno pri nakupu, saj je poleg varnostne zaščite pomebna tudi kemična sestava vgrajenih materijalov.

Testne opombe

Sedeži za otroke do približno leta in pol starosti

Sedež kiddy evoluna i-size 2 je povsem enak sedež kot pred dvema letoma, le novo zaponko ročaja ima. Dobri rezultati, a malce slabše ocene pri upravljanju. Nasvet uporabnikom – kupite predhodnika, je enako varen, a malce bolj uporaben. Sedež je precej širok, ni primeren za tri v vrsto.
Sedež avionaut ultralite i-size je povsem nov izdelek pojskega izdelovalca. Je zelo lahek; tehta manj kot 3 kg, narejen pa je iz podobne trde pene kot kolesarska čelada. Za nov izdelek se je zelo dobro odrezal na preskusnem trku. Smo pa v njem zasledili prisotnost sredstva proti gorenju, zato slabša skupna ocena.
Pri sedežu graco snugride i-size se je na enem od preskusov naredila razpoka v osnovi, ob ponovljenih testih pa je bilo vse v redu. Še ena zanimivost – pri sedežu je objavljeno, da je namenjen dojenčkom od velikosti 0 cm – to je nenavadno in smešno, saj dojenčki z 0 cm ne obstajajo.

 

Ocenjevalno merilo ergonomija je namenjeno udobju otroka, a je pomembno tudi za varnost: le otrok, ki sedi naravno in udobno, je lahko tudi pravilno in varno pripet v sedež.

 

Sedeži za otroke do približno 4. leta starosti

Sedež britax romer dualfix i-size lahko uprabljamo za otroke, ki gledajo naprej ali nazaj, a sedež ne omogoča odstranjevanja iz avta z otrokom vred. Treba je paziti tudi na pravilno uporabo: dojenček se mora voziti obrnjen nazaj, čeprav lahko sedež enostavno obrneš tudi v drugo smer. Med preskušanjem smo ugotovili tudi težavo z isofix zaklepom, ki smo ga lahko sprostili šele ob pomoči izvijača. To je primer slabe kakovosti izdelave, česar sicer ne ocenjujemo, lahko pa na to opozorimo bralce.
Pri sedežu cybex sirona s i-size smo opazili nekaj težav z upravljanjem, saj se sedež težko obrne do konca in se zatakne v stranski poziciji. Zato slabša skupna ocena.
Tudi sedež jane gravity i-size je vrtljiv sedež, a ima nerodno postavljen gumb za zaklep položaja.
Sedež chicco cosmos je namenjen le za namestitev otroka v smeri vožnje; pri testu smo opazili preveč ohlapne varnostne pasove, kar je lahko nevarno.
Sedež concord ultimax i-sIze je zelo podoben Cybexovemu sedežu, lahko ga obračamo, pri namestitvi v nasprotno smer vožnje pa smo opazili nekaj težav z rokovanjem oziroma pripenjanjem v osnovo. A večjo težavo smo ugotovili pri preskusnem trku, saj se je pri čelnem trku odtrgalo naslonjalo – tudi ob ponovitvi testa. Na enem testu pri obrnjenosti nazaj se je sedež odtrgal iz zadnjega dela osnove. Sedež je imel nekaj težav tudi pri bočnem trku, zato menimo, da gre za napako v zasnovi. Nakup tega sedeža odsvetujemo.

 

Sedeži za otroke do 12. leta starosti

Sedež joie every stage FX je zelo prilagodljiv sedež, uporabljamo ga lahko z isofix sistemom ali brez, obrnjenega naprej ali nazaj, za otroke od 0 do 12. leta starosti. Letos se je dobro obnesel z isofix osnovo, v prejšnjih letih tudi brez.

Sedeži za otroke od leta do 4. leta starosti

Sedež bebe confort pearl one family fix one i-size je enak Maxi Cosijevemu, pa tudi enak kot sedež z oznako pearl two, le da ima zarezo oziroma varovalko, ki preprečuje, da bi sedež obrnil nazaj. Sedež britax romer trifix2 i-size je prvi i-size sedež jahač. Je izboljšana različica predhodnika trifix.

Sedeži za leto do 12 let stare otroke

Sedež joie traver shield ima ob strani poseben ščit, katerega naloga je zmanjšati pomik sedeža ob bočnem trku.
Sedež chicco youniverse fix je podoben Chicotovemu cosmosu, lahko pa ga namestimo z isofix pritrditvijo ali brez.
Sedež giordani evolution isofix je enak Cosatovemu sedežu, ki smo ga preskusili pred dvema letoma. Pri čelnem trku je na eni strani avtomobilski pas zdsnil iz ležišča, lutka pa je skoraj zdrsnila pod pas. Enak sedež ponujajo Giordani, Cam in Cosato, izdelujejo ga na Kitajskem za več blagovnih znamk.

Sedeži za 4 do 12 let stare otroke

Sedež joie traver je skoraj enak sedežu joie traver shield, le da nima bočnega ščita.
Sedež nuna AACE ima enako osnovo kot joie traver, drugačen je le hrbtni del. Tudi ta sedež ima bočni ščit, pri preskusnih testih je dosegel podoben rezultat kot Joiejev sedež. Enaka osnova kot joie traver, drugačen hrbtni del. Tudi ta ima stranski ščit. Pri varnostnih testih podobni rezultati kot Joiejev sedež.
Sedež besafe izi flex fix i-size je prvi i-size sedež z bočnima ščitoma. Ščita sta različne velikosti, zaradi njiju pa je sedež širok kar 54 cm. vsak na svoji strani. Namestitev ščita ni obvezna – izdelovalec pravi, da ga namestimo, če imamo za to prostor. Rezultati na preskusnih trkih so s ščiti dobri. Posebnost: mehka obloga za namestitev na avtomobilski varnostni pas v višini brade. Obloga je ublažila udarec brade ob prsa. Še ena posebnost: zanka, ki jo zapneš okoli pasu med nogama otrok.
Preskušen sedež recaro monza nova evo je zelo podoben predhodniku, le da ima vgrajena integrirana bočna ščita brez odstranljivih delov. Dobri rezultati.

 

Primerjava obremenitev vratu novega sedeža v primerjavi z enakim starejšim brez varnostnega meha, je pokazala od 25- do 50-odstotno zmanjšanje obremenitve, pospešek otrokove glave pa je za 15 odstotkov manjši kot pri predhodniku.

Koristna novost ali ne? Sedeža z varnostnim mehom

Sedeža bébé confort axissfix air in maxi-cosi axissfix air (pri katerih otrok gleda v smer vožnje), sta prva preskušena sedeža z vgrajenima varnostnima mehoma. Sta sicer povsem enaka, različna je le oznaka. Takšen sedež ima varnostna meha, ki sta vgrajena v ramenska varnostna pasova. Varnosta meha se sprožita le, ko je sedež zapet v isofix sidrišče – zaponki imata vgrajeni posebno stikalo. To pomeni, da se varnostna meha ne moreta sprožiti, če nam recimo sedež pade iz rok.

Mehanizem proženja varnostnih mehov ima vgrajeno tipalo pojemkov, ki prepozna silo oziroma pojemek ob trku in sproži posebna plinska naboja, ki nato napihneta varnostna meha. Izdelovalec sedežev zatrjuje, da ima mehanizem proženja dobo trajanja 10 let, da v tem času ni treba menjati baterije, ki zagotavlja potrebno napetost za delovanje mehanizma.

Med trkom varnostna meha prestrežeta gibanje otrokove glave naprej, s tem pa zmanjšata obremenitve vratu. Primerjava obremenitev vratu novega sedeža v primerjavi z enakim starejšim brez varnostnega meha, je pokazala od 25- do 50-odstotno zmanjšanje obremenitve, pospešek otrokove glave pa je za 15 odstotkov manjši kot pri predhodniku. Pri obeh sedežih smo namerili malce večje obremenitve lutke kot pri sedežih, kjer otrok sedi obrnjen v nasprotno smer vožnje, a za običajna sedeža sta oba dobila dobro oceno za zaščito pri čelnem trku.

V varnostna pasova nameščena varnostna meha pri sedežu bebé confort axisfix air zavzameta le malo prostora. Sproži ju posebno tipalo – le ko je sedež pripet v isofix sidrišče.


 

Vaše mnenje nam je pomembno.

Ste pripravljeni odšteti več denarja za varnostni otroški sedež z vgrajenim varnostnim mehom?

 

Blaž Poženel

Blaž Poženel

Odgovorni urednik

Nazaj