AMZS je znova izbral najboljšega mladega voznika Slovenije

Reportaže

Vozniška olimpijada zrelosti: najboljši za volanom se je domov odpeljal v novi ford fiesti


Več kot 3700 do 24 let starih voznikov, ki jim je mar, kako varne so in bodo naše ceste, se je prijavilo v izbor Najboljši za volanom. Sklepno dejanje – polfinale in finale – je znova gostil AMZS center varne vožnje Vransko. Najboljši se je domov odpeljal v novi ford fiesti …

Foto: Od polfinala do ključev fieste

 

Dejstvo je, da so prav mladi vozniki tisti, ki na cestah še vedno (pre)večkrat zaidejo v težave. Žal tudi tiste najbolj usodne. Prav pa je, da mladi dobijo priložnost dokazati, da mladost vendarle ni samo norost. Kot je izpostavil Matjaž Leskovar iz sektorja prometne policije, imajo mladi vozniki številne prednosti: so v boljši psiho-fizični kondiciji, imajo boljši reakcijski čas, ostrejša čutila in so bolj energični. Ključno pa je vse te prednosti združiti z izkušnjami, ki jih mladi vozniki še nimajo dovolj in iz tvegane skupine udeležencev v prometu narediti najboljšo. Ravno zato je AMZS letos znova organiziral izbor najboljšega mladega voznika Slovenije.

Video: Vozniška olimpijada

Odziv je bil odličen, saj se je uvodnega, obširnega spletnega testa lotilo skoraj dvakrat več mladi voznic in voznikov kot lani. To je najbolj očiten dokaz, da mladim ni mar, kako varne so slovenske ceste in da je izbor ena od pravih poti do pomembnega cilja: varnejših cest z manj žrtvami.

Prav vsak, ki je kliknil in se odločil sodelovati, si zasluži stisk roke za odgovorno ravnanje. Hvala vsem in vsakomur posebej.

Izkušeni inštruktorji AMZS centra varne vožnje na Vranskem so v finalu in polfinalu znova odlično vodili dogajanje na delovnih postajah. Bili so dosledni sodniki in hkrati motivatorji, ki so z nasveti pri tekmovalcih v pravem trenutku učinkovito sprožali zavedanje okoliščin, ki dajo misliti. Osupli pogledi in nasmehi ob dvignjenem palcu so izkazovali komunikacij, rast zaupanja.

Pot do zrelostnega prvaka ni lahka

Najboljši novi mladi vozniki Slovenije, 23-letni Klemen Pongračič, je povedal, da pot do laskavega naslova, ki poleg ključev nove Fordove fieste seveda prinaša tudi vso odgovornost naziva, ni bila lahka. V temeljitem spletnem testu, v katerem je bilo treba pokazati širino znanja – ne le prometnih predpisov, temveč tudi mobilnosti – je več kot 3700 mladih začelo kvalifikacije za vstop v polfinale olimpijade vozniške zrelosti. Najboljših sto je prišlo na asfalt AMZS centra varne vožnje na Vransko. Praktične vaje so bile letos ponovno zelo zanimive. AMZS, Policija RS in Rdeči križ Slovenije so jih zasnovali temeljito, nič ni bilo prepuščeno naključju, predvsem pa so mladi vozniki skozi vaje dodobra spoznali, kako nepredvidljiv je lahko promet. Praksa teoriji vselej nastavi ogledalo. Voznice in vozniki so videli in priznali, da na cesti nujno potrebuješ tudi izkušnje. Prav to zavedanje je zmaga vseh sodelujočih.

Najboljši novi mladi vozniki Slovenije
Najboljši novi mladi vozniki Slovenije, 23-letni Klemen Pongračič

Prekletstvo štoparice

Veseli dejstvo, da smo v polfinalu in še zlasti v finalu gledali zelo zrele, osredotočene in pri določenih vajah res izjemno suverene nastope. Vodja AMZS šole vožnje in inštruktor varne vožnje Manuel Pungartnik, ki ima res veliko izkušenj z mladimi, je povedal, da opaža napredek: “Mlade voznice in vozniki k vožnji pristopajo vedno bolj osredotočeno. Raste zavedanje, da cesta ni igrišče.” Izkušeni inštruktorji centra na Vranskem so v polfinalu in finalu znova odlično vodili dogajanje na delovnih postajah. Bili so dosledni sodniki in hkrati motivatorji, ki so z nasveti pri tekmovalcih v pravem trenutku učinkovito sprožali zavedanje okoliščin, ki dajo misliti. Osupli pogledi in nasmehi ob dvignjenem palcu so izkazovali odziv. Mladi vozniki so na varen način odkrili prekletstvo štoparice, nepremišljenega hitenja. S hitrostjo narašča možnost za napako, tudi usodno. Trenutek nepozornosti in si ob zmago ter lepo nagrado. Sporočilo je bilo močno, nedvoumno, zlasti ko ga je vsak pri sebi preslikal v resnejše okoliščine. V prometu je veliko možnosti za napako, to so dojeli vsi. Manj ko je časa in prostora za reakcijo, hujše so posledice. Namen je bil dosežen, to so v en glas pritrjevali tekmovalci. Vsebina deluje. Učili so se na lastnih napakah: prikolica v hipu podre stožec, če jo silovito potegneš in ob tem še pozabiš sprosti naletno zavoro.

Kri! Trenutek, ko mora življenje najti pot

Najbolj očitno zavedanje, da cesta napake lahko hudo kaznuje, je bil prihod na sceno hude prometne nesreče. Reševalci Rdečega križa so poskrbeli za odlično masko, iz odprte rane je brizgala (umetna) kri. Kaj odgovoriš poškodovanemu, ki te sedeč na asfaltu sprašuje ali bo ob roko? Večina finalistov je prav pri tej res zelo realni vaji prišla do zavedanja, da so tam zunaj, med ovinki, v “igri” dejansko tudi življenja. Cesta povezuje, a tudi vzame. Večina od udeležencev je nedaleč nazaj opravila izpit iz prve pomoči. Le dva, morda trije so ob prizoru stiske suvereno pomagali življenju najti pot. To je trenutek resnice, tudi za vse izkušene voznike. Pri Rdečem križu Slovenije opozarjajo, da bi vozniki vsakih nekaj let morali dobit priložnost za osvežitev znanja iz nudenja prve pomoči. Znanje napreduje, postopki in doktrine se spreminjajo, žal pa se še vedno dogajajo hude prometne nesreče, kjer ni ustrezne prve pomoči. Raziskave kažejo, da v Evropi na cestah ljudje učinkovito pomagajo le v skandinavskih deželah. Pri Rdečem križu poudarjajo, da ljudje v ključnih trenutki, ko je potrebno pristopiti, čakajo, ker se bojijo napake. Znanje je tu ključno, so priznavali tudi mladi finalisti izbora. Če veš, kaj delaš, ni težko pomagati. To je dejstvo.

Praktične vaje: od menjave kolesa do ustavljanja krvavitve

V polfinalu so morali tekmovalci odkrivati napake na avtomobilu, dokazati hitre in natančne reakcije pri “lovljenju” zdrsa zadka avtomobila, spretno parkirati “na milimeter”, pravilno zložiti tovor v prtljažnik, telefon povezati z bluetooth vmesnikom v vozilu in pokazati pravilne postopke ob prometni nesreči ter poskrbeti za prvo pomoč poškodovanih. Deset finalistov je moralo v finalu pokazati še, kako obvladajo vožnjo lahkega priklopnika, kako zavirajo in vodijo avto na spolzki površini, kako natančni in hitri so pri zaporedni menjavi smeri med stožci ter kako spretni so pri menjavi prazne pnevmatike. Za vse pa je bil, glede na videne reakcije, najbolj resen izziv prihod na prizorišče hude prometne nesreče. Scena je bila zelo realna: zverižena pločevina, sproženi varnostni mehovi, kriki, kri (imitacija), tesnoba …

Predsednik AMZS: "Vemo, da poligoni odpuščajo, ceste ne.”

Predsednik AMZS Anton Breznik o ključnem sporočilu in pomenu izbora Najboljši za volanom:

“Vsekakor je to ena izmed pomembnih izkušenj, ki jo je vredno preizkusit. Vemo, da poligoni odpuščajo, ceste ne. Zato je mnogo lažje, da se najprej preizkusimo na poligonu in potem enakih napak ne bomo ponovili na cesti. Menim, da je ta dogodek zelo pomemben, ne samo v mojih očeh, ampak tudi v očeh drugih, ki so odgovorni za varnost v prometu – policija, ministrstvo za šolstvo, agencija za varnost prometa itd. Vsi se zavedamo pomembnosti varne mobilnosti in dajemo težo oziroma priložnosti vsebini. Vemo kako pomembno je storiti še več v tej smeri.”

Se vidimo naslednje leto. Morda tudi v razširjenem izboru?

Rek, ki trdi da svet stoji na mladih, v prometu nikakor ne sme postati oguljena fraza brez vsebine. To je naloga vseh. Veliko elana, zagnanosti in odgovornosti smo 24. maja videli v finalu izbora Najboljši mladi voznik Slovenije 2018. Izbor ima težo in mladi so pripravljeni aktivno sodelovati pri razvoju sodobne in varnejše mobilnosti. Vrhunski rezultati olimpijade vozniške zrelosti se bodo obrestovali, zato je jasno, da se projekt mora nadaljevati in da je treba razmišljati o njegovi nadgradnji. 

Uvrstitve finalistov

1. Klemen Pongračič
2. Žan Turkovič
3. Uroš Šinkovec
4. Amadej Stošič
5. Jaka Kralj
6. Anže Rojec
7. Jan Balažic
8. Gala Krajčič
9. Gašper Colja
10. Uroš Zagoranski

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije

Nazaj