Najhitrejši 70-letnik na svetu

Reportaže, Doživetja

70 let Porscheja - Festival hitrosti v čast kulta


8. junija leta 1948, ko je Evropa še celila vojne rane, je Ferdinand Porsche pod velikim lesenim skednjem v avstrijskem Gmündu uresničil svojo vizijo športnega avta: rodil se je porsche.

Porsche je danes eno najbolj cenjenih in dobičkonosnih imen v avtomobilskem svetu. Kljub velikoserijski proizvodnji je po sedmih desetletjih ohranil svojo bit vsakdanje uporabnega, zanesljivega in vozno odličnega ter hitrega športnega avtomobila. Porsche 911 je postal športna avtomobilska ikona in ohranil ekskluzivnost, ki temelji predvsem na tehniki in vozniških občutkih, ki veljajo za avtomobilska čustva prvega reda.

To je tisti avto, ki ga Ferdinand Porsche na svet pospremil z znamenitimi besedami: “Na začetku sem iskal, a nisem našel avta, o katerem se sanjal. Zato sem se odločil, da ga naredim.”

Foto: Spomini na leto 1948, legenda je rojena

V polno zadeli že s prvim avtomobilom, prvega je odpeljala dama

Na svetu ni veliko izdelovalcev avtomobilov, ki bi že v prvem poizkusu naredili ikono. Po vrnitvi v predmestje Stuttgarta v Zuffenhausen, kjer je že pred vojno stala tovarna dirkalnikov, je Porsche od leta 1950 do 1962 naredil kar 50.000 avtov modela 356 v kupe in kabriolet različici. Zanimivo je tudi, da je prvega serijskega na začetku leta 1949 kupila dama, Švicarka Jolanda Tschudi. Domov je odpeljala porsche type 356/2 kabriolet s serijsko številko 356-002 na karoseriji. Še bolj zanimivo pa je, da je tudi prvega Porschejevag roadsterja, prototip 356/1 roadster, vozila dama: igralka in umetnica Elisabeth Spielhofer je v izvirniku znamke uživala od januarja do marca 1951.

Porsche type 356/2 kabriolet


Prvi porsche 356 roadster je imel sredinsko vgrajen Volkswagnov 4-valjni 1,1-litrski bencinski motor bokser zasnove, ki je na kolesa spravil 25 kilovatov moči. Zmogel je 135 kilometrov na uro in to je tisti avto, ki ga Ferdinand Porsche na svet pospremil z znamenitimi besedami:

“Na začetku sem iskal, a nisem našel avta, o katerem se sanjal. Zato sem se odločil, da ga naredim.”

Ferdinand Porsche je svojo vizijo športnega avtomobila uresničil leta 1948, čeprav je že pred 2. svetovno vojno dejansko imel vse pripravljeno za rojstvo Porscheja.

Ni najhitrejši, ni najdražji, je pa najbolj karizmatičen

Porsche 911 denimo ni najdražji in ni najhitrejši avto, je pa zagotovo najbolj karizmatičen. Doživel je vzpone in padce, a njegove vozne lastnosti so vselej navdihovale kupce po celem svetu. To velja tudi za njegove avtomobilske brate in znamko kot tako. Porsche je kult. 

Tokrat smo na poljskem podeželju preverjali smelo trditev inženirjev, da je ne glede na to, ali je motor postavljen spredaj, zadaj ali pomaknjen proti sredini in ne glede na višino težišča ter kilograme, vsak porsche še vedno najprej športni avto. Na ravnicah in gričih Šlezije med Vroclavom in dirkališčem Slesiaring ceste niso najbolj kakovostne; utrujen, naguban asfalt, udarne jame, kolesnice in granitne kocke so bolj podlaga za robustne cestne terence, a vsak kilometer za volanom modela 911 in tudi drugih novodobnih modelov dokazuje, zakaj je Ferry Porsche - oče modela 911 - dejal, da bo zadnji izdelan avto na svetu športni avto.

Prav neverjetno, da so ljudje, ki doma v svojih garažah že imajo vsaj enega od Porschejevih avtomobilov, v vetru in nalivu čakali na priložnost, da so se na različnih vozniških vajah lahko dotaknili skrajne točke oprijema, raziskovali čar silovitosti pospeškov in pojemkov ter uživali v natančnosti vožnje pri iskanju idealne linije.

911 osupne z oprijemom in navduši z volanom, moč pa podaja izrazito prefinjeno, a še vedno izjemno ostro - sploh, če zadek krasi oznaka T, turbo S, GTS, GT ali RS. Fizike se v teh avtomobilih lotiš z argumenti. Da, vožnja je tisti sveti gral Porschejeve zgodbe o uspehu za katero se zdi, da nima meja, zlasti, če sodimo po odzivih tistih, ki uživajo v njegovih pospeških, oprijemu, zvoku in osredotočenosti. Ne glede na to v kakšnem stanju je cesta se je z njim mogoče peljati suvereno in samozavestno. Teh občutkov se ne moreš naveličati.

Res je, ne more si ga privoščiti vsak, a splošna nedosegljivost ni tisto kar pri tej znamki navdihuje avtomobilske romantike po vsem svetu. Porsche je in bo še naprej blestel med ovinki.


Od leta 1964 so izdelali več kot milijon devetstoenajstic - in voznih je menda še kar okoli 70 odstotkov vseh narejenih avtomobilov.

Ferry Porsche - oče modela 911

Vaše mnenje ...

Vaše mnenje nam je pomembno.

Kaj pa vas pri Porscheju najbolj navdušuje?

Foto in video: Festival hitrosti v čast kulta

Na velikem praznovanju, na katerega je bila povabljena tudi Motorevija, ki je začela izhajati samo devet let potem, ko je na ceste zapeljal prvi porsche 356/1 roadster, je bilo ob zgodbah ljudi jasno, da je Porsche danes več kot le avtomobilska znamka. Med šotori smo na deževen večer srečali celo take ljubitelje, ki so dolgo časa načrtno varčevali, da so si kupil 15 ali 20 let star avto.

Zakaj ravno porsche? “Ker cesta v njem oživi, ker ti bere misli in hitrost čutiš, a jo obvladuješ,” je povedal sivolasi možakar, mali podjetnik, ki je celo življenje dajal na stran, da v pokoju uživa svoje avtomobilske sanje. V njem ni niti kanček tajkuna, nič plehkosti, nič nadutosti, le romantika vozniškega sanjača. Kdo ve, morda bo tudi tisti fantič, ki smo mu na enem izmed trgu odprli vrata, da je sedel za volan porscheja 911, nekoč postal inženir. Če bi v tistem čarobnem trenutku videli njegove oči: popolna sreča. Tudi zato je Porschejeva zgodba tako uspešna in vsaj nekoliko drugačna od najbolj teatralne avtomobilske elite, dosegljive predvsem tistim, ki avte razumejo kot nakit na metre, milijone in kilovate. Sliši se skoraj neverjetno, vendar je res: Porsche je ob vsej slavi in dobičku ohranili nekaj tiste prvinskosti. To govori potrjuje tudi razpon valjev, zmogljivosti, in cen aktualne Porschejeve modelne palete. Pri dobrih 50.000 evrih se začno užitki. Z naraščanjem hitrosti in moči ter ekskluzivniosti materialov pa cenik hitro preseže tudi številko 300.000.

Porsche je bil vedno avto, ki ga je lahko hitro in varno vozil vsak. Vse najboljše, naj traja!

Milijardne naložbe v prihodnost: elektrika da, kaj pa vozniška sreča?

Porsche je danes med najbolj dobičkonosnimi velikoserijskim izdelovalci avtomobilov. Z vsakim prodanim avtomobilom zaslužijo med 15 in 16 tisoč evri čistega dobička. Prihodnost prinaša veliko izzivov. Med ključnimi je vprašanje, ali je v električnih akumulatorjih še dovolj “ognja” za Porschejevo vozniško strast. Zatrjujejo, da električni porsche nove dobe taycan ne bo nič manj zmogljiv in razburljiv. Do leta 2022 nameravajo v elektromobilnost vložiti kar 6 milijard evrov. Ne predstavljamo pa si, da bi kdo čipom in tipalom prepustil ovinke v modelu 911. Pri Porscheju bodo razvijali sisteme za avtonomno vožnjo v luči varnosti. Po 70. letih obstoja poudarjajo, da je Porsche od nekdaj postavljal merila vozniškega užitka in čustev, zato za Porsche vožnja v avtonomno vozeči koloni ni opcija. Porsche, kot ga poznamo in na cesti čutimo, na pragu nove dobe mobilnosti postaja zbirateljska naložba.

Električni porsche nove dobe taycan ne bo nič manj zmogljiv in razburljiv obljubljajo v Stuttgartu.

Porschejevih 70 let: Ste vedeli, da …

… je porsche 911 svoje ime dobil po pritožbi Peugeota, ki je leta 1963 po predstavitvi modela 901 na salonu v Parizu sprožil spor glede imena, saj je takrat ta francoski izdelovalec že poimenoval modele s trimestno številko in ničlo v sredini?
… je bilo leta 2011 pri razvoju modela 911 serije 991 skoraj 90 odstotkov delov razvitih povsem na novo? To je bil največji razvojni korak v Porschejevi zgodovini.
… je bil Porsche prvi avtomobilski izdelovalec, ki je v sodelovanju s Sonyjem na trg poslal videoigrico? Imenovala se je Porsche Challenge.
… je Porsche na motošportnih tekmovanjih širom sveta osvojil več kot 30.000 zmag in naslovov?
… je bilo treba leta 1974, ko je bil predstavljen prvi serijski športni avto s prisilno polnjenim motorjem 911 turbo, zanj odšteti toliko, kolikor je stalo takratnih 8 novih VW golfov?
… da je imel najmočnejši dirkalnik vseh časov porsche 917/30 spyder 12-valjni motor s kar 1200 “konji”. Tehtal je samo 850 kg in do 300 km/h je pospešil v 11 sekundah. Zmogel je drveti s 385 km/h.
Porsche 917/30 spyder - 12-valjni motor, 1200 “konjev”, le 850 kg in 300 km/h v pičlih 11 sekundah.

Nesmrtni James Dean in njegov "little bastard"

Med najbolj znanimi prvimi vozniki Porscheja je bil ameriški filmski zvezdnik, upornik in idol mladih James Dean. 30. septembra 1955 je na križišču kalifornijskih avtocest 41 in 46 v svojem slogu gnal porsche spyderja 550, ki ga je imenoval ”little bastard" in se zaletel v velikega forda ter v nesreči izgubil življenje.

Porsche spyder 550

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije

Nazaj