Razlike med pnevmatikami za dostavnike in pnevmatikami za avtomobile s povečano nosilnostjo

Pnevmatike

Kaj so ključne razlike med oznakama C ali XL?


Nekatera vozila - dostavniki ali osebni avtomobili - imajo razmeroma veliko maso že prazna ali, še več pa potem, ko jih obremenimo s tovorom. Takšna vozila morajo imeti na kolesih pnevmatike, ki prenesejo večje obremenitve. Pri tovornih vozilih imajo takšne pnevmatike praviloma oznako C (Cargo), pri težjih osebnih avtomobilih pa so se v zadnjem času uveljavile pnevmatike s povečano nosilnostjo, ki jih izdelovalci označujejo z dodatno oznako XL (Extra Load). Kakšne so razlike?

Težjih tovornih vozil seveda ne moremo opremiti s pnevmatikami za osebne avtomobile, prav tako ne moremo pnevmatik za tovorna vozila natakniti na manjše osebne avtomobile. Pri manjših dostavnikih, ki jih je tudi na naših cestah veliko, pa se obe vrsti pnevmatik lahko prekrivata: na kolesa marsikaterega manjšega dostavnika, še zlasti, če gre za potniške različice, lahko nataknemo tako pnevmatike z oznako C kot pnevmatike z oznako XL. Tako je zapisano tudi v listini o skladnosti vozila (homologaciji), ki za marsikateri dostavni avto vsaj pri nekaterih dimenzijah dovoljujejo vgradnjo obeh vrst pnevmatik.

Pri manjših dostavnikih, ki jih je tudi na naših cestah veliko, pa se obe vrsti pnevmatik lahko prekrivata: na kolesa marsikaterega manjšega dostavnika, še zlasti, če gre za potniške različice, lahko nataknemo tako pnevmatike z oznako C kot pnevmatike z oznako XL.

Več plasti za več nosilnosti

Tehnične razlike med “tovornimi” in “osebnimi” pnevmatikami za dostavnike najdemo v bočnicah pnevmatik, ki “nosijo” oziroma podpirajo maso vozila. Te morajo biti zaradi večjih obremenitev močne zasnove in zgradbe, kar gumarji dosežejo z večjim številom plasti oziroma slojev platna. Bočnice običajnih osebnih pnevmatik so praviloma narejene iz štirih plasti platna, medtem ko je v bočnicah “tovornih” pnevmatik (z oznako C) od 8 do 12 plasti platna. Ojačane pnevmatike za osebne avtomobile z oznako XL imajo v bočnicah od 4 do 6 plasti platna.

Indeks nosilnosti

A še bolj kot število plasti v bočnicah je pomemben indeks nosilnosti pnevmatike, ki je označen na boku pnevmatike in ki je naveden tudi v izjavi o skladnosti vozila. Gre za dvo- ali tromestno številko, ki ji običajno sledi črkovna oznaka za indeks hitrosti - na primer 91 H ali pa 103 W. Indeks nosilnosti označuje, s koliko kilogrami lahko obremenimo posamezno pnevmatiko, če je pnevmatika napolnjena s predpisanim tlakom polnjenja.

Tako na primer indeks nosilnosti 91 pomeni dovoljeno obremenitev 615 kg na posamezno kolo, indeks 103 pa pomeni dovoljeno obremenitev 875 kg na posamezno kolo (oziroma 4 x 875 = 3500 kg za celo vozilo).

V praksi imajo “tovorne” pnevmatike z oznako C za manjše dostavnike preseka 16 ali 17 palcev indekse nosilnosti med 100 in 109, osebne pnevmatike z večjo nosilnostjo XL pa imajo v dimenziji 17 ali 18 palcev indeks nosilnosti 103.

Pri multivanu je vrsta pnevmatik na kolesih odvisna od izbranega paketa opreme.


Primer: izbira pnevmatik za potniški kombi VW multivan

Pri letošnjem testu letnih tovornih pnevmatik smo za testni avto uporabili priljubljen Volkswagnov potniški dostavnik multivan. Zanimalo nas je, kakšne pnevmatike dobi kupec takšnega avtomobila - in katere lahko izbere s seznama dodatne opreme oziroma kupi sam. Pri multivanu je vrsta pnevmatik na kolesih odvisna od izbranega paketa opreme. Če kupec izbere multivana s paketoma trendline ali comfortline, dobi na kolesih “tovorne” pnevmatike z oznako C v dimenziji 215/65 R16 C in indeksom nosilnosti ter hitrosti 102/100H  ali 106/104 T. Če kupi multivana z najbogatejšima paketoma opreme highline ali panamericana, pa dobi “osebne” pnevmatike dimenzije 235/55 R17 XL in indeksom nosilnosti ter hitrosti 103 H. S seznama dodatne opreme lahko izbere še različico s hitrostnim indeksom W ali pa večje pnevmatike (seveda z ustreznimi platišči) dimenzije 255/45 R18 XL 103 H. Dovoljene dimenzije pnevmatik so napisane v izjavi o skladnosti vozila.

Blaž Poženel

Blaž Poženel

Odgovorni urednik

Nazaj