Varno do smučišča

| Ostalo

Smuči, smučarski čevlji, sani – nevarnost iz prtljažnika


V Motoreviji smo že večkrat pisali o nevarni prtljagi v našem prtljažniku – med to vsekakor spada tudi smučarska oprema s koničastimi smučmi (z ostrimi robniki) in težkimi smučarskimi čevlji. Vozniki imamo običajno težave že s tem, kako spraviti vso opremo v prtljažnik, s pravilnim nalaganjem in zavarovanjem prtljage pa se ukvarjajo le redki. A bi se morali vsi: že ob blažjih trkih se lahko smučarska oprema v prtljažniku spremeni v koničasto orožje, ki lahko resno poškoduje potnike v kabini avtomobila. Veliko težavo v primeru trka predstavlja tudi teža oziroma masa predmetov v prtljažniku; na karoserijo avtomobila ob trku pri hitrosti 50 km/h deluje pojemek, ki je 24-krat večji od sile težnosti, enak pojemek pa deluje tudi na vse predmete v notranjosti karoserije. Tako na primer 20-kilogramski kos prtljage v prtljažniku ob trku pritisne na naslonjalo sedežev s silo skoraj 500 N oziroma z maso skoraj pol tone! Če takšen predmet ni zavarovan ali čvrsto naslonjen ob prepreko, se po trku lahko prosto giblje po kabini, pri tem pa se sile še množijo. Tako lahko nezavarovan predmet skozi notranjost avtomobila poleti s takšno hitrostjo, da v oviro – naslonjalo sedežev spredaj ali celo glavi voznika ter sovoznika – udari s 30- do 50-kratnikom lastne mase!

Preskusni trk z nezavarovano opremo

Ob preskusnem trku s hitrostjo 50 km/h je nezavarovana prtljaga oziroma oprema zdrsnila naprej: najprej so v naslonjalo sovoznikovega sedeža udarile smuči, kmalu zatem pa je v obe naslonjali priletela še ostala prtljaga in pri tem močno deformirala naslonjali ter obremenila hrbtenici voznika in sovoznika na prednjem sedežu. Eden od smučarskih čevljev je med trkom udaril v glavo sovoznika. Voznik in sovoznik takšnega trka verjetno ne bi preživela, saj so bile že obremenitve glav visoko nad kritično mejo, zaradi dodatne sile od zadaj pa tudi varnostna meha nista mogla dobro opraviti svojega dela. Rezultat je torej jasen: nezavarovana smučarska prtljaga lahko ubije potnike v avtu že pri trku s hitrostjo 50 km/h.

Premišljeno naložena in zavarovana prtljaga lahko reši življenje

Precej varneje je za potnike minil preskusni trk, pri katerem je bila zimska prtljaga oziroma oprema dodatno in pravilno zavarovana. Smuči so bile spredaj in zadaj privezane s trakovi, s trakovi sta bila ob levi bok prtljažnika pritrjena tudi oba kovčka. Smučarski čevlji so bili položeni v prostor za noge zadaj, čeladi pa z lastnimi trakovi pripeti na trakove, s katerimi so bile zavarovane smuči. Ob preskusnem trku so trakovi zdržali; kovčka sta sicer močno pritisnila na naslonjalo zadnje klopi, a je to vzdržalo. Prav tako so zdržali trakovi, s katerimi so bile zavarovane smuči. Tako zavarovana smučarska oprema se ni dotaknila prednjih sedežev in ni dodatno obremenila voznika in sovoznika, zato sta ta dva trk prestala brez večjih poškodb.

Kako pravilno prevažati smučarko opremo?

* Zadnjo klop prevračajte oziroma podirajte le takrat, ko je to nujno, saj klop predstavlja varovalno pregrado med prtljažnikom in potniško kabino.

* Uporabite pregradno mrežo med prtljažnikom in potniško kabino.
Opreme oziroma prtljage nikoli ne položite prosto v prtljažnik – vedno jo naslonite na naslonjalo zadnje klopi.

* Če je mogoče, za pritrditev uporabite varnostne pasove v avtu.
Varnostne pasove na zadnji klopi pripnite, četudi zadaj ni potnikov.
Za pritrditev prtljage uporabljajte pritrdilne prstane v prtljažniku.

* V avtu imejte vedno pritrdilne trakove.

* Drobne kose prtljage pospravite v škatle.

* V avtu ne prevažajte steklenic, saj se te ob trku lahko razletijo v ostre črepinje, ki lahko ob trku resno poškodujejo potnike.

* Ostre in daljše kose prtljage zavijte v odejo in jih s trakovi dodatno pritrdite na karoserijo.

* Pazite na pravilno razporeditev teže; težje predmete vedno položite na dno prtljažnika. Predmetov, ki tehtajo več kot 25 kg, po možnosti ne polagajte na mesta za potniki.

* Ne preobremenite avtomobila (največja dovoljena obremenitev oz. masa je navedena v knjižici s tehničnimi podatki).

* Posebno težke predmete položite v prostor za noge sovoznika – če je sedež nezaseden.

* Kose prtljage oziroma opreme v prtljažniku prekrijte z odejo in dodatno diagonalno zavarujte s pritrdilnimi trakovi.

* Če imate možnost, za prevoz smuči in snežnih desk uporabljajte strešni kovček.

Ključne besede

varnostNasvetinasvetismučanjePrtljaga

Avtorji

Blaž Poženel

Blaž Poženel

Odgovorni urednik

Sorodne novice

Nazaj