Test: Cupra formentor VZ 2,0 TSI 4drive

Test

Formatiranje - Formentor s svojo karoserijo, voznimi lastnostmi in uporabnostjo predstavlja nov format tehničnega križanja.


Španci so se uveljavitve svoje nove avtomobilske znamke lotili tako, kot to najbolj znajo - temperamentno in prežeto s strastjo. Cupra formentor je eden najbolj razburljivih družinskih avtomobilov, kar smo jih vozili.

oblika in prostornost 4/5 zvezdic
zmogljivost in poraba 4/5 zvezdic
vozne lastnosti in udobje 4/5 zvezdic
varnost in oprema 4/5 zvezdic
vrednost glede na ceno 3/5 zvezdic

 

Divje lep

Novi križanec formentor dokazuje, da ena najmlajših avtomobilskih znamk na svetu ne bo le športni satelit, na katerem bi klonirali zmogljive različice Seatovih modelov. Cuprin prvorojenec ponuja nov format vozniške razburljivost in družinske uporabnosti. Avto je ime dobil po najlepšem in najbolj divjem rtu na Majorki v španskih Balearih. Oblikovalci v Martorellu so želeli povzeti tudi divjo lepoto kraja, po katerem se avto imenuje. Pri tem se niso omejevali in so delo opravili temeljito. Formentor daje jasno vedeti, da obvladuje hitrost in ovinke. Tudi tiste dirkaške, obdane z rdeče-belimi robniki in izletnimi conami. Formentorjeva podoba je izstopajoča in v razred kompaktnih križancev vnaša športno drznost. To kažejo tudi v odzivih ostalih voznikov, ko smo v križiščih čakali na zeleno luč. Formentor izstopa z dolgim motornim pokrovom, nizko strešno linijo, poudarjenimi kolesnimi oboki, izrazito ostrimi robovi in aerodinamičnimi elementi, med katerimi zadaj izstopa športni usmerjevalnik zraka (difuzor). Avto na zanimiv način združuje kanček terenske robustnosti s športno eleganco.


Formentor je nekakšen čistokrvni športni križanec, v katerem so jasno izražene le najboljše lastnosti dveh avtomobilskih razredov, ki jim piko na i postavljata dva izrazito izstopajoča ekstrema. Dirkaški križanec, ki je prepričljiv, hiter, varen in natančen na vseh podlagah, zmore z enako doslednostjo zagotavljati tudi uporabno družinsko mobilnost. Pri podobi seveda ne moremo mimo posrečene barvne kombinacije, skrbno poudarjenih podrobnosti, kot se denimo obarvane čeljusti zmogljivih Brembo zavor in značilnega svetlobnega oblikovanja oziroma zmogljivih svetlobnih teles, ki sijejo v LED tehnologiji.

Nov format križanja?

Formatiranje iz naslova torej pomeni, da cupra formentor s svojo karoserijo, voznimi lastnostmi in uporabnostjo predstavlja nov format tehničnega križanja. Je prvi Cuprin original, ki na zelo posrečen način povezuje lastnosti cestnega terenca in športne 5-vratne kombilimuzine. Voznik lahko v formentorju doživi skoraj povsem dirkaško izkušnjo ali pa na družinskem izletu križari v umirjeni, lahkotni, tihi in udobni vožnji. Prav ta izrazita raznolikost, ki jo krasi še kanček ekskluzivnosti, je največja prednost formentorja v primerjavi s tekmeci.

Pozorno oko bo pri formentorjevi obliki hitro opazilo najbolj pomembno razliko v primerjavi z ostalimi križanci: karoserijska razmerja med višino strehe, dolžino in oddaljenostjo od tal. Formentor je za 7 cm daljši, a tudi za 15 cm nižji od atece - in le 5 cm višji od leona. Razlike v merah v praksi prinesejo nižje težišče, boljše vozne lastnosti z manj cestno-terenskega nihanja karoserije med ovinki, prostornejšo kabino s prepričljivo odmerjenimi “kolenskimi” centimetri na zadnji klopi, družinsko (še) dovolj velik in dostopen 420-litrski prtljažnik ter nekoliko nižjo oddaljenost od tal, s katero še ohranja prednosti udobnega vstopanja in nekaj svobode pri vožnji po manj utrjenih kolovozih ali razritih makadamih. Ta hip na trgu ni prav veliko avtomobilov, s katerimi se lahko v družbi GTI-jev, RS-ov, ST-jev, N-jev in drugih športnih kombilimuzin preganjate po dirkališču, hkrati pa brez težav zavijete na zasneženo gozdno cesto in za povrh za seboj vlečete 1,8 tone težko prikolico. Res pa je, da visoki boki, dolg prednji del, nekoliko znižan sedežni položaj in manjša površina okna na prtljažnih vratih vzamejo nekaj preglednosti v primerjavi z ateco.

Avto smo preskusili tudi na snegu. Celo pri izklopljenem sistemu nadzora stabilnosti in zdrsa, kar omogoča najbolj športni vozni program cupra, je pogon omogočal hitre menjave smeri in učinkovito preprečeval zdrse preko prednjih koles in krotil pobege zadnjega dela preko meje, ki bi vodila v izgubo smeri vožnje.

Med ovinke

Formentor je v svoji najbolj zmogljivi različici avto za zelo zahtevne voznike. Ker so dirkači sodelovali pri nastavljanju podvozja, je jasno, da volan postreže z obilico informacij o dogajanju pod kolesi, vzmetenje pa odlično drži stik s cesto in skupaj s štirikolesnim pogonom omogoča odličen oprijem. Najbolj navduši dejstvo, da formentor ob natančnosti, odzivnosti in igrivosti obdrži visoko stopnjo udobja: tudi pri izrazito dinamični vožnji ne pretrese potnikov in tudi kratke grbine zaduši brez stresanja karoserije. Formentor je predvidljiv in nenaporen, a še vedno zmogljiv, hiter in predvsem udoben športni avto. Pri tem moramo izpostaviti še odličen sedežni položaj z izdatno nastavljivostjo in zelo dobra prednja sedeža, ki nista dirkaško utesnjena, a hkrati odlično objameta telo: med ovinki je formentor bližje hitrim kombilimuzinam kot zmogljivim cestnim terencem.
Dodaten bonus varnosti, uporabnosti in učinkovitosti pri prenosu moči na cesto zagotavlja štirikolesni pogon, ki brez zamud izpolnjuje voznikove ukaze in navor tudi ob pomoči samodejne zapore diferenciala usmerja na kolo, ki ima največ oprijema. Vožnja po zasneženi gozdni cesti je čisti užitek - odrsavanje s popolnim nadzorom. Med doplačili v prid varnosti in užitkov priporočamo nakup zmogljivejših Brembovih zavor, za katere je treba odšteti 2355 evrov. Niso poceni, a njihova dodana vrednost je velika.

Za nastavitev podvozja in blaženja si inženirji zaslužijo medaljo. To smo zapisali že po prvih kilometrih, ko smo formentorja preskusili na gladkih nemških cestah. Še toliko bolj smo v to prepričani sedaj, ko je za nami več kot 1500 dinamičnih testnih kilometrov po domačih cestah. Tašča, ki jo vedno mučijo bolečine v križu, bo pred trgovino brez pripomb, da ima prijateljičin sin višji avto, kjer ne rabi sesti skoraj na tla, vstopila v formentorja. Le najbolj natančni vozniki bodo opazili, da je nagib karoserije še vedno nekoliko večji kot pri cupra leonu, golfu R, meganu RS, hyundaiu N …, a ostrina nič manjša, udobje na meji pa veliko večje.

Odločen in prožen štirivaljnik

Pod pokrovom motornega prostora je stari znanec, eden najbolj prožnih in odločnih turbo dvolitrskih bencinskih štirivaljnikov. Predstavlja vrh moči in navora tovrstnih motorjev, kar pomeni da ima voznik pri 2000 vrtljajih na voljo 400 Nm navora, nad 5000 vrtljaji pa 228 kW največje moči. Motor ni razgrajač, je odlično odziven in s svojim delovanjem zelo dobro streže dvojnemu značaju avtomobila - izrazito športnemu in družinsko umirjenemu. Slednje se kaže tudi v razponu porabe goriva. Ta se je na našem testu gibala od manj kot osem litrov do več kot deset litrov na 100 prevoženih kilometrov, kar je glede na zmogljivosti, užitke, štirikolesni pogon in maso povsem sprejemljivo.

Če na vsakdanjih poteh formentor ni prav nič kričeč ali nervozen, pa bi si nekaj izrazitejšega groma iz izpuha zaželeli pri vklopu športnega oziroma dirkaškega programa cupra. Takrat se sicer v kabini oglasi z vrtljaji motorja sinhroniziran digitalni orkester in doda prijetno oster umeten zvok.
Odzivnosti - glede na izbrani vozni program - motorja, podvozja in volana ni kaj očitati. To pa ne velja za 7-stopenjski DSG menjalnik. Ko voznik v običajnem voznem programu odločno pohodi plin pri prehitevanju, se menjalnik malce zmede in odzove neuglajeno. AMG menjalnik v kompaktnih mercedesih bi Cupri moral biti merilo.

Ob spremembi voznega programa spremeni tudi elipso ambientalne osvetlitve, ki objema zgornji del armature. Prilagodljivi merilniki imajo še bolj izrazito športno grafiko vključno s štoparico in piktogramom G sile, ki poleg pospeškov in pojemkov prikazuje tudi prečne obremenitve v vožnji skozi ovinke. Veliko okroglo stikalo za popoln izklop sistema ESC nad ročico DSG menjalnika. Tudi to dovolj pove o tem, da je formentor avto, ki je namenjen zahtevnim.

Pameten, a programsko ne povsem dosleden

V kabini formentor ni tako originalen kot navzven, saj skoraj v celoti povzema Seatovo osnovo. S tem sicer ni nič narobe, le o ekskluzivnosti ne moremo govoriti. Je pa vse skupaj oplemeniteno z všečno športno noto. Izstopa zelo dober volan s stikaloma za zagon motorja in upravljanje z voznimi programi.

Širok nabor dobro delujočih varnostnih sistemov pomirja, saj umetna inteligenca suvereno ohranja varnostno razdaljo, upošteva hitrostne omejitev, bere prometne znake, dobro nadzira smer v mejah talnih oznak, nadzira mrtve kote in spremlja gibanje pešcev in kolesarjev - če je treba tudi zavira v sili. Manj prepričljiv je formentor v digitalnem svetu: velik 12-palčni zaslon ima nepregledne izbirnike in predvsem veliko rezerve v programski opremi, kar se najbolj očitno kaže v občasni slabši odzivnosti ali izpadu bluetooth povezave z mobilnikom.

S pametno izbrano dodatno opremo cena formentorja lahko ostane pod mejo petdesetih tisočakov. Za ta denar ponuja zelo prepričljive zmogljivosti, široko uporabnost, atraktivnost in kanček ekskluzivnosti v odličnem športno-družinskem paketu mobilnosti.

Tako kot pri ostalih znamkah, ki si delijo najnovejšo koncernsko digitalno platformo s storitvami in upravljanjem na daljavo, bo tudi formentor moral dobiti posodobitve.

Pod črto …

Formentor navduši s svojo drugačnostjo, zmogljivostjo in uporabnostjo. Je avto za zahtevne voznike, ki na prvo mesto postavljajo vožnjo, hkrati pa si želijo nekaj pozornosti in rešitev družinske mobilnosti - v optimalnem formatu oziroma razmerju med prostorom, udobjem in stroškovnikom.

Všeč nam je + 

prostorna kabina, praktičnost, zmogljiv motor, štirikolesni pogon, atraktivna podoba, vrhunsko podvozje in zavore, odlične vozne lastnosti

Ni nam všeč -

odzivnost digitalnega vmesnika, zrazitost zvoka (zunaj)

Družinsko (še) dovolj velik in dostopen 420-litrski prtljažnik.

Tehnični podatki

Motor in prenos moči: bencinski, turbo, štirivaljni, prostornina: 1984  cm3, največja moč: 228  kW (310  KM) pri 5450 vrt./min, največji navor: 400 Nm pri 2000 vrt./min. Stalen štirikolesni pogon, avtomatiziran 7-stopenjski menjalnik DSG.
Mere in masa: dolžina: 445  cm, širina: 183,9 cm, višina: 152,8  cm, medosna razdalja: 267,9  cm, masa praznega vozila: 1644  kg, dovoljena skupna masa: 2140 kg, prtljažnik: 420 -1475  l, posoda za gorivo: 55 l.
Zmogljivosti in poraba: največja hitrost: 250  km/h, pospešek od 0 do 100  km/h: 4,9  s, normna poraba goriva kombinirano: 8,5 l/100 km, izpust CO2: 192 g/km, poraba na testu: 9,6  l/100 km
Cena:  Porsche Slovenija: 45.335  EUR
Ker je prvi svoje vrste, neposrednih tekmecev pravzaprav nima. Z zmogljivostjo se brez težav postavi ob bok tudi porscheju macanu ali audiju RS Q3, pa mercedesoma GLA in GLB 35 AMG. Morda nikoli ne bo imel njihovega ugleda, je pa bolj dostopen in podobno zmogljiv, saj 100 km/h doseže v pičle 4,9 sekunde in se na nemški avtocesti brez težav vozi na skrajno levem pasu, saj zmore do 250 km/h na uro.
Že na prvi pogled je jasno, da formentor želi odstopati od klasične zasnove cestnih terencev in jasno pokazati, da je hitrejši, okretnejši, hkrati pa nič manj uporaben od z vpadljivim Cuprinim logotipom v bakrenem odtenku oplemenitene sestre atece.

 

Ključne besede


testTest avtaCupraštirikolesni pogonCupra atecacupra formentor