AMZS test pripomočkov za pripenjanje nosečnic

Drugi testi

Več škode kot koristi!


Nosečnost je obdobje pričakovanj, a tudi skrbi. Zagotovo je med temi za marsikatero nosečnico tudi skrb o varni in udobni vožnji v avtomobilu. O tem smo v Motoreviji že pisali - in ob pomoči strokovnjakov pojasnili, da tritočkovni varnostni pasovi v sodobnih avtih ne obremenjujejo trebuha nosečnice in da ob nesreči dobro zaščitijo nosečnico in nerojenega otroka. Kljub temu izdelovalci varnostnih dodatkov nosečnice prek oglasov in družbenih omrežij nagovarjajo, da tritočkovni varnostni pasovi v avtomobilih predstavljajo veliko tveganje za poškodbe nerojenega otroka in da lahko nastavki oziroma pripomočki za pasove to tveganje zmanjšajo. V sodelovanju s partnerskimi avtomobilskimi klubi smo temeljito preskusili tovrstne pripomočke; kaj smo odkrili? 

“Varnostni pas, ki gre čez trebuh nosečnice, lahko ob močnejši sili in zatezanju pasu poškoduje še nerojenega otroka in posteljico. … naš izdelek preprečuje, da bi se varnostni pas vozila naslanjal na predel trebuha nosečnice. … naš izdelek ne ustvarja pritiska na trebušček in tako znižuje tveganje za izgubo dojenčka.”
To je le nekaj “trditev” spletnih strani za prodajo opreme za nosečnice in otroke, s katerimi skušajo obiskovalce prepričati, da uporaba tritočkovnih varnostnih pasov v avtomobilih za nosečnice in še nerojene otroke ni varna. Da to ne drži, smo v Motoreviji oziroma AMZS poudarili že večkrat. Pred petimi leti je v članku z nasveti nosečnicam v Motoreviji izr. prof. dr. Nataša Tul Mandić, dr. med., specialistka ginekologije in porodništva iz Bolnišnice Postojna, povedala:

Varnostni pas je obvezen in ne samo, da je varen za nosečnico in plod, ampak sta z njim oba tudi bolj zaščitena, kot če ne bi bila pripeta.” Zdravnica je še zagotovila, da varnostni pas sam po sebi nikoli ne povzroči poškodb ploda. 

 

Pravilen potek varnostnega pasu.

To potrjuje tudi naš tokratni test oziroma preskus, med katerim smo opravili tudi nekaj preskusnih trkov po protokolu EuroNCAP, ki določa tudi nastavitev sedeža, položaj sedeža in položaj varnostnega pasu. V nobenem od preskusnih trkov trebuh nosečnice ni bil obremenjen; v primeru nesreče tritočkovni varnostni pas dobro zaščiti nosečnico in nerojenega otroka.

Foto: Različni pripomočki s podobnim delovanjem

Tudi v slovenskih prodajalnah in spletnih trgovinah je mogoče kupiti nekaj na pogled različnih pripomočkov, ki pa jim je skupen način delovanja: pri vseh gre za nastavke oziroma podaljške, ki posegajo v potek spodnjega oziroma trebušnega dela avtomobilskega varnostnega pasu - in ga zadržujejo pod trebuhom nosečnice. 
Za primerjavo teh pripomočkov so bili za preskus izbrani štirje značilni predstavniki različnih zasnov. 
Elastični pas s pritisnimi čepi je sestavljen iz tanke sedežne blazine, ki se pritrdi na naslonjalo prednjega sedeža s pasom s plastičnimi zatiči ali na pritrdilne točke isofix. Na prednjem delu blazine je na elastični trak prišit zavihek iz blaga, ki ga je mogoče pritrditi z dvema zatičema. Nosečnica sede na blazino, potegne elastični trak med nogami navzgor, namesti zavihek iz blaga okoli trebušnega pasu in ga zapne s pritisnima čepoma.
Pri adapterju za pas s plastičnim kavljem se trebušni avtomobilski pas namesti skozi plastični kavelj, ki se nahaja med nogami nosečnice. Plastični kavelj je drsno pritrjen na pas, ki se namesti okoli sedeža vozila, zapne in zategne.
Adapter za pas s kovinskim kavljem se tako kot sistem s plastičnim kavljem pritrdi na sedež v avtu s pasnim trakom, a je kovinski kavelj, ki se uporablja kot vodilo trebušnega pasu, mogoče potisniti naprej in nazaj po površini sedeža in ga tako namestiti bližje medenici.
Dodatni varnostni pas se prav tako namesti in pritrdi okoli sedežne blazine sedeža v avtu, spodnji del avtomobilskega varnostnega pasu pa se nato spelje skozi zanko na dodatnem pasu, ki se po namestitvi zaskoči z zaponko, nameščeno med nogami.

Dodaten pas povzroči velik pomik naprej ob trku.

Varnost: več škode kot koristi

Preskusni trki, opravljeni s preskusnimi lutkami različnih velikosti, so pokazali, da dodatni zadrževalni sistemi ne zmanjšajo obremenitev na otroka, pač pa jih celo povečajo. Poleg tega nobeden od preskušenih pripomočkov ni vzdržal sil trka in ob trku ni mogel zadržati trebušnega pasu v nižjem položaju.
Preskušeni pripomočki so celo poslabšali zadrževanje medenice v sedežu, zaradi česar so bile izmerjene večje obremenitve prsnega koša, trebuha in medenice. Obremenitve, izmerjene na trebuhu in medenici, se v primerjavi z lutkami, pripetimi z običajnim tritočkovnim varnostnim pasom, povečajo do 30 odstotkov. Elementi iz trde plastike in kovine, pritrjeni ob mednožje, predstavljajo dodatno tveganje za poškodbe nosečnic. Plastične kljuke so se zlomile, kovinske kljuke in zaponka dodatnega pasu pa so od spodaj pritiskale na trebuh nosečnice.
Natrgana kovinska zaponka.


Druga pomanjkljivost tovrstnih pripomočkov je, da je treba pri zapenjanju izvleči do 30 cm več avtomobilskega varnostnega pasu iz navijalnega mehanizma. Pas se zato slabše prilega telesu ali bokom, kar povečuje tveganje udarca v volan, saj se pri vseh preizkušenih pripomočkih trebuh preskusne lutke ob trku pomakne bolj naprej, kot če je nosečnica običajno pripeta s tritočkovnim varnostnim pasom.

Iztaknjena zaponka

Nič večje udobje

Vožnja avtomobila nosečnicam praviloma ne povzroča večjih težav oziroma preglavic. To so potrdile tudi v preskus vključene nosečnice, ki so z veseljem preskusile tudi omenjene pripomočke za nosečnice. Rezultat preskusa, ki temelji na subjektivnih vtisih nosečnic: pripomočki za pasove ne povečujejo udobja pri sedenju oziroma pripenjanju, je pa treba potegniti za približno 30 odstotkov več pasu iz navijalnika …

Brez učinka in brez potrebe

Brez sence dvoma lahko zapišemo, da so trditve trgovcev, da avtomobilski varnostni pas predstavlja nevarnost in da njihovi izdelki zagotavljajo boljšo zaščito, neresnične in zavajajoče: nosečnice, pravilno pripete z avtomobilskim tritočkovnim varnostnim pasom, niso ob trku nič bolj ogrožene, prav tako ni nič bolj ogrožen nerojeni otrok v trebuhu nosečnice. Še več: po opravljenih preskusih lahko zapišemo, da preskušeni pripomočki za pripenjanje nosečnic niso le odveč in nekoristni, pač pa v nekaterih primerih pomenijo celo dodatno tveganje za varnost nosečnice in nerojenega otroka.

Trebuh nosečnice blizu volana.

Pravilno pripenjanje

AMZS priporočila za varno pripenjanje nosečnic

Za nosečnice veljajo enaka priporočila o pripenjanju z varnostnim pasom kot za druge potnike v avtomobilih: 

tudi v zimskem času velja, da je treba pred pripenjanjem sleči debelejše kose oblačila, kot so bunde ali plašči: varnostni pas se mora tesno prilegati telesu,
varnostni pas mora potekati nizko na bokih in ne čez trebuh,
sedež mora biti nastavljen tako, da se ramenske lopatice med vožnjo dotikajo naslona sedeža, zato naklona sedeža ne nastavljajte preveč položno
pri večini avtomobilov so na prednjih sedežih nameščeni boljši zadrževalni sistemi kot na zadnjih; varnostni mehi in varnostni pasovi z zategovalniki in omejevalniki zatezne sile zmanjšujejo nevarnost poškodb na prednjih sedežih. Zato je sedenje na prednjih sedežih varnejše kot na zadnjih
nosečnice lahko z nastavitvami volanskega obroča in sedeža poskrbijo, da se njihov trebuh ne bo preveč približal volanu, saj večja razdalja ob trku zmanjša tveganje dotika z volanskim obročem. V tretjem trimesečju nosečnosti je trebuh nosečnice pogosto že tako velik, da je le malo oddaljen od volana in lahko celo ovira vožnjo - če jim ni treba voziti, naj nosečnice raje udobneje in varneje sedijo na sovoznikovem sedežu.

Ključne besede


AMZS testVarnostni pripomočkivarnostni pasvarnostni testAMZS test pripomočkov za pripenjanje nosečnic

Vam je članek všeč?

Zaploskajte mu – kliknite in držite gumb. Dlje, ko boste ploskali, bolj vam je članek všeč. Z aplavzom nam sporočate, kateri članek izstopa. Hvala!

40

Blaž Poženel

Blaž Poženel

Odgovorni urednik

Priljubljenost članka

40

Shrani

Delite s prijatelji