AMZS test 17 otroških varnostnih sedežev

Otroški varnostni sedeži

Trije so nevarni! Ko gre za varnost otrok, se ne smemo zadovoljiti z ohlapnimi zakonskimi standardi in praznimi obljubami …


Jesenski del vsakoletnega obsežnega AMZS testa otroških varnostnih sedežev je za razliko od spomladanskega testa (ki ga najdete v Motoreviji maj - junij 2025), na katerem smo pohvalili trud izdelovalcev sedežev, postregel z opozorilom pred nakupom kar treh sedežev, ki so se na našem preskusu odrezali tako slabo, da odsvetujemo njihov nakup. Takšen rezultat je še en opomnik, da se je treba ob vse pestrejši ponudbi sedežev v trgovinah pred nakupom temeljito prepričati, da sedeži v vašem nakupnem izboru izpolnjujejo strožja merila, kot jih zapovedujejo uradni standardi. Ko gre za varnost otrok, se ne smemo zadovoljiti z ohlapnimi zakonskimi standardi in praznimi obljubami …

Kdor spremlja digitalne kanale AMZS in Motorevije - pa tudi spletne strani slovenskih medijev, ki so objavile naše opozorilo -, je zagotovo opazil, da smo v začetku oktobra objavili opozorilo pred nakupom dveh otroških varnostnih sedežev, za katera smo na našem testu ugotovili, da ne zmoreta zaščititi otrok, če pride do trka. Gre za sedeža chippolino olympus i-size in reecle 360 (ZA10 i-size): izdelovalca teh sedežev sta se že odzvala na naše ugotovitve. Izdelovalec Olympus nam je zatrdil, da je sedež chipolino olympus i-size že razprodan in v tej različici ni več v prodaji. Povsem mogoče pa je, da je ta sedež kot del zaloge še na voljo v nekaterih trgovinah, zato našim bralcem svetujemo previdnost pri nakupu.


Pri izdelovalcu Reecle so se na naše ugotovitve odzvali drugače: enega od naših partnerskih medijev so obvestili, da so vsi njihovi sedeži skladni z veljavnimi varnostnimi in tehničnimi standardi ter da so opremljeni z vsemi zahtevanimi certifikati. Zato ne priznavajo naših “neuradnih” ugotovitev in nameravajo svoje interese zaščititi po pravni poti. Ne glede na razplet dogodkov velja opomniti naše bralce, da sedežev izdelovalca Reecle ni mogoče dobiti v slovenskih trgovinah z otroško opremo, najdemo pa jih v kar nekaj tujih spletnih trgovinah. 
Še en sedež je na našem testu dobil tako slabo oceno, da odsvetujemo njegov nakup: gre za Maxi Cosijev sedež nomad plus, pri katerem smo ugotovili preveliko vsebnost kemikalije PFOA, perfluorooktanojske kisline, ki se uporablja kot industrijsko površinsko aktivno sredstvo v in kot kemični prekurzor - in ki velja za rakotvorno snov. To je po naših merilih dovolj tehten razlog, da odsvetujemo nakup Maxi Cosijevega sedeža.
Tokrat smo preskusili 17 sedežev za vse starostne oziroma velikostne skupine otrok. Kot lahko razberete iz tabele z rezultati, je 5 preskušenih sedežev dobilo skupno oceno dobro, 8 sedežev je dobilo oceno zadovoljivo, trije sedeži pa oceno slabo, kar pomeni, da odsvetujemo njihov nakup. 

Varnost - od dobre do slabe

Pri čelnem preskusnem trku je 7 sedežev prejelo oceno dobro, 5 zadovoljivo, 3 pomanjkljivo in dva sedeža oceno slabo. Noben od preskušenih sedežev ni dobil najvišje ocene - tudi noben od šestih sedežev, v katerih vozimo otroka obrnjenega v nasprotno smer vožnje, kar običajno omogoča najboljšo zaščito. Tri preskušene isofix osnove imajo funkcijo obračanja oziroma vrtenja podstavka, sedeža izdelovalcev Nuna in Joie pa imata tudi sistem za nastavitev naklona, kar izboljša otrokovo udobje. Omenjeni vrtljivi podstavki nekoliko zmanjšujejo stabilnost ob trku, močnejše deformacije pa vodijo do nekoliko povišanih vrednosti ob pojemkih. Kinderkraftov sedež i-lite je s 3,5 kg zelo lahek, pri trku pa se zaradi manjše debeline materiala nekoliko močneje deformira.

Kliknite na tabelo za povečavo. 

Pri Maxi-Cosijevem sedežu nomad plus se je med preskusnim trkom pretrgala povezava med sedežem in naslonjalom, glava lutke pa se je premaknila daleč naprej, kar pomeni povečano tveganje za udarec glave v sprednji sedež.
Pri bočnem preskusnem trku sta dva sedeža - axkid up in britax römer kidfix pro - dobila oceni zelo dobro; sedeža imata lupino, ki zelo dobro absorbira udarce, zato so izmerjene obremenitve na lutki pokazale na zelo majhno tveganje poškodb. 

Udobje za otroke

Šest od preskušenih sedežev je dobilo oceno zelo dobro za pripenjanje in prileganje varnostnih pasov otrokom. Ergonomija sedenja ima pri sedežih ključno vlogo za varnost: le če otrok sedi udobno in sproščeno, lahko pasovi in stranska zaščita v celoti ščitijo otroka ob nesreči. Merilo ergonomije poleg sedežne pozicije, prostora in udobja za otroka vključuje tudi prostor, ki ga otroški sedež zavzema v vozilu. Pri 14 sedežih je ergonomija ocenjena kot dobra, sedež maxi-cosi tanza i-size je prejel oceno zelo dobro, sedeža besafe beyond 360 + beyond base in chipolino olympus i-size pa oceno zadovoljivo.

Nevarne snovi - za otroke in za okolje

Tkanine otroških sedežev, ki so v neposrednem stiku s kožo otroka, ne smejo vsebovati PAH, ftalatov, zaviralcev gorenja, mehčalcev, fenolnih spojin, organoklora, formaldehida in težkih kovin, ki bi lahko škodile zdravju otrok. Lahko smo zadovoljni, da pri 16 sedežih nismo našli omenjenih snovi ali pa so bile najdene le zelo majhne sledi teh snovi. 
Smo pa v oblazinjenju sedeža chipolino olympus i-size našli protipožarni sredstvi TCEP in TCPP v količini, ki presega v EU predpisano mejno vrednost, zato je pri tem merilu sedež dobil oceno slabo. 
Tkanine sedežev preskusimo tudi na vsebnost kemikalij PFAS, ki jih na primer uporabljajo za izdelavo tkanin, ki so neprepustne za vodo ali odporne proti umazaniji, imajo pa to slabost, da se v okolju razgrajujejo zelo počasi (zato se imenujejo tudi večne kemikalije). Pri 12 preskušenih sedežih nismo našli teh kemikalij, pri treh smo jih našli v minimalni količini in so dobili oceno dobro, en sedež je dobil oceno pomanjkljivo. Vsebnost PFAS kemikalij v sedežu maxi-cosi nomad plus pa je večja od v EU predpisane mejne vrednosti, zato smo sedež ocenili z oceno slabo. 

Pomagajte si z našimi testi!

Test je pokazal, da še vedno obstajajo znatne razlike v kakovosti otroških varnostnih sedežev in da vsi preskušeni sedeži ne izpolnjujejo visokih zahtev našega testa. Splača se torej prebrati naše teste, preden se odločite za nakup. Izbira otroških varnostnih sedežev na trgu je velika in pestra; letos spomladi smo preskusili 20 otroških varnostnih sedežev, v jesenskem delu testa pa še 17, pri odločanju o nakupu pa si seveda lahko pomagate tudi z našimi testi iz preteklih let. 

Pomerite, preden kupite!

Ob tako raznoliki in pestri ponudbi otroških varnostnih sedežev v trgovinah je izbira pravega sedeža zagotovo težka. AMZS testi sedežev zagotovo močno olajšajo izbiro, a pri nakupu - in uporabi - velja upoštevati še nekaj drugih pravil: 

- na nakup novega sedeža se odpravite z otrokom in z avtom, v katerega bo sedež vgrajen,
- od prodajalca zahtevajte, naj vam natančno obrazloži in pokaže uporabo in vgradnjo sedeža v avto
- sedež mora biti v avto nameščen tako, da stoji čvrsto in s čim manj premikanja. Starejši avtomobili imajo pogosto zaklep za varnostni pas z dolgim vodilom, zaradi česar namestitev ni dovolj stabilna, 
- če sedež v avto pripenjate z avtomobilskimi varnostnimi pasovi, morajo ti potekati čimbolj gladko in napeto ter brez gub
- pri sedežih z dodatno blazinico za trebuh ali pri školjkah za dojenčke preverite, če je avtomobilski pas dovolj dolg, da z njim pravilno pripnete sedež. Če je prekratek, izberite sedež z ločeno osnovo, 
- pri jahačih z naslonjalom se pogosto zgodi, da se ramenski del varnostnega pasu zatakne, ko se otrok nagne naprej oziroma se ne navije nazaj, ko se otrok znova zravna. Če pride do tega, raje izberite sedež z drugačno geometrijo, primernejšo za vaš avto, 
- če boste sedež pogosto nameščali v različne avte oziroma prestavljali iz avta v avto, izberite manjši sedež z manjšo maso ali pa izberite sedež z ločeno isofix osnovo, ki je pogosto tudi vrtljiva, kar olajša pripenjanje otroka. Sedeži za otroke stare od enega do 12 let so praviloma težji kot sedeži za otroke od 4 do 12 let starosti, pri pripenjanju otroka v sedež poskrbite, da se varnostni pas tesno prilega otrokovemu telesu,
- pred pripenjanjem otroka - četudi je to v hladnejših dneh - otroku slecite jakno oziroma bundo; varnostni pasovi pravilno delujejo le takrat, ko se prilegajo otrokovemu telesu, 
- pri sedežih, ki imajo mehanizem za prilagajanje varnostnih pasov velikosti otroka, redno preverjajte, če je nastavitev še ustrezna otrokovemu telesu - in redno nastavljajte pasove,
- ne hitite z nakupom novega sedeža, ko otrok raste; uporaba prevelikih sedežev glede na velikost otroka je lahko nevarna,
- varnostne pasove, naslonjalo za glavo in naslonjalo za hrbet je treba redno prilagajati velikosti rastočega otroka, z zamenjavo z večjim otroškim sedežem pa ni treba hiteti, 
- da bi zagotovili potreben “prostor za preživetje”, naslonjalo sedeža v vozilu pred otroškim sedežem ne sme biti nameščeno preveč nazaj. Pri čelnem trku namreč vse potnike vrže naprej: če ni dovolj prostora, lahko otrok z glavo udari v sprednji sedež, kar močno poveča nevarnost poškodb.


Ključne besede


Otroški sedežiotroški varnostni sedežiAMZS test otroških sedežev

Blaž Poženel

Blaž Poženel

Odgovorni urednik

Oglasna sporočila