Zdravje: Nosečnost in vožnja avtomobila

Nasveti

Med nosečnostjo za volan?


"Zdrava nosečnica lahko vozi ves čas nosečnosti, razen če se slabo počuti," zagotavlja izr. prof. dr. Nataša Tul Mandić, dr. med., specialistka ginekologije in porodništva iz Bolnišnice Postojna. Vedno pa naj bo pripeta z varnostnim pasom - in zaradi nagnjenosti k nekoliko večji raztresenosti naj še bolj pazi, da se v avtomobilu ne ukvarja prav z nobeno drugo stvarjo kot le z vožnjo.

Sogovornica opozarja, da imajo nosečnice več posebnih obdobij ali posebnih dni, ko morda niso primerne, da sedejo za volan in tega se morajo zavedati. Prva težava je večja raztresenost, zaradi katere je zelo pomembno, da se med vožnjo ne ukvarjajo s telefoniranjem, hrano, pijačo in podobno. "Pogosto jih denimo zmoti prisotnost drugih majhnih otrok v avtomobilu. Otroci so zahtevni, včasih se jokajo, so lačni, če sta dva, se morda kregata ... Zelo pomembno je, da se, karkoli že otrok potrebuje in to običajno ni življenjsko pomembno, nosečnica najprej varno ustavi in šele potem poskrbi zanj. To sicer velja za vse, ampak za nosečnice še toliko bolj. Ko vozijo, naj res samo vozijo," svetuje sogovornica.Ugotavlja, da ovir za vožnjo z vidika gibljivosti in motoričnih sposobnosti za nosečnice ni, največjo oviro lahko pomeni slabo počutje.

V prvem trimesečju je običajno več slabosti, ki lahko nosečnice povsem nenadno oblije in če se jim to pogosto dogaja, naj raje ne vozijo. Če jim je slabo zgolj določen del dneva, na primer zjutraj in zvečer, pa naj se vožnji izogibajo v tem obdobju.

Poleg tega opozarja še, da so ženske med nosečnostjo pogosteje utrujene oziroma se utrudijo hitreje, kot bi se sicer, pogosteje so tudi zaspane. V vseh teh primerih je bolje, če se le da, vožnjo zaupati komu drugemu.

Glavne ovire za varno vožnjo nosečnic

raztresenost
utrujenosti
zaspanost
slabost
proti koncu nosečnosti nenadni popadki, odtekanje plodovnice

Popadki – brez panike

Proti koncu nosečnosti se lahko pojavijo nenadni popadki oziroma nenadoma odteče plodovnica. "Gotovo jih to lahko zmede, če se zgodi med vožnjo, ampak naj se zavedajo, da ne bo nič narobe, če bodo vozile še nekaj minut, dokler se ne morejo varno ustaviti in na primer vklopiti vseh štirih utripalk. Ni se treba ustaviti takoj ali še med vožnjo gledati "med noge", kaj se dogaja." Poudarja, da prometna nesreča nosečnico zagotovo bolj ogroža kot nenaden porod.

Sicer pa nam je zdravnica zaupala tudi, da se včasih zgodi celo, da se nosečnica ob popadkih sama pripelje v porodnišnico. To seveda toplo odsvetuje in raje priporoča, da nosečnice v zadnjih dneh pred porodom prav zaradi tveganja, da se kar naenkrat začnejo popadki, odteče plodovnica ali da nosečnici ob daljšem sedenju postane slabo, ker je moten krvi obtok, vožnjo vendarle prepustijo drugim in naj se na preglede pripeljejo z domačim šoferjem, taksijem ali z javnim prevozom.
Kljub vsemu naštetemu dr. Nataša Tul Mandič v svoji 25-letni praksi ni opazila, da bi bile nosečnice kaj bolj izpostavljene prometnim nesrečam kot vsi ostali vozniki. "Nesreč je na srečo malo."

Nosečnice naj bodo pripete tako, da varnostni pas poteka spodaj nad sramno kostjo pod trebuhom in zgoraj med dojkami in prek rame - skratka tako kot narekuje pravilno pripenjanje že samo po sebi. Pripete naj bodo seveda ves čas vožnje.

Varnostni pas rešuje

"Varnostni pas je obvezen in ne samo, da je varen za nosečnico in plod, ampak sta z njim oba tudi bolj zaščitena, kot če ne bi bila pripeta," ne pušča nobenega dvoma sogovornica. Zagotavlja, da varnostni pas sam po sebi nikoli ne povzroči poškodb ploda. Njena navodila so, naj se nosečnice vselej povsem normalno pripnejo s tritočkovnim varnostim pasom – tudi če v avtu sedijo zadaj, kjer se vsi dosledno ne pripenjajo. Pripete naj bodo tako, da varnostni pas poteka spodaj nad sramno kostjo pod trebuhom in zgoraj med dojkami in prek rame - skratka tako kot narekuje pravilno pripenjanje že samo po sebi. Pripete naj bodo seveda ves čas vožnje.

Prav tako ne priporoča izklopa varnostnega meha - mogoč je le izklop sovoznikovega varnostnega meha. "Kadar se ta sproži, nosečnico obvaruje in je ne poškoduje." Nekaj več tveganja ob morebitnem udarcu pomeni volan. Ta naj bo nastavljen čim bolj ergonomsko. "Seveda nikoli ni dobro, če se zgodi prometna nesreča in udarec v volan. S tega vidika je za nosečnico vseeno varneje sedeti zadaj," pove dr. Tul Mandić.

Največji strah – prometna nesreča

V splošnem sogovornica ugotavlja, da prometne nesreče veliko bolj ogrožajo samo nosečnico kot plod. "Plod je v trebuhu zelo dobro zavarovan, nekoliko večje tveganje poškodbe je za nosečnico." Kot enega od razlogov navede to, da imajo nosečnice bolj občutljive sklepe. "Te poškodbe dostikrat zahtevajo zdravniško obravnavo. Že če pride do poškodbe oziroma zvina vratne hrbtenice, to zelo boli, potrebno je slikanje (ki je pod določenimi pogoji varno) in včasih opornica za vrat. Tedaj lahko nosečnica dobi določena protibolečinska sredstva, ki so varna v nosečnosti." Dobro je torej preveriti, da nosečnica ni utrpela kakšnih poškodb. "Zlasti v prvi polovici nosečnosti se pri prometnih nesrečah, če nosečnica ni zelo poškodovana, tudi s plodom nič ne zgodi." Po manjši prometni nesreči v prvi polovici nosečnosti je tako pregled nujen le, če nosečnica krvavi, ji izteka iz nožnice, ima krče ali bolečine. "Lahko pa nosečnica seveda pride na pregled v porodnišnico, saj so porodnišnice za nujne primere odprte 24 ur na dan," doda sogovornica.

V drugi polovici nosečnosti zdravniki želijo, da nosečnica pride na pregled tudi, če se z njo ne dogaja nič posebnega in se dobro počuti. "Dobro je, da preverimo plodov srčni utrip (CTG). Ob sili zaradi trka namreč lahko pride do poškodbe in odstopa posteljice. Ker je tveganje največje v 24 urah po nesreči, običajno nosečnico za toliko časa zadržimo v bolnišnici."

Sedenje ni le neudobno

Dolgotrajno sedenje je zaradi večjega tveganja za nastanek krvnih strdkov problematično zlasti v drugi polovici nosečnosti, ugotavlja dr. Nataša Tul Mandić, vendar to pomeni sedenje po več ur skupaj in ne enournih voženj. Zato priporoča, da se med dolgo vožnjo s katerimkoli sredstvom nosečnica, če se le da, ustavlja. "Če potuje z avtom, svetujemo, da se vsaj vsaki dve uri ustavi na počivališču, nekaj popije in poje ter se za deset minut sprehodi. Na letalu naj med dolgimi leti prav tako večkrat vstane in se sprehodi." Nekaterim ženskam s povečanim tveganjem ginekologi predpišejo tudi zdravila. Ob tem doda še, da ni priporočljivo, da bi nosečnica vozila po več ur skupaj zaradi razlogov, ki smo jih našteli na začetku – večji raztresenosti in utrujenosti.
Sicer pa že nekaj razteznih vaj pripomore k boljši prekrvitvi, manjšemu otekanju nog in neudobju, ki ga morda prinaša vožnja. Pomagajo tudi udobna oblačila in obutev. Za osvežitev je dobro imeti pri roki tudi vodo, a seveda se je tudi za pitje, kot priporoča naša sogovornica, bolje ustaviti.

Izr. prof. dr. Nataša Tul Mandić, dr. med., specialistka ginekologije in porodništva iz Bolnišnice Postojna svetuje dosledno uporabo varnostnega pasu na vseh sedežih in vseh, tudi najkrajših poteh, saj varnostni pas varuje tako nosečnico kot plod.

Ključne besede


Varna vožnjavarnostni pasZdravjevarna mobilnostvarna vožnja

Vam je članek všeč?

Zaploskajte mu – kliknite in držite gumb. Dlje, ko boste ploskali, bolj vam je članek všeč. Z aplavzom nam sporočate, kateri članek izstopa. Hvala!

55

Priljubljenost članka

55

Shrani

Delite s prijatelji