“Čudežni” pripomočki za zmanjšanje porabe goriva?

Promet

Vsake toliko časa se pri nas pojavijo blogi, reklame in spletne strani za čudežne izdelke, ki obljubljajo zmanjšano porabo goriva naših avtomobilov. Vsake toliko časa mediji tovrstne izdelke tudi dosledno razkrinkamo za lažne, a ponudnikov to očitno ne ovira, da ne bi naivnim voznikom znova in znova prodajali megle. Ponavljamo še enkrat: ne nasedajte obljubam in denar porabite za kaj bolj pametnega!


Ne nasedajte!

Gorivo je – kljub rahlemu zniževanju cen v zadnjem času – drago in marsikateremu vozniku predstavlja velik delež stroškov oziroma družinskega proračuna. Marsikateri voznik se tudi zato trudi, da bi si ta strošek zmanjšal; nekateri kupijo varčnejše avtomobile, nekateri skrajšajo svoje poti in vožnje, nekateri prilagodijo svoj slog vožnje. A takšne finančne razmere so kot ustvarjene za prevarante, ki prodajajo čudežne naprave in tehnologije za zmanjšanje porabe goriva; s sladkimi obljubami, psevdo-znanstvenimi razlagami in ponarejenimi izjavami neobstoječih “zadovoljnih” strank ciljajo prav na zaskrbljene voznike, ki skozi denarnico dobro vedo, kako draga je lahko vožnja z avtomobilom.

V zadnjem času so ti prevaranti tudi pri nas preplavili svetovni splet in predvsem družbena omrežja, kot je Facebook. Z naslovi, kot je “Učinkovitejše gorivo” in “Privarčujte pri gorivu” med slikami naših prijateljev objavljajo reklame za svoje izdelke, ki so videti kot reklame katerihkoli drugih izdelkov in storitev, ki so jih polna družbena omrežja. Klik na reklamo uporabnika običajno pripelje na spletno stran, kjer poudarjeni in kričeči naslovi kar skačejo z zaslona: “Morda se zdi neverjetno, a je 100 % preverjeno – poraba goriva pri mojem avtomobilu je 3,2 l/100 km!!!”, “Začnite varčevati več kot 20% goriva danes” in podobno.

Poglejmo nekaj takšnih čudežnih izdelkov.

Magneti – ki privlačijo naivne

V zadnjem času so najbolj vsiljivi pri podjetju Magnufuel LLC iz ameriškega Chicaga, ki na spletnih straneh v (polomljeni) slovenščini prodajajo čudežne magnete; te mora uporabnik namestiti na cev za gorivo, ki dovaja gorivo vbrizgalnemu sistemu motorja. Pri podjetju obljubljajo, da bo njihov izdelek “povečal zmogljivosti motorja za 5 HP”, “zmanjšal porabo goriva za do 20 %” in “zmanjšal emisije CO in HC za od 40 % do 50 %”. Ne manjka tudi zapis, da je naprava “certificirana”, zraven je celo dokument certifikata dvomljive pristnosti.

Izdelek stane 38 evrov, pred časom pa so izdelek oglaševali tudi s sloganom, da ga priporoča AMZS. Ko smo jim poslali zahtevo, da to priporočilo umaknejo, ker ga AMZS seveda ne priporoča, so se hitro odzvali, na spletni strani pa so pustili zapis, da izdelek priporoča European Automobile Manufacturers Association (ACEA) – verjetno ni treba poudariti, da je tudi to priporočilo lažno.

Opis delovanja čudežnega magneta se glasi: “Vsaka vrsta goriva, ne glede na to, kje je shranjena, neprestano spreminja svojo sestavo zaradi vplivanja temperature in vlage. To širi in krči gorivo. Molekule ogljikovodika (osnova vsakega goriva) začenjajo gravitirati ena proti drugi, kar tvori molekularne skupine “strdke molekul”. Ti “strdki” ne morejo popolnoma izgoreti, saj je del njih zunaj kisikove cone. Ko gre gorivo skozi cono, kjer je nameščen Magnofuel magnet, magnetnoresonančna frekvenca, ki jo proizvaja naprava, razbije “strdke” na pozitivno nabite posamične molekule. Na tak način kisikove molekule prodirajo v vsako molekulo goriva, kar pomaga pri dokončnem izgorevanju mešanice goriva in zraka. Rezultat je nižja poraba goriva in zmanjšanje škodljivih izpuhov. Glavni del naprave Magnufuel je neodim magnet (NdFeB), ki je sestavljen iz dveh delov. Do danes ima lahko tak učinek samo skupina neodim magnetov, izdelanih s posebno tehnologijo (Patent ZDA № 4.802.931, 4.496.395, 7.458.412, ki ga je izdala korporacija “General Motors”).”

Zmes potrjenih znanstvenih dejstev in neumnosti je dovolj uravnovešena, da uporabnike, ki niso vešči kemijskih izrazov, lahko prepriča, da zadeva deluje. Za tiste, ki dvomite, pa naj velja: v resnici izpostavljanje goriva magnetnemu polju nima nobenega učinka oziroma učinka niso zaznali na nobenem od resnih laboratorijskih testov, vključno s tistim, ki so ga naredili pri ameriški okoljski organizaciji EPA ali pri našem nemškem partnerskem klubu ADAC. Zgorevanje v motorju je odvisno od temperature zgorevanja in razmerja med gorivom ter zrakom; naboj molekul goriva in njihovo morebitno razbitje nima prav nobenega učinka na kemični proces, ki privede od zgorevanja.

Vse ostalo so neumnosti in neresnice, ki bi bile smešne, če ne bi ponudnik z njimi skušal ljudi oropati za njihov denar.

Proti električnem neravnovesju

Nek ponudnik – podatkov o podjetju oziroma pravni osebi, ki ta izdelek prodaja, ni – na spletni strani fuelsharksaver.com prodaja napravo, ki jo vtaknemo v 12-voltno električno vtičnico, ki se nahaja v vsakem avtu. Po njihovih besedah naprava z imenom Fuel Sharp Saver “optimizira in izboljša delovanje električnega vezja v avtomobilu. Vašemu avtomobilu zagotavlja uravnoteženo napetost, zaradi česar avto deluje bolje in porabi manj goriva. Fuel Sharp Saver deluje na vse naprave, ki povzročajo motnje v omrežju. Največja korist uravnoteženega delovanja električnega sistema v vašem avtomobilu je boljše delovanje motorja. Posledica je boljše izgorevanje, manj denarja za gorivo in bolj čiste emisije,” še trdijo.

Tudi ta ponudnik pravi, da ima njihova naprava “certifikat za varnost in izpolnjuje vse evropske zahteve. Večina izdelkov na evropskem trgu obljublja nižjo porabo goriva, toda pri Fuel Sharp Saverju gre za revolucionarno in vrhunsko tehnologijo, kar potrjujejo tudi ustrezni certifikati. Zaupajte le originalu.”

Na spletni strani je še nekaj tehničnih neumnosti, pa tudi “pričevanja” zadovoljnih uporabnikov, med katerimi so “Nejc”, “Tomaž N.” in “Janez O.”. Izdelek stane 38 evrov.

V resnici je naprava sestavljena iz modre LED lučke, majhnega kondenzatorja in upornika. Po trditvah naj bi naprava uravnotežila električno omrežje ali shranila električno energijo za trenutke, ko je avtomobilsko omrežje preobremenjeno; v resnici naprava ne more doseči ničesar od obljubljenega – uravnoteženje sploh ni potrebno, energije pa lahko shrani tako malo, da to nima prav nobenega učinka na električno omrežje in še manj na delovanje motorja.

Dodatki gorivu – ne dodajo nič, odvzamejo pa denar

“Izdelek XTF je vrhunski dodatek za gorivo. Vsebuje katalizator izgorevanja goriva z znižanjem temperature vžiga, s tem pa se doseže optimalno delovanje motorja. Edinstvena formula prav tako vsebuje detergente, maziva, stabilizatorje, zaviralce polimerizacije, zaviralce rje in razpršilce. Ne vsebuje alkohola. Je varen za vse vrste motorjev in fosilnih goriv, poveča ekonomičnost porabe goriva, podaljša življenjsko dobo motorja, poveča zmogljivost motorja, zmanjša škodljive emisije. XFT bo vedno povečal ekonomičnost porabe, podaljšal življenjsko dobo motorja, zmanjšal emisije in povečal število konjskih moči.”

Tako se glasi predstavitveno besedilo za nek dodatek za gorivo, ki trenutno vsiljivo kroži po družbenih omrežjih prek spletne strani dodatki-za-gorivo.com. Dodatek prodaja podjetje V&A Pro-fit d.o.o. Inženiring, storitve in trgovina s slovensko telefonsko kontaktno številko.

Dodatke h gorivu uporabljajo številni ponudniki in prodajalci goriva, med njimi tudi naše naftne družbe, a Petrol, OMV in ostali so vendarle velike družbe s svojimi oddelki za razvoj in raziskave, strokovnjaki in laboratoriji, v katerih razvijajo in uporabljajo svoje dodatke h gorivu. Ko na bencinskem servisu natočite gorivo v svoj avto, so temu že dodani vsi potrebni dodatki; pozimi so na primer dizelskemu gorivu dodani dodatki proti zmrzovanju, pa tudi številni drugi, ki gorivo naredijo ustrezno motorjem v naših avtih. Naftne družbe tudi tesno sodelujejo z avtomobilskimi izdelovalci, zato je gorivo že na bencinski črpalki pravilno sestavljeno za optimalno delovanje motorjev. Več enostavno ni potrebno; dodatki, kakršen je XTF, so v najboljšem primeru povsem odveč in nimajo prav nobenega učinka, v najslabšem primeru pa lahko celo škodijo delovanju motorja. Tudi to dejstvo so potrdili številni verodostojni testi. Skratka; ne mečite denarja stran – za 60 mililitrsko plastenko, ki naj bi zadostovala za 450 litrov goriva, zahtevajo 35 evrov.

Hladilna tekočina – vodna čarovnija

Omembo med najbolj nekoristnimi napravami ali dodatki za zmanjšanje porabe goriva si vsekakor zasluži tudi izdelek AQQA; gre za tekočino, ki jo natočimo v hladilni sistem avtomobila, zaradi svojih posebnih lastnosti pa naj bi ta tekočina zmanjšala izpust škodljivih snovi, izboljšala zmogljivosti motorja in zmanjšala porabo goriva.

Naj še enkrat opozorim, da gre za tekočino, namenjeno hladilnemu sistemu; kot ve vsak osnovnošolec, mora hladilni sistem ohranjati temperaturo motorja v določenih mejah – če temperatura naraste prek določenih meja, ventilator hladilnika motor ohladi. O vlogi, delovanju in značilnostih hladilne tekočine v avtomobilskih motorjih smo obsežno in podrobno pisali v lanski novembrski številki Motorevije, a v članku seveda ne boste našli trditev, da hladilna tekočina zmanjša porabo goriva ali izpust škodljivih snovi.

Kaj pravijo pri ponudniku čarobne tekočine? “V hladilnik motorja (količina odvisna od vrste vozila) se natoči tekočina (voda) AQQA. Pri delovanju motorja poznamo kinetično ter mehansko energijo, in ker s pomočjo izdelka AQQA odvzamemo kinetično moč, jo preusmerimo v mehansko in tako pridobimo uporabniku zadovoljiv rezultat. Vsa dokazila, reference dirkaških skupin, ISO EU certifikate, prodajnih mestih (ITA), ter dokazila o varovanju in ohranjanju motorja so v priponki.”

Nesmiselno besedilo dokazuje, da ponudnik meša že osnovne fizikalne pojme, ob podrobnejšem pregledu predstavitve pa hitro naletimo tudi na “oslabitev ogljikovodikovih molekularnih vezi”, “izboljšanje zgorevanja ogljikovodikovih molekul”, pa tudi na trditev, da tekočina prepolovi količino neizgorelih plinov v motorjih z notranjim zgorevanjem. Kako naj bi to dosegli, nimamo (pa oni tudi ne) pojma; hladilni sistem je vendar povsem ločen od sistema zgorevanja v avtomobilskem motorju. Iz materialov je razvidno, da je formula tekočine H2O – kar seveda ni nič drugega kot formula za navadno vodo.

Da dodajanje takšne tekočine v hladilni sistem avta nima prav nobenega učinka, verjetno ni treba posebej poudarjati – prav tako ne, da je nakup tekočine zgolj metanje denarja stran.

Pomislite!

Tudi brez osnovnega znanja o kemiji in fiziki se ni težko izogniti tovrstnim prevaram. Dovolj je že zdrava kmečka pamet. Vsekakor obstaja možnost, da bi v kakšni garaži ali v domačem kuhinjskem laboratoriju genialnemu fiziku oziroma kemiku uspelo zamešati učinkovit dodatek h gorivu, ki bi zares izboljšal izgorevanje in s tem zmanjšal porabo goriva. V zgodovini se je kar nekaj znanstvenih odkritij zgodilo prav na tak način. A zelo malo verjetno je, da bi taisti fizik oziroma kemik potem svoj tehnološki dosežek prodajal prek spletnih strani in socialnih omrežij.

Kaj bi storili vi, če bi vam uspel tak tehnološki preboj? Bi si postavili (slabo narejeno) spletno stran in prek Facebooka prodajali svoje čudežne magnetke ali hladilne tekočine ali dodatke gorivu? Ne bi raje čudežne tehnologije prodali eni od velikih naftnih ali avtomobilskih družb? Ne bi raje stopili do Volkswagna in jim za zajeten kupček denarja (ki bi bil za družbo takšne velikosti pljunek v morje) prodali tehnologije, s katero bi pri VW na en mah rešili večino svojih težav z izpuhi oziroma dušikovimi oksidi?

Skratka, tovrstnim čudežnim izdelkom se izognite že na daleč; nobeden od njih ne zmanjšuje porabe goriva, nobeden ne povečuje moči motorja in nobeden ne zmanjšuje emisij škodljivih plinov v izpuhu. Porabo goriva lahko zmanjšamo z upoštevanjem načel varčne vožnje, o katerih smo v Motoreviji že večkrat pisali; vse ostalo je velika neumnost!

Ključne besede


NasvetinasvetiGorivoČudežni pripomočkiMagnetiDodatkiGoljufija