Proč s starim, dobrodošlo novo! V Fordovi kölnski tovarni, kjer bodo poleti ugasnili proizvodno linijo fieste, se že pripravljajo na izdelavo povsem novega Fordovega električnega avta - explorerja. Naj vas znano ime ne zavede; ameriški hibridni explorer, ki smo ga preskusili tudi pri Motoreviji, je novemu električnemu explorerju posodil le ime, nekaj oblikovalskih podrobnosti in avanturistični značaj. Precej več so si pri Fordu izposodili od Volkswagna, saj novi explorer stoji na Volkswagnovi prilagodljivi MEB platformi za električne avte …
Verjetno nismo bili edini, ki smo v Düsseldorfskem filmskem studiu zastrigli z ušesi, ko so nam pri Fordu pokazali svoj novi električni avto z imenom explorer: enega explorerja (petmetrskega priključno-hibridnega ameriškega cestnega terenca) Ford namreč že ima v ponudbi. A so nas Fordovi oblikovalci pomirili; ameriški explorer se umika iz Fordovih evropskih prodajnih salonov, novi električni explorer pa je znanilec novih, za evropski Ford precej bolj električnih časov. V naslednjih desetih letih bodo namreč sedanjo precej raznoliko paleto evropskih fordov z dizelskimi, bencinskimi in hibridnimi pogovni zamenjali povsem električni avti; električni mustang je bil prvi takšen avto, explorer bo drugi, pozneje sledi še nekaj električnih novosti. V svojo kölnsko tovarno bo Ford vložil skoraj dve milijardi evrov in jo preobrazil v “električni center”. Prva žrtev Fordove elektrifikacije je fiesta, ki jo bodo nehali izdelovati že letos poleti.
Ford s Volkswagnovimi geni
Na naše vprašanje, kdaj sledijo cenovno dostopnejši električni fordi, nam pri Fordu niso hoteli odgovoriti, prav tako so bili skrivnostni glede cene novega explorerja. A če vemo, da je novi explorer narejen na Volkswagnovi platformi MEB in da je po merah podoben VW ID.4 in škodi enyaqu, lahko sklepamo, da tudi po ceni ne bo prav daleč od obeh omenjenih tekmecev. V praksi bo to pomenilo cene od 50.000 evrov navzgor …
Sicer pa je pri novem explorerju navzven nemogoče prepoznati Volkswagnove tehnične gene; morda na tehnično sodelovanje obeh koncernov opozarja le značilen visok prednji del avta, ostalo pa so pri Fordu zelo okusno in skladno zapakirali v dokaj oglato in robustno karoserijo cestnega terenca s prepoznavnim vplivom dosedanjega exploreja. Prednji del avta označujejo polna maska (hladilne reže za zajem zraka so le spodaj), v prid boljše aerodinamike skrbno oblikovana zaključka odbijača in pa v primerjavi s VW ID.4 ali škodo enyaq malce nazaj pomaknjeno vetrobransko steklo in zato daljši pokrov “motornega prostora”. Zadek označujeta prepoznavni zadnji luči; za prtljažnimi vrati je dokaj prostoren prtljažnik z dvojnim dnom in prostorom za polnilne kable. Če asimetrično deljivo naslonjalo zadnje klopi prekucnemo naprej, dobimo uporabno ravno dno in skoraj 1,5 kubičnega metra prostora.
Digitalna, prostorna in uporabna notranjost
V notranjosti novega explorerja kraljuje velik, 15-palčni zaslon multimedijske naprave na sredini, na katerem teče najnovejša različica Fordovega operacijskega sistema sync; posebnost tega zaslona je gibljivost - lahko ga namreč postavimo bolj pokonci ali spustimo v nižji položaj, za zaslonom pa je še uporaben prostor za drobnarije, ki v spodnjem položaju zaslona predstavlja skrit predal. Med obema prednjima sedežema je zelo globok in prostoren predal, kamor lahko postavimo dve veliki plastenki pijače ali pa ga opremimo s predali (ki jih lahko sami natisnemo na 3D tiskalniku po Fordovih načrtih). Pred voznikom je majhen zaslon z najnujnejšimi podatki po vzoru na tistega v električnih volkswagnih.
275-centimetrska medosna razdalja in povsem ravno kabinsko dno zagotavljata veliko prostora v notranjosti in zelo udobno sedenje; prednja sedeža bosta na voljo v dveh različicah, prav tako naj bi bili na voljo dve opremski različici.
Eden ali dva električna motorja, pogon zadaj ali na vsa štiri kolesa
Na tehničnem področju je ostalo le malo skrivnosti. Explorer bo na voljo z enim ali dvema električnima motorjema, torej s pogonom na zadnji ali na vsa štiri kolesa, akumulatorski sklop zmogljivosti 77 kWh pa naj bi zagotavljal do 500 km dosega (po WLTP meritvah). V primerjavi s tehničnimi podatki električnih avtomobilov Volkswagnovega koncerna je Fordov explorer pridobil nekaj kilovatov moči (na voljo bo v zmogljivostnih različicah s 125, 210 in 250 kW), natančnejši podatki o dosegu in zmogljivostih pa so zaenkrat še skrivnost, čeprav verjetno ne bodo bistveno drugačni od podatkov električnih volkswagnov in škod.
Pod črto: električna prihodnost
Prvi pogled na novega električnega explorerja potrjuje, da s preobrazbo ene od najstarejših avtomobilskih znamk v Kölnu mislijo resno; uspešno križana evropska električna pogonska tehnika in malce ameriška avanturistična oblika sta dober obet, da bomo tudi v električni dobi mobilnosti videli razburljive Forde. Če si jih bomo lahko privoščili, pa je že drugo vprašanje …
Štiri družine avtomobilov
Fordova preobrazba v Evropi
Novice iz evropskega dela multinacionalnega Forda zadnje čase niso dobre: po napovedi, da bo Ford v Evropi odpustil 3800 delavcev - od tega 2300 v nemškem Kölnu - se je marsikdo vprašal, kam gre ena od najprepoznavnejših avtomobilskih znamk. Z novim električnim explorerjem, ki bo na ceste zapeljal v začetku prihodnjega leta, pri Fordu napovedujejo temeljito preobrazbo in povrnitev dobička - v zadnjem četrtletju lanskega leta je imel evropski Ford skoraj 400 milijonov evrov izgube.
Novi začetki običajno ne minejo brez žrtev in pri Fordu bo žrtev kar nekaj: po skoraj 50 letih se bo letos junija najprej poslovila priljubljena fiesta, nekaj pozneje pa še dva preverjena in priljubljena Fordova avtomobila - focus (v letu 2025) in mondeo.
V prihodnosti bo Ford svoje avtomobile razporedil v štiri družine modelov: v družini s trženjskim imenom Wild Performance bosta na primer oba mustanga (bencinski in električni mach-E), v družini Urban Escape bo temeljito prenovljena puma, ki bo v prihodnje na voljo tudi v povsem električni pogonski različici, v družino Active Adventure spada tu predstavljeni električni explorer, v družino Ultimate Outdoor pa bo v prihodnje nastopal novi ranger - vse do leta 2030, ko bo Ford v Evropi prešel na povsem električne avtomobile. Fordovi dostavni avtomobili, med kateri je transit najbolkje prodajan dostavnik v Evropi, bodo še naprej v ponudbi.
Fordovo tovarno v nemškem Kölnu so pri Fordu že začeli preurejati v tovarno električnih avtomobilov z imenom CEC (Cologne Electrification Centre), v kar bodo vložili dve milijardi evrov; poleg tu predstavljenega explorerja bodo v Kölnu izdelovali tudi kupejevsko različico po vzoru na VW ID.5 in pa električno različico pume.
S temeljito Fordovo preobrazbo in novim začetkom velja povezati tudi nedavno napoved, da se bo Ford vrnil v Formulo 1; od leta 2026 bo Ford namreč moštvu Red Bull dobavljal hibridni pogonski sklop za njihov dirkalnik …