Električni avtomobili ne marajo zime; pri nizkih temperaturah porabijo več energije iz akumulatorjev, kar zmanjšuje njihov doseg, polnijo se počasneje, njihovi sistemi za rekuperacijo pa niso tako učinkoviti kot ob toplejših temperaturah. Kako torej z električnim avtom preživimo zimo? Šolo preživetja pri nizkih temperaturah smo obiskali z novim električnim twingom …
Vozniki električnih avtomobilov dobro vedo, da vožnja z visokimi hitrostmi in ostra pospeševanja hitro praznijo zalogo energije v akumulatorjih električnega avta. Z nežno desno nogo, nižjimi hitrostmi in pozornim vozniškim predvidevanjem lahko iz električnega avta izvlečemo kar nekaj dodatnih kilometrov.
A ko zima pokaže zobe in ko se temperature spustijo pod ničlo, tudi zelo umirjen vozniški slog in triki varčne vožnje ne pomagajo več: doseg električnega avta se pozimi precej zmanjša. Mraz oziroma nizke temperature upočasnijo elektro-kemične reakcije v baterijskih celicah akumulatorja, kar poveča notranjo upornost, s tem pa zmanjša razpoložljivo energijo. A to še ni vse: električni avtomobili pozimi porabijo več energije, saj morajo z elektriko ogrevati tudi potniško kabino, stekla, sedeže in volanski obroč (če so avti opremljeni s temi dodatki). Dodaten porabnik energije je tudi sistem za termalni nadzor akumulatorjev, ki mora pozimi ogrevati akumulatorski sklop, da ta deluje v učinkovitem temperaturnem območju - najučinkoviteje baterijske celice delujejo v območju med 10 in 25 stopinjami Celzija.
Vse skupaj seveda vpliva na doseg z enim polnjenjem, kar je še toliko bolj izrazito pri avtomobilih z relativno majhnimi energijskimi shrambami, kakršen je tudi novi renault twingo electric. Akumulatorski sklop v električnem twingu ima zmogljivost 22 kWh, kar mu - merjeno po laboratorijskem protokolu WLTP - zagotavlja doseg 250 kilometrov pri mestni vožnji oziroma 180 kilometrov v kombiniranem ciklu. A v običajnem prometu le težko dosežemo ta dva rezultata; če nas pri tem ovirajo še nizke temperature, pa sta povsem nedosegljiva. Na realna tla nas postavi že prvi pogled na potovalni računalnik v twingu, ki nam v ledenem zimskem jutru pri 100-odstotni napolnjenosti akumulatorja napove le 120 km dosega - pa še tega je težko doseči.
Sovražnik elektrike: temperature pod lediščem
Je mogoče, da temperature pod ničlo tako temeljito brišejo kilometre dosega? Pri naših partnerskih avtomobilskih klubih - nemškem ADAC in avstrijskem OAMTC - so pred časom naredili preskus odvisnosti porabe električne energije od zunanje temperature in ugotovili, da nizke temperature zmanjšajo doseg električnih avtov od 10 pa vse do 30 odstotkov - ali celo še več. Preskus dosega pri različnih temperaturah in različnih hitrostih so naredili s starejšim Mitsubishijevim električnim avtom i-miev, ki ni imel termalnega nadzora akumulatorjev, pa tudi sicer je tehnološko že precej v letih, a za ponazoritev vpliva temperature na akumulator je bil odlična izbira.
Meritve so pokazale, da se doseg avta najbolj zmanjša v mestnem prometu pri hitrostih od 30 do 50 km/h: pri zunanji temperaturi 0 stopinj Celzija se je doseg zmanjšal kar za 50 odstotkov. Pri temperaturi -20 stopinj Celzija se je doseg še dodatno zmanjšal. V številkah to pomeni, da so pri 20 stopinjah Celzija in hitrosti 30 km/h v mestu z električnim mitsubishijem prevozili 188 km, pri 0 stopinjah 93 km, pri -20 stopinjah Celzija pa le še 68 km.
Pri večjih hitrostih - na primer pri 100 km/h - so razlike manjše: pri 20 stopnjah Celzija je mitsubishi prevozil 91 km, pri 0 stopinjah Celzija 82 km, pri -20 stopinjah Celzija pa 70 km.
Razlog za takšne razlike - predvsem pri majhnih hitrostih - je v tem, da pri majhni hitrosti za določeno razdaljo avto porabi več časa, v tem času pa mora ogrevati kabino. Med preskusom se je potrdilo še eno dejstvo: zelo hladne baterijske celice se počasneje polnijo, zato na primer rekuperacija zavorne energije pri nizkih temperaturah ni tako učinkovita kot v toplih dneh.
Električna prednost: hitro topla kabina
Seveda električni avto pozimi nima le pomanjkljivosti - med prednosti zagotovo lahko štejemo dejstvo, da je v električnem avtu hitro toplo, saj imajo električni avtomobili vgrajene električne grelnike, ki segrevajo zrak v prezračevalnem sistemu. Ti grelniki začnejo greti zelo hitro in zato tudi v zelo hladnem električnem avtu hitro postane toplo in stekla pogosto lahko očistimo tudi brez praskanja ledu. Večina sodobnih električnih avtov - twingo electric žal ni med njimi - ponuja tudi možnost časovnega programiranja gretja: če imamo avto čez noč priključen na električni vir, grelnik pri tem rabi elektriko iz omrežja, ne pa iz akumulatorja.
Nasveti: udobno skozi zimo
Če vaš avto omogoča programiranje gretja in je prek noči priključen na omrežje, ga pozimi vsako noč pred vožnjo ogrevajte. Na ta način bo avto porabil bistveno manj energije za gretje med vožnjo, kar podaljšuje doseg. |
Če imate možnost, avto pozimi čim pogosteje parkirajte v garaži, kar preprečuje močno ohlajanje akumulatorskega sklopa. |
Za podaljševanje dosega se še zlasti pozimi vozite v “eko” programu, ki varčuje z energijo, hkrati pa z omejitvijo moči in navora preprečuje, da bi se pogonska kolesa hotela vrteti v prazno na zasneženi ali poledeneli cesti. |
Če se le da, se izogibajte kratkim mestnim vožnjam, pri katerih avto veliko stoji na mestu, saj takrat avto veliko energije porabi za ogrevanje kabine in akumulatorskega sklopa. |
Pri temperaturah pod lediščem računajte na drugačno obnašanje avta med zaviranjem, saj rekuperacija ni takšna kot v toplih dneh. |
Polnjenje na hitrih polnilnicah je najbolj učinkovito, če je akumulatorski sklop segret na delovno temperaturo. Mrzel akumulator omejuje polnilno moč: avto na vtičnico raje priključite po daljši vožnji kot pred njo. |
Pozimi računajte na krajši doseg z enim polnjenjem. |
Z energijo ne varčujte na račun varnosti: stekla avta morajo biti očiščena, luči morajo svetiti in temperatura v notranjosti mora biti primerna za varno vožnjo! |
Foto: Električni družinski pomočnik
Twingo electric intense, kakršnega smo preskusili, je drugi najdražji električni twingo na ceniku: z upoštevanjem dodatne opreme - na primer multimedijskega sistema easy link, kabla za polnjenje in še česa -, Renaultovega popusta in subvencije 4500 evrov takšen električni twingo stane 18.150 evrov.
Renault twingo electric intens
Akumulatorski sklop z zmogljivostjo 22 kWh se zdi na prvi pogled zdi zelo skromen, a če twinga uporabljate za vsakodnevne opravke in če ga lahko čez noč priključite na vtičnico, bo vzorno opravljal naloge drugega avta pri hiši. Električnega twinga lahko polnimo z največ 22 kW. 60 kW nad zadnji kolesi nameščenega električnega motorja je dovolj za presenetljivo dinamična pospeševanja, twingo pa je tudi razveseljivo živahen in zelo okreten malček, ki ga je užitek parkirati, obračati na tesnih prostorih in z njim švigati od semaforja do semaforja. Prostora je dovolj za štiri odrasle in nekaj prtljage, upravljanje z avtom pa je preprosto in lahkotno: kdor išče električni avto za vsakodnevne družinske potrebe, naj na testno vožnjo odpelje novega električnega twinga - za takšno ceno twingo nima tekmecev.