V Motoreviji smo že poročali, da napredna digitalizacija avtomobilov poleg udobja in varnosti prinaša tudi težave in stroške zahtevnejših popravil. Če denimo zaslon vgrajene navigacije ostane temen in brez vsebine, to ne pomeni nujno stroška dveh tisočakov za novo napravo. Splača se pridobiti drugo mnenje - na primer pri strokovnjakih v AMZS tehnično-diagnostičnem centru.
V večini novejših avtomobilih je zaslon v sredinskem delu armaturne plošče postal nekakšen osrednji informacijski center za naprave, ki sicer neposredno ne vplivajo na vožnjo, a so z njo bolj ali manj tesno povezane. Gre predvsem za naprave in komunikacijske storitve pri zagotavljanju udobja, varnosti in pomembnih informacij na poti. Zgolj prek zaslona na dotik danes tako v mnogih avtomobilih nastavljamo klimatsko napravo, izbiramo različne vozne programe, nadziramo delovanje varnostno-asistenčnih sistemov, spremljamo sliko kamere pri parkiranju, upravljamo z radiom in ostalimi multimedijskimi nosilci ter vnašamo navigacijske podatke za načrtovanje poti.
Vse manj stikal, združevanje funkcij
Ko pride do odpovedi takega zaslona oziroma večopravilne naprave, voznik sicer ne bo ostal na cesti, a avto bo kljub temu le še pogojno uporaben oziroma bo njegova uporabnost precej okrnjena. Sašo Tomažič, strokovnjak za avtomobilsko diagnostiko in elektroniko pravi, da so visoko zmogljive in opravilne multimedijske naprave postale izjemno kompleksne - tako s strojno kot programsko opremo. Takšna naprava je z vsemi procesorji, trdim diskom in povezljivostjo že prava računalniška postaja. “Včasih so bile elektronske komponente ločene. Nadzor klimatske naprave je imel svoj zaslon in stikala, potovalni računalnik je imel svoj zaslon, radijska enota je bila ločena in velikokrat je tudi vgrajena navigacijska naprava imela svoj zaslon. Danes je vse našteto združeno v eno enoto na velikem zaslonu. Če ta ne deluje, ostanete brez vseh informacij in možnosti upravljanja,” skrite pasti sodobne digitalizacije razkriva Tomažič. Take napake vozniki opazijo, ko centralni zaslon po zagonu avtomobila ostane v temi ali pa se ob nalaganju vsebine prikaže samo logotip znamke, sistem pa se nato zaustavi. Če gre za napako na strojni opremi, lahko pride tudi do pretirane porabe energije oziroma do izpraznjenja akumulatorja.
Cesta ni elektroniki prijazno okolje
Sašo Tomažič pove, da je ključni problem napredne avtomobilske digitalizacije občutljivost, saj avto in cesta nista prav nič prizanesljiva do krhkih elektronskih elementov: “Težava je v tem, da je avtomobilsko okolje v resnici zelo neprijazno. Veliko je tresljajev, temperaturni razpon seže od -20 do +80 stopinj Celzija, pojavljajo se nihanja v napetosti in tudi nepričakovani izklopi napajanja zaradi slabih akumulatorjev. To ima podoben učinek, kot če bi osebni računalnik izklopili sredi delovanja. Vse to pripelje do strojnih in programskih nepravilnosti oziroma okvar.”
Pooblaščeni servisi: menjajo in ne popravljajo!
“Večina teh težav ali celo serijskih napak zaradi preobčutljivosti vgrajene digitalne opreme, konstrukcijskih napak in nestabilnosti programske opreme se pri teh napravah pokaže med uporabo. Avtomobilski izdelovalci se preko svojih uradnih serviserjev ob tovrstnih težavah sicer trudijo napake odpraviti s subvencionirano menjavo zaslonov in navigacije. A kompleksnih enot ne servisirajo, saj ni predpisanega programa vzdrževanja, ker naj bi taka enota zdržala celotno dobo trajanja avtomobila. Poleg tega pa je zahtevna diagnostika predraga - po času, znanju in opremi. Zato ob napakah multimedijskih naprav in vgrajenih navigacij največkrat zamenjajo celo enoto. To seveda ni poceni, saj taka menjava zunaj garancijskega obdobja lahko stane tudi do 2000 evrov - pri povsem običajnem avtu. Določeni izdelovalci sicer imajo program pomoči ob serijskih napakah elektronike, a so take menjave vseeno precej drage,” pove Tomažič, ki v AMZS tehnično-diagnostičnem laboratoriju rešuje tudi elektronske enote, ki jih v popravilo dobijo iz uradnih servisov.
Elektronske težave so rešljive s cenejšim popravilom
V AMZS tehnično-diagostičnem centru opažajo, da imajo v zadnjem času z navigacijskimi enotami največ težav znamke koncerna PSA - avtomobili znamk Peugeot, Citroen in DS. Tomažič pravi, da so pri njihovih sistemih odkrili in uspešno rešili tako napake na strojni kot tudi na programski opremi:
“Pri teh vozilih odpravimo tovarniško napako in potem posodobimo programsko opremo, da je naprava spet polno opravilna.”
Popravilo take navigacije stane precej manj kot menjava - od 200 do 260 evrov. Najbolj kompleksna popravila vgrajenih navigacijskih naprav in centralnih multimedijskih enot pa v AMZS tehnično-diagnostičnem centru ne presežejo 500 evrov. V zadnjem času imajo pod mikroskopom v diagnostičnem laboratoriju tudi navigacijske naprave Volkswagnovih in BMW-jevih avtomobilov, pri katerih prav tako večino okvar uspejo rešiti s popravilom. Sašo Tomažič pravi, da pri odkrivanju in popravilu napak na kompleksni elektroniki veliko štejejo dolgoletne izkušnje in široka baza podatkov s katero razpolagajo v AMZS tehnično-diagnostičnem centru. “Nemalokrat odpravimo celo tovarniške konstrukcijske težave elektronike.”
Servis pod mikroskopom
Ne spreglejte: Avtonevrokirurgija |
Pazite komu zaupate avto: čistilo lahko uniči zaslon
Tomažič nam pokaže še močno oksidirano ohišje in elektroniko navigacije oziroma nadzorno- informacijske enote iz forda focusa: “V tem primeru ne gre za tovarniško sistemsko napako, temveč za neprevidno uporabo čistilnih sredstev. Kar nekaj popravil smo izvedli zaradi preveč pogumne uporabe čistilnih sredstev v avtopralnicah. Ponekod precej nespametno nanašajo čistilna sredstva preko zaslonov in stikal, kar privede do poškodb elektronike. Poškodovano elektroniko opažamo pri nestrokovni dezinfekciji klimatske naprave, kjer v prezračevalni sistem vozila vbrizgajo čistilno peno. Če pri tem pretiravajo, se pri utekočinjanju pene presežek počasi kaplja ali cedi po elektronskih napravah, kar se je zgodilo pri omenjenem focusu. Agresivno čistilo potem povzroči oksidacijo in kratek stik ter posledično celo nepopravljivo škodo na elektroniki. Tovrstne napake se pokažejo postopoma, ko je škoda lahko že zelo velika.”
Dejstvo je, da bo kompleksnih elektronskih naprav v avtomobilih vse več. Digitalizacija osebne mobilnosti je neizbežna. Zato je dobro vedeti, da ob elektronski kapi kakšnega zaslona obstaja tudi drugo mnenje o tem, kaj se splača popravljati in kaj ne.
Vaše mnenje ...
Drugo mnenje
V rubriki Drugo mnenje bomo razkrivali tiste skrite in navidez nerešljive napake, ki pestijo sodobni avtomobilski svet. Če imate postavljeno na videz nerešljivo diagnozo, se za drugo mnenje obrnite na AMZS tehnično-diagnostični center na Leskovškovi 11 v Ljubljani.