Akumulator je še vedno ključni sestavni del pogonskega sklopa vsakega avtomobila, tudi električnega. Ob vse bolj kompleksnih pogonih in vse več zahtevnih električnih porabnikih, ki jih v avtomobile prinašajo digitalizacija in sistemi umetne inteligence, je vloga akumulatorja še toliko pomembnejša. Zima je čas, v katerem se zaradi velikih temperaturnih nihanj najbolje pokažejo vse napake izrabljenega, slabo vzdrževanega ali celo napačno izbranega akumulatorja. Zato smo pripravili celovit pregled, ki vam bo pomagal pri nakupu oziroma menjavi akumulatorja.
Glavna vloga akumulatorja je zagon motorja z notranjim zgorevanjem in zagotavljanje električne energije vsem porabnikom v vozilu. Poleg zagona hladnega motorja mora biti akumulator sodobnega avtomobila s sistemom start - stop prilagojen še številnim hitrim zagonom med postanki v (mestni) vožnji. Akumulator mora zagotavljati napetost tudi takrat, ko motor ne deluje in je avto parkiran v garaži, saj v pripravljenosti ohranja številne elektronske sisteme, tako tiste, ki so v avtu stalno vzpostavljeni kot tudi tiste, ki jih je mogoče upravljati na daljavo.
Majhen akumulator nujen tudi ob veliki shrambi elektrike v električnem avtu
12-voltni akumulator ima enako pomembno vlogo kot pri avtomobilih z motorji z notranjim zgorevanjem tudi pri električnih avtomobilih. Tam njegov tokokrog poleg oskrbe z električno energijo za vse sekundarne porabnike - to so na primer brisalci, sistemi ogrevanja stekel in zunanjih ogledal, ventilatorji klimatske naprave, multimedijski vmesniki … - predstavlja še nujno energijsko rezervo za vse ključne sisteme, ki so neposredno povezani z varnim upravljanjem avtomobila. Ob napaki na visokonapetostnem akumulatorskem sklopu, kjer se shranjuje energija za pogon električnega avtomobila, mora pomožni 12-voltni akumulator prevzeti napajanje elektromehanskega krmilnega sistema, servoojačevalnika zavor, krmilnih enot in tipal varnostnih sistemov.
Še vedno najšibkejši člen: več kot polovico okvar na cestah povzroči akumulator
Brez elektrike oziroma brez delujočega akumulatorja ne gre. Napake na akumulatorju ali celo njegova odpoved so že dolgo časa glavni vzrok okvar, zaradi katerih avto obstane na cesti. V večini statistik posredovanj avtomobilskih klubov pri pomoči na cesti akumulator predstavlja največji delež okvar. Na naših cestah je bilo v lanskem letu po podatkih AMZS službe za pomoč na cesti več kot polovico - 57 odstotkov - vseh okvar in klicev na pomoč povezanih z akumulatorjem. Ob tem izkušeni mehaniki AMZS pomoči na cesti izpostavljajo povečano število “akumulatorskih” posredovanj predvsem pri temperaturnih prehodih med letnimi časi, še zlasti med jesenjo in zimo, pa tudi med pomladjo in poletjem. V teh obdobjih leta se največ posredovanj zgodi zaradi izpraznitve akumulatorjev. Z ustreznim vzdrževanjem in predvsem s pravočasno zamenjavo starega oziroma iztrošenega akumulatorja bi se delež teh okvar zagotovo zmanjšal. Ob tem velja izpostaviti, da pregled zmogljivosti akumulatorja sodi med nujna opravila rednega servisa avtomobila. Ravno tako se mora vsak voznik zavedati, da akumulator podobno kot jermeni, zavorne obloge in pnevmatike spada med dele z višjo obrabo. Ne gre torej pričakovati, da bo tovarniško vgrajen akumulator zdržal celotno dobo trajanja avtomobila. Če svetujemo, da je pnevmatike zaradi staranja dobro zamenjati na vsaka štiri leta, četudi po globini profila ne kažejo znakov obrabe, je pričakovana doba trajanja akumulatorja največ pet let.
Menjava akumulatorja ni enostavno opravilo
Pri menjavi akumulatorja se je najbolje obrniti na najbližjo servisno delavnico AMZS, kjer bodo z diagnostičnim orodjem najprej preverili, če je akumulator dejansko na koncu ali pa je vzrok težav kje drugje: na električni napeljavi ali električni napravi avtomobila. Nemalokrat se zgodi, da ljudje zamenjajo akumulator, vzrok pa se skriva v nepravilnem delovanju alternatorja. Napaka na sistemu polnjenja lahko v kratkem času uniči tudi nov akumulator. Nekoč je bila zamenjava akumulatorja razmeroma hitra in enostavna, danes pa tudi profesionalci za pravilno izvedeno menjavo pogosto porabijo vsaj uro časa. Vodja servisa AMZS Jurij Kočar poudarja, da menjava akumulatorja nikoli ni bila enostavno opravilo, ob današnjih kompleksnih pogonskih tehnologijah pa je to poseg, ki zahteva precejšnjo mero strokovnosti, previdnosti in uporabo ustrezne opreme oziroma orodja: “Voznik mora najprej vedeti, kje v vozilu se akumulator nahaja. Potem je treba izbrati akumulator ustreznih značilnosti, kot so dimenzije, zagonska moč, zmogljivosti, tehnologija in nato še pravilno izvesti menjavo. To pomeni tudi ponastavitev elektronskih sistemov. To so osnove, ki zahtevajo znanje, izkušnje in opremo. Če kaj od naštetega ni ustrezno izvedeno, lahko pride do nepravilnega delovanja oziroma dodatne okvare, kar je največkrat povezano z visokimi stroški – večkratnikom cene akumulatorja. V skrajnih primerih lahko nestrokoven poseg tudi neposredno ogrozi naše zdravje s škodljivimi in vnetljivi hlapi ali razlitjem kisline.” Kočar kot precej pogosto napako pri nestrokovni menjavi akumulatorja izpostavlja zamenjavo negativnega in pozitivnega pola, kar je lahko tudi zelo nevarno:
Zamenjava polaritete ob priključitvi akumulatorja v vozilo povzroči dodatne okvare električnih sklopov vozila in lahko predstavlja celo neposredno tveganje za zdravje ljudi, saj se ob tem lahko zgodijo hude poškodbe. Ob morebitni eksploziji akumulatorja so posledice lahko zelo resne.
Previdno pri nakupu: neustrezen akumulator pokvari avto
Glede na številna “akumulatorska” posredovanja pri pomoči na cesti imajo v AMZS bogate izkušnje in vam bodo znali svetovati tudi pri izbiri novega akumulatorja. Če se nakupa in menjave lotevate sami, naj ne bosta edini vodili izbire najnižja cena in zmogljivost akumulatorja. Prav izbira neustreznega akumulatorja je po besedah vodje servisa AMZS najpogostejša napaka, ko se vozniki sami lotijo menjave tega pomembnega dela. Kočar pojasni, da se to največkrat odraža na krajši dobi trajanja akumulatorja oziroma v nedelovanju ali nepravilnem delovanju sodobnih sistemov, povezanih z varnostjo in energetsko učinkovitejšo vožnjo. “Če se sami lotevate nakupa akumulatorja, je prvo in ključno pravilo dosledno upoštevanje navodil izdelovalca, ki so zapisana v knjižici navodil za uporabo avtomobila. Poleg ustreznih dimenzij in zagonske moči oziroma zmogljivosti je pri izbiri njuno treba upoštevati tudi predpisano tehnologijo oziroma vrsto akumulatorja,”poudarja Kočar.
Kodiranje akumulatorja nujno opravite na servisu
Pri nekaterih avtomobilih je zamenjava akumulatorja servisni poseg, ki ga ne morete opraviti sami. Določeni izdelovalci avtomobilov pri menjavi zahtevajo kodiranje oziroma prenos podatkov za upravljanje akumulatorja v centralni računalnik motorja. Podatkovno spoznavanje s kodiranjem glavni nadzorni enoti avtomobila omogoča pametno upravljanje z energijo glede na sprotne zahteve različnih sistemov. Če z ustreznim diagnostičnim orodjem ni bila vzpostavljena pravilna podatkovna komunikacija, pride do izpadov delovanja različnih sistemov in posledično tudi do večjih okvar. Če se torej menjave akumulatorja pri novejšem avtomobilu, opremljenim s tipalom za nadzor akumulatorja, lotevate sami, morate zagotoviti tudi zunanji vir napajanja, ki bo po odklopu akumulatorja v ostalih napravah zagotavljal energijski minimum, da ne boste izgubili shranjenih nastavitev. Če tega ne naredite, bo zaradi padca napetosti najverjetneje treba z diagnostičnim orodjem povrniti nastavitve za nemoteno delovanje različnih sistemov.
Tehnologija, prednosti, slabosti in cene različnih tipov akumulatorjev
Akumulatorji se med seboj razlikujejo predvsem po tehnologiji vgrajenega elektrolita, ki pomembno vpliva na uporabnost, zmogljivost in dobo trajanja akumulatorja. Vsi novejši avtomobili morajo imeti ciklično stabilnejše EFB ali AGM akumulatorje, ki omogočajo številna hitra polnjenja in praznjenja brez izgube zmogljivosti. Svinčeno-kislinski akumulatorji so zaradi poceni tehnologije še vedno najbolj razširjeni. Lažji, zmogljivejši in najdražji litij-ionski akumulatorji so kot zagonski akumulatorji vgrajeni le v nekatere športne avtomobile visokega razreda, manjši litij-ionski akumulatorji pa v avtomobile prihajajo kot električni del blagih hibridnih pogonov.
TIP AKUMULATORJA | TEHNOLOGIJA | PREDNOSTI | SLABOSTI | CENA |
svinčeno-kislinski | Prvotna svičeno-kislinska celica odprtega tipa, ki ji je zaradi izgub treba dodajati destilirano vodo. | zelo poceni | najnižja energijska gostota, hitra samoizpraznitev, veliko vzdrževanja, nizka ciklična stabilnost, povišana notranja upornost, nevarnost eksplozije, občutljivost na tresljaje in uporaba le v pokončnem položaju | ni več v prodaji |
svinčeno-kislinski SLI (starting, lighting, ignition) - občijani akumulator večine vozil | Celice brez vzdrževanja oziroma dolivanja vode. Pri polnjenju nastajata kisik in vodik, ki pa jih celica odvaja nazaj v vodo. | ugodna cena, praktično brez vzdrževanja | nizka energijska gostota, hitra samoizpraznitev, zmerna ciklična stabilnost, omejen rok trajanja, občutljivost na tresljaje, povišana notranja upornost | od 50 do 100 EUR |
EFB akumulator (enhanced flooded batteries) | Izboljšan pretok kisline - prosti elektrolit - z uporabo polietilenskih oblog na površini plošč pozitivnega naboja. | zamenjava za svinčeno tehnologijo, uporabna za osnovne zahteve start stop sistema, visoka ciklična stabilnost, manjša temperaturna občutljivost, večji polnilni tokovi | omejen rok uporabe, dražji nakup | od 114 do 240 EUR |
AGM akumulator (absorbent glass mat) | Elektrolit v trdem stanju - s kislino napojena steklena volna oziroma vezava kisline v separator steklenih vlaken. | zelo visoka ciklična stabilnost, brez vzdrževanja, najmočnejši kislinski akumulator, visoka zmogljivost polnjenja, daljša doba trajanja | omejen rok uporabe, višja cena | od 200 do 350 EUR |
Gelski akumulator | Elektrolit v obliki gela - žveplena kislina vezana na kremen. | brez vzdrževanja, počasna samoizpraznitev, uporaba v avtodomih in plovilih, neobčutljivost na tresljaje in na položaj namestitve, dolga doba trajanja | manjša energijska gostota, nižji največji tok, povišana notranja upornost | od 300 do 600 EUR |
Litij-ionski akumulator (LiFePO4) | Litijeve spojine v vseh treh delih elektro-kemične celice - anodi, katodi in elektrolitu. | brez vzdrževanja, nizka oziroma počasna samoizpraznitev, visoka ciklična stabilnost, visoka energijska gostota, visok polnilni tok, majhna teža | zelo draga tehnologija | do 450 EUR naprej |
Pomembna ciklična stabilnost zaradi večje energetsko-okoljske učinkovitosti avtomobila
Že prej omenjeni sistem izklopa motorja na semaforjih pri številnih novejših avtomobilih zahteva zmogljivejši akumulator in še tako zmogljiv svinčeni akumulator ne bo kos številnim zagonom sistema start stop ali zahtevam rekuperacije energije. To omogoča akumulator tehnologije AGM (Absorbent Glass Mat), pri katerem je elektrolit napojen na stekleni volni in ne zahteva nikakršnega vzdrževanja, saj elektrolit ni v tekočem agregatnem stanju. Tak akumulator je prilagojen večji obremenitvi, saj omogoča trikrat daljšo ciklično življenjsko dobo od običajnega svinčenega akumulatorja. Visoka ciklična stabilnost tehnologije akumulatorju omogoča večkratno praznjenje in polnjenje brez izgub zmogljivosti. Ta lastnost je zelo pomembna pri motorjih, ki že omogočajo hitro polnjenje akumulatorja z rekuperacijo energije ob zaviranju. Če imate avtomobil s sistemom start stop, ki dodatno bremeni zmogljivosti električne napeljave oziroma akumulatorja, bo verjetno pričakovana doba delovanja še nekoliko krajša.
Trije ključni nasveti pri nakupu oziroma izbiri akumulatorja
Vedno naprej v uporabniškem priročniku ali servisni knjižici preverite, kakšen tip akumulatorja predpisuje izdelovalec. Preverite ustreznost nominalnega toka oziroma električne zmogljivosti v enoti amper/ura (Ah) in vrednost CCA (Cold Cranking Amps). Ta določa največji zagonski tok, ki ga je akumulator pri sobni temperaturi (18°C) sposoben zagotavljati vsaj 30 sekund, preden napetost pade pod 9 voltov. |
Preverite ustreznost pritrdilnih točk na akumulatorju oziroma nosilcu. Če imate starejši avto, je nosilec akumulatorja prilagojen višje postavljeni plošči z elektrodama. Prepričajte se, da ima novi akumulator ustrezen adapter, s katerim ga boste varno pritrdili tako, da bodo sponke dosegle elektrode na pravi višini. Sponke morajo biti v pravilnem položaju, da ne pride do poškodb električnih vodnikov. Nikakor ne podaljšujte prekratkih vodnikov. |
Glede na predpisane zahteve lahko izberete tudi za razred bolj zmogljiv akumulator, če je dimenzijsko ustrezen. To je sicer mogoče le pri običajnih akumulatorjih za avtomobile brez senzorjev za pametni nadzor akumulatorja. Večja zmogljivost ni nujno prednost, saj premajhen generator ne bo mogel popolnoma napolniti večjega akumulatorja. Zato je toleranca zmogljivosti navzgor omejena le na en razred . |
AMZS priporočila izdelovalcem
sistem za nadzor akumulatorja bi moral voznika pravočasno opozoriti na okvaro oziroma nevarnost izpraznitve akumulatorja, |
servisni pregled mora vključevati preverjanje oziroma test akumulatorja, |
uporabniški priročnik ali servisna knjižica mora vsebovati natančne informacije o vrsti, velikosti in zmogljivosti akumulatorja vključno z navodili za zamenjavo, |
nekodiran datum izdelave mora biti jasno in čitljivo označen na akumulatorju, da se kupec lahko izogne nakupu starejšega akumulatorja, ki ne deluje več s polno zmogljivostjo, |
postopek zamenjave akumulatorja naj bo opisan v zaporednih korakih, |
kodiranje novega akumulatorja mora biti zagotovljeno s samodejnim prepoznavanjem nadzorne enote in brez uporabe diagnostičnega orodja. |
AMZS priporočila voznikom: pravilno vzdrževanje akumulatorja prepreči (pre)zgodnjo odpoved
V akumulatorjih potekajo fizikalno-kemični procesi, na katere močno vpliva tudi okolje. To pomeni, da je učinkovitost akumulatorjev odvisna od številnih dejavnikov. Akumulator se stara, četudi ni v uporabi. Zato je velika verjetnost, da bo slabo vzdrževan akumulator povzročil težave ob prvih hladnih zimskih dnevih. To pa je mogoče preprečiti z rednim vzdrževanjem in prilagojeno uporabo:
- Ne samo nizke, tudi visoke temperature vplivajo na delovanje akumulatorja. V poletni pripeki avto parkirajte v senci ali v garaži. Nekateri akumulatorji imajo nameščeno izolacijsko oblogo. Če glodalci ali kune poškodujejo zaščitno izolacijo, jo zamenjajte. |
- Globoka izpraznjenja lahko močno poškodujejo akumulator. Zato se v stanju pripravljenosti avtomobila za zagon, ko imamo vklopljen le “kontakt”, izogibajte veliki oziroma (pre)dolgi porabi energije ob izklopljenem motorju - denimo predvajanju glasbe na pikniku v naravi, razsvetljevanju parkirišča ali igrišča in daljši uporabi klimatske naprave ob ugasnjenem motorju. |
- Če se z avtom vozite le na kratkih razdaljah, vsaj enkrat mesečno z ustreznim zunanjim virom napolnite oziroma dopolnite zalogo energije v akumulatorju. |
- Pri vožnji na kratkih razdaljah ne puščajte prižganih velikih porabnikov elektrike - ogrevanja sedežev in volana ter ogrevanja oziroma odmrzovanja stekel - dlje, kot je treba. |
- Redno preverjajte stanje sponk vodnikov (klem), povezanih z elektrodami akumulatorja. Stik mora biti trden, čist in brez vidnih znakov oksidacijskih procesov. Za zaščito pred oksidacijo uporabljajte pršila ali maziva, ki jih priporoča izdelovalec. |
Kako se lotiti zamenjave akumulatorja?
Zamenjave akumulatorja se lotite le, če razumete osnovne zakonitosti tega opravila, kar vključuje tudi natančnost, zahtevane ročne spretnosti in dosledno upoštevanje navodil v uporabniškem priročniku vašega avtomobila. Če ste v dvomih, vam to odsvetujemo. Pri starejših avtomobilih bo po odklopu in ponovnem priklopu morda treba v radijski sprejemnik vnesti zaščitno kodo. Preverite, če jo imate shranjeno. Poskrbite tudi za zaščitno opremo - očala in rokavice. Spodnja navodila opisujejo predvsem mehanski postopek zamenjave akumulatorja in ne vključujejo morebitne dodatne zahteve upravljanja z naprednimi elektronskimi sistemi ob menjavi.
Odstranjevanje starega akumulatorja:
odstranite ključ za zagon motorja iz ključavnice zagona in ga shranite zunaj avtomobila, odstranite zaščitni pokrov akumulatorja, |
za lažjo namestitev si še pred odklopom vodnikov fotografirajte položaj objemk ali kakšnih drugih priključkov, |
najprej odklopite črni vodnik negativnega pola in ga umaknite tako, da se ne bo dotikal kovinskih delov ali se obrnil tako, da bi spet zdrsnil na akumulator, |
nato odklopite še rdeči vodnik pozitivnega pola in ga enako previdno odmaknite od akumulatorja, vodnika ne stikajte skupaj, najbolj varno pa bo, da vsakega posebej izolirate tako, da ga ovijete v plastično vrečko, |
odvijte objemke oziroma spojke, ki na nosilcu držijo akumulator, če je nameščena cevka za odzračevanje, jo snemite |
akumulator previdno dvignite in ga odstranite tako, da se z njim ne dotikate odklopljenih vodnikov in kovinskih delov. Akumulator dobro držite, saj ni najlažji in pazite, da vam ne zdrsne iz rok. |
Namestitev novega akumulatorja:
novi akumulator namestite na nosilec in - če je treba - uporabite priloženi adapter, da bo novi akumulator nameščen na isti višini kot stari. Pri tem pazite, da se pri nameščanju ne dotikate kovinskih delov ali odstranjenih električnih vodnikov, |
če ste ob demontaži morali odstraniti cevko za odzračevanje plinov, jo sedaj po enakem postopku priključite nazaj, |
pritrdite in zategnite spojke oziroma objemke akumulatorja, da bo ta varno pritrjen na nosilcu, pred priklopom vodnikov očistite spojke, |
natančno preverite, če ste pravilno obrnili akumulator, da ne boste pri priklopu vodnikov zamenjali polov, |
najprej priključite rdeči vodnik pozitivnega pola, |
nato priključite črni vodnik negativnega pola, |
sponke zaščitite pred oksidacijo s kontaktnim zaščitnim razpršilom, |
ponovno namestite pokrov akumulatorja in pri tem ne pozabite namestiti zaščitnega pokrovčka nad spojko pozitivnega priključka, plusa, ki preprečuje kratke stike in je del pomembne zaščite, ki jo pregledajo tudi na tehničnem pregledu, |
zaženite avtomobil in preverite, če normalno delujejo vsi sistemi. Če je treba, ponovno nastavite uro, radijske postaje … |
Prva pomoč: zagon motorja ob pomoči drugega vozila
Precej previdnosti svetujemo tudi pri prvi pomoči ob zagonu motorja z izpraznjenim akumulatorjem. Pri tem si vozniki nemalokrat pomagamo z energijo drugega vozila, ki jo na spojke izpraznjenega akumulatorja pripeljemo preko kablov za zagon motorja. Pri tem seveda pazimo, da ne povzročimo kratkega stika in pravilno povežemo akumulatorja: črna negativna (minus) vodnika s črnim kablom in rdeča pozitivna (plus) vodnika z rdečim kablom. V avtomobilu, ki ga zaganjamo, izklopimo vse nepotrebne električne porabnike. Avto, ki je priklopljen na gostujoči akumulator, najprej nekaj minut pustimo, brez da zaganjamo motor. Ta čas na motor v avtomobilu, ki predstavlja vir električne energije, teče v prostem teku. Po nekajminutnem polnjenju akumulatorja preko kablov se lotimo zagona motorja. V tistem trenutku motor avtomobila, ki predstavlja vir zagonskega toka, izklopimo, da pred električnim sunkom zaganjalnika iz avtomobila s praznim akumulatorjem zaščitimo alternator v avtomobilu, ki je zagotovil elektriko.