Pred kratkim smo v uredništvo dobili pismo zaskrbljenega člana AMZS in bralca Motorevije; kot srčnega bolnika z vgrajenim srčnim spodbujevalnikom ga je prestrašil kirurg Kliničnega oddelka za kirurgijo srca in ožilja v UKC Ljubljana, ki mu je ob vstavitvi srčnega spodbujevalnika svetoval, naj se izogiba elektromagnetnim sevanjem in odsvetoval gibanje v bližini močnejših elektromotorjev. Našega bralca je zanimalo, če se mora izogibati tudi električnim avtomobilom. Kaj pravijo strokovnjaki?
Elektronsko napravico, ki jo vstavijo v prsni koš in pomaga uravnavati srčni ritem, poznamo že pol stoletja. Nekoč so jo zdravniki vselej pospremili z dokaj širokim seznamom opozoril, česa vse naj se njeni nosilci izogibajo, da elektromagnetno sevanje ne bi zmotilo delovanja naprave. S pridobivanjem izkušenj in vse večjo izpopolnjenostjo teh naprav je danes večina opozoril pretirana, ugotavlja kardiolog doc. dr. David Žižek, dr. med., s Kliničnega oddelka za kardiologijo. Zadnji strah se je pojavil v zvezi z morebitnim vplivom električnih avtomobilov, a tudi tu smo lahko brez skrbi, nas je pomiril strokovnjak.
Razložil nam je, da srčni srčni spodbujevalnik z elektrodami, ki jih ima pacient v srcu, zaznava električno aktivnost srca in temu prilagaja svoje delovanje. V večini primerov srčni spodbujevalnik dobimo zaradi prepočasnega bitja srca. Če naprava zazna, da je frekvenca bitja srca pod 50, srčni ritem spodbuja, sicer pa pusti lastni ritem.
Za preprečevanje nevarnih motenj ritma poznamo še elektronsko napravo, ki se prav tako lahko vgradi v prsni koš, to je kardioverter defibrilator. Te najpogosteje uporabljajo ljudje, ki so že doživeli neko motnjo ritma (nenadno srčno smrt) ali je njihovo srce tako oslabljeno, da bi jo v prihodnosti lahko doživeli.
“V letu vstavimo v Sloveniji približno 2000 elektro-stimulacijskih naprav. V naši ambulanti na UKC Ljubljana na leto pregledamo 6000 ljudi, a so še druge ambulante po Sloveniji, tako da bi si upal trditi, da je teh bolnikov že čez 20 tisoč," ugotavlja Žižek. Danes je to v medicini že rutinski poseg, ki ne zahteva splošne anestezije, ampak zgolj lokalno, prav tako pa ni potrebnih veliko predpriprav in tudi možnosti zapletov so majhne.
Največje tveganje so magneti
Oboji bolniki so z zunanjimi dejavniki do neke mere ogroženi, vendar z vsako novo generacijo teh naprav manj, meni kardiolog. "Če vsi deli naprave delujejo pravilno, so glavna težava zanje magnetna polja, ki jih ustvarjajo transformatorji ali magnetno telo v njihovi neposredni bližini. Včasih so denimo imele šivilje magnete za obteževanje platna in imeli smo nekaj primerov, ko je tak magnet napravo izklopil, ampak tega je danes vse manj."
Med sodobnimi pripomočki bi potencialno težavo lahko pomenili telefoni, ki se polnijo preko magneta. "Ti dejansko lahko izključijo defibrilator, če je ta blizu. Tako je bilo glede tega že izdano opozorilo ameriškega in evropskega kardiološkega združenja, da generacije telefonov, ki se lahko brezžično polnijo, niso primerne za bolnike s srčnim spodbujevalnikom ali defibrilatorjem.”
Za take motnje so najbolj občutljivi defibrilatorji. Če naprava zazna hitro motnjo ritma, se namreč sproži šok. Zato bolnikom odsvetujejo nekatere preiskave, kot je elektromiografija (za prepoznavanje prizadetosti mišic in živcev) in razne električne terapije za sklepe. "Še posebno jih odsvetujemo osebam z defibrilatorji, pri srčnih spodbujevalnikih pa so mogoče izjeme, če jih najprej testiramo."
Slikanje z magnetno resonanco za naprave, vstavljene po letu 2018 (ob nekaj prenastavitvah), praviloma ne pomeni težave. "Če imamo magnetno slikanje, je potrebna predpriprava naprave. Vendar so nekateri srčni spodbujevalniki že tako napredni, da sami zaznajo magnetno polje in se temu primerno prenastavijo. Pri starejših napravah je treba preveriti, če je slikanje varno. Vendar so tudi glede tega v zadnjem času ugotovili, da je prisotnega veliko več strahu, kot pa je dejansko napak zaradi slikanja z magnetno resonanco."
Kako je z električnimi avtomobili?
Električni avtomobili nimajo nobenega tako zelo močnega magnetnega polja, da bi lahko kakorkoli vplivalo na delovanje spodbujevalnikov ali defibrilatorjev, tako da je okoli tega strah povsem odveč,"
meni doc. dr. David Žižek, dr. med. Tudi nobeno od uglednih strokovnih združenj glede tega ni zaznalo tveganj in ni izdalo opozoril.
"Že izdelovalci, ki se želijo vedno v največji mogoči meri zaščititi in pogosto izdajo uporabnikom pretirana opozorila, glede mogočih motenj teh naprav ob uporabi električnih vozil opozoril ne navajajo. Glede na to, da so električna vozila z nami že kar lep čas, sem prepričan, da bi ob kakršnemkoli tveganju slišali tudi opozorila." Dr. Žižek je povedal, da nimajo izkušenj, da bi imeli nosilci teh naprav kakršnekoli težave ob vožnji električnih avtomobilov, niti niso o njih poročali nikjer drugod. "Te vsadne naprave imajo res veliko testiranj, ker so ves čas z bolnikom." Podobno meni za polnilne postaje, ki bi lahko imele vpliv le, če bi imele neko magnetno polje.
Sicer pa se je podoben strah pred leti pojavil z indukcijskimi kuhalnim ploščami, a je šlo bolj za ustno izročilo kot strokovno utemeljitev tveganja. V praksi se je izkazalo, da ne pomenijo nobene težave. "Tudi motnje, ki se pojavijo ob povezavi dveh telefonov, ki jih dostikrat slišimo v radijskih sprejemnikih, so testirali in ne vplivajo na delovanje srčnega spodbujevalnika," zagotavlja Žižek.
Kako se motnja pokaže?
Zanimalo nas je tudi, kako se pojav motnje delovanja naprave sploh pokaže in kako bi ga uporabniki prepoznali. Pri srčnih spodbujevalnikih ob motnji ni nekih zvočnih signalov. "Ljudje morajo biti pozorni, če se pojavijo simptomi, zaradi katerih so srčni spodbujevalnik dobili – torej se kar naenkrat pojavi težka sapa, huda izguba zmogljivosti, omotica ali pa pride do izgube zavesti. Če se je to po vgradnji srčnega spodbujevalnika nehalo in se potem ponovno pojavi, je to znak, da spodbujevalnik ne deluje primerno."
Defibrilator, ki je visokonapetostna naprava, v večini primerov z zvočnim signalom sam opozori, da je potreben predčasen pregled. "V zadnjem času - sicer nam gre nekoliko počasneje, kot bi si želeli, - skušamo nuditi tudi oddaljeno sledenje večini teh naprav z defibrilatorji, da bi še nekoliko zmanjšali število ambulantnih pregledov.” Sogovornik poudarja, da ob piskanju naprave ali pa če se v nekem okolju čudno počutimo, popolnoma zadošča že, da se od naprave odmaknemo in spodbujevalnik začne v nekaj sekundah ponovno delovati. Tudi z magnetnim poljem težko napravo trajno poškodujemo.
Čeprav naj bi sodobna medicinska naprava uporabnikom dejansko omogočila čim bolj normalno življenje, je nanjo težko popolnoma pozabiti in marsikdo se tudi ob pojavu z njo nepovezanih simptomov prestraši. Vendar dr. Žižek pravi: "Te naprave so z nami že več kot 40 let in njihov napredek je bil res velik. Veliko truda je vloženega tudi zato, ker je bolnikov, ki jih potrebujejo, vedno več. Narejene so tako, da čim bolj izključujejo vpliv zunanjih dejavnikov, če materiali delujejo primerno. Jasno pa je, da se vsak material lahko skozi leta tudi okvari, lahko se na primer premakne ali poškoduje elektroda. Zato njihovo delovanje redno preverjamo (srčne spodbujevalnike na leto in pol, defibrilatorje na pol leta), da morebitne napake pravočasno opazimo. Tudi interes proizvajalcev je, da so naprave zanesljive, saj bi sicer tvegali visoke odškodninske tožbe. Upam si torej trditi, da je strah odveč in je bolje, da na to stvar pozabimo, kot da o njej stalno razmišljamo. Napake zaradi zunanjih vplivov v klinični praksi vidimo redko, govorimo o nekaj-deset primerih letno pri 6000 pregledanih. Največkrat gre za kakšen kratek stik pri starih bojlerjih in podobne stvari …”
Šibka točka
Do vpliva magnetnega polja na te naprave prihaja zato, ker so izdelovalci morali omogočiti način za vpliv na napravo na terenu, kadar pride do nujnega stanja in nimamo programatorja, ob pomoči katerega potekajo redni pregledi. "S postavitvijo magnetnega polja nad to napravo lahko dosežemo točno določen ritem, pri defibrilatorju pa tako izklopimo njegovo delovanje, zato da se lahko pacienta sploh dotaknemo." To je torej šibka točka naprave. Baterije naprave so pod obema ključnicama in tam je torej mesto, na katerega magnet najbolj vpliva.