Pravijo, da koles ni treba na novo izumljati, a pri Continentalu menijo drugače: na septembrskem frankfurtskem avtomobilskem salonu bodo javnosti namreč predstavili novo zasnovo avtomobilskega kolesa, ki je namenjen predvsem električnim avtom. Glavni poudarek: zavorni diski za celotno dobo uporabe avtomobila.
Električni avti se od avtov z bencinskim ali dizelskim motorjem razlikujejo po številnih lastnostih, a ob bolj odmevnih energetskih razlikah le redko omenjamo drugačne zavorne značilnosti in zahteve. Električni avti namreč ne zavirajo le s klasičnim zavornim sistemom (zavorni koluti in čeljusti), pač pa tudi z električnim motorjem, ki ob zmanjševanju hitrosti oziroma zaviranju pridobiva električno energijo in z njo polni akumulatorje električnega pogonskega sistema – takšni funkciji rečemo “rekuperacija” zavorne energije.
Električni avti zavirajo (predvsem) z motorjem
Kdor je že vozil električni avto, je zagotovo občutil drugačno obnašanje avta med zmanjševanjem hitrosti in zaviranjem. “Motorno” zaviranje je pri električnih avtih precej izrazitejše – pri nekaterih električnih avtih lahko voznik celo nastavlja zavorno moč električnega motorja in pogosto lahko določeno pot z vmesnimi zaustavljanji prevozi brez delovanja klasičnih kolutnih zavor, saj že sistem rekuperacije zavorne energije dovolj učinkovito zmanjša hitrost v normalnem prometnem toku.
Pri takšnih električnih avtih so klasični zavorni sistemi praviloma preveč učinkoviti oziroma predimenzionirani – zavorni koluti so preveliki, zavorne čeljusti primejo preveč. Pri vožnji z električnimi avti se zavorne ploščice praviloma ne obrabljajo tako hitro kot pri klasičnih avtomobilih, so pa njihovi jekleni zavorni koluti še vedno izpostavljeni vremenskim vplivom – vlagi in rji. Čeprav se zavore obrabljajo počasneje, je treba zarjavele zavorne kolute vzdrževati in po določenem času tudi zamenjati.
Zavorni kolut v obliki prstana
Pri Continentalu so zato zasnovali novo avtomobilsko kolo, pri katerem je zavorni sistem zasnovan drugače kot doslej. Novo kolo je funkcijsko razdeljeno na dva dela: na del, ki je pričvrščen na os avtomobila in na del, ki podpira kolo s pnevmatiko. Razdeljen je tudi zavorni sistem: zavorna čeljust je pritrjena na os avtomobila, zavorni kolut v obliki prstana pa na kolesno platišče. Zavorna čeljust objema zavorni kolut z notranje strani in ne z zunanje kot smo vajeni: zaradi tega je zavorni kolut večji oziroma ima večji premer, kar izboljša učinkovitost zaviranja in bolje odvaja toploto, ki nastaja pri zaviranju. Večji premer koluta in daljša “ročica” zavornega sistema omogočata tudi manjše sile stiskanja zavornih čeljusti ob zavorni kolut. Zaradi manjših toplotnih izgub in manjše obrabe zavornega koluta so Continentalovi inženirji zavorni kolut lahko izdelali iz aluminija in ne iz jekla, kot so narejeni pri večini avtomobilov. Ker aluminijeve zlitine na rjavijo, ima takšen zavorni kolut bistveno daljši rok trajanja kot jekleni zavorni kolut; pri Continentalu so skozi preskuse ugotovili, da je obraba takšnega aluminijastega zavornega koluta tako majhna, da ga v dobi trajanja električnega avtomobila ni treba zamenjati. Menjati je treba le zavorne obloge oziroma ploščice zavorne čeljusti. Skozi preskuse so se izkazale še druge prednosti novega zavornega sistema oziroma nove zasnove kolesa: servisiranje oziroma menjava zavornih ploščic je pri novem kolesu precej lažja, saj z odstranitvijo platišča mehaniki lažje pridejo do zavorne čeljusti. Nov zavorni sistem je tudi tišji od klasičnega: zavorne sile delujejo bolj simetrično na kolesno os, kar pomeni manj hrupa pri zaviranju.
Lažje in enostavnejše za vzdrževanje
Pri Continentalu pravijo, da je na novo zasnovano kolo primerno za vgradnjo na obe osi električnega avta – na samo na pogonsko. Zaradi aluminijastega zavornega koluta je takšno kolo v celoti lažje od klasičnega platišča, zmanjšanje mas (tudi nevzmetenih) pa je pri električnih avtih še toliko bolj pomembno.
Continentalovo novo avtomobilsko kolo je zaenkrat še preskusni prototip, a glede na prednosti v primerjavi s klasičnim avtomobilskim kolesom lahko pričakujemo, da bo kmalu vgrajeno v serijske električne avtomobile.