Odmeven preskusni trk med bivalnim kombijem in osebnim avtomobilom, ki smo ga evropski avtomobilski klubi izvedli pred dvema letoma, je pokazal, da je v avtodomu najšibkejši člen varnosti pri čelnem trku sedežna klop za prevoz potnikov. Ker je avtodom še vedno naprej vozilo in šele potem hiša na kolesih, menimo, da je pri izbiri avtodoma oziroma pri njegovi samogradnji ustrezno varna sedežna klop za prevoz potnikov veliko pomembnejša od njene zmožnosti spreminjanja v dodatno ležišče. V iskanju najvarnejšega prevoza potnikov v avtodomu smo tokrat na drsne sani postavili avtomobilsko zasnovano sedežno klop iz Volkswagnovega velikega bivalnega kombija grand california.
Spomnimo, da je v uvodu omenjen preskusni trk razkril vse pomanjkljivosti iskanja kompromisov med bivalnim udobjem in varnim potovanjem. Voznik in sovoznik v avtodomu med vožnjo sedita na običajnih varnostno ustrezno zasnovanih avtomobilskih sedežih v kabini baznega vozila. Poleg varnostnih pasov z omejevalnikom zatezne sile ju ob trku ščitijo še čelni in bočni varnostni mehovi. Precej manj zaščiteni so potniki, ki potujejo na sedežih v bivalnem delu nadgradnje. Tovrstne klopi so največkrat namenjene predvsem bivalnemu udobju. Zato so obložene s premičnimi penastimi blazinami in zgrajene iz lesenih okvirjev, ki omogočajo tudi postavitev sedežne klopi v ležišča. Izdelovalci v večino avtodomov za prevoz potnikov v bivalnem delu vgradijo prilagodljive klopi z jeklenim sidriščnim okvirjem varnostnega pasu in leseno strukturo sedežnega ogrodja. A leseni okvir podnožja klopi na naših varnostnih testih ni zdržal sil naleta, zato se je ob trku sesedla celotna zadnja klop in varnostni pasovi niso mogli pravilno zadržati preskusnih lutk.
Silovit pojemek drsnih sani ustvari sile naleta
Razlika med kovinskim in lesenim okvirjem podnožja klopi je tako drastična, da lahko pomeni celo ločnico med življenjem in smrtjo. To smo dokazali s testom. Lansko smo v iskanju najbolj varne sedežne klopi na drsne sani, ki s silovitim pojemkom (34 g) na vsega 55-centimetrski razdalji hitrost iz 56 km/h znižajo na 22 km/h, postavili tri različne izvedbe sedežne klopi, ki se vgrajujejo v avtodome. Tokrat pa smo na drsne sani postavili tovarniško zasnovano potovalno-bivalno avtomobilsko klop. To za prevoz potnikov Volkswagen vgrajuje v bivalni del svojega največjega avtodoma grand california. Bivalna nadgradnja je vgrajena znotraj karoserije crafterja s 3500 kg skupne mase.
Bistvo varne klopi je očem skrito
Sedežna klop, vgrajena v bivalni del grand californie, se po videzu podnožja bistveno ne razlikuje od klopi z lesenim okvirjem, saj je lepo obložena z lesenimi oblogami v barvi ostalega pohištva. Ključna prednost avtomobilske izvedbe klopi je očem skrita, saj je struktura klopi zvarjena iz močnih jeklenih pravokotnih profilov (30 x 20 mm), ki so vsega 4,4 kilogramov težji od lesenega okvirja, ki ga uporablja večina neavtomobilskih izdelovalcev počitniških vozil. Še dodatno varnost in tudi udobje pa Volkswagnova tovarniška “avtodomarska” klop zagotavlja z ustreznim avtomobilskim oblazinjenjem, ki omogoča stabilno sedenje in dobro oporo telesu ter ima zaponke varnostnih pasov na ustrezni razdalji, da omogočajo tudi varno pripenjanje otroških varnostnih sedežev. Pri lesenih klopeh, na katerih je največkrat le z “ježki” oziroma trakovi ali kovinskimi zaponkami iz tekstilne industrije precej zasilno pritrjeno oblazinjenje iz prešitih penastih blazin, se pogosto zgodi, da obloge ne omogočajo stabilnega sedenja. Še težje je na takih klopeh varno zapeti otroški sedež, saj so zaponke varnostnega pasu predolge zaradi strukturno neustreznega oblazinjenja, ki ob obremenitvi precej spremeni višino sedalnega dela oziroma višino blazine. Zaponka varnostnega pasu ne sme štrleti več kot 10 cm nad površino sedeža. V avtodomih so na sedežnih klopeh za potnike še vedno precej redka sidrišča isofix. Avtomobilska potniška klop v grand californii ni namenjena spreminjanju v zasilno ležišče in je opremljena s sidrišči isofix in vponko za pripenjanje zgornjega pritrditvenega traku (angleška oznaka top tether) otroškega varnostnega sedeža. Pri tem velja poudariti, da so tudi pri tej klopi sklenili nekaj prostorskih kompromisov. Vsak sedež je širok le 42 cm, kar malce okrni udobje pri močnejših odraslih potnikih in povzroča težave pri nameščanju dveh otroških varnostnih sedežev. Otroški i-size varnostni sedeži so namreč široki od 44 do 52 centimetrov. Ker je višina klopi tudi v grand californii prirejena udobnemu sedenju oziroma obedovanju za kuhinjsko mizo, je podnožje visoko 50 cm in zato pri določenih varnostnih otroških sedežih oporne noge sedeža ni mogoče iztegniti dovolj daleč, da bi trdno podprla sedež. Polno opremljena klop v grand californii, vključno z varnostnimi pasovi in zategovalniki, tehta 50 kg.
Pri čelnem trku s 56 km/h brez poškodb!
Preskusni trk ob pomoči drsnih sani je znova pokazal drastično razliko med leseno klopjo in trenutno eno najvarnejših klopi, ki je vgrajena v Volkswagnov avtodom. Test smo znova opravili tako, da smo na levi sedež klopi v varnostni otroški sedež namestili lutko otroka, na desni sedež pa preskusno lutko odraslega potnika. Pri običajni leseni klopi se je odrasla lutka ob sesedanju klopi “potopila” pod varnostni pas, ki se je močno zarezal v predel trebuha. Glavi lutke odraslega potnika in lutke otroka v varnostnem sedežu sta zanihali veliko predaleč naprej. Ob povratnem udarcu v sedež je glava odraslega potnika zaradi deformacije lesene klopi zgrešila zglavnik in zadela kovinski okvir nosilca varnostnega pasu. Pri tem so bili hudim obremenitvam izpostavljeni obe glavi potnikov in trebušni del odraslega potnika, kar bi lahko povzročilo tudi življenjsko nevarne poškodbe.
Bistveno bolj varno sta trk prestali obe lutki na Volkswagnovi tovarniški klopi. Sedežna klop grand californie je brezhibno vzdržala obremenitve in potnikom s stabilnostjo ter ublažitvijo sil zagotovila ustrezno visoko raven temeljne varnosti. Tritočkovni varnostni pas je lutko odraslega potnika obdržal v sedežu in preprečil notranje poškodbe ter udarec glave v voznikov sedež. Pri povratnem nihaju je po višini nastavljiv zglavnik natančno zadržal glavo in preprečil poškodbe vratu. Otroški sedež v sidriščih isofix je ostal stabilen in sedežna klop grand californie se je izkazala kot optimalna tudi pri zaščiti otrok. Oba potnika zadaj bi ob varno zapahnjenih omaricah in ustrezno pritrjenem tovoru čelni trk s hitrostjo 56 km/h na sedežih prestala brez poškodb.
Volkswagnova izvedba bivalno-potovalne sedežne klopi dokazuje, da je mogoče varnost zagotoviti na razmeroma enostaven in prostorsko še vedno učinkovit način brez občutno povečane teže.
Dobro opremljena grand california je večja različica najbolj prodajanega avtodoma na svetu - kultnega Volkswagnovega bivalnega kombija california, ki je zgrajen na osnovi transporterja. Celotna bivalna nadgradnja grand californie je vgrajena v povišano karoserijo crafterja in bivalno razkošje nadgrajuje s kopalnico in večjo kuhinjo ter dodatnim dvojnim mansardnim ležiščem nad potniško klopjo. Še ena dvojna postelja je postavljena prečno zadaj, kompakten in čvrsto izdelan kuhinjski blok pa je vgrajen ob sedežni klopi oziroma velikih drsnih vratih na desni strani vozila. Tako kot manjša california tudi grand izvedba ponuja odlične vozne lastnosti, številne varnostne sisteme za pomoč vozniku in tudi izvedbo s štirikolesnim pogonom.
AMZS priporočila izdelovalcem
Izdelovalci avtodomov morajo nujno narediti strukturne izboljšave varnostno neustreznih klopi in vsa vozila opremiti s stabilnimi okvirji sedežnih klopi. |
Za izboljšanje zadrževanja oziroma zagotavljanja stabilnosti potnikov ob nesreči sedežne blazine ne smejo biti predebele, površina sedeža pa mora biti oblikovana tako, da je spredaj rahlo privzdignjena. |
V avtodomu mora biti sedežna klop opremljena tudi z nastavljivimi zglavniki, isofix sidrišči in zategovalniki varnostnih pasov. |
AMZS priporočila uporabnikom
S trdnim okvirjem podnožja klopi lahko tudi naknadno z nekaj truda in časa temeljito izboljšate varnost potnikov v avtodomu. Če niste vešči vgradnje, poiščite pomoč strokovnjaka. Vse spremembe morajo biti jasno opisane v seznamu predelav. Namestitev sedežne klopi morajo opraviti usposobljeni karoserijski tehniki. |
Pred vožnjo vedno zložite ali odstranite mizo pred sedežno klopjo v bivalnem delu, saj pri naletu lahko udarec v mizo povzroči hude poškodbe. |
Postelje, kuhinjo in kopalnico ter drugo opremo nadgradnje uporabljajte samo takrat, ko je vozilo parkirano. Potniki morajo med vožnjo sedeti na sedežih in biti pripeti z varnostnimi pasovi. |
Pri nakupu avtodoma bodite pozorni na izvedbo potniške klopi in aktivno varnostno opremo baznega vozila. To upoštevajte tudi pri najemu počitniškega vozila |
Pri samogradnji oziroma predelavah vgrajujte le ustrezno certificirane sestavne dele, naprave in napeljavo. |