Zaradi zaustavljene izdelave v številnih avtomobilskih tovarnah - tudi v novomeškem Revozu - bo prišlo do težav pri dobavi naročenih avtomobilov. Kaj to pomeni za slovenske kupce?
Respiratorji in maske namesto avtomobilov
Pandemija koronavirusa je praktično po vsem svetu posegla v avtomobilsko industrijo. Številne evropske tovarne so zaustavile izdelavo, ponekod pa namesto avtomobilov delajo medicinsko opremo, predvsem respiratorje za umetno predihavanje pljuč najbolj prizadetih bolnikov z boleznijo covid-19. Na pomoč pri zagotavljanju zaščitne opreme so priskočili tudi številni dobavitelji, ki namesto sedežev šivajo zaščitne maske in obleke. Trenutno največ logističnih zapletov in zamud pri dobavi naročenih avtomobilov zaradi prekinitev izdelave pričakujejo evropski avtomobilski izdelovalci. V Sloveniji dodatno težavo predstavlja uredba, ki je zaprla urade za registracijo avtomobilov. Trgovinska zbornica Slovenije je zato že 23. marca v imenu Sekcije za osebna motorna vozila predlagala ministrstvu za gospodarski razvoj in tehnologijo, da se ponovno vzpostavi sistem registracij novih osebnih in dostavnih vozil. Tako bi že plačani avtomobili, ki čakajo na dvig novih lastnikov, lahko prišli na cesto. Za nova vozila namreč ni potreben tehnični pregled in bi jih lahko registrirali na upravnih enotah, ki dežurajo za podaljšanje vozniških dovoljenj in osebnih dokumentov. Zastopniki poudarjajo, da bi jim zelo pomagalo, če bi lahko vsaj podjetja registrirala avtomobile.
Nihče ne ve, kako dolgo bodo kupci morali počakati na svoje avtomobile
Slovenski zastopniki poudarjajo, da sproti obveščajo stranke o dogajanju povezanem s prihodom njihovih naročenih vozil. Pri kupcih so po večini naleteli na pozitiven odziv in razumevanje. Pri nekaterih zastopnikih se tudi za zagotavljanje mobilnosti tistih, ki so svoj avto že prodali, novega pa še niso dobili. Pri Porsche Slovenija so preko mreže pooblaščenih trgovcev znamk Audi, Volkswagen, Seat in Škoda vse kupce obvestili, da je prišlo do višje sile in da se bodo dobavni roki predvidoma podaljšali: “Zaenkrat še ni mogoče predvideti, kdaj bo dobava spet mogoča, saj je dobava odvisna od situacije tako v Sloveniji kot tudi v drugih državah EU, še zlasti pri naših izdelovalcih v Nemčiji, Španiji, Slovaški, Češki. Storili pa bomo vse, kar je v naši moči, da bodo stranke naročeno vozilo čim prej dobile.”
“Zagotovo bodo zaustavitve tovarn in logistične težave, s katerimi se soočamo zaradi omejitev na mejah, pa tudi zaradi zaprtja slovenskih registracijskih uradov, povzročile zamude pri večini naših dobav. Glede vseh avtomobilov, ki so že prispeli sem v Slovenijo, lobiramo, da bi dobili možnost registracije tistih avtomobilov, ki jih naši kupci najbolj nujno potrebujejo. Pri vozilih, ki so še v proizvodnji ali nekje v mednarodni distribucijski verigi, je situacija bolj kompleksna. Večina tovarn je trenutno zaprtih, logistične zmogljivosti so zelo omejene in v tem trenutku je nemogoče oceniti, kdaj se bodo razmere izboljšale. Ko se bodo, bodo absolutno prednost v proizvodnji in pri transportu imeli avtomobili za že znane kupce,” so pojasnili v podjetju Renault Nissan Slovenija.
Manj zamud za kupce avtomobilov, ki prihajajo izven Evrope?
Tokrat imajo z dobavo manj težav zastopniki znamk, katerih modeli niso narejeni v Evropi. V podjetju AC Mobil, ki uvaža avtomobile znamke Honda in Mitsubishi, v času nastanka članka niso imeli nobene informacije, da bi naročena vozila zamujala. Če bi do tega prišlo, pravijo, da bodo zadeve reševali na individualni ravni. Tudi kupce avtomobilov znamke Hyundai po zagotovilih uvoznika zaenkrat še ni bilo treba obveščati o zamudah in zaenkrat veljajo dogovorjene dobave vozil za kupce.
"Nahajamo se v situaciji, v kakršni še nismo bili, zato vseh odgovorov (še) nimamo. Dnevno smo v kontaktu tako s trgovsko mrežo kot s proizvajalcem in trgovce naprošamo, da novice, ki vplivajo na dinamiko proizvodnje in dobavo vozil posredujejo tudi strankam, ki čakajo na nova vozila. Stranke smo obvestili, da bo prišlo do določenih zamud, z namenom, da se lahko situaciji pravočasno prilagodijo (npr. počakajo s prodajo starega vozila itd.). Kolikšne bodo te zamude ta trenutek ne more napovedati nihče, situacija se razlikuje tudi glede na model vozila in lokacijo proizvodnje. Proizvodnja na Japonskem poteka skoraj nemoteno, med tem ko smo vse evropske tovarne ustavili. Morebitne težave z mobilnostjo kupcev bomo reševali individualno," so nam pojasnili v podjetju Toyota Adria.
Adria ponovno zagnala izdelavo počitniških vozil
Sicer pa dobre novice prihajajo iz Novega mesta, kjer so že ponovno zagnali izdelavo počitniških vozil. V tovarni so 17. marca prekinili delo in nemudoma začeli s pripravo za zagon v kriznih razmerah. Priskrbeli so dodatno zaščitno opremo za zaposlene, pripravili so drsni delovni čas, pripravili poseben režim ob vstopu v podjetje, prilagodili organizacijo prehrane za zaposlene ter zagotovili dodatno čiščenje in razkuževanje prostorov. Sodelujejo tudi s strokovnimi sodelavci Rdečega križa Novo mesto, ki bodo izvajali tudi meritve telesne temperature vse zaposlenih ob prihodu v tovarno.
“Z zadovoljstvom ugotavljam, da so zaposleni danes prišli na delo z veseljem in ob tem ugotovili, da smo resnično naredili vse za njihovo zaščito in verjamem, da smo ta zagon naredili maksimalno dobro. Pred začetkom krize je kazalo na najboljšo sezono v zgodovini Adrie Mobil, a smo spričo vseh ukrepov in kriznih razmer prejeli tudi nekaj odpovedi naročil - predvsem za letošnjo sezono. Hkrati pa smo vso energijo usmerili v to, da normalno izpeljemo razvojne aktivnosti in se ustrezno pripravimo na vstop v prihodnjo sezono. Razmere na trgih so sicer zelo različne. Zadnjih 14 dni je bila večina prodajnih mest za naše izdelke zaprta, a pričakujem, da bo v naslednjih tednih prišlo do postopnega odpiranja trgovskih mest, kar je predpogoj, da naši izdelki dosežejo končnega kupca,” je ob ponovnem zagonu tovarne povedala generalna direktorica družbe Sonja Gole.