Formula E, svetovno prvenstvo električnih enosedežnikov, je lani zapeljala v peto dirkaško sezono in v svoje vrste privabila še več zvenečih avtomobilskih in dirkaških imen. Čeprav so dirke videti - in predvsem slišati - precej drugače od uveljavljenih dirkaških serij, prvenstvo formule E pridobiva vse več gledalcev in medijske pozornosti. Za kaj gre?
“Zmagaj v nedeljo, prodaj v ponedeljek” je eno od najstarejših in najpomembnejših vodil oziroma gonil avto- in motošporta. Bencinski šport je avtomobilski industriji vselej služil kot spektakularen reklamni pano, ki je ljubitelje dirk učinkovito vabil v avtomobilske in motoristične prodajne salone. To pravilo velja tudi danes, sicer avtomobilska industrija ne bi vlagala ogromne vsote denarja v številne dirkaške serije in prvenstva - od formule 1, prvenstva v rallyju, prvenstva moto GP in MXGP do neštetih prvenstev na dveh, štirih (ali treh) kolesih na nižjih, nacionalnih ravneh. Do pred kratkim sta bili vsem oblikam avto- in motošporta skupni dve lastnosti - vonj bo bencinu in dirkaški hrup.
Skromni začetki
Jeseni 2014 so v Pekingu na pobudo predsednika FIA Jeana Todta na improvizirano dirkališče prvič zapeljali električni enosedežni dirkalniki serije formula E - brez značilnega hrupa dirkaških motorjev, brez vonja po bencinu, a z enakim namenom: vzbuditi zanimanje za električno mobilnost. V prvih letih nove električne dirkalne serije je bila javnost precej zadržana: prvenstvo električnih dirkalnikov ni vzbujalo pozornosti, ki so jo sicer deležne dirkaške serije na tako visoki ravni - kljub temu, da so za volani električnih dirkalnikov sedeli znani in uveljavljeni vozniki. Improvizirana dirkališča na mestnih ulicah velikih svetovnih mest, nenavaden format dirk in drugačna pravila dirkanja so na začetku privabila le malo gledalcev in medijske pozornosti. A pod pokroviteljstvom FIA se je formula E obdržala, razvijala in tudi spreminjala: v peto sezono je formula E zapeljala na prvi dirki sezone 2018/2019 sredi lanskega decembra v Saudski Arabiji.
Druga generacija dirkalnikov
Nova sezona formule E je prinesla največ tehničnih sprememb doslej: moštva nastopajo z drugo generacijo dirkalnikov z enotno karoserijo iz karbonskih vlaken, ki jo moštvom dobavlja dirkaški specialist Spark Racing Technologies, ki uporablja Dallarino šasijo. Enoten in v vseh dirkalnikih enak je tudi sklop litij-ionskih akumulatorjev, ki jih izdeluje in dobavlja britanski McLaren. Največjo spremembo pri novi generaciji dirkalnikov predstavlja pravilo, da posamična moštva lahko zdaj razvijajo in uporabljajo svoje električne pogonske motorje, ki morajo sicer odgovarjati strogim in natančnim pravilom, a svoboda pri izbiri pogonskih agregatov je v formulo E privabila več tovarniških moštev kot doslej. 11 moštev v letošnjem prvenstvu uporablja 9 različnih pogonskih agregatov. Audi, Jaguar, Nissan, DS in Mahindra v seriji sodelujejo s svojimi tovarniškimi moštvi, svoj električni motor pa ima tudi BMW.
Med večjimi spremembami nove sezone je tudi pravilo, da morajo dirkači posamezno dirko odpeljati z enim dirkalnikom - v prejšnjih sezonah so lahko med dirko zamenjali dirkalnik in nadaljevali s svežo zalogo energije v drugem dirkalniku.
Video: v e-formulo vstopa tudi porsche ...
Več moči, večje hitrosti, daljši doseg
Nova sezona formule E je prinesla novo povečanje moči pogonskih agregatov. Moč pogonskih agregatov je med dirko omejena na 200 kW, za kratek čas - ob vklopu posebnega programa za prehitevanje (“attack mode”) ali ob vklopu dodatne zaloge moči po izbiri gledalcev (“fan boost”) - pa motorji dobijo dodatnih 50 kW moči in dirkačem ponudijo več možnosti za prehitevanje.
V letošnji sezoni so dirkalniki opremljeni tudi z zmogljivejšimi akumulatorskimi sklopi, ki imajo zdaj zmogljivost 54 kWh (lani 28 kWh) - zaloge energije je dovolj, da dirkalniki zdržijo do konca dirke. Povečali so tudi dovoljeno moč rekuperacije zavorne energije, dirkalniki pa morajo - skupaj z voznikom - tehtati najmanj 900 kg. Dirkalniki formule E nimajo menjalnikov; do 100 km/h pospešijo v približno 2,8 sekunde, dosežejo pa največjo hitrost 280 km/h.
Foto: šviganje električnih bolidov formula E na uličnih dirkah
45 minut in en krog
Format dirk formule E je podoben kot v nekaterih drugih dirkaških serijah: namesto določene razdalje morajo na krožni dirki dirkalniki tekmovati 45 minut, po koncu tega časa pa prevoziti še en krog na dirkališču. Tako kot pri mnogih drugih dirkaških serijah morajo tudi v formuli E dirkači paziti na obrabo pnevmatik in zadostno zalogo energije.
Točke na dirki dobi prvih deset uvrščenih (zmagovalec dobi 25 točk, drugouvrščeni 18, tretjeuvrščeni 15 … ), dodatne točke pa še najhitrejši iz kvalifikacij in voznik najhitrejšega kroga na dirki.
13 mestnih oziroma cestnih dirk
Prvenstvo formule E ne poteka na avtomobilskih dirkališčih, pač pa na improviziranih krožnih dirkah po mestnih ulicah v 13 mestih po celem svetu. Prva dirka je bila v Ad Driyahu v Saudski Arabiji, druga v maroškem Marakešu, tretja v čilskem Santiagu, četrta v mehiškem Mexico Cityju, peta v Hong Kongu, šesta pa v kitajskem Sanjaju. Do konca sezone sredi julija sledijo še dirke v Rimu, Parizu, Monaku, Berlinu, Bernu in dve dirki v New Yorku.
“Fan boost”: pomoč navijačev
Nenavadna tehnična posebnost, ki lahko spremeni potek dirke, je kratkotrajno povečanje moči motorja (za 50 kW) posameznega dirkalnika po odločitvi gledalcev oziroma navijačev - ti z glasovanjem prek družbenih omrežjih pred dirko določijo dirkača, ki za kratek čas dobi dodatno moč pogonskega agregata. Novost letošnje sezone je tudi dodatno povečanje moči motorja za tiste dirkače, ki med dirko zavijejo zunaj dirkaške linije na posebno območje ob dirkaški stezi (“attack mode”) - tako si podaljšajo pot, a za nekaj časa dobijo več moči motorja.
Znana dirkaška imena
Med 24 dirkači v letošnjem prvenstvu je kar nekaj znanih dirkaških imen, ki jih poznamo iz drugih uveljavljenih dirkaških serij - tudi formule 1. Takšni so na primer Lucas di Grassi, Felix da Costa, Pascal Wehrlein, Andre Loterer, Jean-Eric Vergne, Sebastien Buemi, Felipe Massa, Nelson Piquet jr. in ostali.
V trenutku pisanja tega članka v prvenstvu formule E vodi britanski dirkač Sam Bird, drugi je belgijski dirkač Jerome d’Ambrosio, tretji pa Brazilec Luca di Grassi. Med moštvi ima največ točk britansko moštvo Envision Virgin Racing, na drugem mestu je nemški Audi Sport ABT Schaefler Formula E Team, na tretjem pa indijski Mahindra Racing.
Kje lahko spremljamo dirke formule E?
Večina slovenskih ljubiteljev dirkanja lahko dirke formule E spremlja v neposrednih prenosih na športnem televizijskem kanalu Eurosport.
Tudi električni motocikli!
Novo prvenstvo električnih motociklov FIM Enel moto E
5. maja se bi moralo bo v španskem Jerezu začeti prvo svetovno prvenstvo električnih moto dirkalnikov moto E, a je nedavni požar na španskem dirkališču v Jerezu uničil večino dirkalnikov, ki so bili pripravljeni na testiranja. Koledar svetovnega prvenstva pod okriljem mednarodne motociklistične zveze FIM, ki bi moral obsegati pet dirk na evropskih dirkališčih v okviru dirkaškega motoGP vikenda - 5. maja v Jerezu, 19. maja v Le Mansu, 7. julija na Sachsenringu, 11. avgusta na avstrijskem Red Bull Ringu in dve dirki 15. septembra v italijanskem Misanu -, je zaenkrat po vprašajem, zagotovo pa se prvenstvo še ne bo začelo 5. maja v Španiji.
V novi dirkaški seriji električnih dirkalnikov bo nastopalo 12 moštev z 18 dirkači, med katerimi najdemo tudi znana imena iz dvokolesnega dirkaškega sveta, kot so Alex De Angelis, Randy De Puniet, Bradley Smith, Sete Gibernau in drugi,