V prvi fazi izbora, ki bo potekala do 31. marca 2017, vabijo mlade do vključno 24. leta starosti z opravljenim programom dodatnega usposabljanja voznikov začetnikov, da opravijo test oziroma preskus znanja na www.najboljsizavolanom.si. Test vključuje poznavanje cestnoprometnih predpisov, prve pomoči, avtomobilizma in avtomobila. Najboljših 100 udeležencev spletnega preskusa bodo povabili v AMZS Center varne vožnje na Vranskem, kjer se bodo v kvalifikacijah, ki bodo aprila in maja, pomerili v najrazličnejših spretnostnih in vozniških preskušnjah. Zmagovalci posamičnih kvalifikacij bodo postali finalisti: ti se bodo junija pomerili še v finalnem tekmovanju. Finalisti, še posebej pa zmagovalec, bodo postali mladi ambasadorji varne vožnje.
foto: Polona Avanzo
Ker je izbor namenjen mladim, sta na današnji predstavitvi prva spregovorila dva voznika mlajše generacije, Tim Omejc in Eva Brišnik, ki sta predstavila pogled mladih na prometno varnost, pri tem pa poudarila, da za to, da si dober voznik, ni pomembna starost, temveč predvsem to, da voziš z glavo in brez motečih dejavnikov, kot je na primer mobilni telefon.
foto: Polona Avanzo
V nadaljevanju je Manuel Pungertnik, vodja AMZS Šole vožnje in inštruktor varne vožnje, povedal, da so zlasti starejši in bolj izkušeni vozniki, pa tudi institucije, do mladih velikokrat pretirano kritični: »V AMZS dajemo mladim z izborom Najboljši za volanom priložnost, da pokažejo, kaj znajo in zmorejo, postavili smo jih pred izziv, za katerega smo prepričani, da ga bodo opravili z odliko in da bo marsikdo med nami pozitivno presenečen, kako dobre mlade voznike in voznice imamo.«
Pozitivno vlogo izbora, katerega namen je mlade voznike in voznice spodbuditi, da o vožnji avtomobila razmišljajo, da se zavedajo nevarnosti in pasti vožnje ter da se znajo izogniti nevarnostim, je izpostavil tudi Matjaž Leskovar iz Sektorja prometne policije na Generalni policijski upravi, ki je poudaril, kako pomembni so pri prometni varnosti zgledi: »Izbor Najboljši za volanom je zasnovan na način, da mladi vozniki pokažejo svoje znanje, hkrati pa pridobijo nove izkušnje in se kaj novega naučijo. Svoje izkušnje bodo lahko prenesli na svoje vrstnike in s svojim zgledom pozitivno vplivali na njihovo ravnanje v prometu.« Predstavil je tudi podatke o prometnih nesrečah, v katerih so bili v letih od 2014 do 2016 udeleženi mladi v starosti od 18 do 24 let:
- število udeležencev v prometnih nesrečah: 3.919 (2014), 3.774 (2015) in 3.813 (2016),
- število mrtvih: 6 (2014), 13 (2015) in 19 (2016),
- število hudo telesno poškodovanih: 78 (2014), 104 (2015) in 83 (2016),
- število lažje telesno poškodovanih: 1.176 (2014), 1.201 (2015 in 1.170 (2016),
in sicer največ kot vozniki osebnih avtomobilov: 2.957 (2014), 2.782 (2015) in 2.895 (2016).
foto: Polona Avanzo
Dober voznik pa mora poleg poznavanja cestnoprometnih predpisov in spretnosti pri vožnji obvladati tudi znanje prve pomoči. V Rdečem križu Slovenije ugotavljajo, da je še vedno zelo majhen delež ljudi pripravljen nuditi prvo pomoč (zgolj dobrih 30 odstotkov). »Menimo, da bi morali, tako kot druge veščine, tudi znanje prve pomoči osveževati in na vsakih nekaj let obiskati tečaj prve pomoči, predvsem pa se zavedati, da lahko naša pomoč ponesrečencu reši življenje. Če nudimo prvo pomoč, ne moremo narediti škode, ta pa vsekakor lahko nastane, če smo le pasivni opazovalci dogajanja«, je pozval Žiga Bizjak, član ekipe prve pomoči RKS-OZ Grosuplje, ki je bila leta 2015 evropski prvak v prvi pomoči. Znanje prve pomoči bodo morali pokazati tudi sodelujoči v izboru Najboljši za volanom. »Prav vsak, ne le mladi vozniki, pa bi morali obvladati tri vaje, s katerimi rešujemo življenje: oživljanje, zaustavitev krvavitve in pravilna lega nezavestnega«, je zaključil Bizjak.
Mag. Marta Novk iz Zavoda RS za šolstvo je poudarila, kako pomembno je, da se pri podajanju preventivnih in izobraževalnih vsebin zavedamo, da so potrebne nove metode, prilagojene načinu življenja tistih, ki jih nagovarjamo. »Govorimo o tako imenovani generaciji Z, otrocih, ki so praktično od rojstva priklopljeni na splet. Zato je metoda izbora, ki vključuje tudi aktivnosti na spletu, nato pa še praktično dogajanje na poligonu varne vožnje, dober način, da mlade privabimo k sodelovanju in jih na ta način tudi osveščamo. Se je pa treba zavedati, da se tudi prometna vzgoja začne že doma in nato v vrtcu ter se nato nadaljuje skozi različne starosti.« Da je, tako kot na drugih področjih, tudi na področju prometa vse bolj pomembno vseživljenjsko učenje, meni tudi Aleš Ojsteršek, direktor Urada za razvoj izobraževanja pri Ministrstvu za izobraževanje, znanost in šport, ki je izpostavil še pozitiven pomen tega projekta z vidika povezovanja civilne družbe, državnih institucij in gospodarstva, ki je prepoznalo pomen ozaveščanja na področju prometne varnosti.
foto: Polona Avanzo
Predstavili so se tudi pokrovitelji izbora (Porsche Slovenija z znamko Volkswagen, Vzajemna, Radenska, Garmin in Petrol z znamko Fresh), ki so poskrbeli za privlačne nagrade za najboljše v izboru. Glavna nagrada za Najboljšega za volanom je leto dni brezplačne uporabe avta Volkswagen up! beats – živahnega, okretnega, prostornega in trendovskega Volkswagnovega malčka, ki z odličnim zvočnim sistemom BeatsAudio skrbi, da v avtu ni nikoli dolgčas. Na pogumne mlade voznike in voznice pa čakajo še Garminova akcijska kamera ali pametna zapestnica z GPS in merjenjem srčnega utripa na zapestju, Petrolova klub kartica z bogatimi ugodnostmi, celoletno zavarovanje za tujino Vzajemne, AMZS nagradni bon in še kaj … Da vozniki in voznice na izboru ne bodo žejni, pa bo poskrbela Radenska, ki je, ker verjame, da je dober, sploh pa najboljši voznik 0,0 voznik, tudi uradna voda izbora.