Telefon in druge elektronske naprave so vse bolj nepogrešljiv del naših življenj. Če smo mobilnik ob njegovih začetkih uporabljali »le« za pogovor in pisanje sms sporočil, pa danes z njim, tudi kadar smo v prometu, počnemo še vrsto drugih aktivnosti – brskamo po spletu in družbenih omrežjih, beremo elektronsko pošto, fotografiramo in celo snemamo … Pri tem se (pre)malo zavedamo, kako nevarno je takšno početje med vožnjo, na kolesu in med hojo. AMZS zato ob koncu leta, ko je mobilni telefon tudi orodje za pošiljanje prazničnih želja in vtisov s praznovanj ter počitnic, s pobudo Ko vozim, ne vlogam (#KoVozimNeVlogam) opozarja na pasti njegove uporabe v prometu z ambicijo, da bi si čim več ljudi med novoletnimi zaobljubami in cilji za 2020 zadalo tudi neuporabo ali vsaj varno uporabo mobilnega telefona med vožnjo. Na ta način lahko prav vsak prispeva k večji varnosti na naših cestah.
Po raziskavah ljudje mobilnim telefonom povprečno namenimo štiri ure dnevno, vse pogosteje pa je mobilnik ali katera od drugih elektronskih naprav naš »sopotnik« v prometu – v vozilih, na kolesu in tudi med hojo. AMZS je že leta 2012 predstavil rezultate raziskave, izvedene v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem, v kateri so bili ocenjeni reakcijski časi voznikov v dveh pogojih: med telefoniranjem in v kontrolni situaciji, običajni vožnji brez telefoniranja. Ugotovitev: reakcijski čas je med telefoniranjem občutno povečan in je približno dvakrat daljši kot v običajni vozni situaciji. Nevarno je tudi pisanje sporočil – britanski Transport Research Laboratory je na primer ugotovil, da je reakcijski čas voznikov, ki med vožnjo pošiljajo sporočila, dvakrat daljši, kot je reakcijski čas voznikov, ki vozijo pod vplivom alkohola. Poleg pogovora in pisanja sporočil pa mnogi mobilni telefon med vožnjo oziroma v prometu uporabljajo za brskanje po spletu in družbenih omrežjih, fotografiranje in celo snemanje. K temu trendu prispevajo vplivneži na družbenih omrežjih, ki kar med vožnjo objavljajo, kaj se jim dogaja. Njihovi sledilci jim vse prevečkrat nekritično sledijo in jih posnemajo.
Jure Gregorčič in Ciril Komotar: #KoVozimNeVlogam
Da bi opozorili na pasti tovrstnega početja AMZS v sodelovanju s Policijo in Javno agencijo RS za varnost prometa začenja kampanjo Ko vozim, ne vlogam. »Čeprav slovenska zakonodaja telefoniranje med vožnjo, če je v vozilo vgrajena naprava za prostoročno telefoniranje, dovoljuje, v AMZS priporočamo, da med vožnjo, pa tudi med kolesarjenjem in hojo, telefona ne uporabljamo, saj ta odvrača pozornost od dogajanja v prometu, pri čemer je lahko usoden že trenutek. Si pa nikakor ne delamo utvar, da bomo uporabo mobilnega telefona med udeležbo v prometu povsem izkoreninili. Zato smo se odločili, da s kampanjo Ko vozim, ne vlogam opozorimo na najnovejše pasti uporabe telefona med vožnjo – fotografiranje in snemanje, ob tem pa svetujemo, kako to, če že, početi čim bolj varno,« je povedal mag. Jure Kostanjšek, generalni sekretar AMZS, in dodal:
Nosilca kampanje sta Jure Gregorčič, novinar AMZS Motorevije, in Ciril Komotar, avtor vloga Komotar Minuta, ki sta zaradi narave svojega dela avtomobilskih novinarjev tudi sama mnogokrat v situaciji, ko je treba za pripravo vsebin mobilni telefon uporabiti v avtomobilu. V AMZS si želimo, da bi njuno zavezo #KoVozimNeVlogam upoštevali tudi drugi vplivneži, predvsem pa čim več udeležencev v prometu.
Generalni sekretar AMZS je ob tem še pojasnil, da je AMZS za začetek kampanje izbral predpraznični čas, saj je telefon v teh dneh tudi orodje za pošiljanje novoletnih voščil, utrinkov s praznovanj in počitnic ter pozval:
Še tako izvirno voščilo ali sporočilo, poslano prek mobilnega telefona, ne bo imelo prav nobene vrednosti, če bo njegovo pošiljanje oziroma objava terjalo vaše življenje ali življenje koga drugega. Zato ne dopustite, da bi o usodi vaših praznikov odločal – telefon!
Pobuda Ko vozim, ne vlogam je tudi nadgradnja kampanje 2 sekundi (#2sekundi), ki jo je v sodelovanju s svojimi članicami – avtomobilskimi klubi, zasnovala mednarodna avtomobilistična zveza FIA (Regija I). Z njo opozarja na moteče dejavnike (tudi mobilni telefon), ki voznikovo pozornost odvračajo od vožnje, s čimer zmanjšujejo njegovo osredotočenost in povečujejo možnost za prometno nesrečo.
Jure Gregorčič, avtomobilski novinar AMZS Motorevije:
Predvsem na potovanjih, pri vožnji po lepi cesti skozi čudovito pokrajino želi marsikateri ljubiteljski snemalec skozi vetrobransko steklo zajeti dinamične posnetke svoje poti in vožnje. S sodobnim mobilnikom pri roki lahko to stori vsak. A ni vsako snemanje varno: edini varen način snemanja vožnje je ob pomoči sopotnika ali stojala oziroma držala za mobilnik, ki mora biti vpeto tako, da ne sega v vidno polje voznika ali zmanjšuje njegovega vidnega kota. Ključno varnostno pravilo takega početja je: namestite kamero, ko je avto parkiran, jo vklopite in šele nato odpeljite. Med vožnjo voznik vozi, kamera pa snema – sama! Predvsem pa si je za snemanje vožnje treba vzeti čas in dobro premisliti, kje bo voznik na varen način ustavil in obrnil avto. Tudi, če snemate in fotografirate avtomobil ob cesti, vedno poskrbite, da bo parkiran na ustreznem mestu. Kamera v avtu ne sme služiti za dokumentiranje prehitre, agresivne in objestne vožnje. To se nikoli ne konča dobro. #KoVozimNeVlogam
Ciril Komotar, ustvarjalec vloga Komotar Minuta:
Nemogoče je voziti varno s telefonom v rokah in enim očesom na zaslonu telefona – to smo nedavno dokazali tudi udeležencem video delavnice za člane AMZS v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem. Med nepravilnim snemanjem namreč ni mogoče ustrezno in predvsem varno obvoziti ovire na cesti. Kako moteče in nevarno je, če voznik pogleda nima usmerjenega le na cesto in nima obeh rok na volanu, smo pokazali tudi v avtomobilskem slalomu med stožci. Z mobilnikom v roki sem vozil občutno manj natančno in z večjimi težavami pri spreminjanju smeri, imel sem daljši reakcijski čas in slabši pregled nad dogajanjem na cesti. Ko sem obe vaji ponovil z mobilnikom na stojalu in obema rokama na volanu, sem avto usmerjal brez težav.
Pravila glede telefona so torej precej preprosta in popolnoma jasna. Ne pogovarjaj se s telefonom v roki, ko voziš! Še huje: nikakor med vožnjo ne piši SMS sporočil, ne pregleduj elektronske pošte ali družabnih omrežij. Če snemaš med vožnjo, to dosledno počni prostoročno. Če torej želiš posneti svojo vožnjo, ker si na »roadtripu« in bi rad med vožnjo posnel čudovito pokrajino, potem telefon vselej varno vpni na stojalo oziroma držalo. Zelo pomembno je, da stojalo na vetrobransko steklo namestiš tako, da ti telefon ne ovira pogleda na cesto. Pomembno pa je tudi, da med vožnjo ne nastavljaš nastavitev kamere – to naredi, ko avto stoji. #KoVozimNeVlogam
Matjaž Leskovar iz sektorja prometne policije:
Policisti smo letos izdali že več kot 29 tisoč nalogov za plačilo glob v povezavi s kršitvijo prepovedi uporabe naprav in opreme. Zavedamo se, da se uporabi teh naprav danes ni več mogoče izogniti. A uporaba teh naprav med vožnjo je prepovedana z razlogom, ker voznik ob sočasni uporabi teh naprav ni dovolj osredotočen na vožnjo, kar lahko privede do hude nesreče. Naš poziv voznikom je, da med vožnjo ne uporabljajo naprav in opreme, ki zmanjšujejo vidno in slušno zmožnost voznika. Če že uporabljate telefon, ga morate za klic ali za snemanje uporabljati prostoročno. Policisti veliko nepravilnosti ugotavljamo tudi pri uporabi navigacijskih naprav, ko vozniki kar med vožnjo iščejo naslove. Življenje je vredno več kot dve minuti klica ali posnetka.
Vesna Marinko, v. d. direktorice Agencije za varnost prometa:
Agencija za varnost prometa je v letu 2016 izvedla raziskavo, ki je pokazala, da mobilne telefone med vožnjo uporablja kar 75 odstotkov voznikov. Obenem je že več mednarodnih študij dokazalo, da uporaba telefona med vožnjo negativno vpliva na reakcijski čas in na slabše zaznavanje okolice. Tudi zadnja raziskava Agencije je potrdila, da mobilni telefoni med vožnjo pomembno preusmerjajo voznikovo pozornost. Vozniki, ki uporabljajo mobilni telefon med vožnjo, imajo dokazano daljši reakcijski čas za zaznavo in odziv na nepredvidene dogodke, ne zmorejo vzdrževati enakomerne hitrosti vožnje, imajo zmanjšano vidno polje, in vozijo s krajšimi varnostnimi razdaljami.
Vsi se zavedamo nevarnosti uporabe telefona med vožnjo, vemo, da ni prav, vendar ga vsi uporabljajo. In na to Agencija za varnost prometa opozarja že dalj časa, zato smo tudi predlagali spremembo Zakona o pravilih cestnega prometa, da se uporaba telefona med vožnjo opredeli kot hujši prekršek, za katero bi kršitelj poleg denarne kazni v višini 250 evrov dobil tudi 3 kazenske točke. Ministrstvo za infrastrukturo je predlog Agencije upoštevalo v predlogu zakonske novele, ki je trenutno v medresorskem usklajevanju. Ko bo sprememba zaživela v praksi, bo mogoče oceniti učinkovitost izvajanja določbe. Agencija za varnost prometa vse voznike še poziva: V prometu ne bodite na spletu, za volanom ne bodite za ekranom!