Na mrzel zimski dan smo izkoristili nedotaknjeno snežno-ledeno površino AMZS centra varne vožnje na Vranskem in v smučino pognali velikega cestnega terenca audija Q8. Iskali smo meje zmogljivosti mehanskega štirikolesnega pogona. Glavni izziv je bil popolno odpeljan snežni zavoj v nadzorovanem zdrsu.
Pri Motoreviji smo že večkrat poudarili, da zima s svojimi spremenljivimi voznimi razmerami ne pomeni zgolj nevarnosti, ampak tudi priložnosti za nadgradnjo vozniškega znanja. Narava je po novem letu z vdorom polarne zračne mase iz Sibirije poskrbela, da je AMZS center varne vožnje z videzom in količino oprijema pod kolesi spominjal na enega od testnih snežnih poligonov visoko v polarnem krogu. Izkoristili smo idealne razmere za snežni vozniški trening in preskus zmogljivosti avtomobila, katerega štirikolesni pogon velja za enega najbolj izpopolnjenih na svetu. Povsem iskreno pa priznamo, da smo tokrat resne zimske razmere v varnem okolju načrtno spremenili tudi v prvovrstne vozniške užitke. Zato je to zgodba za rubriko Doživetje.
Foto: Sneg je odličen medij za učenje spretnosti!
Zimo pod kolesi lahko voznik izkoristi za izostritev svojih čutil. Na snegu namreč avto zdrsne pri veliko nižji, bolj obvladljivi hitrosti. Voznik, ki pravočasno zazna spremembe v gibanju avtomobila stran od začrtane smeri, ima več časa za ustrezno natančne in uglajene reakcije reševanja oprijema oziroma izgube nadzora nad vozilom. Pri obvladovanju zahtevnih razmer je voznikov močan zaveznik štirikolesni pogon, kar so se lahko v lanski zimi prepričali tudi nekateri bralci Motorevije v Audijevi quattro delavnici zimskih doživetji, ki smo jo izpeljali na ledenem poligonu pod planiško velikanko. Tokrat je sicer epidemija preprečila tovrstno zimsko vozniško izobraževanje za člane AMZS, a hkrati poskrbela, da je tudi sneg v centru varne vožnje na Vranskem zaradi ukrepov ostal nedotaknjen. Svoje je k tokratnem doživetju dodala še narava, ki je k nam takoj po novem letu poslala polarni zrak iz Sibirije. Izredno lepa kulisa zasneženega poligona in odlične razmere so znova pokazale, kako dragocene so tovrstne snežne vaje za utrjevanje vozniških izkušenj. Zimsko doživetje z bralci in tudi programa varne vožnje na snegu zato ostaja med cilji, ki jih bomo poskušali uresničiti v okviru Motorevije oziroma dejavnosti AMZS centra varne vožnje na Vranskem naslednjo zimo.
Pri večini običajnih avtomobilov ESC ni mogoče v celoti izklopiti - večinoma lahko izklopite le sistem za preprečevanje zdrsa (pogonskih) koles, zato z običajnimi avtomobili tudi ni mogoče dlje časa drseti po snegu, saj ESC prepreči drsenje. Seveda pa tudi ESC ne zmore premagati fizikalnih zakonov in če se s preveliko hitrostjo pripeljete v ovinek, bo avto zdrsnil iz ovinka, a ob tem ESC zavre kolesa in vpliva na delovanje motorja - temu zmanjša njegovo zmogljivost.
Nova doba nov pristop - električni impulzi namesto zobnikov
Z elektrifikacijo pogonov in razvojem vse bolj zmogljivih digitalnih vmesnikov v avtomobilih, ki že omogočajo vklop določenih storitev in vozniških sistemov na daljavo, bodo določeni mehanski sklopi počasi postali zgodovina. Na trgu je vsako leto manj avtomobilov s klasičnim mehanskim štirikolesnim pogonom. Mehaniko stare šole s kardansko gredjo in mehanskimi diferencialnimi zaporami so začele nadomeščati nove tehnologije. V ospredje stopajo električni štirikolesni pogoni, pri katerih ni mehanske povezave med osema. Tudi če kolesa spredaj še vedno poganja motor z notranjim zgorevanjem, elektrika že prevzema pogon zadnjih koles. Zakaj? Ker je tak pogon enostavnejši, energijsko bolj učinkovit, ker ima manj gibljivih mehanskih delov in posledično manj izgub, pa tudi manjšo obrabo. Poleg tega posreduje oziroma deluje izključno na zahtevo. A dejstvo je, da električni štirikolesni pogon v najtežjih razmerah ne zmore zagotoviti zmogljivosti, enako natančne vodljivosti in robustnosti mehanske zasnove.
1000 kilometrov - ne glede na vreme
Audi Q8 ni poseben le zaradi svojega impozantnega videza, ki robustnejši cestno-terenski osnovi dodaja kupejevsko športno eleganco. Je avto, v katerem se križajo najboljše lastnosti izrazito različnih avtomobilov. Doživetje se začne, še preden avto spelje, ko odpreš vrata brez okvirjev stekel. V kabini Q8 odlično odigra Audijevo tehnicistično, progresivno in prestižno vlogo; izbrani materiali, odlična izdelava in brezhibna ergonomija so postavljeni v sodobno digitalno okolje. Velika zaslona morda zahtevata več privajanja in preveč dotikov, a se oddolžita s haptičnimi povratnimi informacijami pod prsti.
V Q8 se sedi kraljevsko visoko, kraljevsko pa je tudi počutje na vseh sedežih. Oznaka 50 TDI obljublja veliko in veliko da: 3-litrski šestvaljni (V6) TDI dizelski motor je pomemben del vozniške in uporabniške izkušnje. Oglaša se diskretno, odziva pa odločno. Kar 600 Nm navora in 210 kW moči preko 8-stopenjskega brezhibno delujočega samodejnega menjalnika potuje na vsa štiri kolesa. Avto je elegantno odziven, moč podaja uglajeno, a zelo suvereno.
Piko na i prvovrstni potovalni izkušnji postavlja podvozje s prilagodljivim zračnim vzmetenjem. Sistem Audi drive select z različnimi voznimi programi ponuja veliko uporabnosti: od brezkompromisnega avtocestnega udobja, značilnega za velike limuzine, do terenskega načina, v katerem se odmik od tal poveča za kar 9 cm.
Zobniki, ki sneg spreminjajo v užitek
Naravnost osupljiv je občutek za volanom, ko na strmem poledenelem klancu široke zimske pnevmatike brez nervoze, brez pretiranega spodrsavanja in z neverjetno lahkoto najdejo oprijem. Tudi ob povsem izklopljenem sistemu za nadzor zdrsa in stabilnosti mehanika avtomobilu zagotovi oprijem. Vozniku ni treba storiti nič drugega, kot pohoditi plin in speljati.
Tehnični dragulj quattra, vrh štiridesetih let razvoja, je kronski samozaporni diferencial. Ta navor med oba kolesna para deli v stalnem razmerju: 40 odstotkov spredaj in 60 odstotkov zadaj. Ob zdrsu mehanika bliskovito prilagodi razmerje prenosa navora, da na kolesi z več oprijema pride več vlečne sile. Na prednji kolesi lahko pošlje do 70 odstotkov navora, zadnji kolesi pa lahko dobita vse do 85 odstotkov pogonskega navora. Med fotografiranjem našega veleslaloma je bilo s prostim očesom mogoče zaznati spremembe v razmerju delitve navora in pravi užitek je bilo tudi ob robu ceste gledati, kako je Q8 zimo pod kolesi spreminjal v oblak ledenih kristalov. Quattro pogon je risal sledi, ki so spominjale na ledolomilca sredi zamrznjenega morja.
Vztrajaj in zaupaj!
V iskanju popolnega snežnega veleslalomskega zavoja mora voznik razumeti, da je štirikolesni pogon učinkovit le, če dobi ustrezno količino pogonske sile. To pomeni, da je treba vztrajati na plinu in avto usmerjati s pogonom, volan pa služi le za najbolj natančne popravke smeri. Tehnika nadzorovanega drsenja zahteva vajo in predvsem varno okolje, ki nudi dovolj prostora za popravljanje ali reševanje zaradi napak. Tega nikakor ne počnite na zasneženih parkiriščih.
Pravi zimski užitki na snegu tudi v audiju Q8 zahtevajo drugačen, bolj robusten pristop: nekajsekunden pritisk stikala za izklop ESC, vklop dinamičnega voznega programa in potisk ročice menjalnika v ročni način. Z nekaj vozniške odločnosti in z dovolj zasneženega prostora pod kolesi Q8 postane odličen veleslalomist. Dirkaško zna drseti skozi ovinke in presenetljivo dinamično menjati smer - brez odvečnega vrtenja volana, saj serijsko vgrajen progresivni volanski mehanizem pri večjih volanskih kotih postane prijetno neposreden. Kdor zna pravilno izkoriščati prenos teže, bo zasnežene ovinke odpeljal v popolnem snežnem zavoju z dirkaško natančnostjo in zanesljivostjo. Da 2,3 tone težak avto v rokah veščega voznika postane tako lahkotna in uživaška igrača, je verjetno največji kompliment za inženirje iz Ingolstadta!
So mehanskemu štirikolesnemu pogonu res šteti dnevi?
Celo pri Audiju, ki je svoje novo obdobje in velik del ugleda znamke zgradil z nenehnim razvojem mehanskega štirikolesnega pogona, ki ga je vgradil v več kot 11 milijonov avtomobilov, so v električnem modelu e-tron obrnili novo poglavje štirideset let trajajoče zgodbe quattro. V novem digitalnem svetu quattra trije električni motorji brez pomoči tehničnega dragulja - samozapornega kronskega sredinskega diferenciala - poganjajo vsa štiri kolesa. Kljub temu, da ima vsak kolesni par svoj pogon, zmore električni quattro delovati povezano in še hitreje prenašati ukaze povezane z delitvijo navora glede na razmere pod kolesi. Več o tem pišemo v rubriki tehnika, kjer smo pogledali pod pločevino najnovejšega audija e-trona GT. Mehanski quattro je ultimativen za vožnjo in zato poseben, ga pa znajo izkoristiti le poznavalci. Za večino običajnih voznikov so pomembne zmogljivosti pri oprijemu, ne pa toliko ultimativno izpeljan zavoj z mehanskim quattrom, kar sicer pomeni še vedno veliko užitkov, a enako zanesljivost. Za nostalgike pa bo mehanski quattro še vedno “zakon” in bo imel kultni status - tako kot tudi nekatere druge tehnične rešitve, ki pa so tudi že na smetišču zgodovine, na primer zračno hlajeni porsche 911.