Po vsem, kar smo videli in doživeli konec junija na sejmišču v Hannovru, je jasno, da je kultni Volkswagnov kombi bulli avto z eno od najbolj prepoznavnih subkultur na svetu. Festival avtomobilskega druženja, glasbe in tradicije je obiskalo kar 80.000 ljudi iz praktično vsega sveta. Le na vsakih 15 let pri Volkswagnu v čast eni svojih največjih ikon priredijo ljudsko zabavo. Letos so vsem sedmim generacijam svoje serije T namenili nič manj kot milijon kvadratnih metrov veliko festivalsko površino, ki je vključevala tudi kamp, zabaviščni park in velik oder, na katerem je bilo sedem koncertov glasbenih zvezd, nanj pa je podaljšano različico modela ID. buzz pripeljal filmski igralec Ewan McGregor.
V bogati zgodovini in izjemni modelski raznolikosti so pri VW naredili veliko izjemno uspešnih modelov, ki jih že več desetletij uspešno prodajajo po vsem svetu. A noben njihov model, vključno z legendarnima hroščem in golfom, ne vzbuja takšne pripadnosti kot serija T, ki je s svojo preprostostjo, praktičnostjo in dostopnostjo zaslovela že v šestdesetih letih prejšnjega stoletja.
Kako se je začelo? Briljanta ideja Nizozemca …
Nemalokrat v avtomobilski zgodovini so se največje ikone zgodile na najbolj preprost način. Razrušena povojna Evropa je nujno potrebovala učinkovito, dostopno in nezahtevno mobilnost. 23. aprila 1947 je nizozemski avtomobilski trgovec Ben Pon, zastopnik znamke, v svojo beležnico skiciral preprosto obliko dostavnika po meri mojstrov, tudi znanih nizozemskih cvetličarjev. V tistih nekaj črtah so pri Volkswagnu prepoznali briljantno zamisel, kako obliko povsem prilagoditi funkciji. Ponova skica je pomenila temelj, iz katerega je nastal kompaktni dostavnik, pri katerem so nizek bokser motor vgradili zadaj voznika, postavili nad prvo os in med osema dobili maksimalno velik in lahko dostopen tovorni prostor. Njegov preprosta briljantnost in ljudska dostopnost se je odražala tudi v ceni. Stal je 5850 nemških mark.
Slaba tri leta po tej skici je 8. marca 1950 na ceste zapeljal izvirnik VW T1 panel VAN. Vse ostalo je zgodba o uspehu, ki z vsemi različicami generacij traja še danes. Zanimivo pa je, da je Volkswagen šele po več kot pol stoletja obstoja serije T lahko dobil patentne pravice za ime Bulli. Šele od leta 2007 ga uradno lahko uporabljajo. Leta 1949 so izvrinku želeli dati ime Bulli, a je na patentnem uradu to ime že registriralo neko drugo podjetje. Zgodba je prišla v javnost in T1 je postal ljudski Bulli, še preden je Bulli bil uradno krščen.
Foto: Kamp kot časovni stroj: 6000 kombijev vseh generacij
Prav neverjetno, koliko odlično ohranjenih, obnovljenih in nadgrajenih modelov T1, T2, T3 … smo videli na prizorišču. Kamp s 6000 parkirnimi parcelami je bil mesece pred začetkom festivala razprodan v vsega dveh tednih. V kampu je izključno v svojih bullijih, caravellah, multivanih, californijah in drugih izvedenkah serije T ter najnovejših električnih ID. buzzih bivalo približno 13.000 lastnikov in ljubiteljev teh kombijev. Parkirišče je bilo časovni stroj in je odsevalo in odzvanjalo širino avtomobilske duše tega kultnega kombija.
V kampu smo srečevali hipije, glasbenike, gledališčnike in vse tiste, ki cenijo svobodo odprte ceste. Videli smo mlade družine, pa izkušene veterane, ki so v želji po spremembah začeli potovati v 60. in 70. letih in do danes še niso prišli na konec poti in doživetij. Osupljivo je tudi dejstvo, da ti stari kombiji vedno bolj pridobivajo na vrednosti, saj z njimi tudi vedno več mladih ljudi želi doživeti svet.
Neverjetno je, kako čudovito in iskreno lahko avtomobilska ikona poveže popolne neznance. Ljudje so se v kampu družili, si pomagali, sposojali opremo in nesebično delili nasvete oziroma izmenjavali izkušnje. Tako preprosto in hkrati tako čudovito je lahko avtomobilsko doživetje, četudi je avto star več kot pol stoletja.
Vsak ima svoj pečat in vsak ima svojo zgodbo
Ko smo prijazne neznance v baznem taboru ljudske mobilnosti spraševali, zakaj prav bulli, so bili odgovori sila podobni: “To ni samo avto, to je svoboda!” Hitro je bilo jasno, da Volkswagen leta 1950, ko je izdelal izvirni T1 (panel van), ni naredil le preprostega, zanesljivega in praktičnega kombija. Postavil je temelje skupnosti in kulturi, ki je skozi leta prerasla v kult. Ljudje po vsem svetu v tem avtu razmišljajo podobno in cenijo enake vrednote mobilnosti in odnosa do sveta. To na tak način ni uspelo nobenemu drugemu avtomobilu. Življenje na kolesih, pa čeprav samo teden ali dva na leto, ima pač svoj čar. Volkswagen california je na krilih tradicije in filozofije preprostega bivanja še vedno najbolje prodajan avtodom na svetu. Ključnik “vanlife” z več milijoni sledilcev je z neskončno množico čudovitih fotografij in zapisov na sodobnih družbenih omrežjih poskrbel še za dodaten pospešek popularnosti te Volkswagnove ikone. Zato pri bulliju leta niso omejitev, saj navdušuje stare in mlade. Poleg tega tudi tisti, ki jih ne zanima prvinskost starih modelov, neskončen lov za rezervnimi deli in draga obnova ali pa se ne želijo v poletni pripeki hladiti z odprtimi vetrobranskimi stekli, še vedno iščejo smisel bullija v najnovejših modelih californije in multivana T7 oziroma električnega ID. buzza. Ni važno, katerega voziš, važno je, da ga razumeš in v njem uživaš na svoj izviren način. To je bit bullija, so nam razlagali lastniki v kampu.
Foto: Globalno snidenje pod velikim odrom
V Hannover so se navdušenci serije T pripeljali iz vse Evrope. Najdaljšo, 2300 kilometrov dolgo pot je po cesti do letošnjega srečanja prevozil lastnik bullija s Sicilije. Najdaljšo pot do festivala je prepotoval udeleženec iz Nove Zelandije, ki je zaradi praznika avtomobilske ikone preletel 18.400 kilometrov. Bulli je doma praktično povsod, zato ne preseneča, da so tokrat našteli obiskovalce iz 48 različnih držav. Spomnimo tudi, da so v Braziliji T2 generacijo s posodobitvami izdelovali vse do leta 2013.
V uvodu opisano veličino ljudskega kapitala znamke naj podkrepimo z dejstvom, da so bili ljudje za originalno Volkswagnovo bulli majico ali pulover pripravljeni uro ali več stati v vrsti. Kako pomemben je tak festival z vidika posla in tehniške kulture, pove dejstvo, da je Volkswagen na njem postavil svojo garažo VW classic parts z originalnimi nadomestnimi deli za obnovo s kataloškimi številkami in celo s prerezom modela T3. Danes je obnova predvsem prvih treh generacij velik posel. Nič nenavadnega ni, če obnova stane tudi več kot 100 evrskih tisočakov, so nam povedali Volkswagnovi strokovnjaki.
Poleg VW salona nadomestnih delov je bilo ljubiteljem na voljo še velikansko sejmišče z različnimi ponudniki rabljenih in obnovljenih nadomestnih delov za vse generacije serije T. Tam si lahko dobil tudi različne komponente za najrazličnejše predelave: od najbolj osnovnih bivalnih nadgradenj pa vse do ekspedicijske opreme za najtežja overland potovanja preko celin.
Razstava ohranjenih tovarniških klasikov in posebnih izvedenk je bila prava paša za oči, saj so ob pomoči VW muzeja predstavili kar 70 modelov in različic, ki skupaj še nikoli niso stali na enem prizorišču. Med njimi so bili tudi takšni, ki so bili narejeni v zelo omejenih serijah. Denimo prva california, pa T3 s Porschejevim motorjem; če bi vam želeli predstaviti vse, bi potrebovali vsaj 20 strani Motorevije več. Izbrali smo tri najbolj posebne po naše okusu, ki jih verjetno še niste videli na cesti. Izjemno festivalsko vzdušje si lahko pogledate v videu na Instagram profilu Motorevije.
Posebni trije
1968 - VW T1 half-track fox: polgoseničar oziroma smučarski bulli je nastal iz povsem običajnega T1, ki so ga izdelali v Hannovru in poslali k trgovcu v Avstrijo. Tam pa ga je ob pomoči Volkswagnovega izkušenega mehanika predelal Kurt Kretzner, menda navdušen smučar. Dobil je štiri osi, na zadnjih dveh pa še gosenice po vzoru teptalca in postal specialist za strme zasnežene alpske ceste. Za polkrožni obrat mu je zadostovalo le 6 m prostora. Predelani so bili le trije, Volkswagen pa je rešil, odkupil in obnovil le enega. Polgoseničar je zmogel 40 km/h, poganjal ga je serijski 1,4-litrski bokser motor z 31 kW. |
1977 - Električni VW T2 elektro-transporter: prvi električni transporter, ki je z 850 kilogramskim akumulatorskim sklopom zmogljivosti 21,6 kWh prevozil od 50 do 80 km. Poganjal ga je električni motor s 17 kW in 160 Nm navora. Zmogel je največ 71 km/h. Akumulatorski sklop naj bi omogočal 1500 polnilnih ciklov. |
1983 - VW T3 kot porsche B32: med leti 1983 in 1985 so izdelali le 15 Porschejevih T3 transporterjev, ki jih je poganjal 6-valjni bokser motor s prostornino 3164 cm3 in 170 kW največje moči. Porsche med transporterji je lahko peljal s hitrostjo 185 km/h, imel je prilagojeno podvozje in veliko zmogljivejše športne zavore. T3 za sladokusce je stal 160.000 nemških mark. |
Zvezdnik Vojne zvezd: “Prvega volkswagna sem imel pri šestnajstih!”
Seveda pa se danes pri Volkswagnu še kako zavedajo moči “ljudske” skupnosti, ki se je zgradila okoli modelov serije T. Zato so bullija na novo zgradili tudi na svoji prilagodljivi električni platformi MEB in za evropsko premiero podaljšane različice električnega ID. buzza s 25 cm daljšo medosno razdalo izbrali prav veliki festivalski oder v Hannovru. Skoraj pet metrov dolgega buzza (496,2 cm) pa je na oder pred številne ljubitelje znamke pripeljal filmski zvezdnik sage Vojne zvezd Ewan McGregor. Škotski igralec je seveda požel navdušen aplavz, ko je množici pod odrom zaupal svojo osebno avtomobilsko zgodbo, v kateri je glavno vlogo odigral VW hrošč iz sedemdesetih let, ki je bil prvi avto slavnega Škota.
Električna samba z največjo stekleno streho v zgodovini Volkswagna
Podaljšanega ID. buzza pa so na ogled potencialnim kupcem v paviljonu razstavil ob legendarnem in čudovito obnovljenem samba busu iz petdesetih oziroma šestdesetih let s kar 23 okni v karoseriji. S tem so Volkswagnovi strategi spretno poudarili vse prednosti nove arhitekture, ki na sodoben način povzema tradicijo slavnega bulija. Ta neverjetni potencial ikone smo opazili tudi na testu najnovejšega električnega ID. buzza ko so k nam pristopali ljudje in v jih v resnici ni zanimala ne cena ne doseg, ampak stik z avtom.
Podaljšani buzz tako ponuja 7 sedežev v treh vrstah in kar do 2469 litrov prostora za prtljago. Novinec seveda nima toliko oken kot samba bus, ima pa največje stekleno strešno okno, kar so jih kadarkoli izdelali oziroma vgradili pri Volkswagnu. Panoramska streha meri več kot 1,5 kvadratna metra in ima elektronsko funkcijo spreminjana prosojnosti na dotik. O tej tehnologijo tem smo pisali že po prvih kilometrih za volanom novega ID.7, iz katerega je podaljšani ID. buzz dobil tudi novo generacijo električnega motorja z 210 kW moči. Daljša karoserija prinaša tudi več prostora za zmogljivejši akumulatorski sklop (85 kWh). Prihodnje leto pa bo na voljo še različica GTX z dvema motorjema, štirikolesnim pogonom in 250 kilovati konične sistemske moči. To bo najhitrejši serijski buzz, ki bo do hitrosti 10 km/h pospešil v 64 sekunde in za seboj lahko vlekel 1,8 t težko prikolico.
Pri Volkswagnu so seveda na festivalu ponudili tudi mobilni bazni tabor v tovarniških izvedbah bivalnih nadgradenj na multivanu, crafterju in caddyju. Modeli california bodo kmalu dobili tudi nadaljevanje na sedmi generaciji multivana in na električnem modelu ID. buzz, ki v podaljšani različici ponuja dovolj prostora za popotniško bivanje na kolesih. Kot zaislni bivak, pa celo v krajši različici že ponuja spodobno nočitev za dva, kar smo preskusili tudi v našem testu.