Zima je tisti letni čas, v katerem je treba še dosledneje skrbeti za avtomobilsko čistočo. Pri trdovratni umazaniji delo močno olajšajo visokotlačni čistilniki, a treba jih je znati pravilno uporabljati, da prha s 180 bari zaleta ne poškoduje laka ali senzorjev varnostnih sistemov. Obiskali smo strokovnjake v Kärcher centru Ljubljana in skupaj oprali avto.
Jeseni in pozimi je na cestah zaradi padavin, naplavin, odpadajočega listja in zimskega posipa za preprečevanje poledice bistveno več umazanije, ki na avtomobilu ob nedoslednem vzdrževanju pusti posledice, ki posredno in neposredno lahko vplivajo tudi na varnost. Umazani žarometi slabše osvetljujejo cesto, orošena neočiščena stekla zmanjšujejo vidno polje voznika, debela plast umazanije oziroma snega na radarskem tipalu ali kameri lahko tudi povsem onemogoči aktivno pomoč sistemov za preprečevanje naleta. Kljub korozijsko izdatno zaščitenim sodobnim karoserijam avtomobili tudi še vedno niso povsem imuni na skritega sovražnika - rjo. Zaradi velikih temperaturnih razlik in vpliva padavin, ki jih prinaša zima, ni garancije, da bo pocinkana pločevina brez ustreznega vzdrževanja in nege zdržala obljubljeno dobo. Zimska umazanija pozimi na karoseriji zaradi mikromehanskih poškodb peska in kemične reakcije soli pusti sledi, ki postanejo vstopne točke oksidacije. Rja na izpostavljenih delih lahko premaga tovarniško zaščito in utrudi materiale, kar neposredno vpliva na varnost. Strokovnjaki opozarjajo, da se pozimi na podvozju lahko nabere tudi več kilogramov umazanije, kar neposredno lahko vpliva celo na vodljivosti vozila in večjo porabo goriva.
Pri Kärcherju so nam vpliv nečistoč na vožnjo opisali na zelo slikovit način: “Si predstavljate, kako bi tekli, če bi imeli na vsakem kolku dodatnih 5 kilogramov?” V novem Kärcher centru v Ljubljani prikimavajo priporočilu, da je treba avto pozimi in v slabem vremenu oprati vsak teden.
Čiščenje pod visokim tlakom je prednost, a …
Kot pravijo pri enem največjih in najbolj priznanih izdelovalcev visokotlačnih čistilnikov za pranje, je treba močan vodni curek v boju z umazanijo uporabljati pametno, da ne pride do poškodb površine in tudi naprave za čiščenje. Cristian Baranašič iz Kärcherja opozarja, da moči vode pod visokim tlakom ne gre podcenjevati in pri tem najprej izpostavi številna tipala, ki se na novih avtomobilih nahajajo tudi na zunanjih površinah:
Visokotlačni čistilniki zelo olajšajo pranje avtomobila, moramo pa paziti, da vodnega toka pod najvišjim tlakom ne usmerjamo neposredno na parkirna tipala, radarska tipala in zunanje kamere za nadzor okolice pri parkiranju, saj lahko pride do poškodb.
Cristian svetuje, da si pri čiščenju izpostavljenih elektronskih naprav lastniki pomagajo s prilagojenimi nastavki različnih krtač in predvsem pri spiranju uporabijo najnižji tlak.
Vsaj 30 centimetrov razdalje
Pri čiščenju lakiranih karoserijskih površin z visokotlačnim čistilnikom Cristian Baranašič opozarja na primerno razdaljo, da vodni tok še učinkovito spira trdovratnejše nečistoče, hkrati pa ne poškoduje površine: “Pri avtomobilu je vedno treba paziti, da čistimo oziroma spiramo s pravilne razdalje. Razdalja je odvisna od moči naprave oziroma nastavljenega tlaka. Čistilno šobo vedno držimo od 30 do 60 centimetrov stran od lakiranih površin.” Svetuje, da pri močno umazanem avtomobilu vedno uporabite tudi primerno čistilo, ki ga z nižjim tlakom nabrizgate po avtomobilu in nekaj časa pustite, da učinkovine načnejo umazanijo. Pri najtrdovratnejših madežih je še vedno treba uporabiti tudi roke oziroma ustrezno gobo ali krtačo. “Nikakor ne priporočam, da iz razdalje od enega do pet centimetrov vodni tok pod visokim tlakom usmerjate točkovno na nek madež,” pravi Cristian in doda, da je takrat bolje odložiti pištolo, madež podrgniti z ustrezno krpo in nato izprati z visokim tlakom.
Neupoštevanje navodil okrepi učinke letečega kamenja in peska izpod koles
Cristian nas je opozoril še na pomen izbora ustrezne šobe na visokotlačnem čistilniku:
Glede na to, da sodobni visokotlačni čistilniki ponujajo zares visoke tlake od 20 do 180 barov pri sistemih za hišno uporabo oziroma celo do 300 barov pri profesionalnih sistemih, je zelo pomemben pravilen izbor šobe pri čiščenju različnih površin. Najmočnejša, tako imenovana rotor oziroma rotacijska šoba, je namenjena pranju talnih površin in robustnih podvozij ali koles delovnih strojev ter kmetijske mehanizacije, na lakiranih površinah avtomobilske karoserije pa s tako šobo lahko naredite precej škode.
Čist avto premaknite in se šele nato lotite spiranja dvorišča
Pri tem opozori, da veliko ljudi naredi napako, ko s pralno pištolo ob ali izpod avtomobila že med pranjem sproti spira tudi nesnago iz tal proti odtoku na dvorišču. Močan curek vode seveda znova dvigne umazanijo in drobne kamenčke, ki na platiščih in pragovih povzročijo mikro poškodbe laka, s tem pa soli oziroma vodi odprejo pot za razvoj rje. Pri pranju z visokotlačnim čistilnikom uporabljate le čistilna sredstva, ki jih predpisuje izdelovalec, saj imajo ustrezne fizikalno-kemične lastnosti, da ne poškodujejo šob ali pranih površin in ustrezno učinkujejo na nečistoče.
Pravilno pranje avtomobila
1. Avto vedno čistite od strehe proti kolesom oziroma podvozju, |
2. najprej s sploščenim curkom (flat jet šoba) izperite večje nečistoče - ostanke blata, zasušene sledi zimskega posipa: natrijevega, magnezijevega ali kalcijevega klorida, |
3. preklopite na šobo in celo površino avtomobila operite z mešanico vode in čistila pod nižjim tlakom, |
4. z visokotlačno šobo iz ustrezne razdalje temeljito sperite čistilo in ostanke nečistoč, |
5. z ustrezno krpo najprej obrišite stekla in nato ostale karoserijske dele. |
Shranjevanje visokotlačnega čistilnika: spustite tlak iz cevi
Pri Kärcherju opozarjajo, da pravilna uporaba visokotlačnega čistilnika zmanjšuje tudi obrabo oziroma podaljšuje življenjsko dobo naprave. Tudi pri napravah za domačo uporabo so vse črpalke narejene iz kakovostnega aluminija, a je kljub temu pomembno, da pred vklopom črpalke najprej vzpostavimo vodni tok skozi napravo. Črpalka zaradi hlajenja nikoli ne sme obratovati na suho. Pred vklopom črpalke na ročaj namestite ustrezno šobo ali krtačo ter skozi cel sistem spustite vodo. Pri pranju priporočajo, da v celoti razvijete visokotlačno cev. Še bolj pomembno je, da po izklopu naprave vedno izpraznite cevi ter iz nastavka s šobo iztočite vodo.
Foto: uporaba visokotlačne prhe