Na testnih vožnjah smo sodelavci Motorevije letos kar dvakrat doživeli poškodbo vetrobranskega stekla, po kateri je bilo treba zamenjati steklo. Po odgovore o vzrokih za poškodbe in predvsem nasvete, kako preprečiti večjo škodo oziroma kako ravnati ob poškodbi avtomobilskih stekel, smo odšli v podjetje Carglass, kjer bodo v letošnjem letu v Sloveniji popravili kar okoli 22 tisoč avtomobilskih stekel. Razkrili so nam neprijetno dejstvo - steklenih površin na avtomobilih je vse več, stekla pa so vse tanjša!
Carglass je pri nas največji ponudnik specializiranih servisnih storitev za menjavo oziroma popravilo avtomobilskih stekel, ki ima močno mednarodno tehnološko in podatkovno zaledje za svoje storitve. Ker popravijo največ stekel na različnih vozilih, imajo tudi veliko zanimivih podatkov. Uroš Knez, vodja marketinga in skrbnik ključnih kupcev, nam je ob obisku delavnice v Ljubljani postregel z zanimivo slovensko statistiko avtomobilskih stekel: “Praktično vsakih pet minut v enem izmed naših štirinajstih centrov po Sloveniji serviserji začnejo z delom na vozilu. V povprečju se slovenskemu vozniku v desetih do petnajstih letih zgodi vsaj en škodni primer na steklih. Na leto se torej približno petim odstotkom slovenskih voznikov poškoduje steklo na njihovih avtih, kar pomeni, da je v Sloveniji na leto od 65.000 do 70.000 škodnih primerov na steklih. Pri nas opravimo približno 22 tisoč servisnih posegov na steklih, med temi pa je približno 30 odstotkov takih, pri katerih moramo ponovno umeriti delovanje varnostno-asistenčnih sistemov. Škodna pogostost po znamkah sovpada s številom največkrat registriranih modelov avtov pri nas. Na cesti je še vedno največ cliov in podobno je v naših delavnicah. Tisti, ki jih je na cestah največ, tudi največkrat pridejo na naš servis.” Glede zahtevnosti menjave stekel serviserji izpostavljajo Hondo in ostale japonske izdelovalce, pri katerih je menjava stekel tehnološko zahtevnejša. Pravijo, da je na Hondinih modelih težje zamenjati steklo, kot denimo na mercedesu razreda S. Uroš še pove, da na leto zamenjajo tudi približno trideset velikih panoramskih steklenih streh. V 90 odstotkih strošek popravila krijejo zavarovalnice. 15 odstotkov stekel popravijo ali zamenjajo na terenu s svojo mobilno enoto. Gre predvsem za popravilo gradbenih strojev, traktorjev, tovornjakov …
Avtomobili imajo vse večje steklene površine, a tanjša stekla
Pri Carglassu poudarjajo, da je bilo treba pred dvajsetimi leti za en avtomobilski model zagotoviti 4 do 5 različnih stekel, danes pa je število različnih kombinacij stekel za posamezen model poskočilo na dvajset ali celo trideset. V zadnjih desetih letih so se z razmahom novih oblikovnih pristopov in novih prilagodljivih karoserijskih platform na novejših modelih kar za okoli 20 do 30 odstotkov povečale steklene površine. A Uroš Knez poudarja, da stekla niso bolj ranljiva le zaradi rasti karoserijske površine, ki jo pokrivajo: “Več poškodb ne prinese zgolj povečanje steklenih površin, ampak tudi dejstvo, da so nova stekla okoli 20 odstotkov tanjša, kot so bila nekoč. V zadnjih letih zato raste število poškodb in njihov obseg. Izdelovalci vozil so naklonjeni optimizaciji in stroškovni učinkovitosti, zato so ob porastu steklenih površin preprosto stanjšali vgrajena stekla do točke, ko še zagotavljajo ustrezno trdnost. S tem seveda tudi na račun stekel zmanjšujejo težo avtomobilov. Vetrobransko steklo še vedno zagotavlja kar do 34 odstotkov karoserijske trdnosti vozila. Lahko si zamislite, kako bi bila videti vožnja brez vgrajenega vetrobranskega stekla - ne le glede zaščite pred vetrom oziroma vremenom, ampak tudi glede zvijanja karoserije.”
Več poškodb zaradi vremena: večje težave kot toča povzročajo ekstremne temperature
Tudi vse bolj ekstremni vremenski pojavi povečujejo možnost poškodbe stekel. Strokovnjaki pri Carglassu pri tem ne izpostavljajo samo neviht s točo večjega premera ali vpliv orkanskih vetrov, ki lomijo drevje in razkrivajo strehe ter tako poškodujejo tudi avtomobilska stekla; vse več poškodb beležijo tudi zaradi vročinskih valov ali posamičnih vdorov polarnega zraka. Uroš Knez pojasnjuje: “Pri ekstremnih temperaturnih nihanjih, na katere se vozniki odzivajo s čim hitrejšim hlajenjem ali ogrevanjem kabine s klimatsko napravo, lahko že najmanjša poškodba stekla zaradi raztezanja ali krčenja povzroči večjo razpoko, zaradi katere je treba steklo zamenjati. Pri nas je na leto že okoli 10 odstotkov stekel poškodovanih zaradi vremenskih vplivov.”
Stekla pogosto poškoduje tudi neustrezna varnostna razdalja
Vsak kamenček izpod koles seveda ne predstavlja tveganja za vetrobransko steklo. Pri Carglassu voznikom svetujejo, da tveganje za močan zadetek lahko zmanjšajo tudi z varno vožnjo. Uroš Knez izpostavlja pomen hitrosti in ustrezne varnostne razdalje:
Več možnosti za poškodbe tudi pri manjših kamenčkih izpod koles povečuje višja hitrost. Precej stekel se poškoduje tudi zaradi neustrezne varnostne razdalje. Na večjo ali manjšo možnost nastanka poškodbe vpliva tudi naklon vetrobranskega stekla. Bolj kot je naklon pokončen, več je možnosti, da bo steklo ob zadetku kamenčka počilo. Zato so tudi bolj na udaru cestni terenci, še bolj pa dostavniki, tovornjaki in avtobusi.
Usodo poškodovanega stekla določa površina kovanca za dva evra
Steklo pri Carglassu zamenjajo v uri do največ 2,5 ure. Veliko časa zahteva postopek ponovnega umerjanja asistenčnih sistemov, popravilo stekla pa traja le od 20 do 30 minut. Mejo med menjavo in popravilom stekla določa velikost poškodbe. Steklo, ki ima poškodbo v velikosti kovanca za dva evra (vključujoč vse krake mikro razpok), je še mogoče popraviti, če se poškodba ne nahaja v osrednjem delu vidnega polja voznika, ki v površini celotnega stekla zavzema približno površino velikosti A4 formata.
Dejan Horvat, tehnični vodja pri Carglassu Slovenija, pojasnjuje: “Na neposredni površini vidnega polja voznika odsvetujemo popravila poškodb in svetujemo zamenjavo stekla. Drugo kritično mesto, kjer ne smemo popravljati poškodb, so površine, ki neposredno pokrivajo kamere in druge senzorje aktivnih varnostnih pripomočkov. Če kamenček prileti tja in povzroči poškodbo, je treba zamenjati celo steklo. Popravilo poškodbe steklu povrne 100-odstotno trdnost. Mesto popravila z aplikacijo posebne smole, ki kristalizira in postane enako prosojna ter enake barve kot steklo, je praktično nevidno. Le neposredno na mestu poškodbe je videti malce odstopanja, kot bi bila na steklu posušena kapljica vode. A to je tako neopazno, da 99 odstotkov lastnikov po opravljenem popravilu ne zna več pokazati točnega mesta poškodbe. Ključna prednost popravila je poleg časovnega in ekološkega vidika tudi dejstvo, da ni nobenega posega v ponovno nastavljanje varnostnih sistemov. Ker imamo pri Carglassu tudi vse ustrezne certifikate kakovosti tako za vgrajena stekla kot tudi za izvedbo del, popravilo stekla pri nas ne pomeni izgubo tovarniške garancije zaradi nepooblaščenega posega v karoserijske dele. Za vse opravljene storitve - popravilo ali menjavo stekla - še dodatno jamčimo z neomejeno garancijo za opravljeno storitev,” pravi Horvat.
Tehnični vodja tudi poudari, da voznike vedno opozarjajo, naj pri menjavi stekel izberejo ponudnika, ki jim poleg nadomestnih stekel s predpisano in s certifikati potrjeno kakovostjo vgradnje na ravni originalnih delov v 100-odstotni meri zagotavlja predvsem celovito in strokovno ponastavitev oziroma umeritev optičnih naprav aktivnih varnostnih sistemov. “To je izjemno pomembno, saj pri varnosti ne sme biti nikakršnih bližnjic, saj so posledice morebitne nestrokovnosti lahko katastrofalne,” opozarja Horvat.
Dlje časa, ko mine od poškodbe večje je tveganje
Tudi najmočnejše vetrobransko steklo na poškodovanem mestu izgubi kar 70 odstotkov trdnosti. Dejan Horvat zato poudarja, da čim prej po poškodbi vozniki pridejo na popravilo stekla, saj taka majhna poškodba zaradi tresljajev s ceste ali pa vremenskih vplivov lahko zelo hitro povzroči nadaljnje pokanje stekla. Ko se zgodi večja razpoka, pa je celotno steklo potrebno zamenjati.
“Vetrobransko steklo je najbolj napeto v neposredni meji s karoserijo. To pomeni, da zadetek kamenčka v 10-centimetrski pas okoli okvirja stekla po vsej verjetnosti pomeni zelo hitro povečanje poškodbe oziroma nadaljnje pokanje stekla,” še pojasni Horvat in svetuje, da na v območju poškodbe od znotraj vozniki nikar ne pritiskajo na poškodovano mesto in tako preverjajo, ali steklo še ohranja trdoto. To početje hitro poslabša stanje.
Pri ponovnih nastavitvah varnostno-asistenčnih sistemov težave lahko povzročajo karoserijske predelave
Pri nastavitvah oziroma ponovnem umerjanju kamer in drugih senzorjev aktivnih varnostnih vozniških pomočnikov v Carglassu sodelujejo s tremi različnimi organizacijami, ki jim zagotavljajo vso potrebno tehnološko oziroma podatkovno podporo. Za najnovejša in tehnološko najbolj kompleksne avtomobile pa uporabljajo spletno rešitev iz ZDA. Avto tako preko neposredne spletne povezave povežejo z bazo tovarniških nastavitev in preko interneta dobijo protokole za ponovno kalibracijo. Uroš Knez, da morebitne neustrezne predelave avtomobilov lahko pri menjavi stekel povzročijo težave: “Smo pa v letošnjem letu imeli nekaj posamičnih primerov predelanih avtomobilov, ki jih zaradi spremenjenih višin podvozji in dodelav na karoseriji, ki so odstopale od tovarniških meril pa nismo mogli izvesti ustrezne umeritve varnostnih sistemov, ker bi potrebovali popolnoma izvenserijske oziroma zelo drugačne nastavitve opreme. Sicer pa v kar 99-odstotkih vseh serijskih avtomobilov v naših centrih lahko zagotovimo nastavitev asistenčnih sistemov po predpisanih tovarniških nastavitvah znamk.”
Pri določenih znamkah se že srečujejo z dodatnimi stroški pridobivanja servisnih podatkov
Dejan Horvat, tehnični vodja na Carglass Slovenija nam pojasni kako poteka ponovna nastavitev varnostno-asistenčnih sistemov in ob tem že izpostavi, da se že srečujejo tudi s prvimi težavami pridobivanja servisnih podatkov za izvedbo umeritvenih protokolov od avtomobilskih izdelovalcev, na kar opozarjamo tudi v AMZS in v ostalih evropskih avtomobilskih klubih.
“Pri umerjanju aktivnih varnostnih pripomočkov ob zamenjavi stekel glede na protokole posameznih izdelovalcev vozil izvajamo statično ali dinamično kalibracijo kamer oziroma pri nekaterih modeli protokol zahteva tudi kombinacijo obeh. Statično umerjanje izvajamo v delavnici, ki mora biti pravilno osvetljena. Pri tem pa uporabljamo posebno odbojno napravo postavljeno pred vozilom in napravo, ki jo povežemo z nadzorno enoto vozila in na njej sledimo napotkom protokola in potrjujemo posamezne stopnje postopka. Dinamična nastavitev varnostnih sistemov pa se izvaja med vožnjo v prometu s priklopljeno servisno napravo. Voznik vozi, operater pa na zaslonu naprave sledi navodilom protokola. Razmerje med popravili, ki zahtevajo statično ali dinamično nastavitev pa znaša 64:36 v korist statične umeritve. Znamke, ki najpogosteje zahtevajo postopek dinamične kalibracije varnostnih sistemov so: BMW, Ford, Volvo in Peugeot. Oba postopka pa sta ponavadi predpisan za varnostno najnaprednejše avtomobile kot so denimo mercedesi razreda E in S, pa tudi določeni modeli Renaulta. Več kot zmorejo in zna vozniku pomagati avto, bolj zahteven je postopek ponovne nastavitve varnostnih naprav. Nekatere najnovejše in manj pogosti avtomobile ki pa za dostop do podatkov računalnika zahtevajo dodatno plačilo pa moramo nastaviti s pomočjo neposredne spletne povezave s ponudnikom storitve v ZDA. Upamo, da delež teh modelov ne bo rasel, saj je taka nastavitev tudi držaja. Približno 4 odstotke ponovnih umerite varnostnih kamer moramo za doplačilo narediti preko takega spletnega protokola. To največkrat zahtevajo določeni modeli Nissana pa tudi Renaulta,” pove izkušeni tehnični vodja na ljubljanski poslovni enoti Carglassa.