Nasvet: Ko pametni ključ izgubi pamet …

Nasveti

Izguba ali okvara brezstičnega avtomobilskega ključa je lahko zelo draga


V analognem avtomobilskem svetu je bilo res treba vsa vrata odkleniti s ključem, a mehanskemu ključu ni nikoli zmanjkalo elektrike, ob izgubi pa so v vsaki ključavničarski delavnici znali narediti duplikat. Daljinsko centralno zaklepanje je prineslo uporabniško revolucijo, ki še vedno traja. Danes so z avtomobilskih vrat skoraj izginile ključavnice, saj se z brezstičnim ključem v žepu avto odpre na dotik ali celo brez dotika. Je pa pametni ključ poleg udobja in varnosti prinesel tudi več skrbi; ob okvari sistema ali izgube elektronskega ključa so lahko stroški zelo visoki …

Oglas
Oglas

Čeprav pri Motoreviji na leto preskusimo tudi več kot sto različnih novih avtomobilov, se skorajda več ne spomnimo, kdaj smo avtomobilska vrata odprli s ključem v ključavnici. Danes skoraj ni več novega avtomobila, ki vsaj v dodatni opremi ne bi ponujal brezstičnega pametnega ključa, ki ga vozniku tudi za zagon motorja ni treba več vzeti iz žepa ali torbice. Avtomobilska pamet je že tako napredovala, da avto voznika tudi pri že zagnanem motorju opozori, da pametnega ključa ne vidi oziroma ne zazna v notranjosti. Ob prvih sistemih se je dogajalo, da je voznik zagnal vozilo, potem pa nehote iz vozila odnesel brezstični ključ - na cilju pa ostal brez možnosti povratka. 

Menjava baterije v ohišju pametnega ključa najceneje in najhitreje odpravljena težava, ki jo za manj kot deset evrov lahko v večini primerov odpravi tudi lastnik sam.

Pametni ključ potrebuje lasten vir energije

“Najpogostejša težava pametnega ključa je izpraznjena baterija, ki zagotavlja energijo za komunikacijo z vozilom. Če se to zgodi, bo voznik najprej res začudeno pogledal, ker avta ne bo hotel odpreti na dotik, a zaradi izpraznjene baterije vendarle ne bo ostal pred vrati svojega avtomobila,” pojasni Jurij Kočar, vodja AMZS asistenčnega centra. Kočar poudari, da je menjava baterije v ohišju pametnega ključa najceneje in najhitreje odpravljena težava, ki jo za manj kot deset evrov lahko v večini primerov odpravi tudi lastnik. Ko se to zgodi, smo v avto primorani vstopiti po starem, na analogni način, z uporabo mehanskega stika - s ključem v ključavnici. “Vsak pametni ključ mora omogočiti tudi mehansko odpiranje vozila. Številni brezstični ključi imajo kar v ohišju integriran mehanski del ključa, s katerim lahko odpremo avtomobil. Ključavnica je pri številnih novih avtomobilih skrita pod plastičnim pokrovom na kljuki vrat. Zato vedno svetujemo voznikom, da pri novem ali pa novem rabljenem avtomobilu vedno preberejo navodila za uporabo. Vsaj tista ključna poglavja, kjer so opisani postopki ob različnih okvarah,” pojasni Jurij Kočar. 

S fizičnim stikom ključa vzpostavimo avtorizacijo ali celo indukcijsko napajanje ključa, da avto prepozna signal in dovoli zagon motorja.

Kako zagnati motor z neodzivnim pametnim ključem?

Ob najpogostejši težavi pri brezstičnih ključih - izpraznjeni bateriji - mora biti ključ na točno določenem mestu, da bo voznik lahko zagnal motor. Juri Kočar pojasnjuje: “Odklepanje in zaklepanje avtomobila je popolnoma ločeno od sistema zagona avtomobila, ki je še dodatno elektronsko zaščiten proti kraji oziroma nepooblaščenemu zagonu motorja. Če se ključ zaradi izgube napajanja ne odzove na digitalni klic avtomobila, ki preverja istovetnost oziroma avtorizira zagon, ima vsak avto največkrat v neposredni bližini stikala za zagon motorja tudi označeno mesto, kjer s fizičnim stikom ključa vzpostavimo avtorizacijo ali celo indukcijsko napajanje ključa, da avto prepozna signal in dovoli zagon motorja.”

Pametni ključ in avto ne smeta spati skupaj

Aktivna komunikacija med pametnimi ključem in avtomobilom lahko povzroči težave, če poteka takrat, ko je avto parkiran. Pri avtih nekaterih znamk se je zgodilo, da je pametni ključ zaradi nepravilne hrambe izpraznil zagonski akumulator. Voznik je ob prihodu v domačo garažo ključe pustil na polici tik ob avtomobilu, kar je povzročilo, da je tudi po izklopu motorja avto ostal v pripravljenosti za ponoven zagon, saj je zaradi neposredne bližine pametnega ključa celotno informacijsko omrežje ohranilo aktivno komunikacijo s ključem odloženim manj kot 1,5 metra od avtomobila. Centralna nadzorna enota pri določenih sistemih ni dovolila stanje spanja (sleep mode), kar je povzročilo prekomerno porabo energije v zagonskem akumulatorju.  

Avtomobilska pamet je že tako napredovala, da avto voznika tudi pri že zagnanem motorju opozori, da pametnega ključa ne vidi oziroma ne zazna v notranjosti.

Draga izguba ključev: stroški lahko presežejo 1000 evrov

Večje težave in tudi večje stroške običajno predstavlja izguba ali kraja pametnega ključa. Pri mehanskih ključih je bilo to hitro rešeno na stružnici z rezervnim ključem, danes pa so stroški lahko zelo visoki, saj gre za izgubo kompleksne elektronske naprave. Zato tudi številne zavarovalnice pri kasko zavarovanju ponujajo dodatne pakete za kritje stroškov ob izgubi ključa. Vodja AMZS asistenčnega centra opozarja, da je izdelava duplikata pametnega ključa resen servisni poseg, ki lahko zahteva tudi več ur dela in ustrezno opremo ter dovoljenja: “Danes je zaradi ločenih sistemov odklepanja avtomobila in zagona motorjev, ki imajo zaradi varnostne zaščite veliko kompleksnejše tehnologije kodiranja, treba veliko več znanja in opreme za uparjanje nadomestnega pametnega ključa z avtomobilom. To pomeni, da je pri izgubi nov ključ mogoče naročiti le pri izdelovalcu oziroma pooblaščenem serviserju, saj je večina protokolov kodiranja le v pristojnosti izdelovalcev. Več zaščite proti neavtoriziranemu dostopu v avto pomeni tudi več dela na servisu, ko gre kaj narobe. Seveda mora lastnik avtomobila ob naročilu novega ključa priložiti ustrezna dokazila o lastništvu, saj brez njih novega ključa sploh ni mogoče dobiti. Šele, ko so izpolnjeni vsi varnostni pogoji naročila nadomestnega ključa, se lahko naroči ustrezen predkodiran duplikat, ki kot ključ oziroma kartica predstavlja osnovo, na kateri se preko ustreznih elektronskih orodij, ki so povezana s tovarniškimi strežniki, opravi podatkovno kodirano uparitev za komunikacijo s točno določenim avtomobilom”.

Pametni ključi še vedno omogočajo tudi mehansko odpiranje s "skritima" ključem in ključavnico.


Cene popravil oziroma menjav pametnih ključev so zelo odvisne od napake oziroma varnostne zaščite različnih izdelovalcev. Kočar opozarja, da trenutno dodatno težavo očitno predstavlja še pomanjkanje polprevodnikov, saj je nedavno dobil informacijo o nenavadno dolgi dobavi pametnih kartic pri izdelovalcu (Renault op. p.), ki je med prvimi na trgu ponujal kartico za brezstično odklepanje in zagon motorja: “Je pa pri tem izdelovalcu cena zamenjave pametnega ključa razmeroma dostopna in se giblje okoli 200 evrov.” Na drugi strani Kočar izpostavlja, da popravilo oziroma naročilo novega pametnega ključa pri avtomobilih visokega razreda, ki med drugim lahko omogoča tudi premik vozila na daljavo ali zagon motorja oziroma klime zunaj avtomobila, lahko stane krepko prek 1000 evrov.

Mehanski ključ v ohišju pametnega ključa.

Previdno pri nakupu rabljenih avtomobilov

Velja opozoriti, da pri nekaterih znamkah še vedno zahtevajo tudi identifikacijske kode, ki jih mora ob nakupu avtomobila lastnik varno shraniti. Na to je treba biti pozoren tudi pri nakupu novejšega rabljenega avtomobila, ki mora imeti ustrezno celotno servisno dokumentacijo z morebitnimi dodatnimi kodami - sploh, če ob nakupu manjka rezervni ključ ali pa ga avto sploh nikoli ni imel. Kočar pojasni: “Danes je večina varnostnih kopij posameznega vozila že naložena v podatkovne oblake oziroma na strežnike izdelovalca, ki so dosegljivi iz pooblaščenih servisnih centrov na vseh trgih, a kljub temu lahko izdelovalec zahteva določeno kodo za aktivacijo servisnega protokola programiranja nadomestnega ključa.”

Pametni ključ je poleg udobja in varnosti prinesel tudi več skrbi ...
Oglas
Oglas

Bo avtomobilski ključ kmalu postal zgodovina?

Vse bolj neposredna podatkovna povezava telefona z digitalnimi storitvami vse zmogljivejših digitalnih komunikacijskih vmesnikov vgrajenih v pametne avtomobile prevzema tudi vlogo pametnih avtomobilskih ključih. Vsi veliki avtomobilski izdelovalci že ponujajo aplikacije, ki lastniku pa tudi uporabnikom vozila omogočajo upravljanje določenih funkcij avtomobila na daljavo. To bo še posebej pomembno pri različnih modelih souporabe avtomobilov. Juri Kočar prikima in pove:  “Jaz mislim, da bodo pametni ključi kot ločena elektronska enota v bližnji prihodnosti povsem izginili iz žepov voznikov. Tesla je očiten primer te napovedi, saj njihova identifikacijska kartica že zdaj ne omogoča toliko storitev kot povezava avtomobila in lastnikovega pametnega telefona. Kartica v njihovih avtomobilih že sedaj služi bolj kot identifikacija, da si voznik lahko nastavi profil svojega vozila v aplikaciji izdelovalca na svojem pametnem telefonu s katerim potem na daljavo upravlja z vozilom - tudi odklepa in zaklepa ter nastavlja klimatsko napravo. Pametni telefon z aktivno povezavo na določenih trgih tudi pri nekaterih drugih izdelovalcih že opravlja polno opravilnost avtomobilskega ključa.” Ob tem najnovejši avtomobili že omogočajo dostop z vnosom kode na zaslonu integriranem v okvir vrat kadar telefon ali ključ ostaneta brez elektrike. 

Vsi veliki avtomobilski izdelovalci že ponujajo aplikacije, ki lastniku pa tudi uporabnikom vozila omogočajo upravljanje določenih funkcij avtomobila na daljavo.


Juri Kočar izpostavi še vprašanje kibernetske varnosti: “Velja poudariti, da bo telefonski dostop do avtomobila postajal vse bolj kompleksen, saj bodo morali izdelovalci zagotavljati popolno varnost pred kibernetskimi vdori, ki v skrajnem primeru lahko avtonomni pametni avto spremenijo tudi v smrtonosno orožje. Predstavljate si avto, ki ga lastnik na daljavo z zaslona pametnega telefona parkira ali izvozi iz garažne hiše. Vdor v tak sistem lahko vodi v katastrofo, če vozniku nekdo prevzame nadzor nad vozilom." 

Kibernetska varnost pri tovrstnih avtomobilskih manevrih ima še veliko vprašanj. Zato imajo tako izdelovalci kot tudi zakonodajalci pred seboj še kar nekaj varnostnih izzivov preden bo avtomobilski ključ kot ga poznamo danes povsem izumrl.

Aplikacija Tesla zaslon pametnega telefona spreminja v zmogljivo komunikacijsko orodje, ki ima več funkcij kot pametni ključ oziroma identifikacijska kartica avtomobila.

 

Ključne besede


Nasvetipametni avtomobilski ključ