Renaultova druga največja tovarna Flins blizu Pariza je v preteklem letu postala prva evropska avtomobilska tovarna, v kateri so po načelih trajnostnega krožnega gospodarstva začeli s tovarniško obnovo rabljenih vozil in z uporabo akumulatorskih sklopov električnih avtomobilov v njihovem drugem življenjskem obdobju. Med prvimi smo vstopili v Refactory proizvodno halo, v kateri stari avtomobili znova postanejo skoraj novi.
Slabe pol ure vožnje iz centra Pariza stoji Renaultov gigantski tovarniški kompleks, v katerem med drugim domuje tudi največja tovarniška zbirka še voznih Renaultovih starodobnih modelov. Ob obisku je našo pozornost hitro pritegnilo polno parkirišče razmeroma dobro ohranjenih rabljenih avtomobilov brez registrskih tablic in označenih z ličarskimi flomastri. Ker nam novinarska žilica ni dala miru, smo ob zavzetem posredovanju slovenskega predstavnika za stike z javnostmi pri podjetju Renault-Nissan Slovenija Roka Isteniča vendarle dobili dovoljenje, da smo še pred uradnim odprtjem prve evropske avtomobilske tovarne oziroma tovarniške delavnice za obnovo rabljenih avtomobilov, ki v mobilnost uvaja pristop trajnostnega krožnega gospodarstva, med prvimi novinarji, celo pred francoskimi kolegi, vstopili v oddelek Refactory. Že v prej omenjeni klasični delavnici so nam fantje povedali, da prihaja čas, ko naj bi številni starodobniki zaradi pomanjkanja ustreznega goriva, pomanjkanja rezervnih delov in tudi okoljskih predpisov, če jih bodo vozniki še želeli voziti po cestah, morali ponovno v tovarno po novo oziroma njim prirejeno električno pogonsko srce.
Kompleksni in (pre)dragi električni avtomobili, ki si jih ljudje ne morejo privoščiti
Eden od najpomembnejših motivov vzpostavitve ambicioznega projekta tovarniške obnove rabljenih avtomobilov in predelave za vožnjo že preveč izrabljenih akumulatorskih sklopov električnih vozil v velike hranilnike energije, so vedno kompleksnejši in dražji električni avtomobili, s katerimi se morajo izdelovalci prilagajati vse ostrejšim okoljskim predpisom. Ob napovedanem ukinjanju razvoja in dobav motorjev z notranjim izgorevanjem se avtomobilska industrija seveda zaveda, da bo trg rabljenih avtomobilov doživel nov razcvet, saj si števili kupci tudi v Franciji enostavno ne bodo mogli privoščiti dovolj velikega in zmogljivega električnega avtomobila.
Tovarniška predelava starega avtomobila: električni motor namesto dizla
Da tovrstne jasne signale od kupcev preko mreže prodajalcev dobivajo izdelovalci avtomobilov, priznava tudi vodja posebnih projektov tovarne Refactory Fabien Duclot. “Nov pristop obnove avtomobilov, v katerem izkoriščamo vse prednosti znanja zaposlenih, tovarniške opreme in orodja ter imamo dovolj skladiščnih zmogljivosti originalnih rezervnih delov oziroma dobro vpeljane zanesljive verige dobaviteljev, nam omogoča učinkovit in ekonomsko vzdržen model krožnega gospodarstva. Ne gre za reciklažo oziroma razgradnjo sestavnih delov na raven primarne surovine, pač pa za celovito obnovo, v kateri pravzaprav podaljšamo uporabo in ekonomsko vrednost rabljenega izdelka. V tem trenutku po tovarniških normativih obnavljamo različno ohranjene avtomobile, stare od pol leta do pet let. A projekt smo zastavili tako, da bomo v bodoče lahko denimo v ustrezno ohranjene in dovolj velike karoserije, v katerih bencinskega ali dizelskega motorja ne bo več smiselno obnavljati, vgradili tudi posebej pripravljen komplet električnega pogona z električnim motorjem, krmilnikom, polnilnikom in ustreznim akumulatorskim sklopom. Na ta način bo lastnik cenovno ugodneje na primer s svojim starim cliom ob ustrezni tovarniški predelavi, ki zagotavlja kakovost, varnost in ustrezno garancijo, prešel na elektromobilnost,” nam prednosti avtomobilskega krožnega gospodarstva razloži Fabien Duclot. Doda, da imajo tudi že izdelan študijski projekt za predelovanje dizelskih gospodarskih vozil v električna. Prve dizelske dostavnike bodo predelali na elektriko in jih ponovno poslali na ceste morda že leta 2023.
Le deset dni za popolno prenovo - iz ceste v tovarno in nazaj v digitalni salon trgovca
Sodoben tovarniški kompleks v vsemi postajami celovite tovarniške obnove, ki obsega sprejemno delavnico osnovnega pregleda, pralnico, diagnostični oddelek, linijo za obnovo motorjev in podvozja, ličarske delavnice, lakirnico, kontrolno linijo opravljene obnove in foto studio s 360-stopinjskim zajemom fotografij, se razteza na 11 tisoč kvadratnih metrih. Vsak avtomobil v procesu obnove naprej temeljito pregleda posebej usposobljena skupina sprejemnikov, ki opravi osnovno tehnično triažo in na karoseriji označi s prostim očesom vidne poškodbe, v elektronski informacijski identifikacijski tehnični popis obnove pa vpiše tudi druge morebitne napake v delovanju. Nato sledi temeljito čiščenje vozila in poglobljena diagnostika s posebnimi tovarniškimi merilnimi orodji, s katerimi preverijo delovanje pogona, varnostnih sistemov, nastavitve podvozja in odkrivajo očem skrite poškodbe karoserije. Potem se začne temeljita obnova na ustreznih postajah. Vsi zamenjani deli so originalni in enaki kot sestavni deli prve vgradnje. Vsa ličarska in mehanična popravila motorjev, menjalnikov, električnih akumulatorskih sklopov opravijo po tovarniških standardih. Po načrtih modelnega izvirnika nastavijo tudi podvozje, umerjajo varnostne sisteme in opravljeno obnovo preverijo na posebni kontrolni stezi, ki je zasnovana tako kot pri izdelavi novih avtomobilov. Prenovljen avto zapeljejo v poseben ovalni fotostudio, kjer naredijo 360-stopinjski posnetek zunanjosti in notranjosti obnovljenega avtomobila in zajete fotografije z natančnim opisom prenovljenega avtomobila v nekaj sekundah objavijo v digitalno trgovsko mrežo. Celoten proces obnove posameznega avtomobila od prihoda v tovarno do objave v digitalnem salonu trgovske mreže traja največ 10 dni. V proces obnove so že vključeni tudi hibridni in električni avtomobili.
Foto: Iz tovarne Refactory na trg rabljenih vozil 45.000 obnovljenih avtov znamk Renault in Dacia
Od lanskega septembra, ko so v Flinsu zagnali linijo za obnovo avtomobilov, so do konca leta obnovili že več kot 1500 avtomobilov. V času našega obiska so v dveh izmenah na dan obnovili 135 avtomobilov znamk Renault in Dacia, ki so v tovarno prišli iz velikih voznih parkov podjetij, poslovnih najemov, lizing hiš, ponudnikov souporabe vozil in rent-a-car podjetij. Ob polni zmogljivosti bodo v treh izmenah obnovili 180 avtomobilov na dan in na lokalni trg rabljenih avtomobilov poslali 45.000 obnovljenih avtomobilov na leto.
Koliko cenejši od novega oziroma dražji bo tovarniško obnovljen rabljen avto?
Konkretnega odgovora na najbolj pomembno vprašanje, koliko bo tovarniško obnovljen rabljen avto cenejši od novega oziroma dražji od istega letnika modela, ki je na voljo na trgu rabljenih avtomobilov, od našega francoskega gostitelja nismo dobili, nam je pa zagotovil, da se bo kupcem in tovarni posel zagotovo izplačal. Samo tovarni v Flinsu naj bi model krožnega gospodarstva v polnem letnem obsegu do leta 2025 prinesel 200 milijonov evrov prihodkov. Duclot pojasnjuje, da so v prid cenovne vzdržnosti temeljito znižali vse stroške. Zaradi prihranka pri transportu in logistiki bo vsaka Refactory tovarna avtomobile dobavljala zgolj na lokalni trg - v avtomobilske salone oddaljene največ 200 kilometrov. Industrijski projekt krožnega gospodarstva modela Refactory je del globalne strategije skupine Renault, kar pomeni, da bi ob povečanem povpraševanju tudi v novomeškem Revozu morda lahko v prihodnosti zagnali tovarniško obnovo rabljenih avtomobilov.
V času nastajanja tega članka je tudi Toyota napovedala, da bodo v svoji tovarni v Veliki Britaniji začeli s tovarniško obnovo svojih avtomobilov v katerim naj bi posameznemu avtu oziroma modelu, kar za trikrat podaljšali življensko dobo. |
S cest manj izrabljenih akumulatorjev električnih avtomobilov od pričakovanj
Projekt mobilnostnega krožnega gospodarstva v tovarni Flins temelji na štirih osnovnih panogah: tovarniški obnovi rabljenih vozil, obnovi in razvoju novih načinov uporabe akumulatorskih sklopov električnih vozil v njihovem drugem življenjskem obdobju, ko ne zagotavljajo več ustrezne zmogljivosti za zagotavljanje obljubljenega dosega, naprednem reciklažnem centru za ponovno uporabo sestavnih delov in materialov ter središču za inovacije oziroma izobraževanje.
S cest so tako dobili manj izrabljenih energetskih shramb električni avtomobilov. kljub temu pa so zaradi občutne rasti prodaje električni avtomobilov ustanovili specializirano hčerinsko podjetje Gaia, ki se ukvarja s popravili in predelavo akumulatorskih sklopov električnih avtomobilov. V tem podjetju so v lanskem letu popravili več kot 2000 velikih avtomobilskih energetskih shramb - akumulatorskih sklopov. Do leta 2030 nameravajo na leto na nove naloge pripraviti več kot 20.000 akumulatorskih sklopov. V letošnjem letu bo tako tovarna Flins iz prenovljenih energetskih shramb električnih avtomobilov dobila orjaški hranilnik elektrike zmogljivosti 15 MWh. V okviru mešanega podjetja Hyvia, specializiranega za mobilnost na vodik, bo obrat v Flinsu letos začel sestavljati še gorivne celice in polnilne naprave za uporabo vodika kot pogonskega energenta.