Mazda je prisilni evropski avtomobilski elektrifikaciji nastavila izjemno učinkovito dizelsko ogledalo. Njihov novi 3,3-litrski vrstni šestvaljni dizel je zagotovo eden najboljših dizelskih motorjev, kar smo jih vozili do sedaj, in hkrati jasen dokaz, da je raznolika mobilnost prava pot v prihodnost.
oblika in prostornost | 4/5 zvezdic |
zmogljivost in poraba | 5/5 zvezdic |
vozne lastnosti in udobje | 4/5 zvezdic |
varnost in oprema | 5/5 zvezdic |
vrednost glede na ceno | 4/5 zvezdic |
Že po prvih kilometrih za volanom nove mazde CX-60, ki je imela pod dolgim motornim pokrovom v ravno vrsto postavljenih šest valjev s skupno prostornino 3283 kubičnih centimetrov, kar pomeni približno 50 kubikov po posameznem valju več kot pri običajnih dizlih, smo se spraševali, ali gre za pragmatičnost, inženirsko drznost in pogum ali pa popolno norost. No, na testu je hitro postalo jasno, da so pri Mazdi odlično poskrbeli za vse tiste, ki jim električna mobilnost še ne more ponuditi polno opravilne mobilnosti na dolge proge.
Izpolnjene obljube
Z vsakim prevoženim kilometrom je bolj očiten postajal odsev učinkovitosti tega dizelskega motorja. Vse, kar so nam japonski inženirji obljubljali ob prvem snidenju s tem avtomobilom, se je na avtocesti, na zavitih dolenjskih ovinkih, na makadamu in v mestu izkazalo kot 100-odstotno izpolnjen cilj. Kjer obstaja volja misliti drugače, vedno obstaja tudi drugačna pot do podobnih ciljev. Čeprav Mazda že ponuja avtomobile na vse razpoložljive energente, tudi na elektriko, pa so prepričani, da se bo svet še dolgo vozil na fosilna goriva in zato je še kako pomembno, da več kot stoletni razvoj tehnologije motorja na notranje zgorevanje ne zastane.
Mazdini inženirji so nam povedali, da tehnologija motorja z notranjim zgorevanjem še vedno ponuja pravi odgovor na mobilnostne izzive prihodnosti in to so s tem strojem, brez izčrpavanja redkih kovin, bakra in ostalih materialov, tudi dokazali. Najzmogljivejša dizelska mazda CX-60 je na stokilometrski razdalji v povprečju porabila točno pol litra manj goriva od najzmogljivejše priključno-hibridne mazde CX-60, ki ima ob 50 litrih bencina še 17,8 kWh zaloge električne energije in ob enaki ravni opreme stane dobrih 4000 evrov več.
Do popolnosti izpiljena ognjena predstava v valjih
Prav je, da ob malce daljšem uvodu najprej na kratko ponovimo, kaj je na temu novemu motorju tehnološko tako naprednega, da z 42-odstotnim toplotnim izkoristkom za seboj pušča večino sodobnih toplotnih batnih strojev, njegovih šest ognjev pa v povprečju zahteva manj goriva kot večina srednje velikih in celo kompaktnih hibridov. Mazdin recept je znan: tehnologija skyactiv, ki v motorjih združuje najboljše iz sveta dizla in bencina. S to tehnologijo so v 2-litrski bencinski motor serije X vnesli tudi dizelske značilnosti. V najnovejšem dizlu pa izjemno zavidljivo učinkovitost dosegli s tehnološko nadgradnjo DCPCI (Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition) izjemno natančnega in hitrega 9-kratnega vbrizga na delovni takt pod visokim tlakom (2500 barov), z veliko prostornino posamičnega valja (547,17 kubičnih centimetrov) in posebno oblikovano površino bata ustvarili posebne pogoje, da izredno homogena in redkejša mešanica goriva ob filigransko natančnem vžigu zagotavlja učinkovito zgorevanje, ki pomeni še občutno znižanje izpustov. Zato ta motor iz količinsko skromnejšega vbrizga lahko kar največ energije z zelo čistim plamenom v jedru eksplozije spravi na kolesa. Prav zaradi prej opisanih zahtev je celotna prostornina motorja tako velika. Inženirji so natančno izračunali koliko zraka potrebuje njihov vbrizg, da bo ogenj z manj goriva dovolj močan. Ker pa so blok motorja ulili iz posebno vzdržljive, a lahke aluminijaste litine, je masa stroja povsem primerljiva s prejšnjim 2,2-litrskim dizelskim štirivlajnikom.
Najbolj uglajen in varčen šestvaljnik dizel: 5,8 litra na goriva na 100 kilometrov!
Kako pa se vse skupaj obnese na cesti? Izjemno! Brez pretiravanja. Motor je pravi biser. Vse od zagona dalje se vrti čudovito mirno in v tako lepem sozvočju, da se voznik v hipu zaljubi v njegovo uglajenost. Moč in navor podaja suvereno, zvezno in odločno. Vseh 550 Nm navora je na voljo že pri 1500 vrtljajih, kar zagotavlja odločen pospešek - ne glede to, v kateri prestavi si voznik zaželi navorskega potiska. Najbolj osupljivo pri vsem skupaj pa je dejstvo, da je skoraj dve toni težak avto s štirikolesnim pogonom v povprečju porabil vsega 5,8 litra goriva na 100 prevoženih kilometrov. Ob sočasnem vozniškem nasmehu je ta avto zmožen na avtocesti, med ovinki, na makadamu ali pa v snegu doseči 1000 kilometrov brez vsakršne nervoze glede načrtovanja energetske oskrbe. Varčnejši vozniki bodo v njem brez težav dosegli tudi 5,5-litrsko porabo na 100 kilometrov. Če pa boste v njem pretiravali z uživanjem v športnem programu in motorni dinamiki ali mazdo vpregli v vleko 2,5 tone težke prikolice, pa poraba goriva ne bo bistveno presegla 7,5-litrskega povprečja na 100 kilometrov.
Elektro sunek med sklopkama
Pri tako uglajenem motorju do izraza pride vsak najmanjši “šum” prenosa moči in navora na kolesa. Zato imamo pripombo na delovanje novega 8-stopenjskega menjalnika, ki bi verjetno s klasičnim pretvornikom navora postavil absolutno piko ni i vozniškemu udobju. Namesto pretvornika navora so inženirji vanj vgradili dve sklopki in med njiju na gred namestili še električni motor oziroma generator blagega hibridnega sistema. Ta s svojimi 12,4 kW moči in 153 Nm navora skrbi za električno oskrbo 48-voltne napeljave in dopolnjuje pogon pri najnižjih hitrostih. Zaradi vzdolžno postavljenega motorja in ostalih sklopov lahko energijo regenerira tudi ob povsem odklopljenem dizelskem motorju. Bodo pa pri Mazdi morali še malce izpiliti delovanje tega energetskega pomagala in obeh sklop, ker menjalnik občasno ob določenih obremenitvah prestavlja preveč sunkovito. To smo opazili predvsem pri prehodih iz električnega jadranja nazaj na dizelsko moč in tik preden je menjalnik ob zmanjševanju hitrosti do zaustavitve pretaknil v prosti tek. Ta elektro-mehanski sunek smo sicer še nekoliko bolj očitneje zaznali v priključno-hibridni različici mazde CX-60.
Avto za poznavalce
Štirikolesni pogon je serijski pri močnejši različici tega dizelskega motorja. V osnovi gre pogonska moč na zadnja kolesa, elektronski nadzor pa po potrebi vlečno silo pošilja tudi na prednji kolesni par. Kljub programu za terensko vožnjo je zasnova pogona prilagojena predvsem zagotavljanju oprijema na asfaltu in kot tak deluje zelo dobro. Odlično zna dizelski navor spraviti na posamezno kolo, zato so ovinki v tej mazdi posvečeni vozniškim poznavalcem. Takrat tudi malce (pre)čvrsto vzmetenje ne bo zmotilo ritma ceste, stroja in voznika. Uravnoteženost podvozja in blaženje pa se nam je zdelo še nekoliko bolj natančno kot pri priključno-hibridni različici, saj se avto pelje zelo dobro. Ta Mazda je avto za poznavalce, zahtevne vozniške romantike, ki pa so jim leta prinesla željo po višjem sedenju.
Dovolj prostora, analogna digitalizacija in vrhunska izdelava
O vrhunski izdelavi in opremi kabine nove mazde CX-60 smo že pisali. Izbrani materiali so dopolnjeni z zelo premišljeno ergonomsko zasnovo. Sedežni položaj za volanom je odličen. Pohvalo si zasluži digitalizacija na analogni način. Zato prilagodljivi elektronski merilniki znajo izrisati grafiko klasičnih merilnikov, predvsem pa so na dosegu voznikovih rok še vedno vsa ključna analogna stikala, povezana z vožnjo in nastavitvami klimatske naprave. Med vožnjo ni mogoče uporabljati zaslona na dotik. Za upravljanje menija osrednjega zaslona takrat skrbi vrtljivo stikalo na sredinski konzoli. Kljub vsej navigacijsko-komunikacijski digitalni podpori se bodo v tej mazdi dobro počutili tudi vsi tisti vozniki, ki jim je bližje bolj klasična armaturne plošče brez velikih ekranov.
Pri varnostni opremi velja opozoriti, da je kljub bogati opremi malce športnejše ravni opreme homura za celovit aktivni varnostni digitalni ščit, ki pomaga vozniku nadzorovati dogajanje na cesti in aktivno ukrepati ob nevarnostih, še vedno potrebno doplačati 1.650 evrov za paket aktivnega radarskega nadzora hitrosti in varnostne razdalje ter prečnega nadzora prometa pred in za avtom. Del tega paketa sta še odlična matrična LED žarometa, zato to doplačilo vsekakor priporočamo.
Ob pomembnejših lastnosti, ki neposredno vplivajo na počutje in uporabnost, velja izpostaviti še dovolj prostora v kabini in prtljažniku.
Pod črto …
60 tisoč evrov ni malo denarja. A za to vsoto mazda CX-60 z enim najboljših dizlov vseh časov ponuja izjemno vozniško udobje in energetsko svobodo, ki s staro šolo motorizacije na tehnološko zelo sodoben način nastavlja ogledalo prisilni elektrifikacij. Takšna mazda je avto za poznavalce, ki pri osebni mobilnosti ne morejo ali pa si enostavno ne želijo sklepati kompromisov glede energije in dosega.
Všeč nam je +
varčen in prožen motor, majhna poraba goriva, zelo kakovostno izdelana notranjost, uporabniški vmesnik, štirikolesni pogon, vozne lastnosti, vlečne zmogljivosti
Ni nam všeč -
občasno sunkovit odziv menjalnika, doplačila varnostne opreme, za odtenek prečvrsto vzmetenje
Tehnični podatki
Mazda CX-60 3,3 e-skyactiv D homura
Motor in prenos moči: | dizelski, turbo vrstni šestvaljni, prostornina: 3283 cm3, največja moč: 187 kW (254 KM) pri 3750 vrt./min, največji navor: 550 Nm pri 1500 vrt./min., 48-voltni blagi hibridni sistem: električni motor/generator: 12,4 kW in 153 Nm; litij-ionski akumulator zmogljivosti 0,33 kWh. Štirikolesni pogon, osemstopenjski samodejni menjalnik. |
Mere in masa: | dolžina: 474 cm, širina: 189 cm, višina: 168,6 cm, medosna razdalja: 287 cm, masa praznega vozila: 1936 kg, dovoljena skupna masa: 2516 kg, prtljažnik: 570/1726 l, posoda za gorivo: 58 l. |
Zmogljivosti in poraba: | največja hitrost: 219 km/h, pospešek od 0 do 100 km/h: 7,4 s, normna poraba goriva kombinirano: 5,2 l/100 km, izpust CO2: 138 g/km, poraba na testu: 5,8 l/100 km. |
Cena: | MMS: 58.440 EUR (63.640 EUR z dodatno opremo) |