Kriza srednjih let je pojav, v katerem se največkrat znajdemo predvsem možakarji, ki nekje po štiridesetem rojstnem dnevu ugotovimo, da so najbolj doživeta ali divja oziroma svobodna leta življenja mimo. Moški ego še toliko bolj trpi, ko se hkrati zaveš, da preostanek tvoje dobe ne sega v neskončnost. Odzivi na to zavedanje so lahko sila burni in se pokažejo kot simptomi krize srednjih let. Najpogostejši stereotip, ki označuje to počutje, je, da gospod v zrelih letih proda družinskega karavana in si kupi športni avto ali pa družinsko garažo dopolni z motociklom. V tokratnem doživetju sem se zato svoje krize srednjih let, ki jo je začinila še sterilnost električne mobilnosti, lotil z najcenejšim športnim avtomobilom stare šole. Lahko nabriti hyundai i20 N res pomladi stanje duha?
Tehnološko sodoben, vozniško zelo neposreden, cenovno pa dostopen športni hyundai i20 N se zdi idealno zdravilo za izostritev malce otopelih občutkov, iskanje pozabljenih ciljev in podoživljanje mladostniških sanj. Prisežem, da sem se že po prvem odpeljanem ovinku v njem počutil deset let mlajšega, bolj živega. Zakaj? Ko je moja generacija prvič sedala za volan starih stoenk, katrc in yugov, smo v takrat rosno mladi Sloveniji listali kataloge in Motorevijo ter sanjarili o gorjanških ovinkih v golfu in polu GTI, pa corsi ali kadetu GSi, fiesti XR2i, pa na Dolenjskem sploh popularni ikoni renaultu 5 GT turbo, ki sta se mu malce kasneje pridružila še clio 16V in clio williams. Kako smo si želeli voziti te “ljudske” športnike, ki so nam bili v mladih letih nedosegljivi in, roko na srce, tudi prenevarni za našo raven takratnega vozniškega znanja ter pretirano stopnjo samozavesti. Pri tem se boste morda vprašali, zakaj sem ob naštetih športnikih iz mladosti, ki jim takrat Hyundai s ponyjem med ovinki nikakor ni bili niti blizu, tokrat za zdravljenje krize srednjih let, sedel v majhnega športnika brez tradicije. Zato, ker Hyundai v njem za najmanj denarja ponudi največ prvinskih mehanskih občutkov stare šole.
Ko sem v varnem okolju AMZS centra varne vožnje v dolgem poledenelem ovinku potegnil ročno zavoro, sem v hipu v roke in noge dobil tisto, kar kot mlad neizkušen voznik nisem mogel doživeti. V vsakem naslednjem ovinku se mi je zdelo, kot bi ob vsakem rezkem poku športnega izpušnega sistema srce dobivalo poživilo mladostnih doživetij. Ta avto mi je dal točno tisto, kar sem sanjal kot mulček, ki bi dal vse za hitri krog v legendarni petki GT turbo. Povrh vsega je ta avto relativno dostopna investicija v vozniško dušo in radost. Čez nekaj let utegne biti i20 N celo dražji kot je danes, kar pomeni, da boste v krizi srednjih let poskrbeli za donosno naložbo za mirno starost. Ta hip je to najbolj doživet in najboljši športni avto za slabih 23 tisočakov, kar je precej ceneje kot ločitev zaradi skoka čez plot v iskanju poti iz krize srednjih let.
Dirkalnik za hitre očete
Hyundai i20 N je popoln novinec med evropskimi “hot hatch” ikonami oziroma (v slovenskem prevodu) kompaktnimi športnimi avtomobili. Razvili so ga evropski inženirji in mu značaj obrusili med slovitimi ovinki Severne zanke nemškega dirkališča Nürburgring.
Ta hip je na trgu vse manj pravih športnih avtomobilov razreda GTI, sploh če govorimo o zmernosti nakupa. Poleg hyundaija i20 N sta na voljo še podobno zmogljiva, a pet tisočakov dražja ford fiesta ST in VW polo GTI. Seveda je tu še bolj razburljiva in zmogljivejša toyota yaris GR, a je zdravljenje krize srednjih let v njej že precej dražje, saj je zanjo v osnovi treba odšteti že skoraj 40 tisočakov. Izvirni mladodobniki, ki sem jih zgoraj našteval kot avtomobilske junake moje generacije, so že postali zelo dragi tako za nakup kot obnovo. Ob tem je treba vzeti v zakup tudi dejstvo, da je doživeta vožnja v njih precej bolj nevarna kot v sodobnem, tehnološko naprednem novem hyundaiju i20 N. To je civilni približek zelo uravnoteženega dirkalnika za očete, ki ne obvladajo ovinkov tako dobro kot posadke v WRC dirkalniku i20 Hyundaijeve tovarniške rally ekipe.
Foto: Ko zahtevaš veliko in dobiš še več
Avto me je navdušil; veliko sem pričakoval, a dobil še več. Predvsem izrazite občutke, ki jih v takem avtu kot voznik pričakuješ.
V času preskusa sem dobil kar nekaj vprašanj, ali je Korejec boljši kot fiesta ST oziroma polo GTI. Hyundai i20 N ima občutno bolj pobalinski značaj. Je bolj oster, še bolj neposreden, bolj prvinski in mehanski. Je sicer za odtenek manj predvidljiv oziroma natančen, ampak v vseh pogledih še bolj iskreno športen kot najbolj športna fiesta. Res je, da boste nakup pola GTI ženi brez slabe vesti oziroma brez težav upravičili kot drugi družinski avto, saj predstavlja dober kompromis med športnostjo in udobjem. Hyundai i20 N noče sklepati družinskih kompromisov. Je preveč čvrst, glasen in na trenutke surov. Hoče biti zgolj avto za možakarske trenutke na najlepši cesti oziroma dirkaški stezi.
Mehansko prvinski in vozniško divji, a hkrati krotko obvladljiv
Hyundai i20 ni športnik za vsak dan, čeprav ima tudi “eco” vozniški program, saj je popolnoma osredotočen na cesto in voznika. V N vozniškem programu je dirkaško trd, natančen in neposreden. Karoserijo so ojačali na 12 mestih. Športno podvozje je zelo togo; avto se ne zvija in ne nagiba. V ovinek potopi nos kot lovski pes v svežo sled. Vrhunsko! Notranje kolo je za šalo v zraku, ko se ovinek tik pod vrhom povsem zapre. V marsičem je zelo konkurenčen tudi yarisu GR. Škoda, ker ni opcije s štirikolesnim pogonom. Ima vrhunski turbo motor s tehnologijo “virtual turbospeed control” (VTC), s katero izjemno natančno nadzira hitrost vrtenja turbine in glede na številne ostale vozniške parametre za približno sekundo vnaprej predvideva, kaj bo želel voznik glede moči in navora. Zato 1,6-litrski motor blesti s prožnostjo: v širokem razponu od 1750 pa vse to 4500 vrtljajev na minuto ima voznik vseskozi na razpolago 275 Nm navora. Če je treba z nizom ovinkov opraviti po dirkaško, vklop N stikala pogumno poskrbi, da stroj med 2000 in 4000 vrtljaji za 10 sekund sune z overboost udarom, ki navor poveča na 303 Nm. To pomeni več “njutonmetrčkov” na kolesa, kot jih je pred 15 leti zmogel poslati V6 stroj iz alfe 147 GTA. Neverjetno, mar ne?
Skratka, to je avto za vse tiste voznike, ki smo v dobi umetne inteligence odločeni, da volana nikoli ne bomo izpustili iz rok. i20 N ne govori, a veliko pove; je divji, a hkrati krotko obvladljiv. Rad se šali z oprijemom in smerjo, a nikoli ne prestopi meje, od koder ni povratka. Rad drsi, a ne dovoli izgube smeri in se zna srdito boriti za oprijem. Je avto, v katerem imaš občutek, da ti bere misli in želi z vsakim zobnikom posebej dokazati, da si zasluži izlete na dirkališče. Je digitalno sodoben, a hkrati tako mehansko bogat in prvinski.
Varno in doživeto skozi krizo
Krizo srednjih let je seveda treba vzeti absolutno resno, saj lahko nepravilne odločitve pri iskanju poti iz nelagodnega počutja vodijo v še hujše težave, na primer ogrožene partnerske odnose, ki vodijo v ločitve in razpad družin. Pretirano zapravljanje za drage igrače lahko vodi v nestabilnost osebnih financ in celo do osebnega stečaja. Pri pretiranem športnem udejstvovanju, ki je pogost simptom krize srednjih let, ko gospodje s kavča oziroma pisarne čez noč želijo postati maratonci, alpinisti, gorski kolesarji, jadralci, pustolovci … lahko vodi tudi v resne zdravstvene težave. Gre torej za težavo, ki v skrajnih primerih zgolj zaradi neprijetnih občutkov brez resne osnove privede do sprejemanja povsem neracionalnih oziroma nepremišljenih odločitev, ki jih bomo pozneje obžalovali.
Hyundai i20 N je močno, 150-kilovatno zdravilo za zdravljenje simptomov krize srednjih let. Deluje zelo hitro - v 6,7 sekunde požene od popolnega zastoja občutkov do polne doze adrenalina. Zato se pred uživanjem njegovih zmogljivosti o neželenih učinkih in tveganjih posvetujte z AMZS inštruktorji varne vožnje na Vranskem. Imajo program za vse gospode, ki bi iz krize srednjih let radi s takim avtomobilom izšli kot boljši, varnejši, srečnejši in po občutkih pomlajeni vozniki.