Doživetje: Jeep renegade 4xe

Test

Čez drn in strn - na elektriko


Zelena tehnološka evolucija je prinesla številne nove rešitve, ki vrednote znamk prilagajajo novim zahtevam. Jeep je svoj sloves zgradil s klasično mehaniko in onstran asfalta, a imel dovolj poguma, da je v renegadu sedaj ponudil štirikolesni pogon z električnim motorjem namesto zadnjega diferenciala. Na zahtevnem terenskem poligonu in v mokrem spomladanskem snegu smo preverili, ali je jeep z električnim štirikolesnim pogonom še vedno pravi jeep …

Novi časi narekujejo zmanjšanje izpustov ne glede na poslanstvo in tradicijo znamk. Zato športni avtomobili pospešujejo v tišini, klasični, kleni terenski avtomobili pa so izven kategorije “specialnih” poklicev praktično že na seznamu ogroženih avtomobilskih vrst. Jeseni smo v AMZS centru varne vožnje na Vranskem zato v podobnem doživetju za volanom porscheja taycana preverjali, kakšna bo električna prihodnost športnih avtomobilov. Tokrat pa smo sedli za volan jeepa renegadeja z vtičnico na boku in električno shrambo skupne zmogljivosti 11,4 kWh, ki mu na asfaltu zagotavlja okoli 40-kilometrski doseg z izklopljenim bencinskim motorjem. 

Hibridni renegade je z eAWD pogonom občutno težji od različice s klasičnim mehanskim pogonom. Litij-ionski akumulatorski sklop namreč tehta 145 kg. Vsi težki deli električnega pogona so skrbno razporejeni po karoseriji, zato ima hibridni renegade nižje težišče, kar ugodno vpliva na vozne lastnosti tako na terenu kot asfaltu. Avto tudi v ovinkih dobro skriva kilograme.

Prvi priključni hibrid s terenskimi voznimi programi

Jeepova kompaktna cestna terenca renegade in compass sta z oznako 4xe prva priključna hibrida, ki se v bitko za oprijem podajata z električnim štirikolesnim pogonom brez mehanske povezave med kolesnima paroma. To seveda ni revolucija, smo pa prvič sedli v priključni hibrid, ki ima poleg različnih voznih načinov pretoka energije tudi reducirano prestavno razmerje, terenske vozne programe in zaklep razmerja (50 : 50) deleža navora med kolesnima paroma. Jeep je torej tudi pri elektrificiranem pogonu ostal zvest svoji tradiciji in ohranil sistem select terrain, ki omogoča izbiro različnih voznih programov za različne podlage.

Sistem select terrain tudi pri električnem 4x4 pogonu omogoča izbiro različnih voznih programov za različne podlage.

Bencinsko-električni navor namesto dizelskega

Jeepova nova priključno hibridna tehnologija v najmočnejši različici, ki smo jo preskusili, združuje 1,3-litrski prisilno polnjen bencinski motor (132 kW in 270 Nm) in dva elektromotorja. Prednji je povezan z bencinskim motorjem in deluje tudi kot visokonapetostni generator (18 kW) za dodatno oskrbo z električno energijo med vožnjo. To pomeni, da pri zaviranju energijo pojemka pretvarja v elektriko.

Zaradi mehansko ločenih osi pa naj bi tehnologija 4xe vsaj v teoriji učinkoviteje in hitreje nadzirala prenos navora na kolesa. Električni štirikolesni pogon je skoraj hipno na kolesa sposoben dostaviti zajetno vlečeno silo, ki doseže prepričljivih 2500 Nm. 


Mehanska povezava bencinskega in električnega motorja je pomembna tudi zaradi zagotavljanja neprekinjenega visokonapetostnega toka za električni štirikolesni pogon eAWD, čigar delovanje mora biti zagotovljeno tudi ob izpraznjenem akumulatorskem sklopu. S funkcijo powerloop se energija fosilnega goriva preko generatorja pretvarja v električno, zato ima voznik vedno na voljo polno opravilni štirikolesni pogon. Pogonski tandem je povezan s 6-stopenjskim samodejnim menjalnikom s pretvornikom navora. Ta ima malce rezerve v uglajenosti pretikanja, saj v hibridnem načinu delovanja pogonskega sklopa včasih prestavi z malce sunka, zlasti če voznik z odločnim pritiskom stopalke za plin zahteva polno sodelovanje obeh energetskih tokov.

Dodatni 45-kilovatni elektromotor z 250 Nm navora zagotavlja izključno vlečno moč za pogon zadnjih koles. Skupaj z reduktorskim prenosom in diferencialom tvori električno pogonsko gred. Skupna sistemska moč hibridnega pogona znaša 177 kW. To pomeni, da je renegade 4xe tudi najzmogljivejši renegade, saj doseže največjo hitrost 200 km/h in do 100 km/h pospeši v 7,5 sekunde. 

Izkušeni Janez Marolt pravi, da je pri tekmecih opazil bistveno manj odločnosti oziroma več težav pri premagovanju zahtevnejših terenov, ker pride do izgube stika s podlago po diagonali avtomobila: “Takoj, ko je začel posredovati sistem za nadzor oprijema, se je vklopil tudi bencinski motor in zagotovil dodatno energijo za razdelitev navora na kolesi z več oprijema.”

FOTO: Na zahteven terenski poligon s poznavalcem jeepov

Za temeljito oceno terenskih zmogljivosti hibridnega pogona smo se podali na “hišni poligon” izkušenega strokovnjaka za terensko vožnjo Janeza Marolta, ki do obisti pozna zmogljivosti Jeepovih zobnikov. Janez je član moštva Jeep team Slovenija, večkrat je prevozil tudi eno najtežjih terenskih preizkušenj v Karpatih. V AMZS centru varne vožnje je pripravil program terenske vožnje, sedaj pa začenja s ponudbo izletov s terenskimi vozili, pri katerih združuje tehniko vožnje in doživetje “overland” potovanj.

Janez je z občutkom poznavalca tudi v tišini električnega pogona na zahtevnem terenu hitro poiskal meje oprijema: “Električni štirikolesni pogon je malenkost manj odziven kot mehanski pogon. Navaditi sem se moral na stopalko za plin, da sem dobil občutek za električni odziv. Presenečen sem, da se obnese enako dobro kot klasični mehanski pogon. Če ne bi vedel, da nima kardanske gredi, tega ne bi zaznal.” Na pogled se nam je zdelo, da se na elektriko gnani kolesi zadaj hitreje zavrtita, a Janez pravi, da za volanom tega ni čutiti. “To je še vedno dober terenec, pravi jeep, ki ni izgubil svoje duše, čeprav ima zadaj električni motor in vtičnico. Po asfaltu in lažjemu terenu se lahko vozi v tišini na elektriko. Je zanimiv avto za vsakogar, ki bi rad združil značilnosti električnega in terenskega avtomobila.”

Vozni program - pesek/blato.


Pri dvigu kolesa od tal smo opazili, da sistem select terrain zaradi učinkovitosti ne dopušča vrtenja koles v prazno. Bencinski motor nemudoma požene generator, ki zagotovi tok visoke napetosti za največjo moč (94 kW) oziroma navor električnega motorja za pogon zadnjih koles. Janez je na zahtevnih tehničnih ovirah, ki jih je “preplezal” s hitrostjo pešca, vklopil zaklep stalnega razmerja prenosa navora ter reducirano prestavno razmerje. V načinu 4WD Jeepov sistem pri nizkih hitrostih do 5 km/h na kolesa dostavi ves razpoložljiv navor za premagovanje strmine in zahtevnejših ovir.

Hibridni renegade je z eAWD pogonom je občutno težji od različice s klasičnim mehanskim pogonom. Samo litij-ionski akumulatorski sklop tehta 145 kg, kar 39 kg več od bencinskega motorja. So pa vsi težki deli električnega pogona skrbno razporejeni po karoseriji, zato ima hibrid nižje postavljeno težišče, kar ugodno vpliva vozne lastnosti na terenu in asfaltu.

Terenska vožnja terja energijski davek

Stalni vklopi bencinskega motorja za pogon in proizvodnjo dodatne elektrike so renegada 4xe precej oddaljili od obljubljenih vrednosti glede porabe goriva. Doživetje smo končali s povprečno porabo bencina 7,2 litra na 100 km in porabljeno zalogo elektrike.
V osmih modulih akumulatorja s 96 celicami napetosti od 290 do 380 V je od skupno 11,4 kWh energije pogonu koles namenjenih 9,1 kWh. Ostala elektrika je rezervirana za pogon klimatske naprave in termičnega nadzora celic v akumulatorju ter pretvornika toka. Skupni doseg (s polno zalogo bencina in elektrike) je dobrih 400 km. S tem renegade 4xe sicer ni terenec, ki bi klasičnim jeepom lahko sledil na dolga “overland” potovanja po stranpoteh. Kljub temu, da zmore zabresti tudi v slabega pol metra globoko vodo, to pač ni pravi terenec za prečenje Sahare ali Karpatov, a temu jeep renegade tako ali tako ni namenjen. Predstavlja pa odličen kompromis med dvema svetovoma, ki ju je na sila zanimiv način povezala tehnološka evolucija zelene dobe. Doslej z nobenim hibridom nismo s hitrostjo 130 km/h neslišno jadrali po avtocesti in takoj zatem samozavestno rili po težkem mokrem snegu. Jeep z vtičnico ostaja jeep, le razumeti je treba, da je doma predvsem v mestu in da se dobro znajde tudi v strmini z blatom in snegom pod kolesi.

A tehnološka vez med mestom in svobodo pod kolesi ni poceni. Dobrih 40 tisoč evrov stane pravi jeep, ki je lahko tudi električni mestni avto.

Kljub kratkim previsom se je na terenu treba zavedati, da je hibridni renegade od tal oddaljen “le” dobrih 20 cm. Z malce mešanimi občutki se je plaziti čez kakšen kamnit prevoj ali star drevesni panj brez dvoma glede odpornosti ohišja električne shrambe. Trailhawk različica ima dodatne jeklene plošče za zaščito električnih komponent.

Polnjenje?

Akumulatorski sklop se preko noči brez težav težav napolni tudi na običajni hišni vtičnici. Na polnilnici renegade 4xe s 7-kilovatnim polnilnikom zalogo elektrike povrne prej kot v dveh urah. 

Hibridni renegade je porabil precej manj kot njegov več kot 20 let star veliki brat grand cherokee z 4,7-litrskim V8 motorjem, ki je s klasično zasnovanim terenskim podvozjem s togimi premami kot za šalo premagoval vse, kar mu je prišlo pod kolesa.

Varčevanje z elektriko ali polnjenje med vožnjo

Hibridni pogon je zelo dobro prilagojen sodobni mobilnosti. Med različnimi voznimi načini hibridnega pogona je poleg električnega in hibridnega tudi način za varčevanje z zalogo elektrike. Ta vozni program je namenjen daljšim avtocestnim odsekom. Čeprav se renegade 4xe z odklopljenim oziroma izklopljenim bencinskim motorjem lahko pelje do hitrosti 130 km/h, se električni doseg pri višjih hitrostih drastično zmanjša. Zato je pri vožnji po avtocesti pametno vklopiti e-save način, v katerem je delovanje hibridnega pogona prilagojeno varčevanju z elektriko. Na ta način se tudi po daljši vožnji v mesto ali naselje lahko pripeljete z vsaj 35 kilometri električnega dosega za tiho vožnjo po ulicah. Če na daljših poteh ni časa ali možnosti za priklop avta na električno omrežje, med aktivnim varčevanjem z elektriko bencinski motor del razpoložljive moči nameni za pogon generatorja, kar pomeni, da je mogoče tudi namensko polnjenje akumulatorja iz energije fosilnega goriva. Med vožnjo je mogoče ob pomoči bencinskega motorja povrniti do 80 odstotkov zaloge elektrike, a ob tem bo večja poraba bencina. Tudi z ekološkega vidika to ni najbolj optimalen način zagotavljanja energije za vožnjo z manj izpusti. Kdor razmišlja skozi prizmo ekologije, bo pri hibridnem renegadu dosledno uporabljal električni kabel.

Za vse, ki bi radi združili prednosti električnega avtomobila in hkrati ohranili terensko klenost

Voznik preko vrtljivega stikala izbere program delovanja štirikolesnega pogona (sneg, pesek, blato) oziroma samodejni način, če želi, da umetna inteligenca glede na stanje pod kolesi sama upravlja z vsemi prilagoditvami pogona za čim boljši oprijem. Jeep najzahtevnejšim voznikom, ki bi radi združili prednosti električnega avtomobila in hkrati ohranili terensko klenost, ponuja različico renegade trailhawk, ki ima v sistemu terenskega izbirnika še način rock - kamenje. Ta vozniku omogoča plazenje preko skal ali drugih zahtevnejših ovir s prilagajanjem navora na vsakem kolesu posebej in deluje le v kombinaciji z reduktorskim prestavnim razmerjem (4WD low).

 

Ključne besede


Hibridni avtopriključni hibridelektrikaštirikolesni pogonJeephibriddoživetjejeep renegade

Vam je članek všeč?

Zaploskajte mu – kliknite in držite gumb. Dlje, ko boste ploskali, bolj vam je članek všeč. Z aplavzom nam sporočate, kateri članek izstopa. Hvala!

31

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije

Priljubljenost članka

31

Shrani

Delite s prijatelji