Nakup in uporaba neoriginalnih avtomobilskih rezervnih delov

Tehnika

Navidezni prihranek - Kot pravijo strokovnjaki, se poceni nakupi pogosto prelevijo v draga popravila …


Ko je avto zunaj garancijskih rokov, njegovo vzdrževanje lahko postane drago. Obrabljene ali okvarjene dele je treba zamenjati, kar lahko veliko stane. Ponudba teh delov je na prostem trgu vse večja in ni tako težko najti zelo poceni nakupnih priložnosti. Pa se nakup poceni delov res splača?

Po nekaj letih brezskrbnih kilometrov z novim avtomobilom se običajno začnejo skrbi in stroški: zamenjati je treba to, izrabilo se je ono, kmalu bo na vrsti obsežnejši in dražji servis, garancija je pred iztekom, jamstva ne bodo veljala več. Avto ni hermetično zaprt stroj, ki bi brez vzdrževanja deloval večno; marsikateri njegov del se obrablja, pokvari ali odpove, zato ga je treba zamenjati. Oskrba z nadomestnimi deli je utečen posel; danes se za vsako okvaro ali težavo hitro najde rešitev - le denarnico je treba odpreti.

Od tu naprej pa stvari niso več tako jasne: kje kupiti rezervne dele? Moramo to prepustiti pooblaščenemu serviserju? Lahko sami najdemo ustrezen del? Moramo kupiti originalni del ali lahko kupimo neoriginalnega, a cenejšega? Lahko zaupamo spletnim trgovinam? Kot pravijo strokovnjaki, se poceni nakupi pogosto prelevijo v draga popravila …

Jurij Kočar, vodja področja servisa pri AMZS opozarja, da ceneni rezervni deli pomenijo le navidezen prihranek: "dobri neoriginalni rezervni deli ne morejo biti smešno poceni. Naj to upoštevajo tudi bralci: naj ne kupujejo smešno poceni rezervnih delov, ker obstaja velika verjetnost, da so nekakovostni."

Poplava poceni, a nekakovostnih delov

O tem smo se pogovarjali z Jurijem Kočarjem, vodjem področja servisa pri AMZS, ki nas je opozoril, da so evropski trg v zadnjih letih preplavili številni neoriginalni rezervni deli različnega izvora in zelo različne kakovosti. “Še zlasti se je povečala ponudba poceni delov, katerih kakovost pa je izredno slaba. Pogosto kljub obljubam v spremnem besedilu ali celo na embalaži takšnega dela sploh ne moremo vgraditi, ker tehnično ni ustrezen,” pravi Jurij Kočar. Po njegovih besedah večina takšnih delov izvira iz Kitajske, vozniki pa jih kupujejo v spletnih trgovinah ali prek posrednikov. Kočar dodaja:

S Kitajske lahko dobimo tudi zelo kakovostne dele, saj ima kar nekaj uveljavljenih izdelovalcev tam svoje tovarne, a takšni deli niso poceni.

Ker je večina kupcev laikov, ne morejo ločiti dobrih od nekakovostnih rezervnih delov. Kdor rezervne dele kupuje zgolj zaradi nizke cene, se tako lahko pošteno opeče. Jurij Kočar pojasnjuje: “V poslovnih enotah AMZS se vse pogosteje srečujemo s primeri, ko stranke s seboj pripeljejo svoje dele, kar sicer lahko storijo, a se ti hitro pokvarijo ali pa zaradi neustrezne kakovosti povzročijo okvare drugih delov. V takšnem primeru stranko čakajo precej večji stroški od navideznega prihranka. Ob tem se še pogosto zgodi, da stranke potem za težave krivijo serviserja ali celo izdelovalca avtomobila.”

Jurij Kočar pravi, da se pri rezervnih delih ne splača pretirano varčevati:

Pri AMZS smo se vedno trudili najti rezervne dele z dobrim razmerjem med kakovostjo in ceno. A takšni deli ne morejo biti najcenejši in to strankam tudi povemo. Nenazadnje jamčimo za kakovost delov, ki jih priskrbimo in to je na dolgi rok zagotovo cenovno bolj ugodna rešitev kot zelo poceni nakup.

 Ko je govora o cenovnih in kakovostnih razlikah med rezervnimi deli, Jurij Kočar omeni akumulatorje: “Ponudba akumulatorjev je izjemna, kakovostni razpon pa tudi: lahko kupiš akumulator, ki bo zdržal eno leto ali pa akumulator, ki bo trajal šest let. Podobna zgodba je pri pnevmatikah, kar pa bralci Motorevije zaradi testov pnevmatik dobro vedo.” Drug tak primer so zavorne ploščice: “V kitajskih spletnih trgovinah jih lahko kupite za smešno nizko ceno. A takšne zavorne ploščice imajo neustrezno zavorno oblogo, ki je glasna, neučinkovita ali pa celo poškoduje zavorne kolute. Takšni deli niso samo neučinkoviti, ampak so lahko nevarni,” pojasnjuje Kočar.

Posebno težavo po besedah Kočarja predstavljajo električni sklopi, kakršen je alternator: “Okvare alternatorjev so razmeroma pogoste pri malce starejših avtih. Pri okvarjenem alternatorju ima kupec možnost, da ga odnese na obnovo, kar je običajno dobra in učinkovita rešitev, so pa na voljo tudi novi alternatorji iz Kitajske, ki stanejo le delček cene originalnega alternatorja. Ko ga pogledamo od zunaj, ni z njim nič narobe, a se ob tem sprašujemo, kako jim ga uspe izdelati za tako nizko ceno. Stranka je zadovoljna, alternator brez težav vgradimo v avto, a po letu dni že sledi okvara. Ko ga razdremo, opazimo, da nič ni tako, kot bi moralo biti: žice v navitju so bistveno manjšega preseka kot pri originalu, izolacije skoraj ni, vse je nekakovostno sestavljeno.”
Jurij Kočar ob koncu pogovora pojasni, da niso vsi neoriginalni rezervni deli slabi:

Večina izdelovalcev vgradnih delov ob delih za originalno vgradnjo izdeluje enake dele tudi za prosti trg. So enakih značilnosti in kakovosti, cena pa je pogosto malo nižja. A dobri neoriginalni rezervni deli ne morejo biti smešno poceni. Naj to upoštevajo tudi bralci: naj ne kupujejo smešno poceni rezervnih delov, ker obstaja velika verjetnost, da so nekakovostni. Dokler gre za dele, ki ne vplivajo na varnost, bodo imeli s tem le stroške in izgubo časa, če pa kupujejo nekakovostne rezervne dele, ki vplivajo na varnost v vožnji, pa so lahko posledice hujše. Svetujem, naj pred nakupom o tem povprašajo svojega serviserja - v AMZS jim radi svetujemo.

Poceni zavorne ploščice niso samo nevarne, ampak lahko uničijo tudi zavorni kolut.

Vaše mnenje ...

Vaše mnenje nam je pomembno.

Kje vi kupujte rezervne dele?

Kakšne dele prodajajo uveljavljene trgovine?

Nakup v spletnih trgovinah in v lastni režiji se lahko za večino ljudi, ki niso strokovnjaki na tem področju, torej konča z veliko večjimi stroški od morebitnega prihranka zaradi nižje cene. Kaj pa nakup v uveljavljenih trgovinah z avtomobilskimi rezervnimi deli? Ali kupec tam vselej dobi kakovostne dele? O tem smo povprašali Miha Rotarja iz podjetja Euroton, ki je eden od večjih slovenskih trgovcev z avtomobilskimi deli. Miha Rotar pravi:  “V Eurotonu vseskozi stremimo k zadovoljstvu naših kupcev. Sodelujemo z največjimi nemškimi in italijanskimi izdelovalci originalnih rezervnih delov, ki pa svoje izdelke ponujajo tudi na poprodajnem trgu. V našem prodajnem portfelju ne boste našli izdelkov, za katere nismo prepričani, da niso kakovostni. Pri tako velikem obsegu poslovanja si tega ne moremo privoščiti. Kot večina trgovcev tudi mi ponujamo izdelke različnih cenovnih razredov. To od nas zahtevajo kupci, ki se jim moramo prilagajati. Tako pri nas najdete tudi izdelke nižjega cenovnega razreda, ki pa so kljub nizki ceni kakovostni in prepoznavni na svetovnem trgu. Izdelki izpolnjujejo vse standarde, ki jih zahtevajo izdelovalci.”

Na vprašanje, kako se kupec prepriča, da je kupil kakovosten del, Miha Rotar odgovori: “Pri nakupu prek spleta ali od nepreverjenih prodajalcev mora biti kupec pozoren na embalažo, v kateri je posamezen rezervni del. Ta mora biti nepoškodovana in neodprta. Lahko se tudi zgodi, da kupljen del ni enak označbi na embalaži. Treba je preveriti kataloške številke na embalaži in izdelku. Kupci naj bodo pozorni tudi na prenizke cene. Lahko se tudi zgodi, da je bil del že vgrajen v kakšen avto. V Eurotonu se kaj takšnega ne more zgoditi, saj imamo skrben nadzor nad izdelki, ki pridejo v naše skladišče in v trgovine. Kupcem svetujemo, da se posvetujejo z našimi prodajalci, ki so ustrezno tehnično izobraženi in znajo pravilno svetovati.”
Miha Rotar ocenjuje, da je delež neoriginalnih rezervnih delov v Sloveniji približno 50 odstoten, pri Eurotonu pa največ delov - 70 odstotkov - naročajo iz Nemčije, 30 odstotkov iz Italije, 10 odstotkov pa od drugod. Na vprašanje o cenovnih razlikah, Miha Rotar odgovarja:

Največja razlika je pri motornem olju. Na pooblaščenih servisih se cena giblje od 25 do 30 evrov za liter, isto olje v naših trgovinah in na spletu pa stane približno 9 evrov za liter. Cene med originalnimi in neoriginalnimi rezervnimi deli znašajo od 25 do 30 odstotkov, pa čeprav gre praviloma za enak izdelek.

Enaka vprašanja smo zastavili tudi Marku Prazniku iz podjetja Copex, ki pri nas trži večinoma električne in elektronske rezervne dele za avtomobile. Tudi Marko Praznik pojasnjuje, da bo nepoučen kupec težko prepoznal nekakovosten rezervni del: “Svetujemo, da se kupec pogovori s trgovcem in ne išče samo najnižje cene, saj je ta običajno znak slabe kakovosti. Predvsem pa naj se najprej prepriča, kaj sploh potrebuje.” Veliko kupcev išče informacije in odgovore kar na spletu, kjer je veliko neuporabnih in napačnih informacij. Marko Praznik pravi: “Lastnikom avtomobilov vsekakor priporočamo obisk pri usposobljenemu mehaniku, ki bo znal postaviti pravo diagnozo okvare, popraviti avto in tudi najti ustrezen rezervni del. Razlika v ceni ni vredna poznejših težav zaradi slabe kakovosti. Vgradnja nekakovostnih delov lahko namreč povzroči tudi okvaro drugih sklopov, kar močno podraži popravilo.”

Kaj pri Copexu svetujejo kupcem rezervnih delov? Marko Praznik pravi: “Kupci naj kupujejo rezervne dele preverjenih izdelovalcev, ki sodelujejo tudi pri prvi vgradnji in pri katerih ima kupec tudi določeno zaščito pri morebitnih okvarah in stroških zaradi okvar. Izogibajo naj se raznim hišnim znamkam nekaterih trgovcev, pri katerih izdelki nimajo znanega porekla. Izogibajo naj se tudi spletnim nakupom rezervnih delov, če niso prepričani, kdo je izdelovalec rezervnega dela.”

Tudi Marko Praznik ugotavlja, da je prodajni delež neoriginalnih rezervnih delov pri nas približno polovičen in dodaja, da slovenski kupci približno 10 odstotkov rezervnih delov kupijo prek spletnih trgovin. A tudi on opozarja: “Cena večine delov v spletnih trgovinah je res nižja kot v pravih trgovinah z avtodeli, vendar ta cena ne vključuje svetovanja, takojšnje dobave, preverjene kakovosti in pomoči pri reševanju morebitnih težav, kar po mojem mnenju več kot odtehta razliko v ceni.”

Ceneno tipalo odmične gredi lahko naredi veliko škode. 

Večja kakovost in manj skrbi?
Nakup delov pri pooblaščenih serviserjih

Marsikateri lastnik avtomobila nima časa ali živcev za iskanje rezervnih delov po trgovinah ali spletu, zato to skrb preprosto prepusti pooblaščenemu serviserju. Praviloma so takšni rezervni deli dražji od delov v prosti prodaji, a z višjo ceno kupec dobi tudi zagotovilo o kakovosti.

Tomaž Kukovec, direktor poprodaje in nadomestnih delov pri podjetjih P Automobil Import in C Automobil Import, ki pri nas zastopata znamki Peugeot in Citroen, pojasni: “V  našem prodajnem programu imamo tako originalne nadomestne dele kot tudi linijo ekvivalentnih nadomestnih delov, ki so prav tako homologirani za uporabo v vozilih koncerna PSA. V našem poslu ob izrazu originalni in neoriginalni nadomestni deli uporabljamo še izraz ekvivalentni nadomestni deli, ki pa so prav tako homologirani s strani proizvajalca. Našim serviserjem svetujemo, da svojim strankam ponujajo le ekvivalentne nadomestne dele, saj se lahko le tako izognejo morebitnim okvaram, težavam in potencialnim konfliktom. Zahtevamo, da se na delovni nalog nedvoumno zabeleži, da je vgrajen material neoriginalen, kar jasno določa posledice oziroma garancijske pogoje, če stranka sama kupi in prinese material za vgradnjo. Veliko pozornosti posvečamo mazivom, kjer je treba slediti ustreznosti zahtevanim standardom kakovosti. Ob oteženi sledljivosti oziroma dokazljivosti ustreznosti serviser priporoča skrajšan interval menjave olja, da ne bi prišlo do prekomerne obrabe vitalnih delov motorja.”
Na vprašanje o cenovnih razlikah Tomaž Kukovec odgovarja: “Cene so odvisne od nabavnih cen na eni strani in pozicioniranja podobnih delov na trgu, ki se mu poskušamo vedno približati. Tako želimo strankam ponuditi možnost nakupa dovolj kakovostnega materiala brez tveganja. Dodatno strankam nudimo popuste na originalne nadomestne dele, ki naraščajo glede na starost vozila vse do 35 odstotkov in jim tudi tako približamo ponudbo najkakovostnejših delov. Nekatere povratne informacije potrjujejo, da smo na pravi poti.”

Jurij Kočar, vodja področja servisa pri AMZS opozarja: "V kitajskih spletnih trgovinah jih lahko kupite za smešno nizko ceno. A takšne zavorne ploščice imajo neustrezno zavorno oblogo, ki je glasna, neučinkovita ali pa celo poškoduje zavorne kolute."

 

Blaž Poženel

Blaž Poženel

Odgovorni urednik

Nazaj