EQ - Mercedesov novi rod alternativnih pogonov

Tehnika

Električna inteligenca - novi rod motorjev, priključnih hibridov, gorivnih celic in električnih vozil.


Pri Mercedesu pravijo, da se električna mobilnost ne more zgoditi čez noč, a tudi odkrito priznavajo, da brez elektrike ne bo mogoče doseči zahtevanega znižanja CO2 izpustov. Rešitev? EQ - novi rod motorjev, priključnih hibridov, gorivnih celic in električnih vozil.

Mercedes je bil vselej med izdelovalci, ki so so narekovali avtomobilsko prihodnost. A pri elektriki si je - kot večina drugih evropskih izdelovalcev - vzel čas. Po nekaj letih neodločnosti pa je vseeno pokazal moč razvoja in inženirsko doslednost: več kot 10 milijard evrov težka investicija v razvoj električnih vozil in napoved elektrifikacije vseh modelov, pomeni da bo do konca naslednjega desetletja modro oznako EQ nosilo 130 različnih modelov z zvezdo na nosu. Vsak avto bo torej imel različico z alternativnim pogonom. Med njimi bodo tudi priključni hibridi in avtomobili s pogonom na gorivne celice oziroma vodik. Elektrifikacija bo dosegla tudi težkokategornike - avtobuse in tovornjake.

Paleta novega, energijsko inteligentnega rodu Mercedesovih avtomobilov treh pogonsko različnih tehnoloških rešitve: EQ boost, EQ power in EQ. 

 

Tri oznake, za tri različne tehnične rešitve

Pri Mercedesu se zavedajo, da avtomobile prodajajo po celem svetu, da so zahteve voznikov različne in da infrastruktura v mnogih deželah ne sledi bliskovitemu tehnološkemu napredku. Družino avtomobilov EQ zato sestavljajo tri različne tehnološke rešitve: EQ boost, EQ power in EQ.

EQ boost

Pri tej optimizaciji običajnega motorja pomembno vlogo igra nova električna naprava (ISA), v katero so združeni zaganjalnik, alternator in elektromotor oziroma generator.


Gre za “mehko” hibridno rešitev z 48-voltno električno napeljavo pri bencinskih in dizelskih motorjih. Pri tej optimizaciji običajnega motorja pomembno vlogo igra nova električna naprava (ISA), v katero so združeni zaganjalnik, alternator in elektromotor oziroma generator. Mercedesa s takim motorjem ni treba nikamor priklopiti, saj elektrika neposredno ne vrti koles, doda pa od 10 do 16 kW moči. Na cesti avto pospešuje zelo zvezno, brez “turboluknje”, omogoča funkcijo jadranja in zmogljivejšo rekuperacijo ob zaviranju. Za lažjo predstavo: mercedes CLS 450 4matic z 270 kW moči v povprečju porabi 7 l goriva na 100 km. Do leta 2022 bodo vsi Mercedesovi motorji z notranjim zgorevanjem opremljeni s to tehnologijo in 48-voltno električno napeljavo, že zdaj pa sta na cestah s to tehnologijo prenovljena razred C in S.

EQ power

Pogonska zasnova priključnih hibridov.


Priključni hibridi kot najboljše iz treh svetov: predstavljajo novo generacijo priključnih hibridov v kombinaciji z bencinskimi in dizelskimi motorji ter celo z gorivnimi celicami. S tem želijo zdužiti najboljše dveh svetov: fosilnega in električnega, pri čemer z gorivnimi celicami v enačbo učinkovitosti prinašajo še tretji energent - vodik. Za slednjega trdijo, da njegov čas šele prihaja in da bo v naslednjih dveh desetletjih doživel razcvet. Priključni hibridi bodo pri Mercedesu igrali pomembno vlogo, saj omogočajo izkušnjo in učinkovitost vožnje električnega avtomobila in hkrati potovanja na velike razdalje v visokem tempu brez skrbi glede dosega. Mercedes EQ power pogone zagotavlja predvsem večjim avtomobilom, med katerimi je tudi admiralska ladja razred S. Električni del pogona 3. generacije hibridov sestavljata elektromotor (90 kW in 440 Nm), ki je bil razvit v sodelovanju z Boschem, in nov akumulatorski sklop z zmogljivostjo 13,5 kWh. Elektromotor so vstavili v ohišje 9-stopenjskega (9G-tronic) samodejnega menjalnika. Akumulatorski sklop nad zadnjo osjo še vedno vzame precej prostornine prtljažniku. Na cesti pogon deluje izjemno uglajeno; preklopi med električnim in motornim pogonom so skoraj nezaznavni. Voznik ima na voljo štiri načine delovanja hibridnega pogona: samodejnega, električnega, varčevalnega in program za polnjenje med vožnjo. Pri novi generaciji priključnih hibridov so poskrbeli še za zmogljivejše polnjenje iz omrežja, saj so vgradili 7,2-kilovatni polnilnik. Zaloga energije v litij-ionski shrambi zadostuje za okoli 35 km električne vožnje v prometu. Nova generacija teh hibridov bo na slovenske ceste prišla februarja prihodnje leto. Velika družina modelov ima velik povprečni izpust CO2. Zato je Mercedes elektriko vgradil k bencinskim in dizelski strojem.

EQ - električni avtomobili

Platforma za električne avtomobile.


Novi razred EQ je povsem na novo zasnovana družina električnih avtomobilov. Ogledali smo si prvi serijski izdelek - cestni terenec mercedes EQC. Oblikovno se bodo električni modeli EQ že na oko razlikovali od modelov z oznakami EQ power in EQ boost. 4,7 m dolg cestni terenec EQC je tehnološko dovršen avto: ima dva elektromotorja - vsakega nad svojo osjo - s skupno močjo 300 kW in 765 Nm navora, do 100 km/h pospeši v 5,1 sekunde, ima uporaben 500-litrski prtljažnik in 80 kWh zaloge elektrike za približno 450 km dosega. Cena se v Nemčiji začne pri 70 evrskih tisočakih. V Stuttgartu imajo s svojimi električnim razredom velike načrte, saj naj bi do leta 2025 modeli EQ imeli od 15- do 25-odstotni delež celotne prodaje Mercedesovih avtomobilov že do leta 2022 bodo na trg poslali 10 električnih modelov EQ. V pogovoru z inženirji smo dobili občutek, da so zares naredili avto, s katerim želijo prepričati ljudi - ne zgolj zato, ker so ga morali.

Novi cestni terenec mercedes EQC. Oblikovno se bodo električni modeli EQ že na oko razlikovali od modelov z oznakami EQ power in EQ boost. 4,7 m dolg cestni terenec EQC je tehnološko dovršen avto z okoli 450 kilometri dosega z enim polnjenjem.

Osem tovarn za proizvodnjo akumulatorjev

Poleg že omenjenih 10 milijard evrov za razvoj električnih avtomobilov, je koncern Daimler vložil še dodatno milijardo v zagon globalne mreže tovarn za proizvodnjo akumulatorjev. To pomeni 8 tovarn na 6. lokacijah v Evropi, Aziji in Ameriki.
Veliko vlogo pri elektrifikaciji urbanega prometa pa bo odigral tudi Smart, ki bo postal povsem električna znamka. 

Zakaj z električnim kablom opremiti bencinski in dizelski motor?

Karavan razreda C (C 300 de T) bo kot priključni hibrid za seboj pustil le 42 gramov toplogrednega plina na kilometer, limuzina razreda E (E 300 e) samo 45 gramov, več kot 5-metrska križarka S 560 e pa le 57 gramov.

Energijsko načrtovanje

Učinkovita raba energije je le ena od vrednot družine EQ. Za uporabniško izkušnjo sta pomembna predvsem udobje in praktičnost. Digitalna komunikacija na daljavo je nekaj, kar sovpada z elektrifikacijo pogona. Upravljanje z energijo si voznik s povezavo avta in telefona lahko načrtuje za vsako obdobje dneva posebej. Mercedes skupaj s partnerji že vzpostavlja ekosistem oskrbe z energijo po načelu “doma, na poti in v službi”. Priznavajo pa, da je na področju pametne infrastrukture tudi v Evropi še veliko dela in izzivov.

Vaše mnenje ...

Vaše mnenje nam je pomembno.

Kakšen pogon oziroma energent bo po vaše v bližnji prihodnosti najboljša rešitev osebne mobilnosti?

 
Za volanom: kot bi ti bral misli ali pa te naučil doktrine varčne vožnje

Zanimivo je dejstvo, da se je Mercedes odločil za priključne hibride v kombinacij z dizelskim in bencinskim motorjem. Mercedes-benz S 560 e: V6 bencinski motor z 270 kW in elektromotor z 90 kW ter 440 Nm. Izjemno uglajen ekolog, ki pa je zmožen stotico doseči po vsega 5 sekundah pospeševanja ali pa skoraj neslišno jadrati po mestnih ulicah. V električni shrambi je 13,5 kWh energije, kar pomeni do 50 km dosega na elektriko.

Po vpadnicah in ulicah Stuttgarta smo se vozili z dvema priključnima hibridoma E 300 de in S 560 e. Pri obeh velja izpostaviti izredno odzivnost pogona. Tako pri podajanju moči kot tudi pri prilagajanju delovanja glede na slog vožnje. Ob tem res izstopa Mercedesov umetna inteligenca, ki je prvenstveno namenjena varnostnim sistemom, a s podatki radarjev in stereokamer odlično zalaga tudi asistenta za eko vožnjo. Gre za sistem prediktivne vožnje, ki na podlagi digitalne kartografije, pa dejanskega dogajanja prometa nekaj 100 m pred avtomobilom in analize okoljskih parametrov ter vozniškega sloga krmili delovanje vseh komponent hibridnega pogona za čim bolj učinkovito rabo energije. Na cesti imaš skoraj občutek, da ti avto bere misli. Ko je treba zavira z občutkom v pravem trenutku, tako da ve ali se je kolona pred teboj že začela premikati ali stoji. Ravno tako se vedno v pravi prestavi pripelje v križišče in spremlja dogajanje na semaforju. Hitrost zamrzuješ glede na dogajanje pred in za avtomobilom, če se le da izkoristi inercijo energijo gibajočega vozila oziroma zavira do zaustavitve, le če res potrebno. Vožnja je res zelo udobna.

Hibrid s 700 Nm navora


Ta hip med najbolj prepričljive vozniško-ekološke rešitve nedvomno sodi Mercedesov dizelski priključni hibrid. S 50 km električnega dosega in kar 225 kW sistemske moči in 700 Nm navora je doma na vseh cestah. To je avto, ki omogoča maratonska potovanja v visokem tempu brez skrbi glede dometa. Zavezništvo lahkega 168-kilogramskega 2-litrskega štirivaljnika (OM654) s 143 kW - ta ima novo oblikovano površino batov za boljše izgorevanje in tehnologija nanoslide za 25 odstotkov zmanjšanje trenja - in elektromotorja je dokaz, da svet ni ne črn ne bel. Da, tudi dizli v resnici imajo prihodnost, če si želimo uporabne mobilnosti brez fige v žepu. 

Štirje program delovanja hibridnega pogona

Voznik ima na voljo 4 načine delovanja hibridnega pogona: hybrid - s samodejnim preklopom med električnim in motornim pogonom glede na zahteve s ceste v luči največje učinkovitosti upoštevajoč pospeševanje in obnavljanje energije - rekuperacijo; E-mode - vožnja na elektriko v mestih in obvoznicah ter vpadnicah do hitrosti 135 km/h; E-save - vklop rezervacije električne energije, da na avtocesti ne porabljaš elektriko, ki jo boš kasneje potreboval za vožnjo brez izpustov v mestu in charge - program za polnjenje akumulatorjev pogona med vožnjo.

Glede potrebe dnevne mobilnosti mu avto zna sporočiti, kje in koliko časa bo najbolje pripeti avto na električno omrežje. Priklop na zunanji vir energije seveda omogoča udobje tudi, ko avto stoji. Voznik na daljavo poskrbi za ustrezno mikroklimo in prezračevanje.

Na razpotju nove dobe, ko je že bilo jasno, da bo motor z notranjim zgorevanjem moral dobiti alternativo, so veliki proizvajalci precej neodločno govorili in delali v smeri velikih serij novih pogonskih tehnologij. Električne avtomobile so predstavljali kot bolj ali manj posrečene predelave obstoječih modelov, novi energenti pa so po večini vrteli le kolesje prototipov in študij. Zdelo se je, da v resnici ne verjamejo v nujnost sprememb oziroma, da je časa še veliko. Sedaj pa se je le začel osredotočen razvoj z jasnimi cilji. Veliki proizvajalci so do nedavnega precej neodločno govorili in delali v smeri velikih serij novih pogonskih tehnologij.

Priklop na zunanji vir energije seveda omogoča udobje tudi, ko avto stoji. Voznik na daljavo poskrbi za ustrezno mikroklimo in prezračevanje.

Inženirji so nam zaupali, da že pripravljajo tudi serijo športnih priključnih hibridov. Ti bodo nosili oznako EQ power +, namenjeni pa bodo športnim modelom AMG. Tehnologija za elektrifikacijo najzmogljivejših pa prihaja iz Mercedesove najdražje in tehnološko najbolj dovršene garaže - Mercedes AMG Petronas F1 team.

Nekoč je veljalo, da eko hibridna doktrina temelji na naslednji postavki: močan in učinkovit bencinsko-električni pogonski sklop z velikim motorjem za še bolj očitne prihranke pri gorivu in izpustih. Poleg tega pa naj bi taka kombinacija okrepila še zmogljivosti in posledično ponudila še boljšo vozniško izkušnjo. Na drugi strani pa najnovejši Mercedesov dizelski priključni hibrid ponuja kar 225 kW moči 700 Nm navora ter 5,6-sekundni pospešek do stotice, novi 2-litrski dizelski štirivaljnik dizel pa je že sam po sebi pa je že sam po sebi zelo varčen. Zakaj torej dve različici bencinska in dizelska? Preprosto, zaradi znižanja skupne povprečne vrednosti izpustov CO2 celotne ponudbe modelov.

Foto: to je Mercedesova električna prihodnost ...

EQ - Mercedesov novi rod alternativnih pogonov

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije

Nazaj