AMZS varnostni trk avtomobilov z nezavarovanim in zavarovanim tovorom

Preskusni trki

Smrtonosno pohištvo - AMZS varnostni test razkriva grozljive posledice nesreče z nepravilno pritrjenim pohištvom v avtomobilu.


“Bomo že nekako zložili v avto,” je misel, ki jo nemalo voznikov izreče v trgovinah s pohištvom in opremo, ko se odpravi po nakupih vitrine, garderobne omare, klopi, mize, postelje, zofe in drugih bolj ali manj težkih oziroma velikih kosov pohištva. Na parkirišču se nato vozniki ukvarjajo predvsem z izzivom, kako izkoristiti vsak razpoložljiv centimeter do stropa potniške kabine, ob tem pa pri prostorskem tetrisu z velikim tovorom pozabijo na ključno pravilo varnosti - pravilno pritrjevanje tovora. Ob nesreči ali celo samo ob zaviranju v sili se ločnica med življenjem in smrtjo zgodi v milisekundah. AMZS varnostni test razkriva grozljive posledice nesreče z nepravilno pritrjenim pohištvom v avtomobilu.

Ljudje v življenju iščemo bolj ali manj učinkovite bližnjice. Pri tem se zanašamo predvsem na svojo iznajdljivost, ki glas razuma velikokrat - tudi za ceno nekaj dodatnih evrov ali minut - potisne daleč v ozadje. Ravno zato smo v času, ko se številni ljudje lotevajo prenove svojih domov, v sodelovanju z ostalimi avtomobilskimi klubi naredili varnostni test prevoza pohištva. Z njim želimo opozoriti na veliko varnostno tveganje, če svoj avto naložite s tovorom brez razmisleka o varni vožnji. Varnostni trk avtomobila s pritrjenim in pravilno naloženim tovorom v neposredni primerjavi s trkom avtomobila, v katerem je tovor zložen po “domače” brez razmisleka in brez uporabe potrditvenih elementov, kot so zatezni trakovi, na najbolj neposreden način prikaže hude posledice prometne nesreče. Ob tem opozarjamo, da je z enako mero premisleka treba zavarovati tudi tovor, če si sposodite lahki dostavnik ali pa tovor prevažate na prikolici.

Foto: Za večino je glavni izziv transporta končan, ko na parkirišču uspejo zapreti prtljažnik

Z malce spretnosti in prostorske predstave bo voznik že v srednje velikega karavana ali cestnega terenca spravil relativno precej velike pakete pohištva. Nemalo je voznikov, ki si po načelu nerodnih mojstrov zadovoljno manejo roke, ko zaprejo prtljažna vrata - brez zavedanja, da je prtljaga le pospravljena v notranjost avtomobila, ne pa tudi pritrjena. Ta razlika pa je ključna! Pri transportni improvizaciji gredo ljudje nemalokrat predaleč, saj jih zanima le, ali dimenzije tovora vsaj približno ustrezajo dolžini in prostornini prtljažnega prostora in kabine. Pred trgovinami s pohištvom in opremo za dom ter vrt je vsak dan znova mogoče videti neizmerno kreativnost in veliko domišljije pri reševanju prostorsko-transportnih izzivov prevoza pohištva v avtomobilu. Žal pa v večini primerov do strehe naloženih avtomobilov skoraj nikoli nismo bili priča primerom, ki bi jih vsaj za silo lahko označili kot varno naloženo prtljago. Fotografije razkrivajo vrata omare ali celo steklene vitrine postavljene daleč naprej v območje glave sovoznika, pa potnike, ki na nogah držijo keramični kopalniški lijak … Vse, kar smo opazili, daje vedeti, da ljudje zelo podcenjujejo nevarnost, ki v takih primerih preži na njih. Večina pri nalaganju avtomobila hiti in se morda zanaša na kratko razdaljo od trgovine do doma in na izgovor, da bodo vozili počasneje in previdneje. Zasilne transportne rešitve, ki jih jih je mogoče vsak videvati na parkiriščih velikih trgovin, so dokaz, da je nepravilno naložen tovor v oseben avtomobilu že pravilo oziroma dejstvo in ne izjema. Večina voznikov se očitno ne zaveda, kako tvegano je tako početje in kako močne so sile, ki jih povzročijo udarci nezavarovanega tovora ali prtljage ob trku oziroma pri zaviranju v sili. Naš test dokazuje, da te sile lahko povzročijo usodne poškodbe. 

Težki paketi pohištva lahko celo lomijo naslonjala, razrahljajo vpetje sedeža in povzročijo usodne poškodbe glave in vratu voznika ter sovoznika.

Kot bi padli z višine osmih metrov!

Pri čelnem trčenju hipni pojemki dosežejo celo od 30 do 50 g. To pomeni, da morajo trakovi, ki držijo 145-kilogramski tovor na mestu, zdržati silo primerljivo z maso sedmih ton. Nezavarovan tovor se ob takem pojemku prosto giblje po kabini in povzroči hud nalet znotraj potniške kabine. Kos pohištva, ki zadene potnika pri trku s hitrostjo 45 km/h, povzroči hude poškodbe. Za lažjo predstavo: v telo udari s tako silo, kot bi padli z osmih metrov višine na betonska tla. Glavni cilj tokratnega testa je nazorno prikazati posledice nepravilno naloženega in nezavarovanega tovora, ki ga nemalokrat vozimo v svojih avtomobilih. Želeli smo pokazati, kakšne usodne sile nastanejo pri trku z razmeroma nizko hitrostjo in hkrati opozoriti, kako pomembno je za varnost, da pravilno naložite in pritrdite tovor v avtomobilu. Želeli smo tudi pokazati, kako pomembno je pravilno zavarovanje tovora, pa tudi, kako lahko bolj učinkovito porazdelite tovor v svojem vozilu in kateri enostavni ukrepi pomagajo učinkovito varovati predmete.

VIDEO: Varnostna trka: v golfa smo pravilno in nepravilno pospravili 145 kg paketov pohištva

Tokrat varnostnega trka z naloženim tovorom nismo izvedli na saneh z vnaprej določenim pojemkom hidravlične zavore. Za test smo izbrali dva identična serijsko izdelana srednje velika družinska karavana z veliko prostora za prtljago. Izbrali smo dva golfa pete generacije in v enega pravilno z elementi za pritrjevanje ter v drugega nepravilno brez ustreznega pritrjevanja naložili 145 kilogramov pohištvenih paketov znamke Ikea in druge drobne opreme za dom. Celotna masa avtomobila je pri obeh varnostnih trkih skupaj s tovorom, dvema preskusnima lutkama (2 x 80 kg) in opremo za meritve ter snemanje, znašala 1570 kg. Oba golfa smo s hitrostjo 45 km/h čelno, s celotno površino prednjega dela zaleteli v togo oviro - steno. Tak trk povzroči nekoliko manjšo deformacijo karoserijskih struktur, ki razpršijo sproščeno kinetično energijo, a hkrati povzroči močnejši pojemek. Tovrstna nesreča je sicer v vsakdanjem prometu malo verjetna, a za prikaz nevarnosti pri prevozu tovora smo dosegli zelo velik pojemek - 48 g pri nepravilno naloženem tovoru in 45 g pri pravilno naloženem in pritrjenem tovoru.

Avtomobil je bil močno poškodovan tudi znotraj kabine.
AMZS test je nazorno pokazal, da mora biti tovor tudi v osebnem avtomobilu pravilno naložen in dosledno pritrjen.

Varno pritrjen tovor kljub izjemni obremenitvi ostal na mestu

Varno nalaganje tovora zahteva premislek in dobro izvedbo. Po idealnem scenariju morajo biti vsi večji in težji predmeti položeni na dno prtljažnika in nikakor ne smejo segati nad naslonjali prednjih sedežev. Manjše ali mehkejše predmet položitev prostor za noge. Če tam ni prostora, drobne predmete zložite v trde plastične škatle in te dodatno pritrdite s trakovi, da preprečite, da bi drobnarije - ali celo steklovina - ob trku letele po kabini. To učinkovito preprečite tudi z uporabo varovalne mreže. Varovalno mrežo uporabite le kot dodatno zavarovanje in ne za pritrjevanje večjih in težjih predmetov. Zelo pomembno je, da tovor dobro pritrdite, da pri naletu ostane na mestu. Pri tem je nujno, da uporabite ustrezno močne, certificirane zatezne trakove, s katerimi tovor vežete oziroma pritrdite navzdol, čim nižje na proti dnu avta in tako preprečite uhajanje naprej. Ti trakovi, ki jih namestite okoli naslonjal položene zadnje klopi in v sidrišča naslonjal, odigrajo ključno vlogo pri preprečevanju naleta tovora v voznika in sovoznika. Ob trku so trakovi izpostavljeni obremenitvi sil, ki so večje od 65 kN. Uporabite več trakov: z večjim po celotni dolžini povežite tovor skupaj, z manjšimi pa ga dodatno pritrdite na dno in prej omenjena sidrišča. Priporočamo tudi uporabo nedrsečih podlog. Prostor med različno velikimi kosi pohištva lahko zapolnite z odejami in manjšimi predmeti, ki jih potem skupaj s pohištvom spnete z zateznim trakom in dodatno zavarujete še z zaščitno mrežo.

Preskusni lutki sta zaradi učinkovito zavarovanega tovora nesrečo prestali brez tveganja za hujše poškodbe.


Premišljeno zložen in ustrezno pritrjen tovor pri našem varnostnem trku ni predstavljal nevarnosti za voznika in sovoznika, saj noben predmet ni poletel proti prednjemu delu kabine. Kljub ogromni obremenitvi je močan jermen, ki je bil zapet po celotni dolžini tovora in dodatno vpet v sidrišči naslonjala zadnje klopi v C stebričku, prenesel sile ter tovor obdržal na mestu. Preskusni lutki sta zaradi učinkovito zavarovanega tovora nesrečo prestali brez tveganja za hujše poškodbe. V nesreči bi bile možne le lažje poškodbe zaradi primarnega naleta avta v steno.

Pri pritrjevanju pazite, da trakove zategujete enakomerno in dovolj čvrsto oziroma močno. Med pritrjevanjem se ne smejo zasukati ali zviti v spiralo. Zaradi trenja ali tresljajev se med vožnjo ne smejo razrahljati, ker pri trku potem ne služijo svojemu namenu, saj ne zmorejo tovora obdržati na mestu.

Nepravilno naložen tovor povzročil razdejanje in ogrozil življenje voznika

Preskusni trk golfa, v katerega smo tovor naložil brez pravilne razporeditve glede na velikost in maso ter ga pustili nepritrjenega, je dokazal, da bi morebitna nesreča na poti od trgovine proti domu povzročila pravo razdejanje s hudimi poškodbami. V vsega 50 milisekundah po naletu se je tovor začel silovito pomikati proti prednjemu delu kabine. Sila naleta je pohištvo z vso močjo potisnila v naslonjali prednjih sedežev, ki sta bili v nesreči močno deformirani. V prednji del kabine so prileteli tudi vsi manjši nezavarovani deli tovora.

Preskusni lutki sta bili zaradi naleta tovora izpostavljeni precejšnji obremenitvi hrbta in prsnega koša, najhujše poškodbe pa so povzročili predmeti, ki so z vso močjo udarili v vrat in glavo obeh lutk.

Litoželezna ponev je na lutki voznika povzročila obremenitev in poškodbo, ki bi bila lahko usodna. Avtomobil je bil močno poškodovan tudi znotraj kabine.

AMZS test je nazorno pokazal, da mora biti tovor tudi v osebnem avtomobilu pravilno naložen in dosledno pritrjen. Ko boste naslednjič na parkirišču trgovine v prtljažnik polagali pohištvo, ne pozabite, da ni glavni izziv zapreti vrata prtljažnika, temveč varno naložiti in zavarovati tovor.

Vaše mnenje ...

Vaše mnenje nam je pomembno.

Ali pri prevozu večjih in manjših kosov pohištva ali drugega tovora v avtu uporabite pritrdilne trakove s katerimi pritrdite oziroma zavarujete tovor?

Foto: Red in nered v prtljažniku - razlika je očitna

AMZS nasvet voznikom

- večje in težje pakete pohištva vedno položite na dno in jih trdno pritrdite in stisnite z zateznimi trakovi, da preprečite premikanje naprej,

- če je mogoče, tovor dodatno zavarujte z mrežo za pritrjevanje tovora,
vedno se prepričajte, da noben tovor ne sega v območje prednjega dela kabine ob ali nad prednjima sadežema. Če so predmeti predolgi, si zagotovite prevoz v dostavniku ali na prikolici,

- če je mogoče, predmet naslonite ob nosilne dele kabine oziroma karoserije, ki preprečujejo pomik naprej, pri pritrjevanju tovora si lahko pomagate tudi s prostimi varnostnimi pasovi,

- če so zadnji sedeži nezasedeni, diagonalno zapnite varnostne pasove in tako poskrbite za dodatno zadrževanje obremenjenih naslonjal, zadnjo klop prevračajte oziroma podirajte le takrat, ko je to nujno, saj klop predstavlja varovalno pregrado med prtljažnikom in potniško kabino, pazite na enakomerno razporeditev teže, težke predmete položite čim nižje - najbolje v prostor za noge na dnu avtomobila,

- za pritrditev tovora uporabite tudi sidrišča v prtljažniku in zatezne trakove pritrdite diagonalno,

- s seboj imejte vedno ustrezno močne pritrdilne trakove,
manjše kose spravite v trde škatle, ki jih dodatno pritrdite ali stisnite v prostor med večje kose tovora,

- krhke predmete zavarujte z odejami,

- ne preobremenite avtomobila (največja dovoljena obremenitev oz. masa je navedena v knjižici s tehničnimi podatki) in poskrbite za ustrezen tlak pnevmatik,

- v avtu ne prevažajte prosto steklenic, steklenih kozarcev in porcelanastih krožnikov, saj se tovrstnosti predmeti ob trku lahko razletijo v ostre črepinje, ki lahko ob trku resno poškodujejo potnike,
vedno si vzemite čas za pravilno nalaganje in dosledno pritrjevanje tovora, ne ubirajte bližnjic,

- bodite pozorni na preglednost, z odejami ali rolojem pa zastrite pogled na tovor in še dodatno preprečite uhajanje drobnih predmetov pri trku ali zaviranju v sili.

Večje in težje pakete pohištva vedno položite na dno in jih trdno pritrdite in stisnite z zateznimi trakovi, da preprečite premikanje naprej,če je mogoče, tovor dodatno zavarujte z mrežo za pritrjevanje tovora,
vedno se prepričajte, da noben tovor ne sega v območje prednjega dela kabine ob ali nad prednjima sadežema.

AMZS priporočila avtomobilskem izdelovalcem

- namestite dovolj čvrstih sidrišč za pritrjevanje tovora, ki naj bodo uporabna oziroma dostopna tudi pri položeni zadnji klopi,
jasno označite nosilna mesta karoserije in sidrišča,
- nasvete za varen prevoz tovora opišite v navodilih za uporabo in navedite ustrezne fizikalne meje - nosilnost, obremenitve …
- ponudite prilagodljivo dodatno opremo - trde mreže in pregrade - za zavarovanje tovora, ki bo uporabna tudi ob položeni zadnji klopi,
zagotovite certificirane zatezne trakove za pritrjevanje tovora (npr. UN R126, UN R17 ali DIN 75410-2),
- opremite avtomobile z dodatnimi predali za odlaganje drobnih predmetov,
- zagotovite, da bodo elementi za pritrjevanje tovora dostopni in del serijske opreme zlasti pri karavanih in enoprostornežih ter pri večjih cestnih terencih.
Premišljeno zložen in ustrezno pritrjen tovor pri našem varnostnem trku ni predstavljal nevarnosti za voznika in sovoznika, saj noben predmet ni poletel proti prednjemu delu kabine.

160 evrov globe za nepravilno naložen tovor

Ne pozabite, da vas zaradi neustrezno naloženega tovora na ali v vozilu lahko doleti globa. Zakon pravi, da mora biti tovor na in v vozilu naložen in pritrjen oziroma pokrit tako, da:
- ne predstavlja nevarnosti ali ovire za druge udeležence cestnega prometa;
- ne povzroča škode na cesti in objektih;
- ne onesnažuje okolja;
- ne zmanjšuje stabilnosti vozila;
- ne povzroča več hrupa, kot je dovoljeno;
- ne zmanjšuje preglednosti vozniku;
- se ne razsipa ali pada z vozila.

Pri prevozu daljših predmetov na strehi tovor ne sme segati čez sprednji del vozila. Lažje predmete je dovoljeno prevažati na zunanjem prtljažniku na osebnem avtomobilu ali tovornem vozilu tako, da sega tovor največ 1 m preko sprednjega dela vozila. Del tovora, ki sega preko sprednjega dela vozila, ne sme biti nižje od nivoja strehe vozila. Tovor lahko sega največ 1,5 metra preko zadnjega dela vozila oziroma skupine vozil, razen pri izrednih prevozih, ki se opravljajo na podlagi dovoljenja pristojnega organa. Na tovornem ali priklopnem vozilu mora biti tovor oprt na najmanj 5/6 svoje dolžine. Za nepravilno naložen tovor, ki predstavlja nevarnost, vas policist lahko oglobi za 160 evrov.

Ključne besede


testpreskusni trkAMZStovor

Vam je članek všeč?

Zaploskajte mu – kliknite in držite gumb. Dlje, ko boste ploskali, bolj vam je članek všeč. Z aplavzom nam sporočate, kateri članek izstopa. Hvala!

53

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije

Priljubljenost članka

53

Shrani

Delite s prijatelji