Test: Volkswagen ID.4 1st max

Test

Kljuka - na elektriko s prikolico na morje


Prvi Volkswagnov električni križanec ID.4 prepriča s prostornostjo, dosegom, varnostjo in udobjem. Ker smo na elektriko z njim prvič vlekli tudi tono težko počitniško prikolico, je konec dvomov o tem, ali je to lahko edini avto v družini. Pomislek sproža le še njegova cena.

oblika in prostornost 5/5 zvezdic
zmogljivost in poraba 4/5 zvezdic
vozne lastnosti in udobje 5/5 zvezdic
varnost in oprema 4/5 zvezdic
vrednost glede na ceno

3/5 zvezdic

Preprostost je še vedno lepa čednost

Podobo novega ID.4 vidimo kot izjemno v svoji preprosti učinkovitosti. Družina ID ima svoj slog, ki je dovolj drugačen od ostalih volkswagnov: je všečen in učinkovit, saj se ID.4 lahko pohvali z zelo dobrim količnikom zračnega upora (0,28). Pri oblikovanju velja izpostaviti še svetlobna telesa: oprema 1st max razvaja z odličnima matričnima LED žarometoma in zelo elegantno, celo malce futuristično 3D zasnovo zadnjih LED luči. Del prej omenjene opreme so tudi velikanska 21-palčna platišča, ki pri pogledu z boka avto naredijo precej markanten, a z nizkim presekom pnevmatik predvsem na na bolj grobih asfaltnih neravninah in cestnih razpokah tudi posežejo v udobje.

Volkswagen je pri snovanju svojega prvega električnega križanca ID.4 odlično izkoristil prilagodljivo karoserijsko osnovo MEB, ki so jo razvili za električni pogon.

30 centimetrov naredi občutno razliko

Pred dobrimi desetimi leti, ko so na ceste začeli prihajati prvi električni avtomobili, je le malokdo zares verjel, da bo avto z električnim priključkom zmožen zagotoviti vse ključne naloge osebne mobilnosti. Volkswagen je pri snovanju svojega prvega električnega križanca ID.4 odlično izkoristil prilagodljivo karoserijsko osnovo MEB, ki so jo razvili za električni pogon. Naredili so nadpovprečno prostoren družinski avto, ki ima vgrajeno dovolj zmogljivo energetsko shrambo, da družinska mobilnost ni omejena. Prvi član Volkswagnove električne družine, kombilimuzinski ID.3 naj bi prinesel prostorsko revolucijo v golfov razred in ponudil nadpovprečno prostoren kompakten električni avtomobil. A o prostorskem čudežu pri njem še vedno ne moremo govoriti, saj tudi v neposredni primerjavi z golfom ravno ne osupne s prostorom na zadnji klopi ali v prtljažniku. ID.4 pa v neposredni primerjavi z ostalimi volkswagni v srednjem velikostnem razredu veliko bolj očitno in prepričljivo podčrtuje prostorske prednosti nove električne platforme MEB. Avto je dobrih 30 centimetrov daljši od kombilimuzinskega ID.3, a sta z medosno razdaljo praktično poravnana. Kljub temu ID.4 z dolžino malce manj kot 4,6 metra res navduši s prostorno kabino in bogato odmerjenim (543 l) in lahko dostopnim prtljažnikom. Na zadnji klopi tudi trije odrasli potniki, višji od 180 cm, ne bodo imeli težav s prostorom za kolena ali glave. Dno kabine je povsem ravno, zato je tudi na sredinskem delu klopi mogoče brez težav potovati na daljše razdalje. Poleg prostornosti velja pohvaliti tudi preglednost kabine in v primerjavi z ID.3 tudi večjo oddaljenost od tal. Avto je od ceste oddaljen terenskih 21 cm, kar poenostavlja udobje pri vstopanju v avto in izstopanju iz njega.

Z razkošjem prostora ID.4 za seboj pušča tudi passata in pri nas najbolj priljubljenega Volkswagnovega cestnega terenca tiguana, ki ga pri medosni razdalji prekaša kar za 8,5 centimetra.

Digitalna drugačnost

Povsem digitalna zasnova merilnikov s preprosto oblikovano armaturno ploščo še vedno deli mnenja. Digitalizacija, ki spremlja Volkswagnovo elektrifikacijo, ima še precej rezerve v odzivnosti in stabilnosti programske opreme, ki skrbi za komunikacijo in zabavo ter nadzira dogajanje na osrednjem zaslonu. Bolj analogno usmerjeni vozniki utegnejo imeti še vedno nekaj težav s kompleksnimi izbirniki in bližnjicami na dotik za upravljanje nekaterih najbolj osnovnih funkcij … Voznikovo okolje je brez stikal, umetna inteligenca pa s svojo ustrežljivostjo nekaj zmede povzroči že pri zagonu vozila. Takoj, ko voznik sede na svoje mesto, se avto samodejno pripravi na vožnjo in seveda neslišno vklopi tudi električni pogon. Zagonsko stikalo pa je še vedno na voljo - marsikdo ga bo pritisnil in pravzaprav izklopil avto, ko ga bo hotel zagnati. Drobni zeleni napis ready (pripravljen) bo marsikdo spregledal. Pripombo si zasluži tudi ergonomsko ne najbolj posrečen vmesnik menjalnika, pohvalo pa številna uporabna odlagalna mesta in dober sedežni položaj voznika.


Svetlobni elementi tudi v kabini ustvarjajo nekakšno vizualno komunikacijo z voznikom, saj se svetlobni LED kanal pod robom vetrobranskega stekla v različnih barvah, intenzitetah in prilagojenih grafikah odziva na določene funkcije, kot so polnjenje vozila, sprejem telefonskega klica, opozorila varnostnih vozniških pripomočkov …

426 kilometrov z enim polnjenjem 


V času 14-dnevnega testa smo skoraj vsak delovni dan z ID.4 prevozili 160 kilometrov, od tega dobrih 130 km po avtocesti, a avtomobila nismo vsak dan priključili v električno omrežje. Testne kilometre smo res prevozili v idealnih temperaturah za električni pogon, a smo se hkrati po avtocesti vozili z največjo dovoljeno hitrostjo in se seveda nismo odrekli polnemu delovanju klimatske naprave. Brez prilagajanj smo z enim polnjenjem akumulatorja - upoštevajoč zadostno energetsko rezervo, da si na poti do cilja oziroma vtičnice nismo grizli nohtov - prevozili 426 kilometrov. Na testu smo v povprečju na 100 kilometrov porabili 16,9 kWh električne energije. Z malce bolj umirjenim tempom na avtocesti in vklopu eko voznega programa bi upali sprejeti tudi izziv 500-kilometrske etape. V zimskih temperaturah bi se zaradi ogrevanja kabine in akumulatorja povprečna poraba verjetno povzpela na okoli 19,5 kWh, kar bi bilo še vedno dovolj za več kot 350-kilometrski doseg z upoštevanjem zlate rezerve. Na zimo je avto sicer dobro pripravljen z učinkovito toplotno črpalko, za katero pa je celo pri izdatno opremljeni različici 1st max še vedno treba doplačati 1264 evrov. Pri nekaterih tekmecih je ta pomemben element udobja in učinkovitosti, ki neposredno vpliva tudi na doseg, del serijske opreme. Na našem testu smo doma za dopolnjevanje uporabljali povsem običajno hišno vtičnico. Ta v eni noči poskrbi, da ima ID.4 zjutraj novih 100 kilometrov dosega. Kdor razmišlja o električnem avtomobilu kot edinem avtu, mora torej imeti doma na voljo vtičnico, lastniška izkušnja pa bo še boljša, če bo doma tudi hišna polnilnica z ustrezno močjo hišnega priključka. Serijsko vgrajeni 11-kilovatni AC polnilnik je na naši uredniški polnilnici deloval dobro in energijo prenašal z obljubljeno močjo. V praksi je to pomenilo, da je večina polnjenj trajala približno 5 ur, ker avta nismo skoraj nikoli vklopili v omrežje z manj kot 30-odstotno zalogo preostale energije v akumulatorju.

Z malce bolj umirjenim tempom na avtocesti in vklopu eko voznega programa bi upali sprejeti tudi izziv 500-kilometrske etape. Sploh, ker je mogoče na hitri polnilnici s 125-kilovatnim polnilnikom 80 odstotkov porabljene energije nadomestiti v dobre pol ure. To seveda zahteva nekaj načrtovanja, a večina slovenskih družin se tovrstnih razdalj z avtom loti zelo poredko. Večino polnjenj smo na testu opravili na naši uredniški polnilnici. Na njej je serijsko vgrajeni 11-kilovatni AC polnilnik energijo prenašal z obljubljeno močjo. V praski je to pomenilo, da je večina polnjenj trajala približno 5 ur, ker avta nismo skoraj nikoli vklopili v omrežje z manj kot 30-odstotno zalogo preostale energije v akumulatorju.

Nov mejnik: na elektriko s prikolico na morje

Trenutno so na slovenskem trgu na voljo le trije električni avtomobili, s katerimi je mogoče vleči tono ali več težko prikolico. Eden od njih je ID.4, pri katerem si je za dodatnih 872 evrov mogoče omisliti vlečno napravo z enostavnim električnim izvlekom in nanjo pripeti tono težko prikolico. To smo pri Motoreviji tudi prvi preizkusili na naših cestah.

Potovalni tandem, ki prepriča z udobjem. V razmislek smo dolenjskim inženirjem, ki razvijajo počitniške prikolice, poslali predlog za umestitev dodatne elektro shrambe za pogon vlečnega vozila v prikolici.

ID.4 z zadnjim pogonom in več kot dvema tonama lastne teže predstavlja zelo dobro osnovo za vleko. Če k temu dodamo še izredno natančno in hipno podajanje navora ter zadostno konično moč električnega motorja, ki v 30 sekundnem intervalu zadnji kolesi preko vzdržljivega reduktorskega menjalnika požene s kar 150 kW moči, je hitro jasno, da je ID.4 potovalno prikolico potegnil tako lahkotno kot električna lokomotiva prazne vagone. Vlečna vozniška izkušnja je bila naravnost odlična, saj vse poteka zelo uglajeno. Avto ima 493 kilogramov težko energetsko shrambo nameščeno v dnu karoserije po celotni površini med prednjimi in zadnjimi kolesi, zato je težišče nizko, teža pa je uravnoteženo razporejena. Vse skupaj z odličnim podvozjem in vzmetenjem, katerega prva naloga je udobna vožnja, vleko prikolice dviguje na novo raven. Na osrednjem zaslonu smo ob uporabi elektrodinamičnega zaviranja, ki že pri običajni vožnji zmanjšuje obremenitev zavor, pri vleki pa jih še manj obremenjuje, opazili tudi povečano moč rekuperacije ob zaviranjih.

Vsi varnostni sistemi vključno z kamero, ki ima poseben pogled prilagojen pripenjanju prikolice, so v tem avtomobilu prilagojeni vleki. To pri Volkswagnu res obvladajo.

Kaj pa doseg? Aerodinamično oblikovana adria action prikolica je z 245 centimetri višine klub vsemu izdatno povečala zračni upor in posledično potrebe po elektriki. Pri avtocestni potovalni hitrosti (100 km/h) smo v povprečju zabeležili porabo 23,8 kWh na 100 km. Na podeželski cesti je poraba padla na 20,1 kWh. Izračun pokaže, da bi ID.4 ob 320-kilometrskem dosegu hišo na kljuki vendarle brez postanka pripeljal do morja, kar je nov mejnik elektromobilnosti - psihološki in praktični.

Ko se v enem dnevu iz Ljubljane po avtocesti odpelješ proti Rogaški Slatini, praktično na mejo s sosednjo državo, od tam nadaljuješ po podeželskih cestah preko Bizeljskega v Brežice, kjer zopet zaviješ na avtocesto do Novega mesta in nato etapo nadaljuješ še dobrih 15 kilometrov v smeri Bele krajine, dokler ne parkiraš pred domačo hišo ter ugotoviš, da je v akumulatorju zmogljivosti 77 kWh še dovolj elektrike za dobrih 167 kilometrov vožnje, je hitro jasno, da doseg v tem prostornem družinskem avtomobilu ne more biti več predmet razprave.

Pod črto …

Volkswagen ID.4 je z najbogatejšo opremo in v najzmogljivejši različici pogona in akumulatorskega sklopa odličen, varen, pameten in zelo udoben družinski avto. Edini dvom pušča le cena, ki seže preko 50 tisočakov in s tem omejuje dostop širši družinski elektrifikaciji.

Pri ID.4 si je za dodatnih 872 evrov mogoče omisliti vlečno napravo z enostavnim električnim izvlekom in nanjo pripeti tono težko prikolico.

 

 Všeč nam je +

učinkovit pogon in doseg, udobje, varnostni sistemi, velik prtljažnik, zelo prostorna kabina, vlečna kljuka

Ni nam všeč -

zanesljivost uporabniškega vmesnika, polnilni čas na gospodinjski vtičnici, nejasne informacije ob zagonu

Precej pomislekov je zaradi majhnega in z informacijami relativno skopega zaslona pred voznikom, ki je kombiniran tudi s projekcijo ključnih podatkov na vetrobransko steklo.

Tehnični podatki 

Motor in prenos moči: sinhroni električni motor, največja moč: 150  kW (204  KM), največji navor: 310  Nm, litij-ionski akumulatorski sklop zmogljivosti 77 kWh, polnilnik: 11 kW (AC) in od 100 do 125 kW (DC). Pogon na zadnji kolesi, enostopenjski samodejni reduktorski menjalnik.
Mere in masa: 458,4  cm, širina: 185,2 cm, višina: 160,3  cm, medosna razdalja: 277,1  cm, masa praznega vozila: 2124 kg, dovoljena skupna masa: 2660  kg, prtljažnik: 543 – 1575 l.
Zmogljivosti in poraba: največja hitrost: 160  km/h, pospešek od 0 do 100 km/h: 8,5 s, normna poraba električne energije kombinirano: 16,2 kWh/100 km, izpust CO2: 0 g/km, poraba na testu: 16,9 kWh /100 km.
Cena:  Porsche Slovenija 56.857 EUR
Tudi danes še ne moremo govoriti o pravem množičnem oziroma velikoserijskem preboju elektromobilnosti. Zakaj? Ker je najpomembnejši in največji sestavni del električnega avtomobila energetska shramba še vedno (pre)drag, poleg tega pa vsakdo doma nima dostopne vtičnice, v katero bi lahko priklopil avto. Ključni izziv ni več avto oziroma njegove zmogljivosti, doseg in uporabnost, ampak zagotavljanje zadostne količine elektrike iz čistih obnovljivih virov, cena surovin za akumulatorje in širina ponudbe polnilne infrastrukture. A to seveda ni stvar avtomobila in inženirjev, pač pa širše strategije veljakov, ki s svojimi odločitvami tako ali drugače narekujejo tempo elektromobilnosti.

 

Ključne besede


testTest avtaelektrikaAdria MobilVolkswagenelektromobilnostelektrični avtivolkswagen ID.4

Vam je članek všeč?

Zaploskajte mu – kliknite in držite gumb. Dlje, ko boste ploskali, bolj vam je članek všeč. Z aplavzom nam sporočate, kateri članek izstopa. Hvala!

13

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije

Priljubljenost članka

13

Shrani

Delite s prijatelji