Hyundai i30 N - Prvorojenec!

| Za volanom, Test

Hyundaijev prvi velikoserijski "ljudski" športni avtomobil


Rezek zvok turbo motorja, odločni pospeški, odlična vodljivost, zelo dobro uravnoteženo podvozje in samozavestna podoba. Ne, ni golf GTI, megane RS ali focus ST: je Hyundaijev športni prvorojenec i30 N.

Video: pognali smo ga po dirkališču

Zanimivosti in dejstva

Oznaka N predstavlja prvo črko korejskega Namyanga in znamenitega Nürburgringa, dveh krajev kjer je avto dobil svoj značaj. N pa simbolično predstavlja tudi dirkaški ovinek, šikano.
Inženirje, ki so izpilili tega prvega Hyundaijevega športnika vodi Albert Biermann, človek, ki je delavnico družine N prišel iz ene najhitrejših garaž na svetu, BMW M oddelka. Hyundai bo z oznako N ponudil tudi v drugih modelih. 
Karoserija je za 6,9 odstotka čvrstejša kot pri običajnem i30, avto pa je za 8 milimetrov postavljen bližje k tlom, 3-stopenjsko nastavljivi blažilniki so elektronsko nadzorovani. 
Zmogljivosti: 250 km/h in 6,4 s (i30 N 250) ali 6,1 s (i30 N 275 performance paket) do 100 km/h.
Motor: 2-litrski turbo bencinski motor v dveh različicah moči s 184 in 202 kilovati pri 6000 vrtljajih ter 353 Nm pri 1450 vrtljajih.
Pri načrtovanju avtomobila niso posegali po dragih dobaviteljih posameznih komponent temveč večjim obremenitvam prilagodili svoje sestavne dele. Motor ima izboljšan pretok zraka in učinkovitejši termični nadzor ter izboljšano vpetje. Sklopka je močnejša, odličen 6-stopenjski ročni menjalnik kratkih hodov je opremljen s sinhroni iz ogljikovih vlaken, zavore s plavajočimi čeljustmi pa so iz večjih in težjih modelov.
Pirelli je za ta model razvil prilagojene pnevmatike 235/35 R 19 pri katerih so upoštevali 77 zahtev, ki jih je postavil Hyundai.
Izrazito športni zvok iz prilagojenega izpušnega sistema. Štartni program “launch control”. Elektronsko nadzorovana diferencialna zapora (e-LSD) z omejenim zdrsom, ki zagotavlja do 1400 N zaporne sile.
Značaj avtomobila je prilagojen dvema svetovoma, vsakdanji uporabi in izletom na dirkališča. Izpostavljajo vzdržljivost tudi zato ima avtomobil s štartnim programom za dirkališče 5 let garancije z brez omejitve kilometrov. Pri razvoju so več kot 10 tisoč kilometrov naredili na severni zanki dirkališča Nürburgring.
Prvi vtis izza volana vozniku vlije precej samozavesti, avto je odlično uravnotežen, izjemno hiter in tudi pri športni vožnji po dirkališču prav nič težaški oziroma nervozen. Največ pozornosti so namenili nastavitvam in uravnoteženosti podvozja.

Kdor res obvlada vozno fiziko, bo z njim lažje kot kje drugje lahko sproščeno užival s povsem izklopljeno varnostno elektroniko. Da, čisto izklopljeno in i30 N takrat vse voznikove odločitve sprejme brez ugovora elektronske vesti. 

Napad na čustva

Hyundai želi postati najuspešnejši azijski avto izdelovalec na evropskem trgu; na staro celino so zato preselili del razvoja, vložili v češko tovarno Nošovice in vstopili v motošport ozioroma v rally. Zakaj? Ker so tam čustva, ugled in nujne izkušnje, če želiš prav narediti nekaj, kar ima večina tekmecev na trgu že dolgo časa - ljudski športni avtomobil. Poimenovali so ga i30 N, za njegov razvoj pa so (po)rabili le 30 mesecev in svoje delo opravili odlično. 

Hyundai odkrito priznava, da niso naredili ekstremno hitrega lovca na rekorde svojega razreda. V ospredje postavljajo predvsem zabavno, uživaško plat vsakdanje uporabnega, a še vedno resnega športnega avtomobila. Izpostavljajo odzivnost, sposobnost komunikacije avtomobila z voznikom. 

i30 N je Hyundaijev prvi pravi serijski športnik - izlet na neznano področje pa je Hyundaiju odlično uspel. i30 N suvereno obvladuje ovinke in se zna v jeziku občutkov odkrito pogovarjati z voznikom. Kar težko je dojeti, da jim je v relativno kratkem času uspelo narediti avto, ki se na cesti in dirkališču brez težav kosa z vsemi uveljavljenimi 5-vratnimi športnimi kombilimuzinami. Menjalnik s sinhroni iz ogljikovih vlaken denimo v zelo kratkih, a natančnih hodih spominja na Hondino perfekcijo prestavljanja, podvozje je čvrsto kot pri meganu trophyju ali focusu RS, motor pa ni nič manj odziven kot tisti v golfu GTI. Je, pa treba povedati, da i30 N ne sklepa kompromisov pri udobju: blaži zelo čvrsto, na slabi cesti prav nič udobno.

Fotoutrinki: #ZaVolanom

1944 različnih kombinacij oziroma vozniških prilagoditev

Ob petih osnovnih voznih programih (eco, normal, sport, N-dirkaški in N po meri), dosegljivih na volanu, in z vsemi ostalimi nastavitvami blaženja, krmiljenja in drugih parametrov, i30 N ponuja celo 1944 različnih vozniških prilagoditev. Pri prestavljanju navzdol na zahtevo sam usklajuje vrtljaje. Zdi se kot, da je Hyundai s tehniko preskočil več desetletji razvojnih izkušenj nekaterih tekmecev. Niso vgrajevali komponent zvenečih imen, pač pa prilagodili to kar so naredili in razvili sami (motor, menjalnik, zavore, sklopka, izpušni sistem, karoserija…). Pod pokrovom je denimo njihov preizkušeni 2-litrski bencinar iz večjih modelov pri katerem so izboljšali termični nadzor, pretok zraka, dodali prisilno polnjenje (do 1,5 bar) in nadgradili elektroniko. Delo so opravili zelo dobro, predvsem z vidika odzivnosti. Ni surov, je pa močan in kultiviran, tudi s porabo, ki jo je brez težav mogoče obdržati pod 9 litri.

Največji izziv na trgu pa bodo zanj zagotovo čustva in ugled. Ti potrebujejo svoj čas in so v tem razredu pogosto pomembnejši od kilovatov. Novincu sicer samozavesti ne manjka. Agresivnejši sprednji del z velikimi režami za zajem zraka in rdečo črto na ostrem robu odbijača, pa 18- ali 19-palčna platišč z visoko zmogljivimi pnevmatikami (Michelin ali Pirelli), zadaj difuzor in dve izpušne cevi, iz katerih se sliši skoraj dirkaški napev, vključno z značilnim pokanjem. Piko na i doda zadnji zračni usmerjevalnik s trikotno zavorno lučjo. Všečno. 

V prtljažniku v oči pade karoserijska ojačitev, prečnik. Vse skupaj spominja na dirkaško varnostno kletko. Avto je zgledno čvrst in skozi ovinek se tudi pri visoki hitrosti pelje brez kakršnegakoli dehtenja karoserije. To je pravo telo športnika.

Kabina najmanj športna

V kabini je avto veliko manj razburljiv kot zunaj. Je bližje običajnemu i30. Vidi se kompromis, povezan s ceno. Škoda. So pa merilniki po dirkaškem vzoru dobili svetlobno skalo iz led diod, ki voznika opozorijo na trenutek pretikanja. Plus si zaslužijo športni sedeži z dovolj oprijema in udobja. Na voljo so sicer še školjkasti Recarovi sedeži. Da inženirji nič niso prepuščali naključju, nazorno kaže vidni, zajetni prečnik karoserijske ojačitve v sicer povsem družinsko uporabnem 395-litrskem prtljažniku. 

Voznik ima različne programe odzivnost pogona in nastavitve blaženja dobesedno na dosegu obeh palcev, ko roke držijo volan. Zelo praktično.

Bit novega i30 N je seveda vožnja. Tukaj Hyundai ni odkril tople vode, je pa predstavil zanimiv kompromis. Njihov avto ni najhitrejši, najbolj natančen in najmočnejši v razredu. Zagotovo pa je eden najbolj zabavnih in hkrati lahko obvladljivih športnikov. To ni avto, ki bi ga kar posrkalo v vrh ovinka. Je pa sposoben izdatno količino dinamike in užitkov v razburljivih kilometrih postreči začetniku ali pa mojstru volana, na cesti in na dirkališču. To je njegova največja prednost v primerjavi s tekmeci. Hitro ga razumeš in ujameš, še preden bi ga utegnil izgubiti. Ne trga volana, zavira odločno, stabilno, pospešuje zvezno, prav nič nervozno in iz motorja za 8 sekund, kadar je treba, iztisne dodaten navor (od 353 do 378 Nm). Na stezi bodo le najbolj izkušeni vozniki opazili, da neposreden volanski mehanizem (2 zavrtljaja od ene do druge skrajne točke) ni najnatančnejši, da zadnji kolesi smeri ne držijo tako odločno kot denimo pri meganu RS in da bi zavore lahko bile vzdržljivejše. A to je ljudski športnik, ki zna na zelo varen in zanesljiv način ponuditi veliko moči in dobre zmogljivosti tudi običajnim voznikom. Za kakšno ceno pa bomo videli decembra, ko se nadvse uspešen Hyundaijev prvorojenec v znaku hitrosti, izdelek strokovnjakov iz Namyanga in Nürburgringa pripelje v Slovenijo. Neuradno naj bi bila ta nižja od 30.000 evrov.

Hyundaijev športni prvorojenec i30 N dejansko prav prijetno presneti s svojo celovito športno vsebino.

Pod črto

2-litrski turbo bencinski motor z dvema različicama moči: 184 in 202 kW
zmogljivost: 250 km/h in 6,1 s ali 6,4 s
pogon na prednji kolesi
elektronsko nadzorovana diferencialna zapora z omejenim zdrsom
širok nabor aktivnih vozniških pripomočkov
Ključne besede

HyundaiHyundai i30športni avtoHyundai i30N

Avtorji

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije

Sorodne novice

Nazaj