Za volanom: novi mercedes razred G

Za volanom

Kleni gorjan je ohranil vso robustnost, le na asfaltu je postal veliko bolj uglajen gornik.


Ko v novem mercedesu G doživiš avtomobilski spust čez drn in strn z gore Schöckl na avstrijskem Štajerskem, je hitro jasno, da je to še vedno najzmogljivejši serijsko izdelan kleni ternec na svetu.

Zanimivosti in dejstva: še vedno najboljši na drugi strani robnikov

Pri Mercedesu trdijo, da je njihova terenska ikona močnejša od časa, saj naj bi se na cestah še vedno vozilo kar okrog 80 odstotkov vseh narejenih G-jev. Prvi je na ceste zapeljal leta 1979.
G 350 d - 3-litrski vrstni dizelski turbo šestvaljnik 210 kW (286 KM) in 600 Nm pri 1200 vrt./min.
G 400 d - 3-litrski vrstni dizelski turbo šestvaljnik 243 kW (330 KM) in 700 Nm pri 1200 vrt./min.
G 500 - 4-litrski bencinski V8 biturbo 310 kW (422 KM) in 610 Nm pri 2000 vrt./min.
G 63 AMG - 4-litrski bencinski V8 biturbo 430 kW (585 KM) in 850 Nm pri 2500 vrt./min. 
Terenske lastnosti: oddaljenost od tal: 24,1 cm, globina bredenja: 70 cm, največji naklon pri vzpenjanju ali spustu: 45 stopinj, največji bočni naklon: 35 stopinj, vstopni kot: 30,9 stopinje, izstopni kot: 29,9 stopinje, kot prevoja: 25,7 stopinje.

Video: Izza volana številke postanejo občutki … 

Danes na svetu ni nobenega drugega serijskega avtomobila, ki bi bredel po 70 centimetrov globoki vodi, plezal po 100-odstotnem klancu, vlekel 3,5 tone težko prikolico in hkrati do sto kilometrov pospešil v vsega 5,9 sekunde ter vozniku ponujal večino sodobne elektronske pameti.

Največji preskok je novi razred G naredil pri voznih lastnostih na asfaltu, saj spredaj nima več toge preme, temveč posamično vpeta kolesa. Po vodljivosti in vozni dinamiki sicer ne ponuja toliko udobja kot ostali cestni terenci pod okriljem zvezde, a napredek je očiten pri vseh nalogah običajne mobilnosti v civilizaciji. Kleni gorjan je torej ohranil vso robustnost, le na asfaltu je postal precej bolj uglajen in preklemano hiter gornik. S svojimi elektronskimi čutili - radarji, kamerami, ultrazvokom - je postal najbolj varen in napreden G. Tudi glede digitalnih komunikacijskih sposobnosti je dobil vse, kar je na voljo v ostalih mercedesih, vključno z velikimi zasloni namesto klasičnih merilnikov in MBUX vmesnik, ki izpolnjuje voznikove želje na glasovni ukaz.

Mercedes G je eden zadnjih klenih terencev. Ni jih prav veliko, ki bi zmogli - tako kot on - slediti kolesnicam šterenske legende iz Wörtha - unimogu. 

Brutalno divja terenska iniciacija na gori Schöckl

A to ne pomeni, da mercedes G popušča tam, kjer zmanjka ceste. Veliko naporov so inženirji vložili in predvsem poiskali veliko rešitev, da tudi novi mercedes G zmore prestati brutalno divjo terensko iniciacijo na gori Schöckl na avstrijskem Štajerskem ter hkrati zadostiti varnostnim zahtevam sodobne mobilnosti. Za ohranitev anatomske zasnove klenega terenca so v letvasto šasijo vgradili deformacijska območja za absorpcijo energije ob trku, a hkrati še za 30 odstotkov izboljšljiv torzijsko čvrstost in kar za 170 kilogramov zmanjšali maso avtomobila. Da bi bil G bolj prizanesljiv do pešcev in kolesarjev, se značilni smerniki na vrhu blatnikov ob trku odlomijo in “potopijo” v karoserijo, da ne pride do težjih poškodb glave ali ureznin.

Čeprav novi G spredaj nima več toge preme, pa je obdržal mehanski diferencial, kar pomeni, da je edini serijski terenec, ki še vedno ponuja tri 100-odsotne mehanske zapore diferencialov. Z njihovo pomočjo in reduktorskega prenosa (razmerje 1:2,93) 9-stopenjskega samodejnega menjalnika je ta avto še vedno pravi alpinist. Najnižja točka točka podvozja - zadnji diferencial - je oddaljen 24,1 centimetra od tal, dno vozila pa je kar 27 centimetrov od tal. Ob vklopljenih vseh treh zaporah diferenciala in reduktorju, ki ga je do hitrosti 40 km/h mogoče vklopiti brez ustavljanja, novi G zmore plezati, kjer gre tudi peš bolj težko. Najbolj pa šokira z obvladovanjem strmine navzdol, ko obvisiš na varnostnem pasu, mehanika pa mirno kljubuje gravitaciji; tam, kjer smo se navzgor plazili s hitrostjo pešca, so testni vozniki pognali avto tudi s hitrostjo 50 km/h. Kot bi snemali filmski pregon v jurskem parku. Česa takega v serijskem avtu še nismo doživeli in preživeli. Preizkušnja je tako surova, da ni primerna za nosečnice in ljudi z težavami s srcem ali hrbtenico. 330 takih vzponov in spustov na 10 kilometrski progi so z novim G-jem naredili med testiranjem - brez večjih poškodb vzmetenja, pogona ali podvozja.

Čeprav novi G spredaj nima več toge preme, pa je obdržal mehanski diferencial, kar pomeni, da je edini serijski terenec, ki še vedno ponuja tri 100-odsotne mehanske zapore diferencialov.

Pod pokrovom zakladnica navora

Tudi pod motornim pokrovom ni omahovanja ali kompromisov: 3-litrski vrstni dizelski šestvaljnik (G 350 d) z 210 kW in kar 600 Nm navora pri vsega 1200 vrtljajih ali pa 4-litrski bencinski V8 biturbo (310 kW in 610 Nm) z gromkim bobnenjem in odrivom športnika. Za nesramno bogate ekstremiste so na voljo še AMG tehnični steroidi - G 63 s 430 kW, 850 Nm navora in elektronsko omejeno največjo hitrostjo 240 km/h.

Ko obvisiš na pasu, mehanika pa mirno kljubuje gravitaciji je jasno zakaj je ta avto legenda.

Pod črto ...

Novi mercedes G ostaja kulten, brezčasen avto ekstremnih nasprotij in zmogljivosti, a s svojo ceno tudi avto za izbrance, med katerimi je zelo malo tistih, ki si v njem drznejo poiskati njegove meje.


Novi mercedes-benz razred G

nadpovprečne terenske zmogljivosti
tri mehanske zapore diferencialov
dizelski šestvaljnik ali bencinski V8 biturbo motor
razpon moči od 210 do 430 kW
9-stopenjski samodejni menjalnik z reduktorjem
napredni varnostni sistemi in sistemi za povezljivost
cena različice G 500 od 149.500 EUR

Foto: v strmino, blato in vodo

100-odstontni klanec in 70 cm globoka voda

Terenske zmogljivosti razreda G so zares impresivne že na papirju. Izza volana pa številke postanejo občutki … Avto je izjemno zmogljiv in ob ekstremnih bočnih naklonih ali pri plezanju po 45-stopinjskem klancu telo dobesedno začuti učinek gravitacije. Težko je opisati, a kot voznik dejansko začutiš kako vsak razpoložljiv Nm išče pot do podlage. Najbolj impresivno je dejstvo, da večina terenskih pomagal v najtežjih razmerah deluje povsem mehansko, brez elektronskih pomagal. Stalni štirikolesni pogon v običajnih voznih razmerah 40 odstotkov navora pošilja na prednji kolesi, 60 odstotkov pa na zadnji kolesi. Pri vklopu sredinske zapore se pogon med prednjo in zadnjo osjo razdeli v razmerju 50:50. Vrtenje koles v prazno razred G učinkovito preprečuje z 100-odstotnima zaporama v prednjem in zadnjem diferencialu.

Avto lahko brez teža brede po 70 cm globoki vodi. Za izhod v sili ima na voljo vsaj še 10 centimetrov rezerve. Nad predpisano globino namreč senzor za vodo zapre lopute na maski motorja, da prepreči zajem vode. Oskrba motorja z zrakom se takrat zmanjša, motor pa zrak zajema preko stranskih, višje postavljenih dovodov in se tako lahko še vedno reši iz vode, le zmogljivosti motorja so omejene zaradi manjšega pretoka zraka.

Značilna stikala za vklop in izklop diferencialnih zapor so na vrhu armaturne plošče. Prav vklopljene zapore in reduktor (razmerja 1:2,93) poleg izjemno čvrstega podvozja ključna prednost pri zagotavljanju oprijema v najtežjih razmerah. Reduktor lahko voznik preko nevtralne prestave vklopi med vožnjo do hitrosti 40 km/h. Iz reduktorja v običajno prestavno razmerje je preko nevtralne prestave mogoč prehod pri hitrosti do 70 km/h.

Značilna stikala za vklop in izklop diferencialnih zapor so na vrhu armaturne plošče.

10 hektarov velik svet G izzivov

Terenska vožnja ne glede na vse tehnične presežke razreda G ni učinkovita, če voznik nima izkušenj in znanja obvladovanja avtomobila v ekstremnih razmerah kot so: strmi vzponi in spusti, bočni nakloni, plazenje oziroma plezanje preko skal, debel, bredenje po vodi ali blatu … še tako zmogljiv avto ob nepravilni ali nepravočasni uporabi pomagal lahko obtiči ali se na strmem pobočju prevrne celo pri hitrosti manjši od pešca. Mercedes je zato le streljaj od od mednarodnega letališča v Gradcu zgradil zelo atraktiven in tehnično zahteven terenski poligon z pravo goro na katero vodijo strme poti različnih podlag. Marsikateri kupec mercedesa G sploh ne zna uporabljati diferencialnih zapor in svojega terenca še nikoli ni preizkusil v razmerah, za katere je bil dejansko narejen. Na poligonu, ki ga bo od oktobra dalje lahko obiskal vsakdo, ki se bo prijavil na spletni strani, bo mogoče pod nadzorom izkušenih testnih voznikov opraviti celovit program terenske vožnje, ki vključuje tudi tiste najtežje elemente: denimo vzpone in spuste po 100-odstotni strmini in plezanje preko skal, ki simulirajo zahtevnost gore Schöckl.

Česa takega v serijskem avtu še nismo doživeli in preživeli.


Poleg izredne vozne izkušnje pa je mogoče v razstavnem ateljeju spoznati celotno anatomsko zgradbo tega terenca in od blizu videti Mercedesovo kocko večnosti - v posebno epoksi smolo zalitega mercedesa G prve generacije, ki so ga simbolično pripravili za večno življenje v stilu ohranjanja tehničnih genov v jantarju. Impozantna skulptura - trezor mehanike - oziroma tehnična instalacija skupaj s podnožjem tehta nič manj kot 52 ton. Program G izkušnje v Gradcu pa bo obsegal še ogled tovarne, v kateri že 40 let, od samega začetka dalje izdelujejo mercedesa razreda G oziroma na začetku pucha G - izvirnik zasnovan v Steyr Puch. Med izkušenimi inštruktorji je tudi slovenski predstavnik.

To je edini avto, ki bo celo umazan občudovan tako pred lokalno dolenjsko gostilno, kot tudi pred znamenitim casinojem v Monte Carlu, saj po ceni, statusu in po tehnologiji sodi med tiste najbolj posebne.

Kult robustneža pod okriljem zvezde

Novi mercedes G je še vedno svojevrsten tehnični presežek, brezčasen avto nasprotij. Kot tak kulten pregrešno drag stroj bo tudi dobo elektrike in avtopilotov preživel predvsem po zaslugi domišljije tistih, ki si ga lahko privoščijo, pa čeprav od njega nikoli ne zahtevajo tistega, kar v resnici zmore. Pred štirimi desetletji si strategi v Stuttgartu verjetno niso predstavljali, da bo škatlasto oblikovan izjemno robusten, prvi pravi terenski mercedes postal brezčasna avtomobilska ikona. Prepoznavnost in priljubljenost tega prav posebnega stroja je se je zgodila tudi zaradi dejstva, da je razred G na prav poseben način pravzaprav združil nezdružljivo - klene terenske vozne lastnosti in prestiž visokega razreda. To je edini avto, ki bo celo umazan občudovan tako pred lokalno dolenjsko gostilno, kot tudi pred znamenitim casinojem v Monte Carlu, saj po ceni, statusu in po tehnologiji sodi med tiste najbolj posebne.

Mercedesovo kocko večnosti - v posebno epoksi smolo zalit mercedesa G prve generacije. 52-tonski trezor ohranjanja tehničnih genov v "umatnem" jantarju.


V mercedesu G je nastopal v številnih filmih, med drugim tudi v sagi Jurski park, bil je udeleženec številnih medcelinskih ekspedicijskih potovanj po preko najbolj odročnih območji, postal je tudi “papamobila”, saj se je od leta 1980 dalje v njem vozil Papež Janez Pavel II. Pri Mercedesu trdijo, da je njihova terenska ikona močnejša od časa, saj naj bi se na cestah še vedno vozilo kar okrog 80 odstotkov vseh narejenih g-jev. Zelo zanimiv pa je tudi podatek, da je kar 40 odstotkov vseh prodanih modelov sedaj v športni različici G 63 AMG kar je dokaz, da je razred G danes predvsem stvar prestiža za vse tiste, ki jih privlačijo ekstremna tehnična nasprotja.

Danes med zbiratelji največ največ prahu dviguje model G 63 AMG 6x6.

Magnet za zbiratelje …

Od njegovih začetkov, ko je v svet onstran asfalta zapeljal kot namenski delavni stroj za policiste, vojake, reševalce in druge posebne poklice, do danes so pri Mercedesu naredili kar nekaj omejenih serij oziroma izpeljank razreda G. Danes med zbiratelji največ največ prahu dviguje model G 63 AMG 6x6. Gre za izjemno terensko zver postavljeno na tri osi. Poltovornjaška različica s športnim vzmetenjem, veliko nosilnostjo, pa prilagodljivo oddaljenostjo in sistemom za prilagajanje tlaka v pnevmatika ter predvsem z ekstremnimi terenskimi zmogljivostni. Naredili so jih le okoli 150 in vsak je stal 540.000 evrov. Danes se je cena teh pošasti podvojila. Zbiratelj so za rabljenega pripravljeni odšteti več kot milijon evrov. Med posebnimi različicami velja omeniti tudi ekstremista G 500 4x4² z 45-centimetrsko oddaljenostjo od tal, ki običajne ceste sploh ne mara, in prestižnega Mercedes-maybach G 650 landaulet z 12-valjnikom (463 kW in 1000 Nm) pod motornim pokrovom ter platneno streho nad zadnjima sedežema, ki sta pravzaprav fotelja po vzoru letalskega prvega razreda.

Mercedes-maybach G 650 landaulet z 12-valjnikom (463 kW in 1000 Nm) pod motornim pokrovom ter platneno streho nad zadnjima sedežema, ki sta pravzaprav fotelja po vzoru letalskega prvega razreda.

Vsak se mora izkazati na gori Schöckl!

Mercedes ima nedaleč od Gradca, kjer v tovarni Magna-Steyr že 40 let izdelujejo razred G - ta je bil sprva puch G, ker ga je razvil Steyr Puch - v gorskem masivu Schöckl najeto celo pobočje planote. Tam kleni avtomobilski gorjan pokaže svoj pravi jaz. Več kilometrov zelo strmih kamnitih, blatnih vlak, gozdni makadami in vratolomne brežine ter prevoji - mučilnica za tehniko in mehaniko. Na teh poteh so do skrajnih obremenitev testirali čisto vsako generacijo in različico razreda G. Izkušeni testni vozniki tovarne tam stroju ne prizanašajo. Z novim G-jem so opravili 330 vzponov in spustov, ena ponovitev pomeni 10 kilometrov najtežjih terenov, ki jih brez reduktorja, diferencialnih zapor in zadostne oddaljenosti od tal sploh ni mogoče prevoziti.

Gorski masiv Schöckl: več kilometrov zelo strmih kamnitih, blatnih vlak, gozdni makadami in vratolomne brežine ter prevoji - mučilnica za tehniko in mehaniko.


Inštruktorji so nam povedali, da bi denimo toyota land cruiser, pa range rover, jeep wrangler in še kašen terenski pickup tudi nekako zmogel priplezal pobočje te gore. A pravijo, da bi vsi našteti težko sledili G-ju navkreber tudi pozimi preko 40 centimetrov debele snežne odeje. Prav nihče izmed naštetih pa naj nebi zmogel najtežje preizkušnje, ki jo fantje iz Magne imenujejo G downhil oziroma G smuk ali spust. Verjemite v uredništvu Motorevije smo peljali že marsikaj, a tako brutalnega spusta po pobočju gore še nismo doživeli v serijskem avtomobilu. To je spust na glavo do skrajnim meja zmogljivosti, vzdržnosti stroja in voznika. To je vožnja na rob pameti in doživetji.

Vaše mnenje ...

Vaše mnenje nam je pomembno.

Katero izmed terenskih legend bi izbrali za ekspedicijsko potovanje?

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije

Nazaj