Počivališča ob avtocestah

| Na poti

Nujni sestavni del avtocest so tudi počivališča, ki so namenjena avtomobilom in drugim vozilom, ki želijo prekiniti vožnjo po avtocesti zaradi takšnega ali drugačnega razloga. Največkrat se to zgodi zaradi točenja goriva, pogosto pa tudi zaradi utrujenosti voznika ali sopotnikov, njihove želje, da kaj pojedo ali popijejo, nakupa različnih izdelkov, pa seveda tudi zaradi opravljanja fizioloških potreb. Ob tem je zelo pomembna urejenost in opremljenost počivališč.


Postanki so del poti!

Ob slovenskih avtocestah poznamo različne vrste počivališč. Najbolj preprosta ponujajo samo prostor za zaustavitev vozila, po možnosti toaletne prostore, pa morda še kakšno mizo in klop. Največja in najbolje urejena počivališča imajo običajno bencinski servis s ponudbo goriva in drugih izdelkov ter storitev, pa tudi restavracijo z dobro ponudbo hrane in pijače, mize in klopi, ki so namenjena zaužitju s seboj prinesene hrane in pijače, zelo priporočljivo je, če je na počivališču tudi nekaj igral za otroke.

Pogosto je razlog za zaustavitev opravljanje fizioloških potreb. Toaletni prostori so na naših avtocestah zelo različno urejeni, pa tudi vzdrževani. Njihova uporaba ni samoumevno brezplačna, saj je ponekod vstop v toaletne prostore omogočen le proti plačilu, pri čemer večinoma velja, da uporabnik plačan znesek lahko dobi povrnjen ob nakupu izdelkov v bencinskem servisu ali v trgovini ali v restavraciji. Ta denar naj bi bil načeloma namenjen vzdrževanju oziroma čiščenju toaletnih prostorov, a to še ne pomeni, da boste vedno naleteli na čiste in urejene toaletne prostore. Čistoča toaletnih prostorov je namreč odvisna tudi od uporabnikov in njihove skrbi za čistočo toaletnih prostorov.

Kakovost slovenskih avtocestnih počivališč

Avto-moto zveza Slovenije je v minulih letih v okviru sodelovanja v mednarodnih ocenjevanjih avtocestnih počivališč nekajkrat preverila stanje slovenskih avtocestnih počivališč – tako tistih, ki omogočajo zgolj zaustavitev in uporabo toaletnih prostorov, kot tistih, ki ponujajo tudi gostinske storitve v restavracijah. Prav tako smo preverili kakovost storitev na bencinskih servisih. Ugotovili smo, da je urejenost slovenskih avtocestnih počivališč, še posebej tistih z restavracijami, na primerno visoki ravni, saj so bile ocene za slovenska počivališča zelo primerljive z ocenami bolje urejenih počivališč v tujini. Še bolje so se odrezale bencinske črpalke ob avtocestah, saj je njihova ponudba dovolj pestra, cene v primerjavi s tujino zmerne, toaletni prostori so primerno vzdrževani.

Še najslabše so se odrezala avtocestna počivališča brez gostinske ponudbe zaradi pomanjkljivo vzdrževanih toaletnih prostorov. Poseben problem na teh počivališčih so parkirišča, saj so tista za osebne avtomobile često zaparkirana s tovornjaki.

Previdnost ni odveč – poskrbite za varnost

Pri vožnji na počivališče bodite zelo pozorni. Nekateri uvozi so lahko prometno bolj zapleteni, saj so lahko združeni z izvozom iz avtoceste ali pa z uvozom na avtocesto, zato lahko hitro pride do kritičnih situacij. Zato je priporočljivo, da ste pri vožnji na počivališče, po počivališču, pri parkiranju, pa tudi pri vož-nji s počivališča zelo pozorni in da vozite s primerno hitrostjo. Marsikateremu vozniku popusti zbranost, ko zapelje na počivališče, pešci pa tudi često pozabijo na avtomobile in druga vozila.

Marsikdo, ki ne pozna počivališča, si ogleduje, kje se bo ustavil, ob tem pa spregleda druge udeležence na parkirišču in hitro lahko pride do neželenega srečanja. Sicer velja, da tudi na počivališčih veljajo običajna prometna pravila.

Nekateri počivališča zlorabljajo tudi za uresničitev svojih zlih namenov. Zato je še kako pomembno, da sami poskrbimo za svojo varnost. V avtu na vidnem mestu ne puščajte nobenih predmetov, ki bi lahko zamikali nepridiprave, še zlasti ne torbic, mobilnih telefonov, poslovnih torb…, temveč jih spravite v prtljažnik, denarnico z dokumenti pa je najbolje vzeti s seboj – seveda moramo nanjo ustrezno paziti. Dovolj je namreč že kratka nepazljivost, da nepridiprav izkoristi svojo priložnost. Ne nasedajte ponud-nikom raznih predmetov, saj gre običajno za ponaredke, ki jih močno preplačate.

Ne sprejemajte raznih daril in obeskov, saj vas to lahko drago stane.

Še zlasti bodite pozorni ob morebitnih okvarah, še posebej ob praznih pnevmatikah. Kaj lahko se zgodi, da tisti, ki vam želijo pomagati, nimajo dobrih namenov, temveč želijo odtujiti vaše predmete. Še zlasti to velja, če je tistih, ki vam želijo pomagati, več: eden vas zamoti, drugi vmes opravi svoj del posla, vi pa ostanete brez vrednih predmetov.

Najpomembnejša je prijaznost! Pogovor z Rokom Cudermanom, direktorjem trženja pri Petrolu

Največ bencinskih servisov ob slovenskih cestah ima Petrol. Na njih že vrsto let ne ponuja zgolj goriv, temveč tudi številne druge izdelke, pa tudi storitve. O tem smo se pogovarjali z Rokom Cudermanom, direktorjem trženja pri Petrolu.

Ponudba na Petrolovih servisih je danes bistveno drugačna, kot je bila pred leti. V katero smer gre oziroma bo šla v prihodnosti?

Naša ponudba se res že vseskozi prilagaja trgu. Spremembe so v zadnjem obdobju hitre. Vrsto let smo ponudbo temeljili na izdelkih za vozilo – goriva, motorna olja, rezervni deli,.. Pred približno 25 leti smo dodali izdelke za voznika: pijača, pakirana hrana, od leta 2005 pa tudi dodatne storitve kot so vplačila lota, iger na srečo, prodaja vstopnic, kave na poti. Pred dvema letoma smo začeli s ponudbo sveže pripravljene hrane in pijač z oznako Fresh, ki jo imamo zaenkrat na šestnajstih lokacijah. Razvoj pa gre seveda naprej – pravkar na dveh bencinskih servisih preverjamo odziv na bistveno večjo ponudbo artiklov za dnevno porabo, ki jih ponujamo po ugodnejših cenah. Če bo odziv ugoden, bomo tudi tovrstno ponudbo širili. Vedno skušamo narediti korak naprej pri prenovi naših servisov, še zlasti, če gre za večje servise, kot je na primer servis v Ljubljani na Barju, ki ga bomo kmalu začeli prenavljati. Servis na Barju je na eni najbolj atraktivnih lokacij, na stičišču poti z vzhoda proti zahodu in s severa proti jugu. Je dobro obiskan, zato želimo narediti korak naprej in zgraditi servis, ki bo nakazoval našo usmeritev v prihodnje. Zato smo k sodelovanju povabili tudi zunanje sodelavce.

Omenili ste servisa s širšo ponudbo izdelkov za gospodinjstvo. Kaj ponujate in po kakšnih cenah?

Ponujamo pester izbor izdelkov, ki jih v gospodinjstvu potrebujemo vsak dan. Kruh sicer že dolgo ponujamo na naših servisih, na dveh (v Ljubljani na Litijski cesti in v Kranju na Primskovem) pa ponujamo tudi sveže (pakirano) meso, širši izbor mleka, mlečnih izdelkov, sirov, zamrznjene prehrambene izdelke, ob tem pa je širša tudi ponudba kozmetičnih izdelkov. Cene so primerljive s cenami v manjših samopostrež-nih trgovinah.

Ponudba na servisih je vse obširnejša, a zaradi tega so včasih tudi vrste pred blagajno kar dolge. Ste razmišljali, kako se temu izogniti?

Na približno sto servisih imamo avtomatska plačilna mesta in kupci lahko gorivo plačajo na agregatu, tako da jim ni treba v notranjost servisa. A ugotavljamo, da večina kupcev teh plačilnih mest ne uporablja, ker želijo kupiti še kaj drugega v prodajalni. Iščemo rešitve s hitro oziroma samopostrežno blagajno v servisu, kjer bi plačali gorivo in nekaj dodatnih artiklov, kar bi skrajšalo čas čakanja. Ugotavljamo pa, da se kljub pestrejši ponudbi in občasnemu kratkemu čakanju na blagajni zadovoljstvo kupcev ni poslabšalo. Ljudje smo bili navajeni, da na bencinskim servisu vse opravimo v eni minuti – povprečen nakup je trajal manj kot 50 sekund – zato je zdaj včasih težko malce počakati. Minuto čakanja na bencinskem servisu dojemamo drugače kot minuto na pošti, v banki. A kot rečeno: če je odnos prodajalcev prijazen, tudi malce daljše čakanje ne vpliva na zadovoljstvo kupcev.

Včasih so vrste tudi za točenje goriva, ker na točilnem mestu stoji avto predhodnega kupca, ki čaka na plačilo.

To je na starejših servisih, kjer ni obvoza. Nove servise delamo tako, da so možni obvozi in so dosegljivi vsi agregati, kar skrajša čakanje.

Kako ste dosegli, da so prodajalci na Petrolovih servisih zelo prijazni?

Zelo veliko pozornosti namenjamo delu z ljudmi, šolanju, izobraževanju, tudi kontroli, da je odnos prodajalec – kupec na visoki ravni. Tu ni popuščanja in s to prakso bomo nadaljevali. Že vrsto let tudi zelo podrobno ocenjujemo bencinske servise.

Opažate razlike med Petrolovimi in najemniškimi servisi?

Ne, na vseh zahtevamo enak odnos do kupcev, tudi najemni servisi, ki jih je več kot 80 odstotkov, morajo spoštovati vse procese dela, tudi zanje veljajo povsem enaki standardi.

Za varen potek prometa je pomembna prometna ureditev na bencinskih servisih in počivališčih. Koliko pozornosti namenjate temu področju?

Upoštevamo vse standarde. Na bencinskih servisih gre za delo z nevarnimi snovmi, zato je poudarek varnosti toliko večji. Ne opažamo večjih težav s prometno ureditvijo, tudi ne s spoštovanjem predpisov. Tudi hitrosti so v območju servisov dokaj majhne.

Precejkrat se zgodi, da uporabniki ne spoštujejo prometne ureditve, še posebej pri zaustavljanju ali parkiranju na prepovedanih mestih.

Še največ težav je s tovornimi vozili, saj parkirnih mest ni dovolj in zato parkirajo, kjerkoli je le možno. To lahko preprečimo zgolj s fizičnimi ovirami. To ni slovenska značilnost, temveč se s tem soočajo povsod po Evropi. Ljudje smo različni: nekateri spoštujejo pravila, drugi malce manj, je pa res, da bi se nekateri radi pripeljali povsem do vrat. Zaposleni na naših servisih imajo nalogo, da skrbijo za red in spoštovanje pravil. Ob prenovah servisov želimo dati več prostora tudi za kratkotrajna parkiranja za vse, ki ne kupijo goriva, temveč kaj drugega.

Po čem je največ povpraševanja v dodatni ponudbi?

Izpostavim lahko nakup Kave na poti. Vsak dan jih prodamo približno 20.000. Kupujejo tudi druge izdelke kot so sendviči, voda, energetski napitki, časopisi, kartice za mobilne telefone,.. Vse več je tudi tistih, ki kupijo kakšen izdelek za gospodinjstvo.

Pred dvema letoma ste začeli s ponudbo sveže pripravljene hrane in pijače z oznako Fresh. Na nekaterih vaših servisih so tudi Marchejeve restavracije. Kako sodelujete med seboj?

Fresh je nadgradnja ponudbe pripravljene hrane in pijač: pica, hamburger, roglički, zavitki, smothie, sveže stisnjeni sadni sokovi… Sveže pripravljena hrana in pijača je seveda boljša kot pakirana. Kupci to znajo ceniti in naleteli smo na dober odziv, zato širimo ponudbo in lokacije, kjer jo ponujamo. Tam, kjer je restavracija Marche v istem prostoru, te ponudbe nimamo, na primer v Mariboru in na Čatežu, kjer pa so Petrolovi in Marchejevi objekti ločeni – kot na primer v Tepanju in na Lomu, pa, težav ni: kdor se želi usesti, gre v Marche, komur se mudi, pa dobi ponudbo na našem servisu.

To sodelovanje poteka korektno?

Ni težav. V tujini imajo v istem prostoru tudi po tri ali štiri ponudnike hrane, pa je za vse sprejemljivo. Različne skupine kupcev imajo pač svoje zahteve.

Na vaših bencinskih servisih ponujate tudi različne druge storitve. Tako ima na servisu na Celovški cesti svojo poslovalnico tudi AMZS. Kakšne so vaše usmeritve pri širjenju dodatne ponudbe?

Ves čas iščemo ponudbo izdelkov in storitev, ki jih želimo ponuditi kupcem. Točka AMZS je prva na Petrolovem servisu in če se bo izkazala za uspešno, jo bomo uvedli tudi na kašni drugi lokaciji.

V podoben sklop kot je sodelovanje z AMZS sodi tudi sodelovanje s pošto, pa sprejem in predaja paketov. To dejavnost kar močno širimo. Imeli smo tudi cvetličarno, pa čistilnico za obleke, a ta ni bila uspešna. Skušamo biti inovativni.

Kakšen je odziv na ponudbo poštnih storitev?

Zelo dober. Na nekaterih lokacijah smo prevzeli opravljanje poštnih storitev, ko so v kraju zaprli pošto. Zelo dober je tudi odziv na prevzem in predajo paketov. Spletnih nakupov je vse več, s tem tudi dostave pošiljk in za marsikoga je zelo priročno, če lahko paket dvigne na poti v službo ali iz nje in mu ni treba čakati na dostavljavca paketov.

Ob avtoplinu sedaj na nekaterih vaših črpalkah ponujate tudi elektriko za polnjenje električnih avtomobilov. Kakšen je odziv?

Električnih avtov je še malo, zato na polnilnih postajah tudi ni gneče. A verjamemo, da se bo to spremenilo, zato tudi aktivno sodelujemo v slovenski skupini za uvedbo elektromobilnosti. Dobro pa prodajamo avtoplin/utekočinjen naftni plin (LPG), saj smo močno razširili ponudbo – na voljo je že na več kot 80 bencinskih servisih.

Država je pred kratkim sprostila cene 100-oktanskega bencina. Kako bo to vplivalo na ceno tega bencina?

100-oktanski bencin ima le približno 2 odstotni delež v naši prodaji. Vsekakor pa marža – ta znaša približno 8 centov pri litru goriva – ni vzrok za visoke cene goriv, temveč davki, dajatve in trošarine.

S prostim oblikovanjem cen bomo imeli različne cene 100 oktanskega bencina na različnih bencinskih servisih, saj so različni tudi stroški, ki jih imajo različno veliki servisi.

Kako rešujete poslovanje servisov v manjših okoljih?

Skušamo jim zagotoviti dodaten prihodek z različnimi dejavnostmi: od prodaje lokalnih izdelkov, na primer sira lokalnih pridelovalcev na Jezerskem do opravljanja storitev klicnega centra, pa tudi prevzemanja že omenjenih poštnih storitev. Če je le mogoče, skušamo ponudbo goriv ohraniti.

Ključne besede

PočivališčaPetrolRok Cuderman

Avtorji

France Kmetič

France Kmetič

Nazaj